mi
door michel de wild Oct 5, 2018 om 15:32
Geldzaken & recht

Koop via telefoongesprek ANWB

Ik heb onlangs pech gehad met mijn auto, waarbij ik dacht hulp te hebben van de ANWB. Jammer genoeg betaal ik als klant al jaren abonneegeld. Echter die dag kwam ik erachter dat ik geen lid was maar mijn medebewoonster wel. We gebruiken allebei dezelfde auto, wonen op 1 adres maar je moet als persoon apart lid zijn. Dus dubbel betalen voor 1 auto. Nu ben ik gedwongen lid te worden anders werd er niet geholpen. Dus je stemt in op het telefoongesprek met de alarmcentrale want je wilt toch weg.
Nu ben ik de dag later gaan bellen en uitleg gevraagd waar ik tot op heden niet mee eens ben. Ik heb toen direct mijn abonnement stoptgezet en was hier van mening dat ik niet recht vond dubbel verzekerd te zijn. Moet zeggen we hebben allebei het lidmaatschap opgezegd. (ik dus de dag erna). Nu beroep ik mij op het recht van telefonisch verkoop. Zo ik van mening ben valt ook dit onder het wetsartikel. Klachtenafhandeling van de ANWB zegt dit is niet zo en je kan je daar niet op beroepen. Hem gezegd dat ik de voorrijkosten betaal maar niet het lidmaatschap. Want die moet ik volgens hem verplicht betalen, de voorwaarden heb ik nooit ontvangen. NIET OP MIJN NAAM.
En dan het volgende ik vraag de telefoongesprekken per brief op. Men geeft aan dat dit op een andere manier moet. Men wil dus geen inzage geven in MIJN gegevens. Volgens mij gaat men dan ook hier buiten de wet om. Ik vind dat een ANWB als overheidsorgaan (tenminste la sik het zo mag zien want zij zijn toch een belangrijk adviesorgaan van de overheid), als bedrijf zich niet boven de wet dient te houden. (ik zet nu dan wel wat frustratie weg in deze vraag maar goed ik hoop dat men daarbuiten om leest).

5277 20 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2018 om 15:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu ben ik gedwongen lid te worden anders werd er niet geholpen.
Je bent niet gedwongen, maar hebt zelf die keus gemaakt omdat je geholpen wilde worden.
En natuurlijk kun je dat na geholpen te zijn niet herroepen Lijkt me logisch.
Lid van de ANWB zijn is iets anders dan wegenwachtlidmaatschap.
Zou de info op de site maar eens lezen.

ne
door neodutchio - Oct 5, 2018 om 15:45
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als u niet verzekerd was van pechhulp, hoe kan u dan dubbel verzekerd zijn nu? Een lidmaatschap bij de ANWB is persoonsgebonden. De behorende pechhulp is dus ook persoonsgebonden. Om niet dubbel te hoeven betalen zijn er ook partner lidmaatschappen. Zo is dus de partner ook verzekerd van dezelfde service.
U zegt al jaren te betalen, maar waar heeft u dan voor betaald? Of bedoeld u dat u als echtpaar betaald heeft?

Wat verstaat u onder het recht van telefonische verkoop? Wellicht het herroepingsrecht? Helaas is dat bij de ANWB niet van toepassing. U wordt lid van een vereniging, daar is geen herroepingsrecht op. En mocht hier wel een uitzondering is zijn, dan nog heeft u direct gebruik gemaakt van de diensten waardoor een eventueel herroepingsrecht vervalt. Een lidmaatschap is altijd voor een jaar, daarna kunt u opzeggen.

En sinds wanneer is de ANWB een overheidsorgaan? Niets wat ik in uw relaas lees is dat er iets onwettelijks gebeurt. De volgende keer kunt u zelf het beste even nakijken waarvoor u wel of niet verzekerd bent. Want, nogmaals, een persoon kan lid worden en gebruik maken van de diensten. Een auto kunt u niet verzekeren voor pechhulp. Anders zou u een andere topic kunnen openen dat u met een auto van een kennis reed en niet geholpen zou worden.

mi
door michel de wild Oct 5, 2018 om 15:56
7 Antwoorden / 5 Vragen

Ik koop hier toch een product of dienst, dan mag ik mij herroepen op deze wet. Al is het een vereniging de ANWB verkoopt mij een dienst.
EN ook bij lidworden (aboneren) heb je zeker bedenktijd.
Ik kan een auto zeker wel verzekeren voor pechhulp. (NIET BIJ DE ANWB DAT KLOPT)
Ik heb jaren betaald dus voor niets dus. Een product of dienst waar ik niets aan had dus.

ne
door neodutchio Oct 5, 2018 om 16:13
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het herroepingsrecht geldt niet voor verenigingen. En laat de ANWB nou net een vereniging zijn. Dat is een van de uitzonderingen van de wet.

En u geeft ook geen antwoord wat u dan al die jaren betaald heeft. Is dat puur het lidmaatschap geweest van de ANWB, of zat daar ook wegenwacht bij en op wiens naam stond dat dan? U kunt wel zeggen dat u altijd betaald heeft, maar als dat op naam is gegaan van een partner of medebewoner, dan bent u niet verzekerd geweest.
Alles staat trouwens gewoon in de voorwaarden van de ANWB en had u dus ook al jaren terug kunnen lezen.

En ja, natuurlijk zijn er ook pechhulpverleners waar je je auto kan verzekeren, maar dan mag u dus niet in een andere auto rijden.

mi
door michel de wild - Oct 5, 2018 om 15:47
7 Antwoorden / 5 Vragen

Je bent niet gedwongen, maar hebt zelf die keus gemaakt omdat je geholpen wilde worden.
En natuurlijk kun je dat na geholpen te zijn niet herroepen Lijkt me logisch.
Lid van de ANWB zijn is iets anders dan wegenwachtlidmaatschap.
Als reactie hierop je wordt wel gedwongen lid te worden want anders wordt je niet geholpen, dit is omdat ik dacht al jaren lid te zijn.
Bij een telefonische verkoop heb je ook zelf die keuze maar kun je je beroepen op de wet, dit is niet anders lijkt mij zo. Mister ED

tenormin
door tenormin Oct 5, 2018 om 19:31
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Vraag me echt af wie je geplust heeft.... ;-((

edrick3
door edrick3 Oct 5, 2018 om 20:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin: inderdaad. ;-)

sjjoppy
door sjjoppy Oct 6, 2018 om 14:25
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Dat was ik.

lo
door lovewinnie - Oct 5, 2018 om 15:59
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U betaald niet dubbel. Heeft auto ook niet dubbel verzekerd. U verzekerd namelijk niet de auto voor hulp bij pech, u verzekerd dat u hulp krijgt bij pech ongeacht welke auto u rijdt. Die van u zelf, u kinderen, u ouders of die van de buurvrouw.
Je wordt geholpen bij een jaar lidmaatschap. Iedereen wordt lid voor een jaar, niet voor een maand. Dat ze dit eisen is dus niet raar en is een voorwaarden bij anwb en niet tegen de wet. U heeft neem ik aan hulp geaccepteerd. Daarmee ook het nieuwe lidmaatschap op u naam .
Hier hebben zowel man als ik een lidmaatschap en een auto. Bijde veel op de weg

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 5, 2018 om 17:14
16842 Antwoorden / 202 Vragen

@lovewinnie, de pechhulpverzekering van de wegenwacht en meeste anderen staat op kenteken, niet op persoon. Geldt dan voor iedereen die in die auto rijdt.

ne
door neodutchio Oct 5, 2018 om 17:31
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De Wegenwacht gaat op persoon. Als persoon krijg je een pasje. Alleen als persoon krijg je, ongeacht met welke auto je rijdt, pechhulpverlening.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2018 om 19:36
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Zal je wel gelijk in hebben maar als ik pech had (meestal accu) werd toch kenteken gevraagd. En, uiteraard, waar ik stond. ;-)

ne
door neodutchio Oct 5, 2018 om 19:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Aan de hand van het kenteken weten ze om welke auto het gaat. Enerzijds voor de herkenning als ze de straat in rijden, anderzijds dat ze vooraf al kunnen nagaan of er vaker problemen zijn met dit type. Ook voor de registratie gebruiken ze het kenteken. Als u de wegenwacht vaker laat komen terwijl uw accu bv al bijna overleden is, dan heb je de kans dat ze niet meer komen voordat er een nieuwe accu in zit.

lo
door lovewinnie Oct 5, 2018 om 21:08
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Kenteken vragen ze zodat ze bij de juiste auto stoppen. Staat op naam niet op kenteken bij anwb.

brainless
door brainless Oct 5, 2018 om 22:36
324 Antwoorden / 0 Vragen

Jaren lid geweest van de WW zonder eigen auto en werd gewoon geholpen als ik in de auto van een ander reed.
Nu heb ik mijn auto extra verzekerd via Univé en dit is wel auo gebonden en niet persoonsgebonden.
Dus een ieder die in mijn auto rijdt heeft recht op pechhulp..is wel een fijn idee bij een wat oudere auto.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 5, 2018 om 16:11
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als u op wilt (en kunt) opzeggen kan dat zelfs telefonisch, maar doe het wel vóór 15 nov 2018, anders bent u lid tot 31-12-2019. Ja, dit mag, ja dit kan omdat de anwb een vereniging is.

ne
door neodutchio Oct 5, 2018 om 16:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Daar zijn ze vanaf gestapt. Nu gaat het jaar gewoon in vanaf moment van aanmelding/afsluiten.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2018 om 16:36
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@lenovo, dat is allang afgeschaft. Dat hele jaar lid moeten blijven gedoe. Heb 10 Januari lidmaatschap opgezegd; binnen 2 weken stond het teveel betaalde weer op mijn rekening. Ze moesten wel want vroeger, zelfs als de persoon in kwestie was overleden, moest toch voor het hele jaar betaald worden, wat van de zotte was.

mi
door michel de wild Oct 5, 2018 om 17:08
7 Antwoorden / 5 Vragen

De consumentenbond geeft het ook aan, koop op afstand (ook telefonisch) kan binnen 14 dagen. Ik heb er nog geen 24 uur over gedaan. De medewerker heb ik ook gezegd te betalen voor de dienst (voorrijdtkosten) maar niet voor het abonnement. Daar ik het recht heb om er op terug te komen.

edrick3
door edrick3 Oct 5, 2018 om 17:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Daar ik het recht heb om er op terug te komen.
Dat heb je NIET! Jammer voor jou.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2018 om 19:43
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Meneer de Wild, u doet uw naam eer aan. Als een terriër bijt u zich vast aan een prop kauwgum. Geloof nu maar: u zit er helemaal naast met uw denkwijze(n), lees andere onderwerpen waat u momenteel mee bezig bent. Ik denk dat mensen waar u mee te maken krijgt liever uw achterkant dan voorkant zien. Sorry hiervoor, maar kan het niet anders uitdrukken. Ik hoop dat u nog jong bent en dingen kunt afleren: niemand heeft altijd gelijk en u blijft star. Mij lijkt het niet prettig om geen water bij de wijn te willen doen. Zoiets heet: souplesse.

clio23
door clio23 - Oct 5, 2018 om 16:29
48 Antwoorden / 0 Vragen

Is het je partner of alleen medebewoonster. Een partnerlidmaatschap is n.l. maar
€ 5,-- per jaar.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2018 om 19:45
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Daar geeft de heer de Wild dan weer geen antwoord op, kennelijk te confronterend: maar €5,- per jaar extra. ;-)

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2018 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ergens lid van worden is niet hetzelfde als abonnee worden.

U had pech en hebt de hulp ingeroepen van de Wegenwacht van de ANWB, omdat u dacht lid te zijn. Zij zijn gekomen en hebben u geholpen, maar daarvoor moest u lid worden. Heel simpel. En het is ook geen verzekering.

Had u liever aan de weg willen blijven staan? En wat voor telefoongesprekken wilt u dan hebben?

U bent blijkbaar niet erg goed op de hoogte. De ANWB is geen overheidsorgaan, en waarvoor u al jaren betaalt, weet u ook al niet.

mi
door michel de wild Oct 5, 2018 om 17:02
7 Antwoorden / 5 Vragen

Mag u het verschil uitleggen van abonnee en lid worden.
Ik weet waarvoor ik betaald heb waarschijnlijk dus voor een kat in de zak, het was een volledig pakket met vervangend vervoer indien nodig.
Telefoongesprekken geven aan waarover je het gehad hebt. Ze geven zelf aan dat ze gesprekken opnemen voor trainingsdoeleinden. Dus lijkt me simpel toch.
Wat is de ANWB dan wel volgens u. Een van de belangrijkste adviesorganen van de overheid toch!!!

Koop op afstand en bedenktijd

Als je een aankoop via internet of telefonisch (koop op afstand) hebt gedaan, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als je spijt krijgt van je aankoop kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.
Voor de ANWB is dat niet anders, ik heb gebruik gemaakt van die dienst, en ja anders had ik er nog gestaan, ik had dan echt wel iets anders gevonden. Maar zie af van vervolg ik heb het recht dit binnen 14 dagen te doen.

edrick3
door edrick3 Oct 5, 2018 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je hebt géén AANKOOP gedaan!

jo
door jorisw Oct 5, 2018 om 18:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent lid van een vereniging. En een abonnee is ergens klant van. Groot verschil. Een lid mag meepraten over het beleid. Een abonnee kan alleen maar gebruik maken van de dienst of het product.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 5, 2018 om 17:08
16842 Antwoorden / 202 Vragen
ne
door neodutchio Oct 5, 2018 om 17:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe komt u er bij dat de wegenwacht op kenteken gaat? Dat zou dus ook inhouden dat je met de auto van de buurman geen pechhulp krijgt. De Wegenwacht is persoonsgebonden. En omdat er ook wel eens een partner in een auto rijdt zijn er partner lidmaatschappen en zelfs kinderen kunnen lid worden.

De link die u doorstuurd is voor zakelijke eigenaren. Dit gaat vaak om lease- en bedrijfswagens. Aangezien je daar als chauffeur geen vaste auto hebt wordt het op kenteken afgesloten. Maar zakelijke overeenkomsten heeft niets te maken met dit geval.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 5, 2018 om 19:47
16842 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO  belangrijke tip: :neem de moeite om naar hetgeen de ANWB meldt op de site waarnaar ik verwijs. Daar staat het heel duidelijk en dat afgezien van het absolute feit dat ik ervaringsdeskundige ben. Mijn eega had pech met mij auto en kreeg dan ook vlekkeloos hulp.ps. vraagsteller had een vraag m.b.t. ANWB lidmaatschap en daarmee ben je niet verzekrd voor pechhulp.

lo
door lovewinnie Oct 5, 2018 om 21:13
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Niet voor concumenten. Die gaan op naam. Dit artikel gaat over wegenwacht voor de zaak. Daar gelden andere regels voor. Wegenwacht voor de Zaak is er speciaal voor ZZP en MKB.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 5, 2018 om 22:31
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Herhaald. De wegenwachthulp is een pechhulpverzekering. Inderdaad is mijn link naar zakelijk en dat is niet helemaal ok.

ne
door neodutchio Oct 5, 2018 om 22:37
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En ik kreeg pech met de auto van mijn ega en kreeg geen hulp. Daarvoor ooit met een auto van mijn ouders en kreeg wel hulp. Maar dat was omdat ik gevaarlijk stond en op krukken liep. Daar is dus geen pijl op te trekken.
Feit blijft dat je op naam verzekerd bent. Immers hoef je bij aanmelding geen kenteken door te geven. Vroeger moest dat wel, maar dat was omdat je een opslag betaalde bij oudere auto's.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2018 om 17:28
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@micheldewild, nogmaals, het is geen koop op afstand. Jammer dat het niet tot u doordringt. Over een jaar kunt u weer opzeggen, dus dan maar even doorbijten als u er zo'n punt van maakt en uw gelijk wilt krijgen. Dat krijgt u n.l. niet. Wat u had moeten doen (is altijd achteraf) een bergingsbedrijf bellen die u en auto naar garage zou hebben gebracht. Afrekenen en dan was u klaar geweest. Zou waarschijnlijk even duur, zo niet duurder zijn geweest dan een jaar lidmaatschap, maar dat terzijde.

mi
door michel de wild Oct 5, 2018 om 18:04
7 Antwoorden / 5 Vragen

HET IS WEL KOOP OP AFSTAND VAN DE ANWB DOET MEN ALSOF HET EEN BEDRIJF IS DAT ZICH BUITEN DE WET MAG LEVEREN. MEN DWINGT MENSEN LID TE WORDEN. VERENIGING OF NIET MEN DIENT ZICH AAN DE WET TE HOUDEN.
Jammer dat het niet tot u doordringt. GEEF MAAR AAN WAAR DAT DAN WEL ONDER VALT. IK HEB DIVERSE ARTIKELEN GELEZEN, OOK BIJ DE CONSUMENTENBOND WORDT DIT ZO AANGEGEVEN. U BENT ZEKER EEN MEDEWERKER VAN DE ANWB.

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2018 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@michel.
U kunt hier wel uitgebreid gaan zitten schreeuwen, maar dat heeft echt geen effect. Uiteraard werken wij hier allemaal bij de ANWB.

Blijkbaar hebt u een betonnen plaat voor uw hoofd.

edrick3
door edrick3 Oct 5, 2018 om 18:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En nog wel van gewapend beton. ;-)

tenormin
door tenormin Oct 5, 2018 om 18:48
16828 Antwoorden / 108 Vragen

En dat zit de TS ook nog eens met het grote probleem met zijn zonnepanelen. 't Is toch wat. Dan helpt gewapend beton niet als de panelen moeten worden schoongemaakt (als ie het zelf doet).

lo
door lovewinnie Oct 5, 2018 om 21:20
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft al gebruik gemaakt van hun diensten. Hier kunt u alleen gebruik van maken als u lid bent.
Lidmaatschap is verplicht voor een jaar, daarna kunt u opzeggen. Zo simpel is het.

Zelfde als dat ze u een energie contract verkopen en u krijgt een cadeau kaart van essent van 250 euro (welkomstcadeau) u maakt alles op en daarna zegt u contract toch op vanwegen 14 dg bedekt tijd. Helaas dat gaat niet meer .

U heeft gebruik gemaakt van hun dienst, hiermee akkoord gegaan met lidmaatschap en heeft ze laten komen.. U bent niet verplicht hun te laten komen, had ook kunnen ophangen en wat anders kunnen regelen. Partner kaart kost 5 of 10 euro extra per maand. Bent u en huisgenoot /partner bijde lid van de anwb

ne
door neodutchio - Oct 5, 2018 om 17:40
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bron: https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand?utm_campaign=3.S_Kopen_op_afstand&utm_medium=adwords&utm_source=google&utm_term=%2Bherroepingsrecht

De volgende situaties vallen niet onder de regels voor kopen op afstand:

Spoedreparaties

Vraagt u een ondernemer om langs te komen voor een reparatie of onderhoud dat niet kan wachten? Bijvoorbeeld bij een lekkage of een kapotte verwarming? Dan hebt u geen bedenktijd.

D
us ook u een maas in de wet vinden die aangeeft dat een lidmaatschap bij een vereniging hetzelfde is al een aankoop, dan vervalt het door de 2 bovenstaande uitzonderingen. U hebt zelf het bedrijf gebeld en hun hulp ingeschakeld. Daarbij was de nood hoog waardoor u bij optie 2 terecht komt.

En nog steeds geeft u geen antwoord waarvoor u al jaren betaald hebt. Is dat voor pechhulp van uw huisgenoot, of is het iets anders geweest? Zo lang u daar niet wenst op te antwoorden weet u schijnbaar al dat het echt uw eigen schuld is.

mi
door michel de wild Oct 5, 2018 om 18:01
7 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb jaren betaald voor hulp, bij de ANWB. Werkt u toevallig bij de ANWB.
Ik betaal jaren lang voor hulp bijna 100 euro per jaar, voor pech onderweg, vervangend vervoer etc etc. Wat wilt u nog meer weten.
Uiteraard was de nood hoog omdat je weg wilt. Je staat op een druk kruispunt ook niet prettig of U WEL. Het telefoonnummer staat of liever gezegd stond in mijn telefoon om te bellen als er pech is. Helaas moest ik daar gebruik van maken. De meeste garages zijn op zondag gesloten. Dus keuze zeg maar.
Ik kan het blijkbaar niet duidelijker maken maar het echt wel koop op afstand. Maar goed de rechter zal het wel duidelijk maken DAN. ANWB kan wel groot doen maar dient zich net zoals de rest zich aan de wet te houden. Men dwingt een abonnement aan anders wordt je niet geholpen. Daar kun je op beroepen.

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2018 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@michel

Maar voor wie hebt u dan betaald? Want u kwam er die dag achter dat u geen lid was.

edrick3
door edrick3 Oct 5, 2018 om 18:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Men dwingt een abonnement aan anders wordt je niet geholpen.
Je dacht toch niet dat je geholpen werd als je géén wegenwachthulp afsloot?
En dat is je EIGEN keus; geen sprake van dwang.
Maar dat schijnt niet tot je door te dringen.

ne
door neodutchio Oct 5, 2018 om 18:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wiens naam staat op de pas? Of beter gezegd, op wiens naam is het lidmaatschap afgesloten? Gezien uw felheid is dat wel te raden, niet de uwe.
Succes met de gang naar de rechter. Weet wel dat bij verlies alle kosten op u verhaald worden.

Men dwingt u tot niets. Om recht te hebben op pechhulp van de Wegenwacht moet u lid zijn van de Wegenwacht. Iemand die geen lid is zal ook niet geholpen worden. Dus als u graag geholpen wil worden zat u, op uw naam, een lidmaatschap moeten aangaan. Dat is een keuze, geen verplichting. En ja, een vereniging mag besluiten dat alleen leden geholpen worden. Ik kan ook niet naar een voetbalvereniging gaan en zomaar gaan meespelen. Dat is bij de Wegenwacht niet anders.
Net zo goed dat u een pechhulpdienst kan afsluiten via uw garage. Of een hulpdienst die u helpt op basis van vaste kosten. U had dus meerdere opties.
U bent geheel vrijwillig lid geworden. U had immers ook andere pechhulpverleners kunnen bellen.
U hebt nu een lidmaatschap en nee, daarop geldt geen herroepingsrecht. Natuurlijk, iedereen kan fouten maken, dus u mag altijd met wetteksten komen dat het niet is zoals iedereen hier zegt.

me
door mein33 - Oct 5, 2018 om 18:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Jammer genoeg betaal ik als klant al jaren abonneegeld. Echter die dag kwam ik erachter dat ik geen lid was maar mijn medebewoonster wel.

Van de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond kun je lid worden en dan krijg je een persoonsgebonden 'lidmaatschapspas' en op die pas staat het 'lidmaatschapsnummer', de naam van het lid, vanaf wanneer je lid bent, tot wanneer het lidmaatschap geldig is en van welk(e) abonnement(en) er gebruik wordt gemaakt.
Het lidmaatschap kost € 15,00 p.jr. en is persoonsgebonden, daarnaast kost het lidmaatschap voor een partner of kind €  5.00 p.jr.
Daarnaast kan tegen betaling bijv. een abonnement op Wegenwachthulp worden afgesloten.

De vraag is nu :  heeft u een op uw naam gestelde lidmaatschapspas of heeft u die niet ?
Zo niet, dan maar eerst eens nakijken voor wie u dan al die jaren het lidmaatschap wel heeft betaald.

mi
door michel de wild Oct 5, 2018 om 18:51
7 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de salarissen van de medewerkers blijkbaar, die amper de werk doen. Ik heb nog steeds geen officiele bevestiging gehad op mijn naam. Wettelijk ook verplicht toch, is nu ruim twee geleden, of ben ik nu ook te dom.

me
door mein33 Oct 5, 2018 om 19:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Michel de wild,

U ontwijkt mijn vraag aan u en daar gaat toch echt de hele zaak over.

Wel of geen lidmaatschapspas op uw naam !!

ne
door neodutchio Oct 5, 2018 om 19:06
5148 Antwoorden / 12 Vragen

@Mein33, die vraag heb ik ook al een aantal keer gestelt, daar komt geen antwoord op. Je kan dus wel raden op wiens naam het lidmaatschap staat.

me
door mein33 Oct 5, 2018 om 21:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@neodutchio,

Het zal dan wel zo zijn dat Ts  'geen' lidmaatschap had/heeft en daardoor ook geen aanspraak kan/kon maken op de 'gewraakte' hulp.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2018 om 18:33
16828 Antwoorden / 108 Vragen

"Maar goed, de rechter zal het wel duidelijk maken". U meent het! Als ik u wat geld help te besparen: wat let u om deze vraag eens bij het Juridisch loket neer te leggen. Krijgt u "recht voor de raap" een duidelijk antwoord. Wat wij ook al doen, alleen: u heeft oogkleppen op en dat veroorzaakt kortzichtigheid. En oh ja, ik werk ook bij de ANWB. ;-)

mi
door michel de wild Oct 5, 2018 om 18:44
7 Antwoorden / 5 Vragen

daarom zijn de telefoongesprekken ook opgevraagd, maar wil de anwb niet geven. wettelijk zijn ze verplicht dit binnen 4 weken te leveren. wet persoonsgegevens. dat zal een hoop duidelijk maken.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2018 om 18:55
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Lees nu eens wat ik schrijf. Juridisch Loket en u weet alles! Zijn geen opgenomen telefoongesprekken voor nodig: de ANWB is niet virtueel bij u geweest; de ANWB is in het echt bij uw aanvraag per telefoon bij u gekomen. Dus moet u betalen. Dat u dacht dat u ook verzekerd was, is niet de schuld van de ANWB; dat had uzelf moeten weten hoe vork en steel in elkaar zitten bij lidmaatschap. Maar goed, wij kunnen blijven antwoorden; u weet het allemaal zelf beter. Waarom hier eigenlijk de vraag gesteld: u blijft bij uw standpunt, dus komen we geen steek verder. Succes ermee.

ne
door neodutchio Oct 5, 2018 om 18:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Goh, weer een nieuwe wet die u zelf verzonnen hebt? Het telefoongesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden. Oftewel, nieuw personeel krijgt deze te horen en wordt geleerd hoe ze dan moeten handelen om iemand tot rede te krijgen.
De wet persoonsgegevens is voluit de wet bescherming persoonsgegevens. Maar dat heeft werkelijk niets met uw relaas te maken.

Cookies
door Cookies - Oct 5, 2018 om 18:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom open je hier een topic als je het zelf allemaal zo goed weet. Je zal wel vaker het woord "stront eigenwijs" gehoord hebben.

panter22
door panter22 - Oct 5, 2018 om 19:03
6599 Antwoorden / Vragen

Je betaalt al jaren voor het lidmaatschap van de ANWB met wegenwachthulp.
Maar het lidmaatschap staat op naam van je medebewoonster. Dan heeft zij ook het pasje op haar naam.
Je hebt dus al die jaren voor haar betaald.'Dat is natuurlijk wel even schrikken als je dacht dat jij daar ook gebruik van kon maken.
Je hoefde geen lid te worden van de wegenwacht toen je pech kreeg, , je kon ook een andere pechhulporganisatie bellen.
Bv Allsecur, kost je minimaal €70. Je had ook een sleepbedrijf kunnen bellen om je weg te laten slepen.
Maar goed, je hebt gekozen voor het persoonlijke lidmaatschap van de ANWB wegenwacht.
Dat wil je terugdraaien omdat je van mening bent dat het hier gaat om koop op afstand.
Bij koop op afstand, kun je binnen 14 dagen het product ongebruikt teruggeven.
Je kunt  niets teruggeven. Het product is al gebruikt.

Uitgaande dat het hier gaat om een dienst en niet van een lidmaatschap, dan heb je ook 14 dagen herroepingsrecht.
Maar er is een uitzondering, Volgens de Consumentenbond heb je geen bedenktijd bij:
Spoedreparaties: als je een bedrijf vraagt om langs te komen voor een reparatie of onderhoud dat niet kan wachten, bijvoorbeeld bij een lekkage of een kapotte verwarming.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen/online-telefonische-aankopen

panter22
door panter22 Oct 5, 2018 om 19:34
6599 Antwoorden / Vragen

Vervolg:
'Je kunt het lidmaatschap van de wegenwacht binnen 14 dagen opzeggen. Natuurlijk niet al je al gebruikt hebt gemaakt van het lidmaatschap. Dat is logisch, want dan zou je gratis geholpen worden.
Dat kun je zelf wel van mening zijn dat als je de voorrijkosten betaalt, je van het lidmaatschap af bent.
De monteur kijkt toch onder de motorkap, doet allerlei test en dat is gratis?En repareert ook nog. En dat is dan gratis?

Uit de algemene voorwaarden:
23 Wanneer kunt u de Wegenwacht Service opzeggen?
U kunt uw Wegenwacht Service opzeggen met een opzegtermijn van een maand, tenzij sprake is van een van de volgende situaties: • U kunt tot 14 dagen na de dag waarop u de Wegenwacht Service heeft afgesloten, aangeven dat u de Wegenwacht Service toch niet wilt afnemen. Aan de beëindiging van de overeenkomst zijn geen kosten verbonden. Als u binnen deze 14 dagen een beroep doet op onze hulpverlening komt de bedenktijd te vervallen.
https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/wegenwacht/voorwaarden/voorwaarden-lidmaatschap-ww-service-2017.pdf

tenormin
door tenormin Oct 5, 2018 om 19:57
16828 Antwoorden / 108 Vragen

En dat is nu juist het punt wat meneer de Wild niet wil begrijpen. Wel geholpen worden en toch herroepingsrecht aanvechten. Maar de meneer van de ANWB heeft hem op weg geholpen dus... vervalt dit logischerwijze. Denk dat iedereen, behalve meneer de Wild, dit begrijpt.

panter22
door panter22 Oct 6, 2018 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Hij heeft het jarenlang het lidmaatschap van de medebewoonster betaald zonder zich te realiseren dat hij zelf geen beroep kon doen op de wegenwacht.
Of hij dacht slim te zijn door aan te tonen dat hij elk jaar heeft betaald en daarmee ook lid geworden was. Nu probeert hij er met een beroep op het herroepingsrecht onderuit te komen. Hij heeft de hulp van de wegenwachtmonteur aanvaard en daarmee lid geworden. Losse hulp wordt niet door de wegenwacht verleend. En die monteur staat echt niet voor €25 op zondag op een druk kruispunt je weer op weg te helpen.

ne
door neodutchio - Oct 5, 2018 om 19:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Geachte Michel de Wild,

Wij zitten inderdaad allemaal fout hier. U weet alles beter en hebt helemaal gelijk. Wij willen graag van u leren, dus kunt u even het volgende aanleveren aan ons:

*Het wetsartikel waarin staat dat u op een lidmaatschap herroepingsrecht hebt;
*Het wetsartikel waarin staat dat een bedrijf binnen 4 weken een opname van het telefoongesprek moet leveren;
*Het wetsartikel waarin staat dat u binnen 2 weken een bevestiging binnen moet hebben van een lidmaatschap;
*Kunt u ook uitleg geven wat de wet verstaat onder dwang.

Zodra wij dat hebben kunnen wij andere mensen ook helpen met uw kennis.

Het zit u ook echt niet mee he. Problemen met Bart Smit, lenen voor een auto wat mis gaat, de belastingdienst die u niet in 12 maanden kan terug betalen en een verzekeraar vindt dat zonnepanelen geen glas is. Het is toch wat.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2018 om 19:59
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Zwaar leven. Meneer de Wild is er maar wild mee.

me
door mein33 Oct 5, 2018 om 21:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Iedereen is tegen en waarom toch ??  :-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 5, 2018 om 22:35
16842 Antwoorden / 202 Vragen

De info die ik gaf was niet helemaal correct.De verwijzing was naar 'zakelijk'waar ik terecht op ben geattendeerd.

De voorwaarden voor consumet/ANWB leden zij echter qua inhoud weinig anders zij het dat er een limiet is voor partners en kinderen van het ANWB lid. Citaat uit de voorwaarden:

 Unigarant N.V., UVM Verzekeringsmaatschappij N.V. en ANWB Rechtsbijstand:  De rechtsbijstand is verzekerd bij Unigarant N.V voor rekening en risico van UVM  Verzekeringsmaatschappij N.V. De uitvoering van deze rechtsbijstandverzekering  heeft de maatschappij overgedragen aan ANWB Rechtsbijstand. Unigarant  garandeert nakoming van de in deze voorwaarden genoemde verplichtingen.
U  Degene die een Wegenwacht Service afsluit.
Partner   Degene met wie u een duurzame relatie heeft en die volgens het bevolkings- register op hetzelfde adres woont als u (zonder dat u via de bloedlijn aan  elkaar bent verbonden).
Gezin Uw partner en uw kinderen t/m 25 jaar.
Voertuig Een auto of motor van een Wegenwacht lid (Citaat uit voorwaarden zoals die voor het jaar 2018 gelden)

Aanvullend nog dit :
Gezinsvoertuig  De auto of motor van een hoofdlid (met een gekoppelde partner- en/of  jongerenpas) waarvan het kenteken geregistreerd staat bij ANWB.

Op zich is deze aanvulling m.i. wel strijdig met hetgeen hiervoor achter voertuig is gemeld. Dat is dus onduidelijk.
Ik geef toe, uit oogpunt van kosten etc. heb ik pechhulp via Bosch service ondanks het feit dat ik platinum ANWB lid ben (sedert 1966)

lo
door lovewinnie Oct 6, 2018 om 10:01
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben gekoppeld partner pas. Betaal daarvoor meen 10 euro extra, of 5 weet niet precies. Niet veel. Hierdoor bijde verzekerd voor onze eigen auto . Kenteken is bij hun wel bekend dus. Maar stel dochter is straks 18, rijdt onze auto, heeft pech is ze niet verzekerd bij pech. Dan moet ik er ook een jongeren pas aan koppelen Man, als hoofd verzekerde (wiens naam op pasje staat is persoonsgebonden en pechhulp in alle auto's) dus handig als je ook wel is in auto van een ander rijdt. Zelf rijdt ik niet in andermans auto dus partner pas is voldoende (deze is kenteken verbonden net als jongeren pas voor al je kinderen is)

Gr
door Grunn1 Oct 6, 2018 om 12:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@gerritaltena, u haalt van alles door elkaar. Het ANWB lidmaatschap is duidelijk en is persoonsgebonden. Aan het ANWB lidmaatschap zit geen rechtsbijstandsverzekering gekoppeld maar die kan je apart afsluiten bij de ANWB (loopt dan via unigarant) net zoals je ook een auto verzekering, reisverzekering, inboedelverzekering enz... kan afsluiten via de ANWB en dit heeft niks te maken met het ANWB lidmaatschap en pechhulp.

ne
door neodutchio - Oct 5, 2018 om 22:47
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is de ANWB Partner- en Jongerenpas? Met de ANWB Partner- en Jongerenpas kunnen uw gezinsleden gebruikmaken van de voordelen van het ANWB-lidmaatschap én uw Wegenwacht Service wanneer zij in/op uw voertuig rijden. In tegenstelling tot alle overige Wegenwacht Service is deze pas kentekengebonden. Voor u blijft de Wegenwacht Service persoonsgebonden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 5, 2018 om 22:51
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Beste Michel... onze reacties zijn kenneliujk neit hetgeen dat uw enst te horen. Ik denk dat ik met zekerheid kan stellen dat niemand van ons een medwerker van de ANWB is. Mogelijk wel lid zoals ik zelf (maar niet van de wegenwacht). U kreeg van veel 'collegae, allemaal vrijwilligers die op basis van eigen kennis/ervaring s.v.p. een antwoord geven op uw veaag waarvan de kern van zo ongeveer alle antwoorden is dat als u lid bent van de Vereniging ANWB dat nog niet wil zeggen dat u verzekerd bent voor pechhulp.
Uw kritiek weerspiegelt een naar mijn mening een te grote negatieve instelling m.b.t onze welgemeende inspanningen.

Ik zal daarom aan de redactie vragen om dit topic af te sluiten. In ieder geval ga ik hier geen energie meer aan verspelen.

Tr
door Trostomaat Oct 6, 2018 om 13:34
239 Antwoorden / Vragen

Voor de rest kan ik niet spreken, maar van u weet ik zeker dat  u geen medewerker van de ANWB bent: daarvoor verstrekte u hier, welgemeende inspanningen of niet, te veel onjuist informatie over de ANWB en het lidmaatschap aldaar.

aurora1
door aurora1 - Oct 5, 2018 om 23:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft zelf gekozen om lid van de Wegenwacht te worden omdat u direct geholpen wilde worden. Het is overigens geen verzekering. Ik zou toch maar snel betalen als u niet wilt dat de rekening hoger wordt. Vreemd dat u niet direct moest betalen want dat is in de regel  de gebruikelijke gang van zaken.
Lees e.e.a. maar eens door op de website van de anwb en ook wat het kost als je pas lid van de Wegenwacht wordt als je hulp nodig hebt en wat het kost inclusief woonplaats.

Gr
door Grunn1 - Oct 6, 2018 om 12:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

M. de Wild, u ziet het verschil niet tussen koop en lid worden van, zodra u dat door hebt en weet wat dat betekend dan heeft u wat aan alle gegeven antwoorden op uw vraag.
Maar nog 1 keer, lid worden is geen koop en de wet voor koop op afstand is niet geldig voor lid worden van. U wordt lid van de ANWB met pechhulp en kunt na 1 jaar dagelijks opzeggen met inachtnemen van een opzegtermijn van meestal 1 maand zoals in de wet geregeld is voor lidmaatschappen.