andregld
door andregld May 25, 2011 om 13:23
Geldzaken & recht

Kosten betalingsverkeer

Kosten betalingsverkeer.

Hallo kritische kassa lezers,

Wij zijn een bedrijf in de recreatiesector. Reserveringen worden vooraf doormiddel van vooruitbetaling gedaan. Op zich is dit geen probleem. Maar hoe zou u het vinden dat een bedrijf achteraf wordt geconfronteerd met extra kosten die de bank doorberekend aan het bedrijf. Onderstaand 2 gevallen.

Geval 1:
Als een familie vanuit het uit het buitenland een bedrag x overmaakt in andere valuta dan de euro, wordt er bij mij over het ontvangen bedrag 0,1% (met een min. van 5 euro en max. van 50 euro) in rekening gebracht.
Kortom de klant bepaald de kosten van de ondernemer.

Mijn stelling is:
Diegene die vanuit het buitenland zaken wil doen met een ondernemer in Nederland. Dient dan ook voor alle kosten op te draaien wat betreft het betalingsverkeer.

Geval 2:
Als een familie te laat is met betalen kan deze met een spoedoverboeking een betaling doen. Hij/zij kan dan aangeven voor wie deze kosten zijn. In ons geval werd hiervoor 6 euro in rekening gebracht
Ook hier weer de klant bepaald de kosten van de ondernemer.

Mijn stelling is:
Als de klant bepaald dat het een spoedboeking moet worden , moet deze ook voor de kosten opdraaien.

Kanttekening bij geval 2 is:
Dit voorval heeft een jaar geleden plaats gevonden. Ik kan geen info meer vinden of de bank nog steeds zo werkt. Het zou dus kunnen zijn dat hier de regelgeving is gewijzigd.

Groet Andre

1723 5 Rapporteer

di
door diemenees - May 27, 2011 om 14:53
196 Antwoorden / 15 Vragen

ja mag denken en stellen wat je wil, maar het lijkt me dat geen enkele bank daar naar zal luisteren.BOvendien ziet het er naar uit dat je erg slecht bent voorgelicht:
BIj betalingen BINNEN de €zone zijn de kosten gelijk aan binnenland.
Bij betalingen van andere muntsorten, ook al is het EU (bvb UK/GBP, SE=SEK etc.) kan je KIEZEN: our cost, shared cost of cost at receiver. Dat hoor je aan te geven op je overschrijving.
Als je een goede zakenman bent dan laat je je voorlichten over dat soort zaken en handelt ernaar. Goede banken doen dat ook (of deden?).
Psst: de klant betaalT, of bepaalT. (of gisteren bepaalDe of betaalDe)

jaapje_1
door jaapje_1 - May 27, 2011 om 15:02
315 Antwoorden / 0 Vragen

Andre,

Het is wat diemenees al zegt. Je hebt gewoon een stel bijdehante klanten gehad waardoor jij de kosten voor je rekening hebt moeten nemen.
Leermomentje dat je in dergelijke gevallen dus afspraken met je klant maakt over wie de kosten draagt.

ti
door titusvh - May 29, 2011 om 15:41
25 Antwoorden / 0 Vragen

Als er voor jou kosten worden ingehiouden hebben ze dus effectief niet het gehele bedrag voldaan en heb je nog een vordering.

mi
door miraltje - May 29, 2011 om 16:57
462 Antwoorden / 0 Vragen

bij buitenlandse eu overboekeningen naar of van nederland is het voor particulieren altijd gedeelde kosten(verplicht)dat staat oa te lezen op de diverse sites van de banken.

daar dient u als ondernemer rekening mee te houden bij het maken van de prijstelling.

gratis overmaken is echter onzin dat geldt alleen indien de betalings opdracht plaats vindt in euros en een is het verplicht dat de iban of bic is ingevuld dit geldt overigens nog niet voor alle overboekingen.

u kunt als ondernemer ook zeggen een aanbetaling van een X bedrag dat de eerste kosten gedekt zijn, en na inchecken het volledig bedrag voldoen inclusief de bancaire (meerkosten)

een goede onderneming heeft geen vooruit betaling nodig maar heeft voldoende reserveres om dat voor te financieren.

peslot van rekening loopt u maar weinig risico.

andregld
door andregld - May 29, 2011 om 18:28
20 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor jullie input.

=titusvh schreef op zondag 29 mei 2011, 15:41: Als er voor jou kosten worden ingehiouden hebben ze dus effectief niet het gehele bedrag voldaan en heb je nog een vordering.

Dit laatste kom je pas achter als de bank (1x in het kwartaal) een overzicht toe laat komen van de kosten die gemaakt zijn. In de meeste gevallen zijn dan de gasten alweer vertrokken.

Achteraf in rekening brengen brengt hoge kosten met zich mee. En je kunt er eigenlijk al wel vanuit gaan dat deze niet betaald worden.

Ben van mening dat de banken (ondanks ik een klein miertje ben in hun grote kantoor) dit soort dingen moet schrappen. Want er zijn er altijd wat die slim omgaan met dit soort dingen.

Miraltje:
Dit heeft niks te maken met reserves. Dit heeft te maken met zekerheid dat ze wel komen. Als wij slechts een kleine vooruitbetaling nemen en bij slecht weer komen ze niet opdagen.