door wilnie Aug 13, 2016 om 08:49
Geldzaken & recht

Kosten eerste hulp

Een tijd geleden kwam ik bij de huisartsenpost (op aanraden van mijn huisarts) voor een graatje in de keel. De huisarts op de hap heeft toen gebeld met de kno-afdeling of er ruimte was om mij te zien. Die zou er zijn dus raadde hij mij aan op de SEH te gaan zitten zodat de kno-arts kon kijken.
Vervolgens heb ik ruim een uur zitten wachten op de SEH, waarna de conclusie volgde dat de kno-arts t niet nodig vond mij te zien. Onverrichter zake ben ik terug naar huis gestuurd.

Nu krijg ik hier een rekening van, van maar liefst €230,-. Ik heb bezwaar ingediend bij t ziekenhuis maar krijg tot nu toe alleen te horen 'dat er toch een dossier is aangemaakt'.

Mijn vraag: sta ik in mijn recht als ik deze kosten weiger te betalen? Als mij niet beloofd was dat de kno-arts ernaar zou kunnen kijken, was ik immers nooit in de wachtkamer gaan zitten.

23997 23 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 13, 2016 om 09:28
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wilnie ,

Spoedeisende zorg en je eigen risico

Het bezoek aan de spoedeisende hulp van het ziekenhuis gaat van je eigen risico. Is je situatie niet levensbedreigend? Ga dan eerst naar de huisarts of een huisartsenpost. Dit bezoek gaat namelijk nooit ten koste van het eigen risico. Je huisarts kan je daarna altijd nog doorverwijzen naar het ziekenhuis. De kosten voor zorg aan kinderen (onder 18 jaar) bij de spoedeisende hulp valt nooit onder het verplicht eigen risico.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.independer.nl/huisarts/info/huisarts-of-spoedeisend.aspx

ja
door jackyh - Aug 13, 2016 om 09:38
953 Antwoorden / 4 Vragen

Van de voorwaarden bij ziektekostenverzekeringen begrijp ik ook niets meer. Ik ben sinds tientallen jaren verzekerd bij de Ohra, die alleen verzekeringen van ziektekosten heeft met vrije keus, de duurdere dus. Na een vraag mijnerzijds krijg ik ineens te horen dat de kosten voor controle bij de oogarts ineens niet 100% worden vergoed daar zij met het OMC in Amsterdam geen contract heeft. Waarom heb ik dan een vrije keuze verzekering die dat wel zou moeten dekken. Schiet mij maar lek. Onbegrijpelijk.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 13, 2016 om 12:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Sinds tientallen jaren? Volgens mij hebben we net aan 12 jaar zorgverzekeraars.  Daarvoor was het het ziekenfonds en jon je helemaal niet kiezen bij wie je zat.
Diewilik

edrick3
door edrick3 Aug 13, 2016 om 12:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En wat heeft TS aan die klaagzang van jou? m.i. NIETS.

ja
door jackyh Aug 13, 2016 om 12:57
953 Antwoorden / 4 Vragen

Voor die tijd zat ik ook al bij de Ohra DIEWILIK, daar ik part. verzekerd was. EDRICK3, was niet bedoeld als klaagzang maar met een voorbeeld hoe onoverzichtelijk het is.

jo
door jorisw Aug 14, 2016 om 11:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Diewilik: Ziekenfonds was niet voor iedereen. De rest had gewoon een particuliere verzekering bij een verzekeraar.

wi
door wilnie - Aug 13, 2016 om 09:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ehm. ? Sorry, maar hier kan ik niet zo veel mee.

het gaat mij erom of ik die kosten kan weigeren omdat ik helemaal niet gezien ben. Ik heb alleen maar in de wachtkamer gezeten op aanraden van de huisarts van de huisartsenpost met het verhaal dat ik wel gezien zou worden.

marita5
door marita5 - Aug 13, 2016 om 09:59
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@Wilnie ,

Hoe zit het met de kosten?

Voor alle contacten met de Huisartsenpost wordt een tarief in rekening gebracht. Als u gebruik maakt van de Huisartsenpost, betaalt u daarvoor, en daarbij maakt de vorm niet uit. Dat betekent dat ook voor een telefonisch advies van de assistente kosten in rekening gebracht worden.

De rekening wordt naar uw zorgverzekeraar of uzelf gestuurd, afhankelijk van uw zorgverzekeraar en uw ziektekostenpolis. De tarieven voor handelingen op de Huisartsenpost worden vastgesteld door het College Tarieven Gezondheidszorg (CTG). De Huisartsenpost heeft hierop geen invloed.

Bron : gezondheid.info.nl

Neem contact op met uw zorgverzekeraar .

koekeloer
door koekeloer Aug 15, 2016 om 12:49
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dit slaat helemaal niet op de vraag die gesteld is. Het gaat om de rekening van kno, niet van de hulppost.

diumenge
door diumenge - Aug 13, 2016 om 10:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hebt u echt alleen in de wachtkamer gezeten of heeft er wel iemand anders nog naar u gekeken? Het klinkt mij ook wat absurd in de oren, maar kennelijk is er een dossier aangemaakt en heeft de arts op basis daarvan al een diagnose kunnen stellen. Dus wel werk gedaan voor u, ook al heeft u hem niet zelf gezien. Door de Dbc-systematiek krijg je dit soort zaken. Was de diagnose van de arts juist? Of bent u nog ergens anders naar toe gegaan met het graatje in de keel?

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2016 om 10:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u zat in een uur in de wachtkamer van de SEH en toen bent u naar huis gestuurd? Door wie?

Knappe KNO arts blijkbaar dat hij wist dat hij niet nodig was.

Als het zo gegaan is, staat u uiteraard in uw recht om niet te betalen. Maar u zult nu wel een nota gehad hebben van uw zorgverzekeraar, die weet uiteraard niet wat er is gebeurd. Dus die moet u wel betalen. Maar u kunt ook bij de zorgverzekeraar een klacht indienen en daarna bij de SKGZ.

Dien een schriftelijke klacht in bij het ziekenhuis, eis een schriftelijk antwoord. Dien daarna een klacht in bij  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/patientenrecht-en-clientenrecht/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-terecht-met-een-klacht-over-een-arts-of-zorginstelling

Cookies
door Cookies - Aug 13, 2016 om 10:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Iemand van de SEH moet er dan toch even naar gekeken hebben, anders kan er niet geconcludeerd worden dat de KNO arts niet nodig is.

 waarna de conclusie volgde dat de kno-arts t niet nodig vond mij te zien.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2016 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Vrije keuze van artsen betekent niet per se 100% betaling van elke arts. Lees uw polis eens door.

Heeft natuurlijk ook niets van doen met de vraag van de Ts.

Het ziekenfonds is pas in 2006 opgeheven.

ja
door jackyh Aug 13, 2016 om 12:54
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ja maar daarvoor zat ik ook al bij de Ohra.

tijger1
door tijger1 Aug 13, 2016 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat men ergens lang bij zit is niet relevant voor de vergoeding. Als ik zo naar die polis kijk, moet Ohra in ieder geval het marktconforme tarief vergoeden. Dus ik zou er nog maar eens achterheen trekken.

bokskabouter
door bokskabouter Aug 15, 2016 om 13:05
32 Antwoorden / 4 Vragen

tijger1 - Dat het ziekenfonds pas in 2006 is opgeheven betekent niet dat deze reageerder niet 'tientallen' jaren bij Ohra verzekerd zou kunnen zijn. Er bestond destijds ook nog zoiets als een vrijwillige 'particuliere verzekering' voor mensen boven de z.g. loongrens en dan kon je in zee gaan met allerlei verzekeraars. Overigens heb je het grootste gelijk van de vismarkt dat zijn/haar antwoord niets te maken heeft met de gestelde vraag.

ro
door ronny530 - Aug 13, 2016 om 13:19
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Uw huisarts die doorverwijst naar de huisartsenpost doet dat alleen buiten de reguliere uren dat uw huisarts beschikbaar is. Een graatje in de keel is lastig maar niet levensbedreigend dus waarom de dienstdoende arts op de huisartsenpost u aanraad naar de Spoedeisende Eerste Hulp is mij een raadsel. Edoch als u incheckt bij de SEH gaat de teller tikken want er wordt aan de hand van uw gegevens een dossier aangemaakt, de geraadpleegde kno arts heeft uw gezondheidsklacht bekeken en is tot de conclusie gekomen dat hij/zij u niet hoefde te zien want er was geen levensbedreigende situatie. Onder het betalen van die €.230,00 gaat u niet uitkomen omdat het ziekenhuis kosten heeft gemaakt en die komen volledig voor het eigen risico.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2016 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ronny530

Als artsen op de SEH alleen maar kijken bij levensbedreigende situatie, kan je er een kanon afschieten en zou je nauwelijks iemand raken.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 14, 2016 om 01:05
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik vrees dat je die € 230 gewoon moet betalen. Er zijn zoveel totaal onbegrijpelijke regeltjes dat je niet kunt aantonen dat het bedrag niet klopt.
Feit is wel dat de zorgverzekeringen gigantisch veel winst maken.... allemaal geld dat volkomen ten onrechte door de verzekerden betaald wordt. Daar zou eens iets aan gedaan moeten worden. Maar helaas..... de dictator is hier de VVD en de leiders bij de zorgverzekeringen zijn VVDers die er persoonlijk schatrijk aan worden.......

ph
door philip36 - Aug 14, 2016 om 01:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Neem aan dat u op de SEH niet onderzocht bent.
Als het aanmaken van een dossier al betekend dat ze daar €230 voor mogen declareren zit er toch iets goed mis.
Daarbij komt ook nog eens het consult op de huisartenpost van zo'n €115.
Daar krijgt u geen rekening van, valt niet onder eigen risico, maar wordt wel betaald door uw zorgverzekeraar.
€115 voor doorsturen naar de SEH.
Dus graatje kost totaal zo'n €445.

wi
door wilnie - Aug 14, 2016 om 08:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. De arts heeft me niet gezien. Zelf ben ik van mening dat dit ook besloten had kunnen worden toen de huisarts van de hap even belde.
De huisarts wees me er nog op dat je de seh wel van je eigen risico moet betalen, en ik had t ook geen probleem gevonden om te betalen als er ook maar een medische handeling verricht was. De huisarts gaf aan dat ze met een slangetje konden kijken. Ik wilde van dat graatje af want t belemmerde mij in mijn werk waarvoor ik acht uur per dag moet praten. Maar niemand anders dan de huisarts heeft ook maar gekeken. Alleen misschien wat vragen gesteld. Ik vind de kosten echt buitensporig voor wat er gedaan is. En ik baal vooral dat ik voor niks daar gezeten heb (behoorlijk frustrerend destijds) en dan nu zo'n hoge rekening krijg.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2016 om 09:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als niemand bij die SEH naar u gekeken heeft, afgezien van iemand in de wachtkamer om uw NAW gegevens en zo te noteren, maakt dan bezwaar tegen die nota.

hansje klein
door hansje klein - Aug 14, 2016 om 11:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Kunt u inmiddels alweer zonder problemen praten? M.a.w. is de graad nu wèg?

Dan is dit op natuurlijke wijze gegaan en dàt zal de specialist geweten hebben.........(?)........en kan opvoeren, dat hij zich ermee heeft beziggehouden, maar een nader onderzoek niet voor noodzakelijk hield.

dokun
door dokun - Aug 15, 2016 om 13:26
152 Antwoorden / 0 Vragen

U bent toch onderzocht.? Er is ook overleg geweest of het echt nodig was dat de KNO-arts u zou gaan zien of niet. Tja dan zult u toch écht moeten gaan betalen...

hi
door hipppo - Aug 15, 2016 om 14:11
303 Antwoorden / 2 Vragen

Een beetje huisarts had toch zelf ook kunnen kijken en dat graatje verwijderen?

costnix
door costnix Aug 16, 2016 om 01:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat graatje laten verwijderen door een huisarts? Dat meent u toch niet? De stembanden zijn zo gemakkelijk te beschadigen door een ondeskundige ingreep!

1paul
door 1paul - Aug 15, 2016 om 15:48
3143 Antwoorden / 0 Vragen

vraag een verklaring aan je huisarts dat deze gebeld heeft en waarin staat wat de kno-arts hem gemekld heeft, als achteraf blijkt dat kno-arts het toch niet nodig vond u te zien dan bezwaar indienen met bijvoeging van verklaring huisarts...

bent u op de eerst hulp wel geholpen trouwens??? dat kan de kosten verklaren...

hvddool
door hvddool - Aug 15, 2016 om 15:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wilnie .

De zorgplicht van onze Burgervaders en "onze" falende Regering is momenteel ver te zoeken maar in Uw geval zal ik weigeren om enige kosten te voldoen !
Dit verhaal is van de zotte .
Nederland ? EU ? ik heb voor beide géén goed woord over !

M.v.g. Hans van den Dool .

costnix
door costnix Aug 16, 2016 om 01:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou ik maar gaan emigreren!

audb
door audb - Aug 15, 2016 om 17:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Volgendekeer wat azijn drinken dan maar?

Net zo zuur maar werk wel een stuk beter en kost €0.50 per liter

costnix
door costnix Aug 16, 2016 om 01:45
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als het graatje in de luchtpijp zit, zal dat echt niet helpen!

holiday
door holiday - Aug 15, 2016 om 22:00
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad in het Nieuwe ziekenhuis in Amersfoort.
Na een half uur wachten op de KNO arts, heb ik een glaasje water gedronken en voelde ik niets meer in mijn keel.
Ik ben toen naar de receptie gegaan en gezegt dat ik niets meer voelde en dat ik naar huis ging,
Officieel had ik moeten betalen omdat ik ingeschreven was, maar de dienstdoende KNO arts en de verpleger, besloten om mij uit het bestand te halen zodat ik ook geen rekening zou krijgen. Dus zo had het ook gekund.
Ik zou zeggen, neem nog eens contact op met het ziekenhuis, leg het nog eens uit en verzoek ze om de rekening te seponeren.

ma
door manwijf - Aug 16, 2016 om 09:38
574 Antwoorden / 1 Vragen

De 230,- die u moet betalen is de prijs van de DBC die is ingevoerd door de secretaresse van de KNO afd. Vraag haar welke DBC dit is en vraag waar deze voor staat. Het kan zo maar zijn, dat er gewoon een verkeerde DBC is ingevoerd. Dan komt er ook automatisch een verkeerde rekening, want elke DBC heeft een eigen prijs. Er zijn o.a. op de medische administratie van een ziekenhuis boekwerken beschikbaar, waar dat zo in op te zoeken is. Dit voor het geval de secretaresse de kennis niet paraat heeft. Deze DBC zal ongetwijfeld vaker voorkomen. Het lijkt daarom waarschijnlijker dat zij het zo kan zeggen. Misschien dat zij de prijs ervan niet weet, maar dan kunt u informeren op bv. de afd. verrichtingen.

lottesanne
door lottesanne - Aug 22, 2016 om 19:49
438 Antwoorden / 47 Vragen

De huisarts heeft op basis van zijn bevindingen overlegd met de KNO-arts. Die achtte een onderzoek niet nodig. De KNO-arts heeft dus toch tijd voor u vrij gemaakt door naar het verhaal van de huisarts te luisteren en dus is de rekening terecht. Hoog? Ja, maar elk ziekenhuisbezoek kost meteen bijna het volledige eigen risico, of ze nu 1 minuut voor je hebben uitgetrokken of een half uur. Zo werkt het nu (helaas) eenmaal in de zorg. En de zorgverzekeraars en specialisten maar van ons profiteren.

ph
door philip36 Aug 22, 2016 om 20:39
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Bent u nog steeds bij deze huisarts? Toen u bij huisarts op consult was had deze ook de kno arts kunnen bellen en advies vragen. Had u €230 gescheeld, De kno arts gaat echt niet naar uw gegevens vragen voor de rekening.