H.
door H.K.J.H Jun 14, 2018 om 20:39
Geldzaken & recht

Kosten offerte aannemer

Een aannemer heeft ons via bouwspot.nl benaderd om een offerte uit te mogen brengen. Gedurende het proces paste hij steeds de offerte naar boven aan, hij zette ons onder druk om een sondering uit te laten voeren waarbij er veel onnodige schade bij ons is gemaakt. Toen we dit met hem opnamen ging hij hier compleet aan overheen, we werden compleet genegeerd.

Na deze keer hebben we goed nagedacht en besloten niet met deze man in zee te gaan. We hebben hem dit aangegeven, hij was kwaad en kwam met heel veel niet akkoord gegeven kosten, inclusief stenen die besteld zouden zijn. Na het doorgeven dat ook na zijn eigen woorden hij niets doet zonder akkoord en dat wij alleen voor de sondering gingen betalen natuurlijk met overdracht van papieren. (hoewel we twijfels hebben bij de uitgevoerde sondering maar op 1 punt 4 meter buiten waar de nieuwe schuur zou worden op gebouwd).

Nu krijgen we van hem een factuur binnen voor bijna € 2.000,-  (de stenen waar hij aanvankelijk mee dreigde waren er niet bij). Voelen ons niet geneigd te betalen (op de sondering na), wie kan ons adviseren hoe met deze aannemer om te gaan? Er is overigens nooit gezegd door de aannemer dat hij kosten berekend voor het maken van de offerte.

5463 11 Rapporteer

vd
door vdlieuw - Jun 14, 2018 om 20:49
211 Antwoorden / 6 Vragen

Aan de basis van dit conflikt ligt denk ik wat er tussen u en de aannemer is overeengkomen aan uit te voeren werkzaamheden, wat staat er op papier ? U heeft het over een offerte maar er is al een soldering uitgevoerd dus er zijn al werkzaamheden gedaan, wie heeft opdracht gegeven, staat op papier de kosten er van, is er omschreven wat het resultaat van dat onderzoek met zich meebrengt ?
De aannemer kan niet zomaar, zonder uw akkoord, aan de slag gaan en kosten in  rekening brengen dus ergens in het traject heeft u zich wellicht laten overdonderen en nu dendert de aannemer helemaal over u heen en probeert uit uw nonchalance of onwetenheid er zo veel mogelijk geld uit te slaan.
Ik zou kijken of er een onpartijg maar wel professioneel bouwkundig adviesburo is die u kan helpen, ik zou in
afwachting daarvan ook een aangetekende brief met bericht van ontvangst naar de aannemer sturen.
Bent u niet zo goed in dit soort correspondentie dan kunt u ook daarvoor het advies vragen bij een hurisch loket of i.d.

H.
door H.K.J.H Jun 14, 2018 om 21:00
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.
We hebben alleen de sondering per mail bevestigd, en deze is met veel onnodige schade uitgevoerd. Hij voerde de tijdsdruk op want alleen in een bepaalde periode kon hij en die sondering moest nu, gezien hij kon nu nog wat regelen met het bedrijf. We vragen ons daarom ook af of het via een officiele weg is gegaan. Daarom ook gevraagd om de factuur die hij zegt te hebben gekregen van het sondeer bedrijf.

Nee kosten zijn niet van te voren duidelijk aangegeven nog de resultaat, alleen dat er dan kon worden gekeken wat hij wellicht nodig zou hebben voor zijn offerte. Kosten sondering doen we ook niet moeilijk over. Maar de overige 1500 kosten om de offerte uit te kunnen brengen. Overleg constructeur en los nog de kosten voor de constructeur en losse kosten calculaties(?).  Nu per post de rekening gekregen, sondeer papieren krijgen we ook pas na betaling van alles. Zullen het even afwachten en dan inderdaad maar de juridische weg.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2018 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de offerte niet geaccepteerd hebt, mag die aannemer daar helemaal niets voor in rekening brengen.

Dit lijken me wat louche activiteiten.

Als u geen rechtsbijstandverzekering hebt, zou ik mij maar wenden tot het Juridisch Loket in uw gemeente. Kijk op Google voor tijden en telefoonnummer. Zij kunnen u beslist helpen.

H.
door H.K.J.H Jun 14, 2018 om 22:27
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie. Ja dat was mijn vermoeden inderdaad. Ook zelf zei hij tijdens zijn laatste bezoek nog: 'als we met elkaar in zee gaan..' Dus nog niets getekend, op een mailbevestiging voor sondering na.

Maar eerlijkheidshalve voel ik mij echt niet lekker om het geheel. Na zijn eerste reacties schrok ik gewoon telkens als een busje met de zelfde kleur voor de woning langs reedt. Vandaar nu ook zoekende naar een goede manier voor afhandelen. En ja indien niet anders wordt het de juridische weg.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2018 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U staat blijkbaar niet echt stevig in uw schoenen tegenover die dwingende manier van doen van die aannemer.

Zoek hulp, laat u niet gek maken.

H.
door H.K.J.H Jun 14, 2018 om 22:46
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mij destijds laten overrompelen. Maar als ik alleen thuis ben met een klein manneke is het toch wat anders. Alleen komt het nog wel goed maar heb echt geen zin in dat soort gedonder aan huis met de kleine man erbij. Dus hoop het gewoon snel en goed op te lossen daarom had ik ook voorgesteld geef mij de rekening van het sondeer bedrijf maar betaal ik die, hebben zij geen omkijken komt alles goed. Maar nu dit weer.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2018 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hij zal daar geen genoegen mee nemen en daar moet u dus geen genoegen mee nemen. Laat u bijstaan.

panter22
door panter22 Jun 15, 2018 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Als je alleen thuis was dan was je niet bang geweest? Verschuil je niet achter je kind.  Jij en je man hebben een conflict met de aannemer. Daar staat het kind buiten. Dat conflict moet worden opgelost.
Zo te lezen zijn jullie al verder dan het uitbrengen van een offerte en is de aannemer al met de voorbereidende werkzaamheden begonnen
Zijn jullie lid van de Vereniging eigen huis?
Info:https://www.eigenhuis.nl/verbouwen/offerte-en-contract/offerte

H.
door H.K.J.H Jun 15, 2018 om 12:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ik verschuil mij niet achter een kind, maar ik ben toch liever alleen als het escaleerd dan dat mijn kind betrokken raakt. Want ja een zeer jong kind kan dan niet weg lopen of wel dan? Dus ja het geeft mij meer angst omdat ik voor hem moet zorgen, en dan geen zin in de ellende heb (ander ook niet), of is dat voor u zo vreemd?

Nee hij heeft alleen offertes uitgebracht en daarbij telkens gezegd: "als we met elkaar in zee gaan "en "als ik geen handtekening heb doe ik niets".. Als hij kosten maakt, als voor de sondering die hij nodig zei te zijn voor de offerte heeft hij een zwart op wit toestemming afgedwongen en gekregen. Wederom die betalen we ook met alle liefde op voorbehoud dat we de papieren na betaling krijgen.

De andere 1500 euro heeft hij nooit over gerept. Tevens ook in de eerste contacten nadat we aangaven er van af te zien begon hij te dreigen met van allerlei kosten, nadat ik hem per mail hem hierover heb aangesproken heeft hij die ineens laten vallen.. Dus ik vraag me af of dit niet ook dreigen is en het gewoon proberen.

Ik zal even kijken, weet zo niet of we hier lid van zijn. En bedankt voor de tip.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 15, 2018 om 17:53
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, in de aannemerij is het niet ongebruikelijk, zelfs redelijk normaal,  kosten in rekening te brengen voor een offerte.

Als al gezegd: doe navraag bij Vereniging Eigen Huis'

pino123
door pino123 - Jun 15, 2018 om 08:31
2763 Antwoorden / 14 Vragen
audb
door audb - Jun 15, 2018 om 15:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Denk er wel om dat een mondelinge opdracht ook rechtsgeldig is zorg er dan ook altijd voor dat u met meerdere personen aanwezig bent als u een offerte bespreekt.

Blijkt de sondering niet juist te zijn uitgevoerd? dan heeft u ook maar een kleindeel te betalen en niet het voledige bedrag.

Zet nooit maar dan ook nooit een handtekening voor u zeker weet dat u de opdracht wilt laten uitvoeren.

Soms vragen ze of er even een handtekening gezet kan worden onder een "Offerte" wat toch een opdracht blijkt te zijn en staat er offerte dan er bij laten zetten dat het een vrijblijvende offerte is.

En de sondering is die wel op de juiste manier uitgevoerd vraag ik me af daar u het over onodige schade heeft.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sondering_(grondmechanica)

H.
door H.K.J.H Jun 15, 2018 om 16:02
Antwoorden / 1 Vragen

We waren telkens met twee man aanwezig. En ook mondeling is niets toegezegd. Alleen tot sondering per e-mail.
Heb het sondeer bedrijf vandaag gebeld, om info te vragen zonder deze klus te noemen. (weet het misschien niet eerlijk maar we hebben vermoeden dat het zwart tussendoor is gegaan). Ze moeten altijd een 2 punts zo dicht mogelijk de punten waar ze moeten uitvoeren de sondering uitvoeren anders moet er voor de constructie met te veel aannames worden gewerkt. Het is nu gedaan op ca 11 meter afstand van waar het dichtbijzijde hoekpunt moet komen. De verste hoekpunt komt daarmee nog veel verder. En maar op 1 punt. Dus de vraag is ook hoe kan hier gezien de lokale ondergrond een correcte inschatting voor funderingn op worden gedaan?. Had ook om de kosten gevraagd wat het bedrijf rekend voor een 2punts soldering, en dat was € 100,- ex BTW goedkoper dan ons nu in rekening is gebracht voor 1.

De schade betreft natuurstenen die voor de woning zijn gelegd. De chauffeur heeft de oprit bekeken en zag geen problemen toch heeft hij schade aan natuurstenen (die verlegd hadden kunnen worden indien hij aangaf er niet langs te kunnen) gereden. Hij gaf zelf ook aan dat dit niet had gemoeten. Het oprit wisten we dat stuk zou gaan en nemen we voor lief.

Bedankt voor de tip. Moet dan alleen nog kijken hoe we dit brengen ivm de sondering en de kosten. Om maar te zorgen dat het in 1x sluitend is en duidelijk.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2018 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Het is helemaal niet normaal om te betalen voor een offerte. Een offerte is een aanbieding en als een aannemer daarvoor betaald wil worden, moet hij dat van te voren aangeven.

lees eens hier.

https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/offerte

H.
door H.K.J.H Jun 16, 2018 om 16:21
Antwoorden / 1 Vragen

thx

zoekster1
door zoekster1 - Jun 15, 2018 om 20:56
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik u was zou ik bouw-spot.nl hier ook op aanspreken. Even een linkje naar deze pagina van Kassa kan wonderen doen. Die zullen ook niet blij zijn met de gang van zaken. Zo durft toch geen mens meer een offerte aan te vragen via hun?

H.
door H.K.J.H Jun 16, 2018 om 16:09
Antwoorden / 1 Vragen

Thx. Ja zit in de planning om in dit ook bij hen te melden.

ro
door ron503 - Jun 15, 2018 om 21:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn optiek heeft u zelf een klus op de site geplaatst en die aannemer heeft op uw verzoek een offerte uitgebracht. De aannemer heeft al werkzaamheden uitgevoerd en u denkt nog steeds dat het een offerte betreft !!!.

H.
door H.K.J.H Jun 15, 2018 om 21:49
Antwoorden / 1 Vragen

Sorry maar als er 6 x op de offerte staat offerte dan mag ik toch aannemen dat het een offerte is of niet? Tevens zei de beste man telkens: Als we met elkaar in zee gaan... Dan neem ik toch aan dat ook hij nog niet van mening is dat er een bindende afspraak is tussen ons? Of ben ik nu achterlijk? Ik breng zelf ook namens mijn bedrijf offertes uit. Een gedegen, bid/ offerte of tenderinschrijving kost veel geld. Onze consultants gaan voor ca 150 euro in het uur weg, en een goed onderbouwde offerte toch snel 8 uur kost. . Wij brengen dat ook niet in rekening als we niet de winnende partij zijn. Ook niet als een overheid of een klant waar voldoende funds zijn ons vraagt om een offerte uit te brengen, ze zien ons aankomen we worden dan niet meer serieus genomen in de branche.

panter22
door panter22 - Jun 16, 2018 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Het maken van een offerte is gratis. De aannemer paste de offerte steeds naar boven aan, schrijf je, hoe vaak heb je dan een offerte gekregen? Heeft de aannemer en verklaring gegeven voor die kosten van €1500.
En dit soort kosten gaat allemaal om het bouwen van een schuur?
Daarvoor moest een sondering plaats vinden en die deugde ook al niet, niet alleen de meting maar ook het stuk rijden van de tegels en de prijs was te hoog en misschien nog zwart ook.
Je bent bang dat de aannemer jou en je kind wat zal aandoen?
Wat is hier aan de hand?
Valt er met de aannemer te onderhandelen? Als je rechtsbijstand nodig hebt, een advocaat kost €200 tot €300 per uur.

H.
door H.K.J.H Jun 16, 2018 om 16:15
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, geen verklaring. Ik reageerde op zijn mail omtrent de bouwstop. Hij gaf aan kosten voor sondering te hebben gemaakt. Dus heb ik aangegeven dat hij de factuur van dat sondeerbedrijf bij ons in de brievenbus mocht doen dan zou ik dat, tezamen met de gemaakte schade rechtstreeks met dat bedrijf afhandelen zodat zij er geen verdere tijd meer in hoefden te steken. Maar hij stuurde een factuur met verder niets, alleen een kostenraming van hemzelf op. We hebben dus ook geen officiele factuur van dat bedrijf gezien.

Aandoen is een groot woord, maar wel bang dat hij ineens wanneer ik alleen thuis ben met de kleine aan de deur staat om verhaal te halen. Vandaar dat ik ook zoek naar tips om het netjes binnen mijn recht kan afhandelen. En ook zo dat als het op juridische stappen overgaat ik alles conform mijn recht heb uitgevoerd.

panter22
door panter22 Jun 16, 2018 om 17:26
6599 Antwoorden / Vragen

Er is sprake van een bouwstop? Dan ben je toch al begonnen met bouwen?Gaat de gemeente moeilijk doen of de buren?
En hebben jullie de factuur helemaal niet betaald? Ook niet de kosten van de sondering die jullie wel willen betalen?

H.
door H.K.J.H Jun 16, 2018 om 19:27
Antwoorden / 1 Vragen

Fout geformuleerd. Stop in de aanbesteding. Volgens gemeente vergunning vrij. Oude schuur moet er eerst af, wachten is op asbestsaneerders die zijn gecontracteerd.

We hebben de factuur net 2 dagen binnen. Dus nee nog niet. Willen ook een correcte factuur niet met allerlei onzin er op en met de voorwaarden. Deze staan er nu niet op. Ik las op de tips dat we het beste formeel kunnen schrijven om een correcte factuur. Maar daarin ook de voorwaarden. Nu staat de voorwaarde dat zij de rapporten overdragen er ook niet in. Enige wat er in staat is de optelsom en binnen 15dg betalen.

aurora1
door aurora1 - Jun 16, 2018 om 16:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wonderlijk verhaal. Vertelt u wel alles?
Als u bedreigd wordt moet u de politie bellen en als er werk uitgevoerd is moet u de rekening betalen.....en niet zwart, en niet proberen daar onderuit te wurmen.
Als het allemaal niet klopt kunt u maar beter contact opnemen met Bouwspot.

H.
door H.K.J.H Jun 16, 2018 om 16:21
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik vertel alles. Het bedreigen, even voor de goede orde heb nooit gezegt met fysiek geweld. Hij dreigd met vanallerlei kosten die hij op ons wil gaan verhalen. Hij is een grote man die mij al een paar keer overrompeld heeft. Ik ben dus ook bang dat hij op eens aan de deur staat en stampij loopt schoppen, wat voor mij persoonlijk een angstige situatie is. Woon achteraf en sta dan wel alleen tegenover een man die dik 2 koppen groter dan mij is. Ik denk niet dat hij zo dom is om mij fysiek wat aan te doen. Mocht hij komen gaat ook de deur dicht, vorder ik dat hij van mijn terrein moet en indien niet bel ik inderdaad de politie. Maar goed ik hoop dus met wat advies dit te vermijden. Ik vraag ook wat mijn recht is en wat mensen aanbevelen om dit af te handelen. Zag wat over een aangetekende brief, welke ik ook zal schrijven in de hoop dat hij door heeft dat hij alleen recht heeft op vergoeding voor de sondering en verder ons met rust laat.

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2018 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u opdracht/toestemming hebt gegeven voor die sondering loopt uiteraard de facturatie daarvan via die aannemer.

Dus u moet dat gewoon aan hem betalen. U hebt natuurlijk wel recht op dat sonderingsrapport.

H.
door H.K.J.H Jun 16, 2018 om 16:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat is ook geen probleem. Hebben we ook opgevraagd, alleen krijgen we een factuur met vanalles er op wat er niet op hoort en nooit genoemd is voorheen.
We nemen al voor lief dat het nu via hem niet de officiele 2 punten is en € 100.- ex btw duurder is dan bij het bedrijf rechtstreeks. (Wel een lekkere marge voor hem die 100 voor 1 belletje, maar goed). En als hij niet met die rare fratsen was aangekomen en alleen de factuur voor dat, en netjes was gebleven was het allang betaald en waren we al van hem af geweest. Om dat geld willen we ook niet zielig lopen doen, zeker niet. Maar dreigen met kosten voor stenen enz en later dan die andere kosten waar allemaal nooit akkoord voor is gegeven daar begon het probleem. Vandaar dat ik nu zoek naar een manier om dit duidelijk te maken zonder emoties gewoon zakelijk. En zonder alles er bij te halen, eerlijke factuur willen met voorwaarden opgenomen dat we het rapport echt krijgen en dat hij tot de rest geen akkoord heeft gehad en dus nog aanspraak maakt.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2018 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het lijkt mij dat u genoeg adviezen gekregen hebt wat te doen. Die eerst maar eens opvolgen.

H.
door H.K.J.H Jun 16, 2018 om 19:24
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, ben nu ook bezig om met al de links die ik gekregen heb een goede formele brief te schrijven. Nogmaals bedankt.

panter22
door panter22 - Jun 17, 2018 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Je schrijft: "Ik breng zelf ook namens mijn bedrijf offertes uit."
Je hebt dus wel degelijk verstand van het maken van offertes.
Wat is de opdracht die je de aannemer, of is het misschien een klusbedrijf, hebt gegeven.
Vervang de bestaande schuur door een nieuwe stenen schuur?
Heb je duidelijk aangegeven bij de opdracht dat de bestaande schuur mogelijk abest bevat en de bodem mogelijk niet stabiel genoeg was om direct een schuur te plaatsen?
Het bouwen van een schuur is op zich niet een grote klus, maar toch moest de offerte meerdere keren worden bijgesteld en je bent nu nog niet eens op de hoogte van de kosten en het resultaat.
Er is misschien sprake van de voorbereidende fase, waar de aannemer veel kosten heeft moeten maken en tijd in moeten steken om tot een gedegen offerte te komen?
En je stop je er nu mee en wilt alleen de rekening van de sondering betalen. En eigenlijk ook nog een schadevergoeding voor de stukgereden tegels? En dan heb je het over een bouwstop wat een aanbestedingsstop is?

H.
door H.K.J.H Jun 17, 2018 om 14:03
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, consultancy. Ik ben niet gewend met aannemers en niet dat we ineens allerlei facturen om de oren krijgen die niet zijn vastgesteld en weet ook niet hoe ik met een dringende aannemer om weg moet. Ik wil het netjes en zonder gezeur afhandelen.

Zoals ik al heb aangegeven ik had op bouwspot aangegeven dat we zochten na offertes voor het bouwen van een nieuwe schuur. Hij vroeg of hij een offerte uit mocht brengen. Asbest heb ik duidelijk met hem besproken dat ik dit door een specialist laat doen, was hij blij mee want hij was ook niet van plan dit te doen/ regelen. De bodem kwam hij zelf mee.  Bij het eerste gesprek waarin hij de klus bekeek hebben we dit van het asbest aangegeven, en dat we een offerte van een ander bedrijf hadden van ca € 70.000,-. En dat dit we zijn een jong gezin die dit van eigen geld moet doen voor ons te hoog was. Hij vond het bedrag belachelijk en noemde de andere aannemer nog net geen oplichter. Ook gaven we aan een een en ander zelf te doen. bv. slopen opstaande muren, electra nadien en nog wat.

Dit was geen probleem hij zou eerst met een opzet komen waarin we konden bespreken wat we zelf wilden.  Eerste voorstel was met net boven de 50k maar we hadden wat punten samen besproken wat er uit zou gaan. Hij zou de aanbieding wat bijwerken, en dan zodra alles getekend was zouden we gaan sonderen en het zou niet veel meer kunnen worden max 1k volgens hem. Dus ok. Opeens mail, ja we moeten sonderen ik wil akkoord en anders duurt het maanden ze hebben dan een gaatje en dan kan het nu nog. Dus vroeg nog zullen we niet eerst de offerte doen en akkoord geven als alles klopt. Nee sonderen nu en kon alleen die week. Dus schoorvoetend heb ik akkoord gegeven voor de uitvoering van de sondering, bedrag en voorwaarden zijn ons niet duidelijk genoemd. Het is uitgevoerd op een manier waar wij dus onze vragen bij hebben. Gezien het ver uit de te bebouwen plek is en maar op 1 punt in plaats van de minimaal 2 punten die we overal lazen dat normaal is. Gevraagd een tijdje niets weer gehoord. Gebeld. Later kwam hij terug dat hij de wijzigingen wilde doorspreken. Opeens zat hij over de 60K, en had ineens nog meer wijzigingen die ook nog duurder zouden worden welke er nog niet in stonden. Ook vroeg ik van hoe met de schade tijdens de sondering, ik moest me niet aanstellen dat wisten we. Zei nog dat we het pad wisten maar dingen die we weg konden halen en de chaffeur aangaf dat was geen probleem, en bij raken dat had niet gemoeten, dat dit wel wat anders is. Hij bulderde over mij heen en sloot dat gesprek als ware af.

Kreeg de dag erna nog een mail met een aantal wijzigingen wat dan de meerprijs zou worden en kwamen we bijna ook op 70K in totaal. Met nog een stuk of wat dingen waardoor het nog duurder kon worden. Dus nu 2 offertes rond hetzelfde alleen bij hem misten nog veel dingen die bij de ander wel erbij zaten.  Hij gaf nogmaals aan als we met elkaar in zee gaan moet je eerst tekenen anders doe ik niets, maar dan zou hij bepaalde stenen willen gebruiken en dan nog wat andere wijzigingen want ja anders kwam het qua bestel tijd niet uit willen doorvoeren.  Maar denk er rustig over na wat jullie willen en dan als we met elkaar in zee gaan teken we en gaan we daar mee aan de gang.

Na dit alles en hoe hij met mij omging en mijn vragen om ging heeft ook mijn partner eens nagedacht. Hij luisterd nu al niet naar onze zorgen, hij zit ook al op de 70K, wat onzekerheden bij het werk van mijn partner en het gaat om spaargeld... Is het wellicht slim om nu eerst even niet verder te gaan met de acties totdat er meer zeker is en we ook echt 70K kunnen besteden als het nodig is. We wilden dus ook eerst alleen een hold op de offerte doen totdat we wat meer zekerheid hebben en ik weet niet hoe het voor jou is maar voor ons als jong gezin is 70K veel geld om van je spaarrekening te doen we moeten ook nog wat achter de hand houden. Toen mijn partner belde om dit door te geven van joh op dit moment wordt het even niet begon hij zeer onbeleeft tegen hem te doen en hing gewoon op. Later kreeg ik een dreigende mail met dat het was afgeblazen door mijn partner en dat hij veel kosten had gemaakt. Stenen besteld zijn planning en nog veel meer. Met mijn partner besproken hij had ook zo iets van als hij het nu zelf ook als gaat niet door beschouwd en zo begint, moeten we hem dan wel vertrouwen? Dus gemaild, persoonlijk omstandigheden (niet in details dat mijn partner waarschijnlijk zijn baan verliest), en gevraagd hoe het zit met de kosten gezien hij zelf nog een paar dagen geleden zei als we met elkaar in zee gaan en er telkens op hamerde dat hij nergens aan begint zonder handtekening. En aangegeven dat we de sonderingkosten we gewoon zouden betalen natuurlijk min de kosten voor de natuursteen die we moeten vervangen (is zo'n grote van 1 bij 1) maar dat is gewoon verzekeringwerk voor het sondeerbedrijf wat hij gewoon met hen op kan nemen. Hij mocht mij de factuur voor de sondering gewoon sturen of per post. Of anders rechtstreeks de factuur van dat bedrijf opdat ik de verzekering met hen zelf kan regelen alsmede het officiele rapport.

Dik een week later een factuur. Maar niet alleen voor de sondering maar nu ook een tal andere dingen die nooit met ons besproken zijn a 1.5K. Ik ben dus bang dat dit een een gevecht gaat worden waarin hij er vanalles bij gaat halen. Vandaar mijn vraag om advies wat mijn rechten zijn en hoe ik dit het beste op kan lossen. En over voor die vraag van zwart.. We hebben het sondeer bedrijf gebeld wat de normale gang van zaken is, omdat ik mijn twijfels heb of dit wel officieel is gegaan. Zij gaven aan dat zij er a 100 minder voor vragen dan hij doet, ze het op de plek of er zo dicht mogelijk naast uitvoeren en dus niet meters er uit want dan zit je nog met aannames en het moest altijd op 2 punten. Vandaar dat ik me nu ook wat opgelicht voel om eerlijk te zijn.

Maar goed. Mijn actie is nu om een aangetekende brief te sturen met daarin dat we betalen voor wat akkoord is gegeven en niet wat anders. We willen dus een correcte factuur met daarin ook de voorwaarden opgenomen (zag dankzij een tip hier dat het erbij hoord ) dat we dan binnen 2 weken na betaling van de sonderingskosten het officiele sonderingsrapport binnen krijgen.  Nogmaals bedankt aan de tipgevers.

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2018 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hkjh

Met deze aannemer zou ik onder geen voorwaarde meer in zee gaan, en als ik zo de rest van uw verhaal lees, zou ik de schuur voorlopig ook maar laten zoals hij is, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

U hebt deze kwestie veel te lang laten dooretteren. Bij de eerste intimidatie en druk had u al moeten afhaken.

Ook is het onverstandig richting hem over persoonlijke zaken te spreken. U dient hem simpel te berichten dat u van verdere onderhandelingen afziet en dat u geen gebruik zult maken van zijn aanbieding en dan is het, wat dat deel betreft, klaar.

Uiteraard kunt u niet bepalen, voor hem, wat dat sonderen zou moeten kosten en aan dat rapport, als dat er al is, hebt u ook niets gezien de plek waar het gedaan is en ook nog maar op een plek.

Misschien vindt u het een rare gedachte, maar ik denk dat het verstandig is als u die €2.000 betaalt, scheelt u een hoop ellende en u hebt uw rust, want ik heb niet de indruk dat u bestand bent tegen deze aannemer. Ook spaart het u een hoop geld, wat u wellicht beter kunt gebruiken, want een schuur voor € 70.000 is haast de prijs voor een huis.

Wordt lid van de Vereniging Eigen Huis, daar kunt u in voorkomende gevallen raad vragen.

En zoek eventueel een volgende aannemer in uw omgeving met referenties.

H.
door H.K.J.H Jun 17, 2018 om 15:20
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u voor het bericht. Ja we gaan wel door met de asbestsanering. En we slopen het oude pand zelf. Daarna kijken we wel even wat we doen.

Ja, ik weet het. Zei ook al tegen mijn partner in mijn werk zou ik dit niet pikken. Maar in het enthoussiasme van het alles ben ik aan al de tekenen voorbij gegaan en veel laten gaan. Merk dat ik in prive toch veel zwakker en minder zakelijk ben dan op werk, hoe erg het mij ook spijt dat toe te geven.

Sondeerrapport is via een officieel bedrijf gegaan, mijn partner was er bij. Vandaar ook de communicatie met de chauffeur. Dus willen wel zeker zijn dat we het juiste rapport voor ons adres krijgen.

Referenties hadden we bekeken. Waren er niet veel. Achteraf was er wel een met veel klachten maar was op lange termijn alles wel opgelost en gaf net als de rest not 4 van de 5 punten.. En dat communicatie traag was. Dus we zagen er geen die echt een teken aan de wand was voor ons op dat moment.

Bedankt voor de reacties en een fijne zondag!

panter22
door panter22 Jun 17, 2018 om 17:50
6599 Antwoorden / Vragen

Het is een vervelende kwestie, maar misschien is het verandiger er over na te denken wat jullie nu willen.
De juridische strijd aangaan voor die €2000 of willen jullie van die aannemer af.
Je hebt akkoord gegeven voor de sondering, dus die moeten jullie betalen. Je hebt vooraf geen bedrag afgesproken, noch wat het sonderingsbedrijf zou gaan doen. Dan telt normaal gesproken de redelijkheid en billijkheid. Het kost je weliswaar €100 meer dan als je zelf de opdracht had gegeven, maar dat heb je aan de aannemer overgelaten en die wil er ook wat aan verdienen. ,Lijkt mij dat je het bedrag wat de aannemer heeft bepaald, moet betalen.En die ene tegel kun je niet zomaar van de rekening aftrekken.
De aannemer, opdrachtgever, zal hierover met het sonderingsbedrijf moeten overleggen.
Blijft over die €1500. Jullie hebben met deze aannemer besproken dat jullie een vorige offerte van €70.000 te duur vonden. Hij zit nu ook ongeveer op dat bedrag. Dus, het wordt te duur en de opdracht gaat niet door.
Je kunt de rekening betalen, zoals Tijger1 voorstelt, dan ben je er vanaf en dat kan in jullie geval  de beste oplossing zijn. Je kunt nog wat sputteren, aanhalen dat een offerte wettelijk gezien vrijblijvend en gratis is, maar dat je ook vindt dat hij er een hoop tijd aan heeft besteed en dat je hem tegemoet wilt komen door de extra kosten bv te delen.(Ik doe maar een suggestie. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn)

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2018 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22.
+10