He
door Helen S Jan 18, 2022 om 21:53
Geldzaken & recht

Kosten pensioenuitbetaling correct?

Op een pensioentje van 14,- bruto per maand worden veel kosten in rekening gebracht: 350,- eenmalige kosten +  80,- jaarlijkse administratiekosten + eenmalige distributiekosten 42,- per polis. Betekend dat er de eerste jaren überhaupt niks uitgekeerd wordt en daarna maar de helft..
Mag dit?
We krijgen er een niet-zo-Zwitserlevengevoel van ????

7754 9 Rapporteer

justmeagain
door justmeagain - Jan 18, 2022 om 21:57
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik ben geen expert maar als ik dit zo lees krijg ik ook het gevoel dat dit niet in verhouding staat. Hoezo administratiekosten en wat zijn hun distributiekosten? Nog even eenmalig 350 euro eraf wie doet je wat.
Ik hoop dat hier iemand is die u een correct antwoord kan geven. Maar gevoelsmatig wordt u flink gen##id.

sw
door swat1500 - Jan 18, 2022 om 22:00
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de indruk dat u het heeft over een pensioen verzekering of wellicht een lijfrente. Als bij het afsluiten van de verzekering of lijrente bekend was dat deze kosten berekend zouden worden dan kan en mag het.
Lees de voorwaarden van uw verzekering.
Ik kan mij echter niet voorstellen dat het hier over een uitkering van 14 euro per maand gaat want dan houd u inderdaad niets over en was zelf opzij leggen (lees sparen) goedkoper geweest.

panter22
door panter22 - Jan 19, 2022 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Hier heb je dus niets aan. Stel deze vraag in een videogesprek:
https://www.zwitserleven.nl/particulier/events/pensioenmomentje/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2022 om 11:00
16838 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft ietwat te weinig informatie. Ik kan mij zoals u het naar mijn mening wel opschrijft niet voorstellen dat men hetgeen u noemt iedere maand in rekening brengt. Ik neem daarom aan dat dit de kosten zijn die in rekening worden gebracht voor het regelen van uw uitkering (is het een lijfrentepolis?).

Ook mijn advies is om nadere uitleg te vragen bij de verzekeraar (ik kan mij ook inleven dat deze aanrekening wel erg hoog is gelet op het uit te keren maandbedrag).

Naar mijn mening kunt dat het beste toch schriftelijk doen Zwitserleven Hoofdkantoor | Adres en Openingstijden amstelveen-gemeente hoofdkantoren verzekeraars in Amstelveen (zoekenvindalles.nl) of eerst telefonisch via de daarvoor geschikte adviseur en zie dan dit https://www.zwitserleven.nl/adviseur/klantenservice-en-contact/neem-contact-op/ Indien de antwoorden die u krijgt onbevredigend zijn dan kunt u ook contact opnemen met  https://www.kifid.nl/de-ombudsman-biedt-effectieve-hulp-bij-financiele-klachten/

ti
door tilpend - Jan 19, 2022 om 13:31
132 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt er misschien geen zwitserleven gevoel van maar deze kosten mogen gewoon in rekening worden gebracht en staan ook duidelijk vermeld op de site van Zwitserleven.nl (5 seconden googlen):

[Quote]

Welke kosten rekent Zwitserleven voor mijn direct ingaand pensioen als ik al klant ben van Zwitserleven?
U ontvangt geen aparte rekening voor de kosten. U vindt de kosten terug in uw aanbod voor Zwitserleven Vast Pensioen. De kosten zijn:
• Eenmalige kosten    : € 350
• Administratiekosten : € 80 per jaar
Op de eerste uitkering houden wij een distributievergoeding van € 34 in. Koopt u Zwitserleven Vast Pensioen via een adviseur? Dan betaalt u geen distributievergoeding. U maakt dan zelf afspraken met de adviseur over zijn vergoeding.
[/Quote]

Bron: https://www.zwitserleven.nl/particulier/klantenservice-en-contact/vraag-en-antwoord/welke-kosten-rekent-zwitserleven-voor-mijn-direct-ingaand-pensioen-als-ik-al-klant-ben-van-zwitserleven/

Deze kosten zijn gelijk voor elke pensioen, ongeacht de hoogte van het pensioen. Dat het in verhouding zoveel is, komt natuurlijk doordat het een zeer zeer klein pensioen is maar dat maakt de kosten voor Zwitserleven natuurlijk niet minder.

Iv
door Ivan007 - Jan 19, 2022 om 14:25
47 Antwoorden / 3 Vragen

Vorig jaar had ik zoiets bij centraal beheer met een heel klein pensioentje. Ik koos er toen voor om het als eenmalig bedrag uit te laten betalen. Dat kon omdat het zo klein was, <. €3000.- , maar die mogelijkheid was niet als keuzemogelijkheid gegeven. Heb ik er toen zelf bijgeschreven :). Uiteindelijk hoefde ik geen kosten te betalen. Werd wel 37% belasting ingehouden. Anders had ik ook aan jaarlijkse kosten vastgezeten.

1paul
door 1paul - Jan 20, 2022 om 08:46
3141 Antwoorden / 0 Vragen

als het om een lijfrente gaat en u laat deze niet uitkeren door degeen waar u deze afesloten heeft dan rekenen zij inderdaad kosten, zij hebben niets verdiend aan de lijfrente afsluiten en zullen dan inerdaad kosten in rekening brengen.

voor niets gaat enkel de zon op namelijk....

panter22
door panter22 - Jan 20, 2022 om 09:47
6599 Antwoorden / Vragen

Lees dit ook over afkoop klein pensioen.
https://www.zwitserleven.nl/particulier/klantenservice-en-contact/vraag-en-antwoord/kan-ik-mijn-pensioen-afkopen
Maar let op.Met de afkoopsom wordt je inkomen verhoogd,
Krijg je huurtoeslag of vrijstelling van gemeentelijke belastingen reken dan even uit of de afkoop wel verstandig is.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/