Eu
door Euwema Oct 20, 2021 om 10:55
Geldzaken & recht

Kosten rectificatie koopovereenkomst

Ik heb in 2007 een appartement gekocht met bergruimte
In augustus 2021 een mailtje ontvangen van de vorige eigenaar dat er een fout in de koopakte staat waaruit blijkt dat hij volgens het kadaster nog steeds deels eigenaar is van de bergruimte.
De totale oppervlakte van de bergruimte is 10,7 vierkante meter en volgens het kadaster bezit ik 1.3 vierkante meter
De notaris hierover gebeld en deze beweert geen fout te hebben gemaakt
Hij wil dit wel rectiviceren maar vraagt hiervoor 1200 euro notariele kosten plus kadastrale kosten , akte kosten en recherches.
Er zal een taxatie moeten plaatsvinden waarover ook nog overdrachts belasting betaald zal moeten worden.
Ik vind dit geen rectivicatie maar meer een verkoop /aankoop van eigen bezit.

Wie kan mij advies geven wat te doen

3767 12 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 20, 2021 om 12:29
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Euwema,

Ik raad u aan om contact op te nemen met de Vereniging Eigen Huis,klik op de volgende link :

https://www.eigenhuis.nl/contact

ha
door harrybre - Oct 20, 2021 om 12:35
240 Antwoorden / Vragen

Wat staat er in het "vorolopig kookkontrakt", want daaruit moet de notaris zijn gegevens halen voor het op te zetten uiteindelijke kookkontrakt.

Staat daar niets in over berging, dan is dat deel ook niet overgedragen en is de "oude "eigenaar ook nu nog de eigenaar en treft de notaris geen schuld. Heeft de notaris dat deel overgeslagen, kunt u de notaris aansprakelijk stellen.

Wie heeft dat “voorlopig koopkontrakt opgemaakt ? U samen met de verkoper, of een makelaar, of… ? ? DIE kunt u dan aansprakelijk stellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2021 om 12:57
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: neem snel contact op met de Vereniging Eigen Huis. Men zal wel vragen of u lid wenst te worden.

Ik heb echter wel een vraag en wel de vraag wat er dan in uw eigen koopakte staat. Als het daar wel goed in staat is er m.i. iets merkwaardigs aan de hand. Staat het daar inderdaad ook niet goed dan had u dat zelf bij de overdracht ook kunnen zien enzoiets valkt m.i. toch wel degelijk op.

Induien de notaris inderdaad een fout zou hebben gemaakt is die daarvoor aansprakelijk te stekllen en is m.i. de schade voor hem. Zie dan dit https://www.notaris.nl/de-notaris/klachten-over-de-notaris/kamer-voor-het-notariaat of kunt u ook dit benutten: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ op basis van nalatigheid in zorgplcht. Herhaald: het beste is om de Vereniging Eigen Huis te benaderen. U kreeg al een verwijzing van @GEBORENAMSTERDAMMER

gerbera
door gerbera - Oct 20, 2021 om 15:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wat mij opvalt is dat de vorige eigenaar pas na 4 jaar met die mededeling komt. Ben dan ook benieuwd op welke gronden deze meent nog eigenaar te zijn van de berging, lijkt mij sterk dat de kadasterlijn door de berging loopt tenzij deze deels buiten de erfgrens is gebouwd. Als volgens de verkoopachte de berging bij het appartement behoort mag ik aannemen dat deze bij de verkoop is meegenomen. Zo dit ook in het koopcontract staat vermeld, dus appartement + berging heeft de vorige eigenaar die ruimte ook verkocht en is het uw eigendom. Zo dat niet het geval is zou ik de vorige eigenaar maar voor de kosten op laten draaien, uiteindelijk is die het die u bij de verkoop onjuiste informatie heeft verstrekt waardoor u al die jaren in de veronderstelling verkeerde dat u eigenaar van de berging bent. De kadastrale gegevens kunnen alleen van toepassing zijn als de berging geheel of gedeeltelijk buiten de erfgrens van het  appartementencomplex zou liggen en de vorige bewoner het eigendomsrecht van de gehele berging zou hebben gehad. Het advies om een jurist van Vereniging eigen huis in te schakelen zou ik dan ook ter harte nemen.

gerbera
door gerbera Oct 20, 2021 om 16:47
7364 Antwoorden / 14 Vragen

4 jaar moet zijn 14 jaar

panter22
door panter22 - Oct 20, 2021 om 15:30
6599 Antwoorden / Vragen

Lees ik het goed? 14 jaar later?
Wat moet de vorige eigenaar nu met een deel van jouw bergruimte. Of is die grond onder de bergruimte nooit overgedragen?
Waarom komt hij hier nu mee aan? En wat wil hij van jou?
Het lijkt er op dat je door verjaring eigenaar bent geworden van die grond met bergruimte. In jouw geval 10 jaar.
https://www.amsteladvocaten.nl/verjaring/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2021 om 19:10
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie inmiddels de al meer gegeven reacties en o.a. de verwijzing naar het verjaard zijn. Die reactie sluiten ook aan op mijn vraag waarom dit nu pas naar voren komt en wat de vorige eigenaar dan feiteijk nog wenst. Nu een beroep doen op een naar mening van de vorige eigenaar gemaakte fout????? Dit rammelt naar mijn mening.

Waarom zou u dan nu toch iets moete aankopen dat volgens u al in uw bezit is? En wie eiste bewijst!

rj
door rjw Oct 20, 2021 om 20:55
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Waar staat dat de vorige eigenaar nog iets wenst? In het bericht van TS staat alleen maar dat hij/zij een mail van de vorige eigenaar heeft gehad over dat er een fout staat in de koopakte en als gevolg daarvan bij het Kadaster.

Ik zie niets over dat de vorige eigenaar nog iets wil. De vorige eigenaar had ook niets kunnen doen en dan was TS er pas achter gekomen als hij/zij het appartement ooit wil verkopen.

1paul
door 1paul - Oct 21, 2021 om 09:03
3146 Antwoorden / 0 Vragen

als ik u was zou ik eerst eens kijken bij het kadaster wat nu werkelijk op uw naam staat, lees ook de koopakte goed door, staat het werkelijk nog op naam van de oud eigenaar doe dan een beroep op de verjaringstermijn, in dat geval kunt u dit simpel bij het kadaster regelen....

https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/burenrecht/modelbrief-beroep-op-verjaring-grond

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 21, 2021 om 11:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

10,7 of 1.3 meter vloer?

Dan is bij die verkoop toen  door zowel  verkoper, makelaar als U zelf niet goed opgelet.

10,7 of 13 meter is nog mogelijk zonder na te meten.

Of kreeg de vorige eigenaar voor de rest kavel  van 10,7 - 1.3 = 9,4 meters een WOZ aanslag?

Normaal staat in Appartement;   Recht op gebruik van huisnr ** en Berging nr ** en geen maten in  recht op van gehele gebouw.

Als de huidige Eigenaar WOZ aanslag kreeg  mag die de door hem aangeleverde fout herstellen.

Hij was toen bekend  daar en  volledig verantwoordelijk.

Een voorstel voor 50/50% doen  voor deze kosten lijkt me redelijk aanbod.

Naast de  WOZ  kan de VVE ook voor deel eigenaar een aanslag voor kosten van deze berging claimen!

Dus 50/50 voor deze kosten  lijkt me redelijk voorstel.

Eenmaal juiste registratie voor U beter verkoopbaar en de vorige van probleem af.

U koopt wat U zag en  deze latere  meters is geen extra waarde.

Alleen naam overzetten en Taxatie bleef zelfde.

Een halve  gedeelde berging is nooit aangeboden en die kosten,  andere notaris zoeken die niet moeilijk doet of voor vorige eigenaar die er blijkbaar vanaf wilde na zoveel jaren!

rj
door rjw Oct 21, 2021 om 11:56
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Kleine correctie: een WOZ aanslag bestaat niet. De WOZ waarde is de basis voor verschillende aanslagen (OZB, huurwaardeforfait).

1paul
door 1paul Oct 21, 2021 om 15:40
3146 Antwoorden / 0 Vragen

denk dat je niet goed gelezen hebt, er is een totaal aanttal meters in deze berging waarvan TS een klein deel bezit of eigenlijk zou moeten bezitten, dit heet wel een gezamenlijke berging!!!!

Kan zijn dat dit APARTE perceelnummer niet door de notaris bij de koopakte gezet is en dat daarom de oud eigenaar denkt nog eigenaar te zijn, dit kun je via verjaring makkelijk omzetten bij kadaster....

Eigenlijk zou natuurlijk de toen notaris dit recht moeten zetten, hij heeft een foutje gemaakt en moet dat nu om niet omzetten....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 21, 2021 om 17:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De totale oppervlakte van de bergruimte is 10,7 vierkante meter en volgens het kadaster bezit ik 1.3 vierkante meter

Deze tekst lees ik als bij Kadaster kleinere dan werkelijke.

Ik begreep een ruimte  en opgedeeld en 10,7  geleverd en  1.3 op papier!

Daar moet  iets fout zitten.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 21, 2021 om 17:56
1389 Antwoorden / 10 Vragen

WOZ of  OZB,   moet je in Den Haag zijn met afkortingen waar ik gek van werd en  steeds andere namen ook nog.

Maar als de  vorige eigenaar  een factuur kreeg als mede eigenaar voor  nog zijn deel?

Anders zou deze niet gaan klagen en mail sturen lijkt mij.

1paul
door 1paul Oct 23, 2021 om 09:40
3146 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Pharma deze constructie is heel vaak in appartementsgebouwen, samen heb je een ruimte en die ruimte beslaat 10,7M2 waarvan 1,3M2 van TS is, dit betekent dat er 8 eigenaars zijn van dit appartementsrecht welk gebruikt word als berging/fietsenstalling....

il
door iljaha - Oct 22, 2021 om 15:30
179 Antwoorden / 3 Vragen

In de splitsingsakte van het appartementencomplex staan de appartementsrechten exact omschreven en in de kadastrale eigenschappen Gemeente/Sectie/Nummer/A.... staat precies welke appartementsrechten u heeft gekocht. Als die goed staan maakt een fout in de oppervlakte niet uit.

1paul
door 1paul Oct 23, 2021 om 09:40
3146 Antwoorden / 0 Vragen

dat maakt wel degelijk uit voor de OZB....

mo
door mof - Oct 22, 2021 om 16:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk wat in uw koopcontract staat. Als het goed is heeft de notaris dit toentertijd verwerkt. Als daar 1.3 vierkante meter in staat bent u daarmee akkoord gegaan en is het uw verantwoordelijkheid. Staat er echt 10.7 vierkante meter, ja, dan kunt u de notaris aanspreken.

ro
door ronny530 - Oct 23, 2021 om 10:47
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Naar mijn mening heeft de verkoper of de verkoopmakelaar destijds een fout gemaakt omdat niet de juiste kadestrale gegevens bij de notaris ingedient zijn. U valt niets te verwijten omdat u er gevoegelijk van uit kon gaan dat de berging bij het gekochte behoorde en de toenmalige verkoper de gemaakte fout met alle kosten die er bij horen dient te corrigeren.