nj
door njoystick Dec 22, 2013 om 15:01
Geldzaken & recht

Kosten van inwonende student

Hallo, sinds kort heeft mijn vriendin een huis gekocht en betaald de hypotheek, gas, water en licht en zo'n beetje alles aan het huis zelf, logisch want zij heeft een goede baan en het is dus haar huis. Nu kom ik als student bij haar inwonen en ontvang ik een uitwonende beurs + stagevergoeding dat op ongeveer 700 euro per maand uitkomt (ben 25 jaar). Nu wilt mijn vriendin dat ik 300 euro per maand aan haar betaal vanwege de extra kosten en boodschappen, is dit redelijk? Want ik heb nog een hoop zelf te betalen, zorgverzekering, telefoon, auto en meer. Ik ben bang dat als ik 300 euro aan haar betaal dat ik elke maand in het rood kom te staan. Wat is redelijk dat ze vraagt van mij per maand?

9493 35 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 22, 2013 om 15:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is dit een consumentenvraag? Dacht het niet. Iemand van 25 moet zelf wel kunnen bedenken wat redelijk is. M.i. ben je met die 300 euro een spekkoper.

aurora1
door aurora1 - Dec 22, 2013 om 15:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat je durft te vragen of 300 E redelijk is en met je 25 jaar en inderdaad, is dit een consumentenvraag? Wat kost het om ergens een kamer te huren en wat kost het om daarbij kost en inwoning, bewassing etc. te betalen? De vriendin moet zonder meer al meer gaan betalen aan gemeentebelastingen e.d. wegens niet meer een 1-persoons huishouden maar een meerpersoons huishouden zijn en ook zij heeft een zorgverzekering, telefoon, tv aansluiting "en een hoop meer" te betalen.
Doe de auto weg, neem een prepaid abonnement voor je telefoon, zoek een baan erbij etc. Een 500 E of meer per maand zou mij redelijker voorkomen.
Dat ze een goede baan heeft etc. betekent nog niet dat ze je voor een groot deel moet gaan onderhouden.
Ik zou anders maar wachten met samenwonen tot je kosten enigszins kunt delen want dat komt mij eerder als redelijk voor.
Als ik die vriendin was zou ik me goed bedenken voordat ik aan deze scheve verhoudingen en een dergelijke instelling zou beginnen.

nj
door njoystick - Dec 22, 2013 om 15:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een onzinnige antwoorden, ik loop 5 dagen per week stage in een ziekenhuis als verpleegkundige, 5 dagen stage en 2 dagen school, zoek daar maar eens een bijbaan bij, als je geen normale antwoorden kan geven, hou dan gewoon je klep.

diumenge
door diumenge - Dec 22, 2013 om 15:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt nog heel wat te leren, o.a. beetje normaal reageren. Succes met je leven.

kathy1978
door kathy1978 - Dec 22, 2013 om 15:55
69 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk dat 300euro heel redelijk is. Gemeentelijke belastingen gaan bij een 2 pers huishouden enorm omhoog. Als je ergens een kamer huurde moet je dat ook betalen. Je deelt waarschijnlijk ook haar internet verbinding en televisie. Je maakt gebruik van gezamelijke meubels etc. Die slijten ook over de tijd heen. Maak je gebruik van gezamelijk kookgerei, borden, glazen etc? De stofzuiger, de strijkplank. Hoe zit het met de wasmachine, droger? Maak je daar ook gebruik van? Heeft zij die gekocht? Dan is het redelijk dat je daar via die 300 ook een bedrag voor heb betaald. Richt je je eigen kamer helemaal zelf in of legt zij daar laminaat, vloerbedekking etc? Verder je verbruikt extra gas voor koken, extra water voor douche, bad of wasmachine en electra voor je laptop, telefoon, haardroger etc. Al met al als je alles bij elkaar optel is die 300 euro all in erg redelijk. Je zou nog bij het Nibud kunnen kijken of daar nog iets aan info staat. Zit in die 300 euro ook de boodschappen zoals schoonmaakmiddelen, etenswaren, toiletpapier. Als dat zo is dan is het heel goedkoop. Misschien is het handig dat jullie een huishoudpot maken. Dus schoonmaakmiddelen en toiletpapier van 1pot en etenswaren ieder apart.

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2013 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@njoystick,

Wat een onzinnige reactie van jou! ;-)
Je vraagt of € 300 redelijk is en krijgt als antwoord: Ja!
Door bij haar te gaan inwonen krijg JIJ een uitwonende beurs en komt ZIJ op hogere lasten. Bv. de afvalstoffenheffing water gaat van 1 naar 3 vervuilingseenheden (om maar iets te noemen).
Plus de kosten van voeding, bewassing, etc.
Voor € 300 kom je echt nergens anders onderdak en zeker niet inclusief de prettige zaken die je nu wel hebt!

Met vr.gr.

me
door mein33 - Dec 22, 2013 om 16:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=njoystick schreef op zondag 22 dec 2013, 15:44]Wat een onzinnige antwoorden, ik loop 5 dagen per week stage in een ziekenhuis als verpleegkundige, 5 dagen stage en 2 dagen school, zoek daar maar eens een bijbaan bij, als je geen normale antwoorden kan geven, hou dan gewoon je klep.

njoystick,

De gegeven antwoorden zijn in het geheel niet onzinnig. Uw reactie hierop is dit in ieder geval wel.
Als een antwoord u niet bevalt, dan kunt u hierop in ieder geval netjes reageren en
5 dagen stage lopen en vervolgens nog 2 dagen naar school, dat is pas kletsklare onzin.
U mag blij zijn met een vriendin die de een groot deel van de kosten om u inwoning te verlenen op zich neemt.
En € 300.00 voor kost, inwoning en bewassing is echt een schijntje.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 22, 2013 om 16:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Klep houden, dan protesteren we juist extra hard.

Je vergeet nog dat naast het huis, gas en stroom ook verborgen dingen zijn die je niet ziet.
Je veroorzaakt ook vuil dus Huisvuil belasting en riool...
Ook Kabel Tv en vermoedelijk gratis Internet dus als je zelf ergens gaat wonen moet je die zelf betalen.
Voor €300,- samen wonen is niet duur, als je weet wat de lasten zijn en zij geeft ook een stuk vrijheid op.

Dat je bij teveel stage nauwelijks kunt bijwerken begrijp ik wel maar het is nu eenmaal niet anders.
En als ik mijn klep moet houden, de Daklozen opvang kost ook €6,- per dag dus ook €180,- per maand en dan sta je elke dag van 9.00 uur tot 20.00 uur op straat in de koude dus als je daar naar kijkt krijg je voor slechts €120,- wel erg veel luxe en rust....

Er zijn vele die graag meer zouden betalen, maar jij zit er al dus klep dicht en wegwezen, want anderen waarderen die gastvrijheid beter.....

mahadma
door mahadma - Dec 22, 2013 om 16:07
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De reactie van TS 15.44 uur is gewoon onzinnig, vind ik. Een "arme student" met € 700 inkomen met een auto .....

valerius-2
door valerius-2 - Dec 22, 2013 om 16:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wees blij dat zo;n vriendin heeft. Als u een onderdak moet betalen bent u al veel meer kwijt. Ik zou daar dus geen moment aan twijfelen om dat te betalen. Ik zou maar gauw ja zeggen vcvor dat zuj zich bedenkt.

diumenge
door diumenge - Dec 22, 2013 om 16:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het "arme" studentje vergeet voor het gemak ook nog even het recht op zorg toeslag.

di
door digioma - Dec 22, 2013 om 16:12
646 Antwoorden / 29 Vragen

Wat een zielig jongetje ben jij... je wilt met alle geweld je zin krijgen en als dat niet lukt moeten we "onze klep houden." Met zo'n vriend als jij heeft jouw vriendin beslist geen vijanden meer nodig.
Goede raad is: ga zelf op zoek naar een kamer en zorg ook zelf voor je eten, de was, een TV en alle andere hierboven genoemde zaken. Of ga terug naar huis want kennlijk hebben ze je weinig geleerd over levensonderhoud e.d. en over sociaal gedrag ook niet veel.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2013 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat uw vriendin zo'n onvolwassen figuur in huis wil hebben. Onbegrijpelijk, of betalen uw ouders de kinderopvangtoeslag aan haar?

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2013 om 17:00
16824 Antwoorden / 108 Vragen

Oh jeetje, dit is een wel erg onvolwassen iemand voor zijn 25 jaar. M'n kleindochter van 20 die én stage loopt, én studeert én ook nog in de kroeg werkt voor extra inkomen zou gillen van blijdschap als ze zo'n bedrag kwijt zou zijn aan wonen, eten, slapen, wassen, strijken, zorgverzekering en alle belastingen, uiteraard geen auto en noem nog maar een heleboel 'gewone' dingen op. Je vraag of €300,00 redelijk is kan volmondig worden beantwoord met: een lot uit de loterij bedrag. Zou je vriendin maar op handen dragen, letterlijk!!

mahadma
door mahadma - Dec 22, 2013 om 17:11
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Niet te hopen, maar als "inwonend student" ben je dus bezig met kamerverhuur. Of gaan ze "samenwonen"? Dus als de relatie (wat ik niet hoop) op de klippen loopt, .............. Heeft de wel zeer aardige vriendin van deze student daar wel eens aan gedacht? Erin halen is heel eenvoudig. ... maar er uit zetten gaat effe lastiger.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2013 om 17:21
16824 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Heeft de wel zeer aardige vriendin van deze student daar wel eens aan gedacht? Erin halen is heel eenvoudig. ... maar er uit zetten gaat effe lastiger.

Denk dat deze zeer aardige vriendin niet weet dat @njoystick deze vraag zelfs maar heeft gesteld. En zich misschien wel naar schrikt als ze het wel weet. (Dat ie klaagt over zijn financiële bijdrage).

aurora1
door aurora1 - Dec 22, 2013 om 17:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De vriendin zal dit alles (helaas) vast niet lezen....

laaglander
door laaglander - Dec 22, 2013 om 18:01
473 Antwoorden / 1 Vragen

interesse vraag: en als het nu samenwonen is.. is hij dan nog steeds een uitwonende student?

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2013 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=laaglander schreef op zondag 22 dec 2013, 18:01]interesse vraag: en als het nu samenwonen is.. is hij dan nog steeds een uitwonende student?

Uitwonend wordt bekeken ten opzichte van het ouderlijk huis.

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2013 om 18:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=laaglander schreef op zondag 22 dec 2013, 18:01]interesse vraag: en als het nu samenwonen is.. is hij dan nog steeds een uitwonende student?

Nee, hij is alleen uitwonend student als hij officieel (dus met huurovereenkomst) een kamer huurt! Kortom: hij pleegt dan ook nog eens fraude als hij eigenlijk gewoon samen gaat wonen.

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2013 om 18:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Wat is redelijk dat ze vraagt van mij per maand?.......

500,- per maand vind ik heel wat redelijker dan 300,- per maand. Weet je vriendin wel hoe jij er over denkt? Je zou er bij mij niet in komen.

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2013 om 18:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 dec 2013, 18:40][quote=laaglander schreef op zondag 22 dec 2013, 18:01]interesse vraag: en als het nu samenwonen is.. is hij dan nog steeds een uitwonende student?

Uitwonend wordt bekeken ten opzichte van het ouderlijk huis.

Dat blijft zo dan tot je 80e?

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2013 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carole.83

Het blijft natuurlijk altijd je kind (lol), maar men krijgt geen studiefinanciering tot zijn 80ste.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2013 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 22 dec 2013, 18:41][quote=laaglander schreef op zondag 22 dec 2013, 18:01]interesse vraag: en als het nu samenwonen is.. is hij dan nog steeds een uitwonende student?

Nee, hij is alleen uitwonend student als hij officieel (dus met huurovereenkomst) een kamer huurt! Kortom: hij pleegt dan ook nog eens fraude als hij eigenlijk gewoon samen gaat wonen.

Dat is onjuist. Hij pleegt geen fraude. Samenwonen met iemand is niet van belang. Hij moet wel op dat uitwonende adres ingeschreven staan om uitwonende beurs te krijgen.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2013 om 19:02
16824 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Of ga terug naar huis want kennlijk hebben ze je weinig geleerd over levensonderhoud e.d. en over sociaal gedrag ook niet veel.

Nou, dat teruggaan naar huis zie ik in dit geval (trouwens ook niet in andere omstandigheden) helemaal niets: hij heeft het daar sowieso niet geleerd óf, zeer wel mogelijk gezien zijn toon, is "thuis" wel blij dat hij 'op eigen benen staat'. Maar gezien de opleiding die gevolgd word zal het er in de toekomst vast wel beter voor hem uitzien: verpleegkundigen zijn, meestentijds, toch inlevende, invoelende mensen. Dus als dat stukje ook nog geleerd zal worden komt het best wel goed, hoop ik dan.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 22, 2013 om 19:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 22 dec 2013, 19:02][quote]Of ga terug naar huis want kennlijk hebben ze je weinig geleerd over levensonderhoud e.d. en over sociaal gedrag ook niet veel.

Nou, dat teruggaan naar huis zie ik in dit geval (trouwens ook niet in andere omstandigheden) helemaal niets: hij heeft het daar sowieso niet geleerd óf, zeer wel mogelijk gezien zijn toon, is "thuis" wel blij dat hij 'op eigen benen staat'. Maar gezien de opleiding die gevolgd word zal het er in de toekomst vast wel beter voor hem uitzien: verpleegkundigen zijn, meestentijds, toch inlevende, invoelende mensen. Dus als dat stukje ook nog geleerd zal worden komt het best wel goed, hoop ik dan. Ik geloof in deze vraag alleen maar onzin. Domme vrouwen bestaan toch niet met een goede baan zoals TS schrijft. Ik neem gewoon aan dat iemand een probleem stelt Niet bestaat maar alleen zich verveelt, en reacties wil zien.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2013 om 19:32
16824 Antwoorden / 108 Vragen

valerius-2 schrijft: [quote]Domme vrouwen bestaan toch niet met een goede baan zoals TS schrijft. Ik neem gewoon aan dat iemand een probleem stelt Niet bestaat maar alleen zich verveelt, en reacties wil zien.

Ook vrouwen met een goede baan kunnen ziende blind zijn, wanneer "de vlinders door de buik vliegen" en het "verstand op nul gaat". Niets uitzonderlijks aan, hoor.

zwemmer
door zwemmer - Dec 22, 2013 om 19:38
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik proef hier een eigenaardige mengeling van wantrouwen en het laten prevaleren van eigenbelang. Als ik de vriendin was zou ik je daarom de deur uitzetten.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 22, 2013 om 19:54
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Je kunt wel gratis wonen indien je bereid bent bij een vieze oude man te gaan inwonen en daar in natura gaat betalen.....

Ja, anders weet ik het ook niet, want goedkopere zijn meestal dubieuze zwijnenstallen of tochtige zolderkamers die nauwelijks verwarmd worden.

mo
door monica - Dec 22, 2013 om 20:10
70 Antwoorden / 8 Vragen

300 euro is zeker redelijk voor de extra kosten en boodschappen.
Maar wat verstaat u onder inwonend?
Als u een kamer huurt heeft u recht op studiefinanciering voor uitwonenden, aar moet uw vriendin toestemming hebben van de hypotheekverstrekker.
Als u samenwoont, dan heeft het inkomen van uw vriendin invloed op uw studiefinanciering.
Als u 'logeert' heeft u geen recht op studiefinanciering voor uitwonenden.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2013 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@monica

Inkomen van een partner heeft GEEN invloed op de hoogte van de studiefinanciering. Alleen het inkomen van de ouders is van belang voor de aanvullende studiefinanciering. De basisbeurs is alleen afhankelijk van de situatie thuiswonend of uitwonend.

mahadma
door mahadma - Dec 22, 2013 om 20:41
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Uitwonend betekent dat een kamer huren of wordt daar ook samenwonen met alle voor/na delen van het begrip "samenwonen"? Het lijkt mij overigens een unieke constructie, een kamer huren in het huis van je vriendin, samenwonen(?) enz.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2013 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uitwonend voor de studiefinanciering betekent alleen maar niet thuiswonend bij de ouder(s),

Of die student nu elders een kamer huurt of een hele villa met tien man, dat doet er niet toe.

de eelco
door de eelco - Dec 23, 2013 om 07:30
607 Antwoorden / 92 Vragen

njoystick...

heb u vraag en alle reacties gelezen en geef iedereen die gereageerd heeft volledig gelijk..
u vraagt of 300 euro redelijk is voor inwonen en boodschappen en krijgt daar een paar heldere antwoorden op.
vervolgens reageert u in mijn ogen behoorlijk onbeschoft .
u bent 25 jaar,werkt in de gezondheids sector en u snapt niet hoe u met mensen om moet gaan.
maar u heeft zo,n grote mond hier dus ik neem aan dat u dan ook zo,n grote vent ben om dit aan u vriendin te laten lezen maar ik ben bang dat u daar te laf voor bent.
misschien werkt u goede trap onder u kont om volwassen te worden en ik bied mijn daar wel voor aan want zo,n snotneusje als u vreet ik als tussendoortje op..
maar ik weet nu al dat u niet meer gaat reageren want hier op deze forum worden u oortjes wel gewassen wat u ouders blijkbaar nooit gedaan hebben,,..
volgende keer maar de vraag stellen op www.snotneusen.nl ......

Redacteur
door Redacteur - Dec 23, 2013 om 14:13
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Dit topic wordt gesloten omdat er te veel offtopic reacties in staan.