tj
door tjaldoe Jan 12, 2012 om 13:47
Geldzaken & recht

Kosten verklaring van erfrecht

Heb bij een notaris een verklaring van erfrecht op laten maken, waarbij één executeur is eengewezen door 6 erfgenamen.Hiervoor wordt € 1117,00 in rekening gebracht.
De verklaring bestaat uit 4 a-4tjes.
Heeft iemand hier ervaring mee??

14383 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 12, 2012 om 13:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo tjaldoe,

Een verklaring van erfrecht wordt opgemaakt door een notaris.

De notaris verklaart hierin - nadat alle gegevens zijn gecontroleerd - wie is overleden, of de overledene een testament heeft gemaakt en wat er in dit testament is bepaald. Bovendien verklaart de notaris wie de erfgenamen van de overledene zijn en eventueel wie van de erfgenamen door de overige erfgenamen gemachtigd is om de erfenis van de overledene af te wikkelen.

Waarvoor heb je een verklaring van erfrecht nodig?

Als iemand overlijdt mag een bank de rekeningen ten name van de overledene blokkeren. Als erfgenamen de rekening toch willen gebruiken (bijvoorbeeld om betalingen te doen) hebben ze een verklaring van erfrecht nodig.

Op het moment dat er een verklaring van erfrecht aan de bank is overlegd, kunnen de erfgenamen weer over de rekening ten name van de overledene beschikken. Deze rekening worden dan vaak ervenrekening genoemd.

Ook veel instanties vragen om een verklaring van erfrecht.

Zolang de bank of een andere instantie niet om een verklaring van erfrecht vraagt is het niet nodig een verklaring van erfrecht te laten opmaken.

Mogen banken een en/of rekening blokkeren?

Nee, dat mag niet. De banken mogen een zogenaamde en/of rekening niet blokkeren. Voor een en/of rekening is alleen een verklaring van erfrecht nodig als je de tenaamstelling van de rekening wil wijzigen.

Wat kost een verklaring van erfrecht?

Dat hangt van de notaris af. De tarieven van notarissen zijn vrij. Elke notaris mag dus zelf weten welk prijskaartje aan het opmaken van een verklaring van erfrecht hangt. Het is daarom verstandig om de prijzen van verschillende notarissen te vragen. Zorg er ook voor dat je van te voren een goede prijsafspraak maakt.
(Bron: erfwijzer.nl)

Je had je dus beter van te voren even kunnen informeren!

Je bent erg duur uit. Kijk maar eens hier voor een vergelijk.
Maar ja, dat is mosterd na de maaltijd.

Met vr.gr.

vladja
door vladja - Jan 12, 2012 om 13:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je hebt de opdracht al gegeven, dus aan de prijs valt weinig meer te doen. De prijs is pittig, maar wel afhankelijk van de hoeveelheid werk. Waren het gewoon 6 kinderen uit 1 gezin of waren er scheidingen, hertrouwen etc. in het geding?

Vladja

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2012 om 14:06
16823 Antwoorden / 108 Vragen

edrick3 's verwijzing toont inderdaad een groot verschil in kosten. Daarentegen heeft vladja wel gelijk: was het een "rechtoe-rechtaan" verklaring van erfrecht of een ingewikkelde, dat kan uiteraard het prijsverschil ophogen.

vladja
door vladja - Jan 12, 2012 om 14:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 12 jan 2012, 14:06]edrick3 's verwijzing toont inderdaad een groot verschil in kosten. Daarentegen heeft vladja wel gelijk: was het een "rechtoe-rechtaan" verklaring van erfrecht of een ingewikkelde, dat kan uiteraard het prijsverschil ophogen.

Blabla zuuuuuucht

marjon1
door marjon1 - Jan 12, 2012 om 14:36
284 Antwoorden / 3 Vragen

Er valt niks toe te voegen aan het verhaal van edrick3, is helemaal waar
Mocht je van tevoren een prijsafspraak hebben, laat het dan op papier zetten ommisverstanden te voorkomen. Ik heb het zelf meegemaakt dat ik (na rondgekeken en vergeleken te hebben) had gekozen had voor een notaris en een prijs had afgesproken. Ik had een heel simpele standaard verklaring nodig maar nadat alle gegevens waren genoteerd zei de notaris, dat gaat dan.......kosten. Ik zei dat ik vooraf had geïnformeerd voor de prijs (bij zijn assistente) en toen paste hij meteen zijn prijs aan en mompelde iets van dat hij het even niet precies wist.
Helaas te laat voor TS maar voor de andere die dit nog lezen, laat je ook niet overbluffen als je al een prijsafspraak hebt.

govert van dijk
door govert van dijk - Jan 12, 2012 om 15:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

Als u vanaf 2012 wil beschikken over de bankrekeningen wordt u niet meer per definitie door de bank gevraagd naar een erfrechtverklaring. Lees hier wanneer wel, wanneer niet?

tj
door tjaldoe - Jan 12, 2012 om 20:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie info.
Heb een offerte gekregen, maar hierin stonden alleen de uurtarieven van de notaris, kandidaatnotaris en administratief medewrerker.
Maar geen uren.
Heb hier weer heel wat van geleerd en ik loop voortaan met een grote boog om derze notaris heen.

mvg

Tjaldoe

marcel75
door marcel75 - Jan 13, 2012 om 13:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tjaldoe,
Dat je geen uren op voorhand toegestuurd hebt gekregen is ook logisch. Achteraf kan pas bekeken worden hoeveel uren er nodig zijn geweest. Het tarief van een zakelijke dienstverlener moet je dan ook niet afmeten tegen het aantal a-4tjes dat jij hebt gekregen, maar tegen het aantal bestede uren. Uiteraard kun je aan de notaris een urenspecificatie vragen.

Haal trouwens ook eerst de zogenaamde verschotten en lege's uit het bedrag dat je noemt. Die lege's moet de notaris betalen aan de gemeente om een afstammelingenonderzoek te kunnen doen.

Aangezien er daarnaast zelf 6 erfgenamen zijn, zullen daar ook de benodigde verklaringen voor opgesteld zijn.

Op een vergelijkingssite kun je dit vooraf bekijken. Alleen door vooraf contact te hebben met een notaris en heel duideljk de casus voor te leggen had er een offerte opgesteld kunnen worden. Die was zeer waarschijnlijk niet veel lager geweest.

govert,
De link waar jij verwijst gaat in dit geval niet op en zorgt vooral voor desinformatie. Er is immers een testament en er is een executeur benoemd.