pi
door pinguinding Feb 2, 2011 om 23:25
Geldzaken & recht

Kostgeld betalen

ik ben 21 jaar oud ik werk 5 dagen in de week daarnaast volg ik ook 1 dag in de week een opleiding.

mijn ouders hebben in het verleden veel schulden gemaakt.
dingen niet betaald te laat betaald vergeten te betalen. noem het maar op zo gek kan je het niet bedenken.

zo gek dat ik vlak voor mijn 16e verjaardag met een vriend op vakantie was op een camping waar zijn ouders ook stonden (in Nederland)
ik kreeg een telefoontje we waren uit huis gezet... dakloos..

fijn gevoel om terug te keren... alles kwijt wat je je hele leven bij elkaar gesprokkeld had.
3maanden in een tent gewoont op het erf van een boer die gelukkig begrip had voor de situatie. toch ging ik elke dag braaf naar school. hoe kut het eigenlijk ook was in die tijd.

je durft niemand te vertellen hoe of wat of niemand mee te nemen naar tjah.. je tent....

eindelijk kregen we het leven weer op de rails...mijn ouders hebben particulier een huis kunnen huren waar we huidig nog wonen. maar toen begon het gedonder met deurwaarders weer... u heeft niet betaald

maar goed...

omdat mijn ouders het nou eenmaal niet breed hebben heb ik vanaf mijn 16e (toen had ik mijn eerste bijbaantje) alles zelf betaald van brommer/benzine tot kleren tot eten en drinken overdag (school/werk).. alleen het avondeten en het drinken(ochtend/avond) wat ik thuis dronk was op kosten van mijn ouders.
zodra ik 18 was heb ik een mobiel abbonement aangeschaft ziekefonds etc voor mijn eigen rekening...

netjes bijspringen met boodschappen wanneer het nodig is.
boetes betalen voor mijn moeders vriend als hij te hard had gereden wat zelfs zover liep dat ik een beslaglegging kon voorkomen door een flink bedrag te pinnen en te overhandigen aan meneer de agent en deurwaarder.
benzine geld voor hem zodat hij naar het werk kon en z'n onzinnige ritjes kon maken als hij s'avonds een kopje koffie ging drinken bij een kennis 7km verderop onder het mom van. tis maar 10min rijden...

kortom ik heb eigenlijk nooit kunnen sparen voor een rijbewijs of dergelijke spullen wat handig is voor een uitzet.

maar ik ben nu 21 jaar. eindelijk bezig met mijn rijbewijs wat ook gemiddeld 350 euro per maand kost.

ik verdien 11 a 1200 euro in de maand waarvan ik momenteel 950 euro in de maand kwijt ben aan vaste lasten (abbo ziekenfonds roken(dokter zegt komt door de stress.. maar je bent nu niet in de situatie om te stoppen... doe dat als je je eigen plekkie/huis hebt) en rijlessen zitten hier ook in)

nu is het zo dat mijn ouders eindelijk in de schuldsanering zitten.

ik moet nu kostgeld gaan betalen.

terwijl ikzelf juist zoiets heb van

ik betaal mee met boodschappen als het nodig is.
ik betaal benzine voor een auto waar ik niet in rijd.
ik betaal mijn eigen rekeningen
ik betaal mijn eigen kleding
ik betaal overdag mijn eigen eten en drinken

alleen de wassen en het avondeten zijn op kosten van mijn ouders.

ik ben bezig met mijn vriendin om samen te wonen en dus te sparen.

MIJN VRAAG

is het nu dus wettelijk verplicht om kostgeld te betalen.
want ik kan het momenteel met rijlessen mijzelf niet veroorlofen als ik ook nog mijn reiskosten heb naar school en werk en wil sparen voor mijn toekomst.

is hier een manier om onderuit te komen?
(niet dat ik niet wil betalen maar ik vind dat ik persoonlijk al genoeg betaal(d heb)

sorry voor het lange verhaal maar het lucht ook metteen even op....

23584 34 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 2, 2011 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

"is het nu dus wettelijk verplicht om kostgeld te betalen"

Nee..

ve
door verwijderd - Feb 2, 2011 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook niet als dit door de instantie is bepaalt bij die de schuldsanering loopt?

ze dreigen namelijk dat ze mijn ouders uit de schuldsanering willen gooien
of dat ze mijn ouders op het leefgeld willen korten...

(90 euro per week eten drinken en benzine voor werk....)

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is normaal dat je kostgeld betaalt. Dit zou moeten in plaats van bijdrage in wekelijkse boodschappen en benzinegeld. De andere uitgaven zijn gewoon je privé uitgaven. Kostgeld is voor kost en inwoning. Dus niet alleen het avondeten, maar ook gebruik van het huis (water, elektriciteit en verwarming). Dat de schuldsanering dit van je verwacht vind ik niet onbegrijpelijk. Dat je hierdoor geen rijlessen kan volgen is lullig.

Mijn ouders hadden het destijds niet nodig en ik moest gewoon kostgeld betalen. Hetzelfde gold voor mijn kinderen. Naast dat het rechtvaardig is dat je gaat bijdragen in de kosten van wonen en eten, leer je hiermee ook dat je je geld niet alleen aan leuke dingen kan uitgeven.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

pavoordf schreef op donderdag 3 feb 2011, 00:00: Het is normaal dat je kostgeld betaalt. Dit zou moeten in plaats van bijdrage in wekelijkse boodschappen en benzinegeld. De andere uitgaven zijn gewoon je privé uitgaven. Kostgeld is voor kost en inwoning. Dus niet alleen het avondeten, maar ook gebruik van het huis (water, elektriciteit en verwarming). Dat de schuldsanering dit van je verwacht vind ik niet onbegrijpelijk. Dat je hierdoor geen rijlessen kan volgen is lullig. [\quote]
ik moet het niet naar mijn autoers overmaken maar naar de stadsbank

bijdragen in de kosten van wonen en eten, leer je hiermee ook dat je je geld niet alleen aan leuke dingen kan uitgeven.

volgens mij mis ik een stukje waar ik het heb over leuke dingen?
ik betaal me scheel aan dingen... doe niks leuks... behalve roken dan...

maar met dit antwoord kan ik eigenlijk niks.....
dit is niet een concreet antwoord op mijn vraag

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

pinguinding schreef op woensdag 2 feb 2011, 23:34: ook niet als dit door de instantie is bepaalt bij die de schuldsanering loopt?

ze dreigen namelijk dat ze mijn ouders uit de schuldsanering willen gooien
of dat ze mijn ouders op het leefgeld willen korten...

(90 euro per week eten drinken en benzine voor werk....)

Kostgeld betalen staan in geen enkele wet, ben benieuwd welke instantie dat denkt te kunnen verplichten.
Je bent meerderjarig dus niemand heeft iets te zeggen over jouw geld.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 00:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op donderdag 3 feb 2011, 00:05:
pinguinding schreef op woensdag 2 feb 2011, 23:34: ook niet als dit door de instantie is bepaalt bij die de schuldsanering loopt?

ze dreigen namelijk dat ze mijn ouders uit de schuldsanering willen gooien
of dat ze mijn ouders op het leefgeld willen korten...

(90 euro per week eten drinken en benzine voor werk....)

Kostgeld betalen staan in geen enkele wet, ben benieuwd welke instantie dat denkt te kunnen verplichten.
Je bent meerderjarig dus niemand heeft iets te zeggen over jouw geld.

het gaat via de stadsbank de schuldsanering...
en dan loopt het geld van mijn ouders via een curator? geloof ik....

en die verplicht mij om het te betalen...
als ik het niet doe dan wil ze mijn ouders uit de schuldsanering gooien...
wat in mijn ogen meer op chantage lijkt

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je dient wel degelijk te betalen.
Dus degene die zeggen nee hebben het mis.

Bron:

- Als klant inwonende kinderen heeft boven de 18 jaar met eigen inkomen, moet het kind of de kinderen kostgeld betalen, volgens de richtlijnen van Recofa. Deze zijn uitgewerkt in het VTLB rapport, www.wsnp.rvr.org.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

quantas schreef op donderdag 3 feb 2011, 00:41: Je dient wel degelijk te betalen.
Dus degene die zeggen nee hebben het mis.

Bron:

- Als klant inwonende kinderen heeft boven de 18 jaar met eigen inkomen, moet het kind of de kinderen kostgeld betalen, volgens de richtlijnen van Recofa. Deze zijn uitgewerkt in het VTLB rapport, www.wsnp.rvr.org.

Is niet vastgelegd in een wet, een richtlijn is iets anders....

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op donderdag 3 feb 2011, 00:44:
quantas schreef op donderdag 3 feb 2011, 00:41: Je dient wel degelijk te betalen.
Dus degene die zeggen nee hebben het mis.

Bron:

- Als klant inwonende kinderen heeft boven de 18 jaar met eigen inkomen, moet het kind of de kinderen kostgeld betalen, volgens de richtlijnen van Recofa. Deze zijn uitgewerkt in het VTLB rapport, www.wsnp.rvr.org.

Is niet vastgelegd in een wet, een richtlijn is iets anders....

en richtlijnen zijn volgens de wet niet vastgesteld toch?
en daardoor zou ik het dus niet hoeven?

ik bedoel tis echt niet dat ik het niet wil betalen...
maar ik ben 21 jaar oud en wil nu toch wel graag mijn rijbewijs een keer gaan halen en het huis uit... maar dat word verdomde moeilijk gemaakt door nederlandse wetgeving...

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ TP,

Het is een richtlijn en een EIS om schuldhulpverlening te krijgen.
En als je verder leest op die pagina wordt het ook opgelegd door een RECHTER.

Dus je kan inderdaad weigeren krijg je ook geen schuldhulpverlening.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 01:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

quantas schreef op donderdag 3 feb 2011, 00:49: @ TP,

Het is een richtlijn en een EIS om schuldhulpverlening te krijgen.
En als je verder leest op die pagina wordt het ook opgelegd door een RECHTER.

Dus je kan inderdaad weigeren krijg je ook geen schuldhulpverlening.

welke sectie en paragraaf staat dit?
ik kan het namelijk niet terug vinden....

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 01:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan zou ik eerst een gesprek aanvragen van die instelling die je dat verplicht
hoe dat precies zit
zo ja als je dat bent verplicht je andere betalingen waar je het overhad;

benzine,bekeuringen voor de vriend van je moeder en al die andere dingen
niet meer doen en dan kostgeld gaan betalen
kom je denk ik op hetzelfde uit

of het huis uitgaan dat is de 3e optie
heb je je al ingeschreven voor een woning bij je gemeente want dat duurd tegenwoordig ook een jaar

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 01:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben een realist. En lees ik je verhaal met je bedragen dan klopt dat niet. Maar 200 euro per maand over om van te leven en ook nog sparen voor de toekomst. Ik weet niet in welke wereld je leeft, maar kostgeld is nergens wettelijk geregeld.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogal schokkend, maar dat terzijde.

ik zou naar een rechtswinkel in je stad gaan, is overigens gratis. en met die informatie zou ik een gesprek aangaan met de eisende instantie, met bank/girogegevens waarin duidelijk is wat je allemaal al uitgeeft en betaalt.

mij lijkt het meer een emotionele kwestie, zoals zo vaak. het wordt hoog tijd, lijkt mij, om de los te maken van deze emotionele en financiele leegzuigende personen.

dat zijn geen ouders, maar permanente uitzuigers. ouders lossen hun eigen problemen op en die van hun kinderen er evt bij, afhankelijk van de leeftijd.

dus, al heb je niks, snel weg daar en leven van je eigen geld, desnoods op sinaasappelkistjes, met twee salarissen en een klein huis kun je mooi een schone start maken.

jullie zijn zo gewend op deze basis te leven, maar het is totaal abnormaal.

kostgeld is normaal, ook als je rijk bent, het is goed voor het besef van het kind dat wonen geld kost. maar dat zijn meestal symbolische bedragen, tenzij het kind veel en veel meer verdient dan de ouders, dat kán.

mijn zoon gaat straks ook ca 800€ verdienen, maar moet daarvan zijn eigen studie (MBO BLL) betalen, reiskosten, boeken, lesgeld. zijn schulden, telefoon; dan blijft er vooralsnog per maand een krappe 200€ over, ik denk dat ik daarvan geen kostgeld ga vragen. wél moet hij mij compenseren, zodat we met zijn drie-en op t zelfde niveau kunnen blijven leven (moeder met 2 kinderen). omdat bv kinderbijslag vervalt, kindgebondenbudget verandert.

hij is 16 en blijft gewoon (mijn) kind, ik kook voor m, was voor m, zorg voor m zoals ik dat altijd deed. volgend jaar gaat zijn salaris aardig omhoog (WWB opleiding) door leeftijd, werkervaring en opleiding, dan moeten we alles opnieuw herzien.

hij moet wel iets kunnen opbouwen, naast dat als hij thuis woont, we met zijn drie-en gewoon minimaal moeten kunnen leven. mijn dochter gaat volgend jaar naar de middelbare, ook een forse kostenpost. dat deel komt voor MIJN rekening. of ik zorg dat dat betaald wordt, maar niet door hem.

ik kan zijn salaris en uitgaven van volgend jaar nog niet overzien, eerst dit jaar maar, maar het kan zijn dat we dan hele andere afspraken, in overleg met hem en een begeleider, maken.

ik betaal van zn snor bv nog de verzekering, hij zelf die van zijn scooter en sleutelen en benzine. en 10€ telefoon.

ik wens je heel veel sterkte met deze situatie, wat mij betreft ben je al jaren over je eigen grenzen aan het gaan, en houd je de situatie zoals die thuis is mede in stand als geldschieter. lijkt me heel ongezond en onaangenaam, maar je zult zelf veranderingen aan moeten brengen in je eigen leven, zeker nu je volwassen bent. daar moet je verantwoording voor nemen, al lijkt dat hard, en zal iedereen protesteren, je moet voor jezelf gaan en je eigen leven, en met jouw salaris kun je prima voor jezelf zorgen in een eigen woonsituatie, je hebt meer dan de bijstand, dus dat moet lukken.

nogmaals sterkte!

lieflijke

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou nou uitzuigers, wat hij onderling met zijn ouders heeft afgesproken is zijn probleem en niet die van ons dat is hun eigen pakkie an.

Ik heb niet gelezen dat er een pistool tegen zijn kop gezet wordt dat ie moet betalen.

Maar heel die discussie doet niet terzake want niet de ouders eisen dit maar de WNSP eist dat wanneer kinderen nog in huis wonen vanaf 18 jaar dat die kostgeld afdragen aan de ouders.
1 omdat ze in een eigen huisje ook moeten betalen en 2 omdat ze schuldenvrij willen worden.

Dit heeft er niks mee te maken of de ouders dat nu willen of niet dit zijn EISEN om voor WNSP in aanmerking te komen als je thuiswonende kinderen hebt.
Dit wordt door de rechter commissaris beslist want dat geld is voor levensonderhoud en kan er meer naar schuldeisers zo werkt het traject nu eenmaal.

Je bent als je meewerkt na 3 jaar schuldenvrij voor minder als wat je eigenlijk aan schuld had, en ja daar zitten nu eenmaal wat regels aan, dat het niet leuk is ben ik geheel eens met iedereen maar wil je hier niet in zitten als kind zijnde zul je toch rap op je zelf moeten gaan wonen.

Immers ieder kind wat nog thuis woont dient mee te betalen aan zijn onderhoud volgens de WNSP, zit je daar niet in staat het vrij om het aan je kinderen te vragen, in dit traject heb jij niks te willen dan moet jij gewoonweg 3 jaar meewerken.

Voor alle ongelovigen onder ons hieronder een quote van een jurist via google zo eerste hit.

Toelichting:
Mijn ouders zitten nu ong een jaar in de WSNP..
Ik woon nu bij mijn moeder zei heeft nu na ong een jaar een brief gekregen van de bewindvoerder, met de vraag of ik kostgeld betaal. Nu wil ik 150 euro betalen, bewindvoerder vind dit te weinig en wilt mijn kosten weten en een kopie van mijn loonstrook mag dit??

Mag hij bepalen hoeveel ik afdraag?

Antwoord:

U mag zelf bepalen wat u aan uw ouders betaald en of u uw gegevens aan de bewindvoerder levert. Echter benadeelt u uw moeder in dit traject, ook al heeft u hier zelf niet om gevraagd. Voor uw moeder is het van belang dat de schuldeisers niet worden benadeeld. Ook is het van belang om te weten of uw moeder huurtoeslag misloopt omdat u inwoont en inkomsten heeft. Indien uw moeder huurtoeslag ontvangt is het van belang dat zij dit wijzigt omdat door uw inwoning zij misschien volgend jaar dit zal moeten terugbetalen.

Een inwonend meerderjarig kind met een eigen inkomen dient kostgeld te betalen. De rechter-commissaris bepaalt dit eveneens. Het is afhankelijk van uw inkomsten en uw lasten. Zet dat op papier. Wat verdient u en wat moet u maandelijks betalen (ziekenfonds, abonnement, reiskosten etc..).

Normaal gesproken moet u er rekening mee houden (afhankelijk van uw inkomsten en uitgaven) dat u ongeveer een bedrag van maximaal 300,00 aan kostgeld (kost en inwoning)dient te betalen. Dus nogmaals: zet al uw inkomsten en uitgaven op papier en laat de bewindvoerder of rechter-commissaris hier over oordelen.

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

dat zijn geen ouders, maar permanente uitzuigers. ouders lossen hun eigen problemen op en die van hun kinderen er evt bij, afhankelijk van de leeftijd.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk verhaal Lieflijke, maar doet hier totaal niet ter zake.
Quantas heeft gelijk.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

fijn sonjaatje, dat jij even bepaalt hoe het zit en mijn verhaal beoordeelt, maar er zijn meer mogelijkheden die nuttiger kunnen zijn dan vast blijven zitten in een eindeloze voortdurende situatie...zeker als Quantas gelijk heeft, dan helemáál!

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat er niet om wie er gelijk heeft hou toch eens op met die onzin altijd.

Het is gewoonweg de WNSP die bepaalt hoe de regels zijn icm de rechtspraak daar kunnen we uren over zeiken maar het is gewoon zoals het is take it or leave it.

Wij kunnen hier met zijn allen vinden geen kostgeld, maar als dat een EIS is om in de WNSP te komen dan is dat zo.
Je kan ook eigenwijs zijn en op straat komen staan dat je niks meer hebt het is net waar je voor kiest.

lieflijke schreef op donderdag 3 feb 2011, 10:48: fijn sonjaatje, dat jij even bepaalt hoe het zit en mijn verhaal beoordeelt, maar er zijn meer mogelijkheden die nuttiger kunnen zijn dan vast blijven zitten in een eindeloze voortdurende situatie...zeker als Quantas gelijk heeft, dan helemáál!

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieflijke, ik bepaal dat niet, de wsnp bepaald dat.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

90% van de mensen hier leest helaas gewoon wat men graag wil lezen schijnbaar.
Als zelfs een jurist 1ste hit op google dit zegt dan zitten er hier nog te kwijken dat het niet klopt en dat wij het verzinnen.

Jij bent 1 van de weinige hier die het snapt.

sonjaatje schreef op donderdag 3 feb 2011, 10:57: Lieflijke, ik bepaal dat niet, de wsnp bepaald dat.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

De wsnp stelt voorwaarden. Uiteraard hoef je daar niet mee akkoord te gaan, maar dat betekent einde of niet toelaten tot de wsnp.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het betalen van kostgeld door een meerderjarig kind is tijdens een schuldsanering eerder regel dan uitzondering. Het is zeker niet ondenkbaar dat je moeder recht zou hebben op huurtoeslag als jij niet inwonend zou zijn. Dit verlies dient ook gecompenseerd te worden. Een bedrag van ongeveer 300 euro per maand aan kostgeld is zeer acceptabel. Onder kostgeld vallen kosten van o.a. huisvesting, eten/drinken en internet. Je bent dus niet verplicht mee te betalen aan de kosten voor de auto.

Het niet betalen van kostgeld kan er in resulteren dat je ouders uit de schuldsanering worden gezet of dat jij op straat komt te staan. Bedenk dat als je zelf een woning zou moeten huren, je veel hogere lasten zou hebben dan dit bedrag aan kostgeld. Het is heel vervelend dat je evt. zou moeten stoppen met rijles.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je per maand al zoveel meebetaalt met van alles, waaronder boodschappen, en daardoor bijna geen salaris meer overhoudt, zou ik dat toch schriftelijk overdragen aan die saneringsinstantie.
Vragen waar je dat kostgeld dan vandaan moet halen.
Of ik zou nergens meer aan meetbetalen en dan alleen elke maand dat kostgeld geven.
Redden je ouders het daar dan niet mee, jamer dan.
Ik vind het sowieso belachelijk dat je als volwassen kind meebetaalt aan de schuld van je ouders.
Andersom is dat niet zo geloof ik.
Misschien lullig maar als ik zulke ouders had, die steeds maar weer in de problemen kwamen, zou ik het huis uitgaan en opmezelf of samen gaan wonen.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt zoveel overleggen er is nl 1 groot verschil dat betalen aan boodschappen etc doet ie geheel vrijwillig en is geen verplichting van de WNSP.

Het is niet belachelijk je woont thuis en word er geacht dat je kostgeld afdraagt, mijn voorganger zei het ook al als zoonlief niet thuiswoonde kreeg men meer huurtoeslag etc dus moet dat tekort nu aangevuld worden.

Het zijn gewoon eisen om in de WNSP te komen, ze zorgen dat je schulden over 3 jaar over zijn maar daar zitten dus eisen aan en daar zul je aan mee moeten werken.

birgit67 schreef op donderdag 3 feb 2011, 11:53: Als je per maand al zoveel meebetaalt met van alles, waaronder boodschappen, en daardoor bijna geen salaris meer overhoudt, zou ik dat toch schriftelijk overdragen aan die saneringsinstantie.
Vragen waar je dat kostgeld dan vandaan moet halen.
Of ik zou nergens meer aan meetbetalen en dan alleen elke maand dat kostgeld geven.
Redden je ouders het daar dan niet mee, jamer dan.
Ik vind het sowieso belachelijk dat je als volwassen kind meebetaalt aan de schuld van je ouders.
Andersom is dat niet zo geloof ik.
Misschien lullig maar als ik zulke ouders had, die steeds maar weer in de problemen kwamen, zou ik het huis uitgaan en opmezelf of samen gaan wonen.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt geacht dat je kostgeld afdraagt.
Is inderdaad logisch als je nog thuis woont en een baan hebt.
Maar ik bedoel te zeggen dat hij al heel veel meebetaalt zoals hij zelf zegt.
Dat is misschien wel meer bij elkaar dan kostgeld.
Daar moet zo'n instantie dan ook naar kijken.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee daar kijkt een instantie niet naar die kijken naar inkomen.
Huursubsidie kijkt ook niet of zoonlief wat betaald, huursubsidie kijkt zoon in huis dus kostgeld dus minder huursubsidie.

Dat betalen wat ie doet is geheel vrijwillig en op eigen initatief.

Nogmaals vind het knap van hem dat ie het ook voor de vriend van zijn moeder betaald, maar dat is zijn eigen keus.
Ik zou die vriend gewoon eens harder aan het werk zetten want volgens mij werkt die wel wanneer ie zin heeft.

Maar voor heel de vraag maakt dat qua schuldsanering niks uit momenteel, indien mogelijk word je moeder verplicht om te gaan werken en die vriend ook.

Ze zullen zoveel mogelijk geld proberen te halen, een eerlijk doch hard advies zou zijn pak je spullen en ga snel op jezelf wonen want anders heb je straks niks meer als je zo doorgaat.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste kostgeld vermijder,

Ga fijn op je zelf wonen.

Dan weet je gelijk wat het kost om je leven fatsoendelijk in te richten.
Ik begrijp niet waar je je druk overmaakt.

Je zegt, dat je van alles betaald, wat is dan het probleem?
Dat niemand ziet dat je helpt, of dat er iemand meekijkt?

Je zegt dat je 21 jaar oud bent, stop dus met zeuren en begin nu een eigen leven.
Weg van die vervelende ouders die jouw geld opmaken.
Doe eens wat positiefs met je leven.
Dat rijbewijs komt er ook wel voor je dertigste.

Vr.gr. poltol.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Pinguinding,

wat een vervelende situatie waar je nu inzit en waar je al zoveel jaren mee te maken hebt, je ouders zijn blijkbaar hopeloos als ze, nadat ze al ooit uit huis gezet zijn, er weer zo een puinzooi van hebben gemaakt waardoor ze nu van de schuldsanering afhankelijk zijn.

Helaas voor jou moet je kostgeld gaan betalen omdat het alternatief is dat je moeder en haar vriend anders geen hulp krijgen en je uiteindelijk dus opnieuw letterlijk op straat komt te staan. Wat je tot nu toe met de beste bedoelingen hebt gedaan is niet de beste manier om mensen met dit soort problematiek te helpen zoals je nu ervaart. Hetzelfde probleem namelijk steeds opnieuw schulden maken blijft namelijk terugkomen en door als het nodig is bij te springen heb je eigenlijk geholpen het probleem in stand te houden. Jij bent de steeds het redmiddel geweest van je ouders en het is hoog tijd dat je daar mee stopt!

Neem contact op met de het bureau dat hun schuldhulpverlening regelt, zet al je noodzakelijke uitgaven op een rij (dus naast, studie/school, ziektekostenverzekering e.d ook die voor kleding, eten en drinken) en de verplichtingen die je bent aangegaan zoals telefoon en andere abonnementen en maak een afspraak met hen over het bedrag dat je minimaal moet betalen aan kostgeld, dat is dan ook het enige wat je nog bijdraagt voortaan! Je zal dit dan aan hen moeten betalen en je moeder en haar vriend krijgen gewoon het minimale bedrag aan leefgeld en daar zullen ze het mee moeten doen ook al kan je daar geen auto van rijden en is het net genoeg om eten van te kopen. Je weet dan in ieder geval dat de huur en de andere vaste lasten betaald worden en als je moeder geen geld genoeg overhoud om eten te kopen is dat hààr probleem

Wees daarin streng naar je moeder en haar vriend toe èn naar jezelf en laat je niet verleiden toch wat extra's aan hen te geven. Je bent al veels te lang veel te goed voor hen geweest met als resultaat dat ze nu nog niets geleerd hebben van hun eerdere fouten en misschien leren ze het wel nooit maar daar hoef jij de rekening niet voor te betalen. Zorg voor jezelf en laat hen door ondervinding wijzer worden, "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" zeggen ze en dat is waar dus als jij hen steeds helpt als zij er een zooitje van maken leren ze nooit hun eigen probleem op te lossen en kan je het de rest van je leven blijven doen. Geloof me het is dan een bodemloze put waar je alleen maar depri en doodmoe van wordt.

Ik wens je heel veel sterkte met alles en hoop dat je zelf een goede start kan maken zodra je op jezelf kan gaan wonen, veel geluk daarmee.

Groetjes,
Enigma.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je wilt voorkomen dat je ouders uit de schuldregeling worden gegooid, zou ik maar akkoord gaan met betalen van kostgeld. Is gelijk een goed moment om eens kritisch naar je eigen uitgavenpatroon te kijken. Met wat je verdient en aangeeft per maand over te houden zit een enorm gat. Als je tzt op jezelf woont, ga je, als je zo doorleeft, mogelijk dezelfde kant op als je ouders t.a.v. de schulden.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2011 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

getty schreef op donderdag 3 feb 2011, 19:21: Als je wilt voorkomen dat je ouders uit de schuldregeling worden gegooid, zou ik maar akkoord gaan met betalen van kostgeld. Is gelijk een goed moment om eens kritisch naar je eigen uitgavenpatroon te kijken. Met wat je verdient en aangeeft per maand over te houden zit een enorm gat. Als je tzt op jezelf woont, ga je, als je zo doorleeft, mogelijk dezelfde kant op als je ouders t.a.v. de schulden.

@getty,

100% mee eens. Een wijs woord en een goede raad is nooit weg.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

poltol schreef op donderdag 3 feb 2011, 15:21: Beste kostgeld vermijder,

Ga fijn op je zelf wonen.

Dan weet je gelijk wat het kost om je leven fatsoendelijk in te richten.
Ik begrijp niet waar je je druk overmaakt.

Je zegt, dat je van alles betaald, wat is dan het probleem?
Dat niemand ziet dat je helpt, of dat er iemand meekijkt?

Je zegt dat je 21 jaar oud bent, stop dus met zeuren en begin nu een eigen leven.
Weg van die vervelende ouders die jouw geld opmaken.
Doe eens wat positiefs met je leven.
Dat rijbewijs komt er ook wel voor je dertigste.

Vr.gr. poltol.

volgens mij zou ik beginnen met een spoedcursus begrijpend lezen.
ik BEN bezig om het huis uit te gaan....
maar dat is tegenwoordig niet meer zo makkelijk....

huurhuizen kom je niet snel in aanmerking omdat je teweinig punten hebt...
en koophuizen is helemaal een kriem omdat de hypotheek omlaag is gegooit....

dus aub iets minder grote waffel en iets meer antwoord op vragen zonder een grote mond op te zetten.

neem voorbeeld aan quantas...
duidelijk eerlijk en netjes...

danku

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

getty schreef op donderdag 3 feb 2011, 19:21: Als je wilt voorkomen dat je ouders uit de schuldregeling worden gegooid, zou ik maar akkoord gaan met betalen van kostgeld. Is gelijk een goed moment om eens kritisch naar je eigen uitgavenpatroon te kijken. Met wat je verdient en aangeeft per maand over te houden zit een enorm gat. Als je tzt op jezelf woont, ga je, als je zo doorleeft, mogelijk dezelfde kant op als je ouders t.a.v. de schulden.

mijn persoonlijke uitgave probleem is niet groot koop alleen noodzakelijke dingen.
sigaretten zijn enige dingen die eigenlijk weggegooid geld zijn.

maar ik denk dat ik inderdaad beter kan overstappen naar andere dingen.

ipv bijspringen gwoon kostgeld dokken en verder niks doen...

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 00:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

eenigma, quantas, birgit67, lieflijke en TP

ik wil jullie bedanken voor deze informatie
door jullie verhalen/info kan ik tenminste weer verder met een beter gevoel
en heb nu een visie die ik eerder niet had.

ik denk dat ik inderdaad een deel van het probleem ben omdat ik verder altijd bij ben gesprongen als het nodig was....

kan dit inderdaad maar beter niet meer doen en dan maar gewoon kostgeld betalen....

en om het nog te verduidelijken voordat ik meer commentaar krijg...
ik sta al 3jaar ingeschreven bij de woningbouw voor een huurhuis
maar er zijn nog steeds mensen met voorraan...
of huizen BUITEN mijn butged....

dus jah ik kijk wel degelijk naar wat ik wel en niet kan.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

pinguinding schreef op vrijdag 4 feb 2011, 00:55: eenigma, quantas, birgit67, lieflijke en TP

ik wil jullie bedanken voor deze informatie
door jullie verhalen/info kan ik tenminste weer verder met een beter gevoel
en heb nu een visie die ik eerder niet had.

ik denk dat ik inderdaad een deel van het probleem ben omdat ik verder altijd bij ben gesprongen als het nodig was....

kan dit inderdaad maar beter niet meer doen en dan maar gewoon kostgeld betalen....

en om het nog te verduidelijken voordat ik meer commentaar krijg...
ik sta al 3jaar ingeschreven bij de woningbouw voor een huurhuis
maar er zijn nog steeds mensen met voorraan...
of huizen BUITEN mijn butged....

dus jah ik kijk wel degelijk naar wat ik wel en niet kan.

Beste vraagsteller,

Als al deze info nu ook bij de vraag had gestaan dan had IK een beter advies kunnen geven.
Maar omdat IK niet begrijpend kan lezen en geen glazenbol ervaring heb, was mijn advies bedoeld zoals het bedoeld was.
Maar ................... uiteindelijk ben je er toch wijzer van geworden.
Hulde.

Fijn weekend, poltol