br
door brrrrrr_1 Dec 17, 2009 om 16:31
Geldzaken & recht

Kraanwater in restaurant

ik las met verbazing over de actie van kassa met betrekking tot gratis kraanwater in restaurants. Een horeca gelegenheid is bij het schenken van een alcoholische versnapering toch verplicht om op verzoek ook kraanwater gratis te schenken. Of heb ik dat niet goed begrepen.

9624 5 Rapporteer

erik008
door erik008 - Dec 17, 2009 om 16:38
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De horeca verkoopt liever een flesje, daar zit winst op.
Ze hebben er de pest aan, als iemand hele avond in een café zit, gratis kraanwater te drinken. Vooral als het druk is. Op die plek kan namelijk ook een zuiper zitten.
Zover ik weert, mag je niets rekenen voor kraanwater in de horeca.

kiran
door kiran - Dec 17, 2009 om 17:06
2791 Antwoorden / 0 Vragen

"Hele avond in een café zitten en gratis kraanwater drinken".
Gaat die Horeca=uitbater wel iets op vinden hoor.
Veel water = veel plassen! Toilet bezoek a één eurootje?? ;-)

vladja
door vladja - Dec 17, 2009 om 17:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

erik008,

Er staat nergens in de wet dat je een glas kraanwater niet mag verkopen tegen geld of andere vergoeding als iemand bereid is daarvoor te betalen. De waterleidingbedrijven verkopen het water ook.

Vroeger werd een glas water gratis verstrekt. Toen hingen er ook nog bordjes met consumptie verplicht. Je kon wel een glas water krijgen, maar moest dan ook iets "betaald" afnemen.

Een horeca-ondernemer is niet verplicht om gratis water te verstrekken bij een andere consumptie. Dat is zijn keus/zijn huisregel. Als je het niet eens bent met deze huisregel, moet je ergens anders heen gaan.

Vladja

holpen
door holpen - Dec 17, 2009 om 17:23
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Verplicht? Nee! De uitbater mag zelf bepalen of en zo ja hoeveel geld voor een glas water wordt gevraagd.

van leyden
door van leyden - Dec 17, 2009 om 17:46
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=holpen schreef op donderdag 17 dec 2009, 17:23]Verplicht? Nee! De uitbater mag zelf bepalen of en zo ja hoeveel geld voor een glas water wordt gevraagd.

Precies.
Dan weet je gelijk wat je moet doen:
Je loopt even naar het toilet en drink je daar rustig je slokje water...