xi
door xion Jul 15, 2014 om 19:04
Geldzaken & recht

Krijg steeds geld van bedrijven

Ik heb een jaar een andere rekeningnummer en elke keer krijg ik geld op mijn rekening gestort op mijn betaal rekening. Dit geld is niet van mij. Inmiddels heb ik elke keer het geld weer teruggestort. Een paar maanden daarna krijg ik weer het geld op mijn rekening.Maar ik heb dit al 25 keer moeten doen. Ik zit erover te denken om afhandelingskosten te vragen,want ik ben het helemaal zat. Het zijn alleen bedrijven die het doen. Kan ik van mijn bank eisen om een ander rekening nummer te vragen. Want ik moet heel veel tijd vrijmaken. En mag ik afhandelingskosten vragen. Wij als consumenten moeten ook steeds voor alles en nog wat betalen en dan mogen we het niet mogen terugdoen.

18809 89 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 15, 2014 om 19:42
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Heel eerlijk dit ook eens te lezen.

Maar ik zou blijven terugstorten, maar wel proberen de "echte" begunstigde te achterhalen, via google oid. Of bel het bedrijf dat u onterecht geld overmaakt voor wie het wel bedoeld is.

tenormin
door tenormin - Jul 15, 2014 om 19:44
16824 Antwoorden / 108 Vragen

Afhandelingskosten kan je wel vergeten. Ik mis in je post wat je al gedaan hebt om je bank te laten weten wat er telkens fout gaat. Naar alle waarschijnlijkheid kunnen zij hier beter iets aan doen dat jijzelf. Wel vreemd dat dit door blijft gaan. Kost je nog meer tijd (en geld) maar heb je die bedrijven niet kunnen benaderen? Wat schrijf je er eigenlijk bij, bij de terugboeking? Je zou ze kunnen wakker schudden door, kort en krachtig "sukkels, verkeerd rekening nummer"! Past er wel op bij mededelingen ?

boppe1943
door boppe1943 - Jul 15, 2014 om 20:10
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Wat een gedoe. Heeft u uw bank hierover ingelicht? Hadden zij advies? De bank gaat dit probleem zeker niet oplossen hè?
U zou kunnen overwegen om het geld voortaan NIET terug te storten. Wel de bedragen goed bijhouden natuurlijk. Op zeker moment zal de boel wel in beweging komen. Iemand heeft geld tegoed, maar krijgt het niet. Die zal zich beklagen bij de debiteur, die geeft aan dat hij betaald heeft, gaat dingen na en komt achter de fout. Men zal u dan moeten vragen of u het geld wilt terug storten. Dan kunt u meteen orde op zaken laten stellen. Wel raar dat u dit telkens overkomt, hoewel u elk jaar een nieuw rekeningnummer heeft. Over gedoe gesproken.

xi
door xion - Jul 15, 2014 om 20:13
16 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mededeling meld ik de beschrijving en als ik genoeg ruimt heb schrijf ik erbij dat ze nodig een afspraak moeten maken met de oogarts om een bril aan te schaffen. Vandaar terugstorting. Het zijn steeds verschillende bedrijven. Soms kon ik de firma's niet vinden omdat ze een hele andere naam hadden dan het rekening nummer. Eentje is in ieder geval gestopt met storten.

xi
door xion - Jul 15, 2014 om 20:27
16 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat ik dat maar doe,wacht op een brief van de gene van wie het geld is,waarschijnlijk de bank. Zet het geld wel apart. Maar erg vervelend. Ik snap gewoon niet dat men dat niet door heeft. Ik check altijd 4 of 5 keer. Waarom hebben die rot banken die ternaamstelling gewijzigd dan was het niet overkomen. Vroeger kon dat echt niet als de naam niet klopte werd het geld niet overgemaakt.

Hoewel als er 8 miljoen op mijn rekeningnummer wordt gestort,ben ik denk ik ergens waar je me niet meer kan vinden :-)

diumenge
door diumenge - Jul 15, 2014 om 20:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Raar verhaal, verschillende bedrijven die allemaal dezelfde fout maken? Heeft u zo'n generiek rekeningnummer dan?

En om wat voor soort bedragen gaat het?

Netjes dat u het tot op heden hebt teruggestort, vanaf nu af aan gewoon apart houden tot ze contact met opnemen. Dan leren ze het wel af.

En ja, u mag kosten in rekening brengen voor het terugbetalen.

getty
door getty - Jul 15, 2014 om 20:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niet meer uit u zelf terugstorten. Gewoon laten staan, niet uitgeven, maar wachten tot u een verzoek krijgt. En mocht het verjaren, dan is het geld voor u. Doen ze een verzoek vanwege een onverschuldigde betaling, moet u natuurlijk het wel terugstorten.

di
door diversion - Jul 16, 2014 om 10:24
103 Antwoorden / 7 Vragen

U bent tot nu toe natuurlijk heel eerlijk geweest, maar het houdt een keer op. Ik zou het gewoon zolang op mijn spaarrekening "parkeren" (maar wel bijhouden van wie het is en hoeveel) en vervolgens de reactie van de betreffende bedrijven afwachten. En ondertussen rente ervan trekken. Zeker als het telkens dezelfde bedrijven zijn is het dan eigen schuld dikke bult. En vooral eens met uw bank contact opnemen hoe dit mogelijk is en hoe ze dit kunnen oplossen, want nu is het uw pakkie-an en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 16, 2014 om 10:40
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het is voor mijn niet duidelijk, heeft een bank een oud nummer te snel uitgegeven, bij 06 nummers komt dat vaker voor, net als vaste telefoon nummers wel eens te snel uitgegeven werden.

Een 2e mogelijkheid is dat iemand die geld moest krijgen een verkeerd Iban nummer heeft doorgegeven.
Bij mijn oude nummer moest er tussen de NL xx INGB en het nummer enkele nullen er tussen want de oude Postbank had.
Ook bij ASN bank werk het NL xx ASNB 0 xxx xxx xxx

Ik vermoed dus dat iemand ergens een fout nummer heeft opgegeven en eventueel meerdere keren....
De bedrijven betalen uit en de persoon die foute nummer door gaf maar klagen.

wi
door willemsachs - Jul 16, 2014 om 10:45
32 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt gewoon afhandelingskosten van het bedrag aftrekken van het geen U terug stort.
Want tenslotte betaald u over bedrag bankkosten aan uw bank.
U kunt dus zeker 10% van het bedrag inhouden voor gemaakte kosten.

audb
door audb - Jul 16, 2014 om 10:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Net wat Getty zegt gewoon op een spaar rekening zetten en pas als er gevraagd wordt om het terug te storten ook doen.
Maar dat niemand bij het bedrijf in de gaten heeft dat er geld terug wordt gestort verbaast me niet ze hebben daar een ex ambtenaar in dienst :).

dr
door drcomputer - Jul 16, 2014 om 10:49
35 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=xion schreef op dinsdag 15 jul 2014, 20:27]Ik denk dat ik dat maar doe,wacht op een brief van de gene van wie het geld is,waarschijnlijk de bank. Zet het geld wel apart. Maar erg vervelend. Ik snap gewoon niet dat men dat niet door heeft. Ik check altijd 4 of 5 keer. Waarom hebben die rot banken die ternaamstelling gewijzigd dan was het niet overkomen. Vroeger kon dat echt niet als de naam niet klopte werd het geld niet overgemaakt.

Hoewel als er 8 miljoen op mijn rekeningnummer wordt gestort,ben ik denk ik ergens waar je me niet meer kan vinden :-)

Ik zou je maar goed indekken... Want al dat geld opsparen tot de rechtmatige eigenaar er om komt vragen kan misschien problemen vormen. Ik ben geen expert op dat gebied maar wat als bijvoorbeeld een belastingdienst er achter komt?

ka
door katelijntje - Jul 16, 2014 om 10:55
28 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou niets meer terugstorten. Wel het geld dat op uw rekening gestort wordt apart zetten op een spaarrekening. En bij houden van wie welk bedrag is, Krijgt u wat rente. Als u dit apart heb staan en men komt bij u om het terug te laten storten dan hebt u het bij de hand. Wel zou ik om bewijzen vragen of het wel het goede bedrijf is wat het bedrag wilt terug hebben.

ja
door jan4073 - Jul 16, 2014 om 11:06
83 Antwoorden / 3 Vragen

Of het juridisch ook mag weet ik niet maar ik zou 10% administratiekosten inhouden of een vast bedrag bijv €5,- per geval. Dan valt het ook op bij de gene die de fout maakt omdat daar de bedragen niet meer kloppen. Heb jij wat voor de moeite (ik zou het geen "vindersloon" noemen) en lost het probleem uiteindelijk vanzelf op.

eddopeddo
door eddopeddo - Jul 16, 2014 om 11:11
30 Antwoorden / 8 Vragen

Helemaal mee eens wat diversion en katelijntje (controleer spelling!) schrijven. Maak er echter niet teveel werk van, u heeft waarschijnlijk wel meer te doen. Bijhouden hoeft u niets, op de afschriften staan voldoende gegevens. Ondertussen een beetje rente trekken op uw! spaarrekening en rustig afwachten. Succes.

door 14peter - Jul 16, 2014 om 11:37
567 Antwoorden / 2 Vragen

@Xion; U maakt het die bedrijven veel te makkelijk. Als u het geld vasthoud tot zij van zich laten horen doet u feitelijk niets fout. En bij de echte aanhouder vraagt u uitgebreide overzichten van wat wanneer overgeboekt zou zijn volgens hen en als ze echt niet willen leren is uw boekhouder op vakantie, moet één en ander nog uitgezocht worden en zo kunt u nog wel tal van smoesjes verzinnen. Moet u eens kijken hoe snel het dan voorbij is. En in de tussentijd rente trekken op de spaarrekening hè!

sl
door slechtzicht - Jul 16, 2014 om 11:45
6 Antwoorden / 7 Vragen

Is dit niet net als een zending die u ongevraagd toegezonden wordt?
Deze mag u namelijk ook gewoon houden als "cadeautje" ... :-)

domantwoord
door domantwoord - Jul 16, 2014 om 11:52
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=14peter schreef op woensdag 16 jul 2014, 11:37]@Xion; U maakt het die bedrijven veel te makkelijk. Als u het geld vasthoud tot zij van zich laten horen doet u feitelijk niets fout. En bij de echte aanhouder vraagt u uitgebreide overzichten van wat wanneer overgeboekt zou zijn volgens hen en als ze echt niet willen leren is uw boekhouder op vakantie, moet één en ander nog uitgezocht worden en zo kunt u nog wel tal van smoesjes verzinnen. Moet u eens kijken hoe snel het dan voorbij is. En in de tussentijd rente trekken op de spaarrekening hè!

Dat stukje over rente is belangrijker dan het lijkt want als je inderdaad dit soort plannen hebt moet je je realiseren dat je er ook belasting over gaat betalen!!

domantwoord
door domantwoord - Jul 16, 2014 om 11:55
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 20:10]Wat een gedoe. Heeft u uw bank hierover ingelicht? Hadden zij advies? De bank gaat dit probleem zeker niet oplossen hè?
U zou kunnen overwegen om het geld voortaan NIET terug te storten. Wel de bedragen goed bijhouden natuurlijk. Op zeker moment zal de boel wel in beweging komen. Iemand heeft geld tegoed, maar krijgt het niet. Die zal zich beklagen bij de debiteur, die geeft aan dat hij betaald heeft, gaat dingen na en komt achter de fout. Men zal u dan moeten vragen of u het geld wilt terug storten. Dan kunt u meteen orde op zaken laten stellen. Wel raar dat u dit telkens overkomt, hoewel u elk jaar een nieuw rekeningnummer heeft. Over gedoe gesproken.

waar staat dat ts ELK jaar een nieuw rekeningnummer heeft???

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor afhandelingskosten heeft u dan?

Dat het vervelend is, ben ik met u eens en nee uw eigen bank doet daar niets aan.

Verleden jaar kreeg ik een paar maanden achtereen een salarisje gestort, niet voor mij uiteraard. Kon het bedrijf niet vinden.

De eerste keer meteen teruggestuurd. De volgende keren opgespaard en toen in een aantal overschrijvingen teruggestort, met daarop bij opmerkingen: niet voor mij bestemd, zoek dit uit. En toen stopte het.

1paul
door 1paul - Jul 16, 2014 om 11:57
3134 Antwoorden / 0 Vragen

u bent gelukkig nog eerlijk, maar u mag dit geld ook gewoon houden, het klinkt gek misschien maar u heeft nergens om gevraagd en dit word vrijwillig op uw rekening gestort, je krijgt dan inderdaad wel met de belastingen te maken...

apart zetten niet meer terugstorten en kontakt opnemen met de bank, houd uw tijd bij en breng dit in rtekening bij degenen die dit steeds doen...

door 14peter - Jul 16, 2014 om 11:58
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=domantwoord schreef op woensdag 16 jul 2014, 11:52][quote=14peter schreef op woensdag 16 jul 2014, 11:37]@Xion; U maakt het die bedrijven veel te makkelijk. Als u het geld vasthoud tot zij van zich laten horen doet u feitelijk niets fout. En bij de echte aanhouder vraagt u uitgebreide overzichten van wat wanneer overgeboekt zou zijn volgens hen en als ze echt niet willen leren is uw boekhouder op vakantie, moet één en ander nog uitgezocht worden en zo kunt u nog wel tal van smoesjes verzinnen. Moet u eens kijken hoe snel het dan voorbij is. En in de tussentijd rente trekken op de spaarrekening hè!

Dat stukje over rente is belangrijker dan het lijkt want als je inderdaad dit soort plannen hebt moet je je realiseren dat je er ook belasting over gaat betalen!!

Tenzij Xion zorgt dat het geld op 1 januari niet meer op haar rekening staat of in ieder geval het totaal onder het heffingsvrije vermogen is.

ha
door harryromijn - Jul 16, 2014 om 12:13
272 Antwoorden / 0 Vragen

Is onverschuldigd aan u betaald, dus altijd terug te vorderen. In de tussentijd moet u ermee omgaan als een goed huisvader betaamt, dus i=u bent er nog eens verantwoordelijk voor ook.

maar als dat zo vaak voorkomt, van diverse anderen.. heeft U zeker de bankrekening gehad van iemand, die veel transacties deed ?

Maar één weg; met bank nummer leverancier praten

zw
door zwerfpoes12 - Jul 16, 2014 om 12:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij als penningmeester van een ouderenbond overkomen enkele jaren geleden. Het heeft me veel tijd gekost. Het bleek dat een cliënt van een zorgverzekeraar een verkeerd rekeningnummer had opgegeven. Ik ontving schadeuitkeringen en een kraam toelage. Het heeft een half jaar geduurd eer de zorgverzekeraar de oorzaak had opgespoord. Elke maand stortte ik terug wat ik ontving en kreeg de premie terug, die bij ons afgeschreven was. Om gek van te worden. Ik raad u aan het zelf uit te spitten.

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2014 om 12:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit zijn onverschuldigde betalingen aan u. Die mag u niet houden, maar moet u op verzoek van degene die u deze onverschuldigde betaling heeft 'gegeven' worden teruggestuurd/gestort. U kunt wel zolang rente trekken.

U hoeft het niet uit eigen beweging terug te geven. Het is wel zo dat zodra de bank een verzoek aan u doet de onverschuldigde terug te boeken, dat u verplicht bent dat te doen. Doet u dat niet binnen 10 dagen na het verzoek van de bank, dan krijgt de 'gever' uw gegevens en kan dan een procedure tegen u beginnen om het bedrag terug te vorderen.

costnix
door costnix - Jul 16, 2014 om 12:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het zelf meegemaakt, dat het UWV mij 14,000 Euro had overgemaakt, die voor mijn werkgever was bedoelt. Ik moest van het UWV wachten, totdat mijn werkgever het geld bij mij claimde. Dit deden zij pas zes maanden later. Ik had het geld op mijn spaarrekening geparkeerd. De rente op dat geld was opgelopen tot 200 Euro en die was voor mij :-D

domantwoord
door domantwoord - Jul 16, 2014 om 13:43
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 16 jul 2014, 12:27]Dit zijn onverschuldigde betalingen aan u. Die mag u niet houden, maar moet u op verzoek van degene die u deze onverschuldigde betaling heeft 'gegeven' worden teruggestuurd/gestort. U kunt wel zolang rente trekken.

U hoeft het niet uit eigen beweging terug te geven. Het is wel zo dat zodra de bank een verzoek aan u doet de onverschuldigde terug te boeken, dat u verplicht bent dat te doen. Doet u dat niet binnen 10 dagen na het verzoek van de bank, dan krijgt de 'gever' uw gegevens en kan dan een procedure tegen u beginnen om het bedrag terug te vorderen.

Wat ik niet goed begrijp is dat wanneer ik per ongeluk iets stort op een verkeerd nummer en dat terug wil draaien de bank niet thuis geeft en het gewoon "pech gehad" is en het aan de "goedheid" van de ontvanger is of ik het nog ooit terug zie of niet.
Tenminste dat is wat ik steeds lees in bank voorwaarden enz.
Waarom zou ik dan wel geld wat niet voor mij is terug moeten betalen??

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@domantwoord

Omdat het een onverschuldigde betaling is, daarom.

domantwoord
door domantwoord - Jul 16, 2014 om 13:56
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 16 jul 2014, 13:51]@domantwoord

Omdat het een onverschuldigde betaling is, daarom.

Is het dat dan niet wanneer ik per ongeluk iets op een verkeerd nummer stort??

tenormin
door tenormin - Jul 16, 2014 om 13:59
16824 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=domantwoord schreef op woensdag 16 jul 2014, 13:43]

Waarom zou ik dan wel geld wat niet voor mij is terug moeten betalen??

Omdat het misschien (?) wel zo netjes is geld, wat niet voor u bestemd is, terug te storten. Denk dat als U een fout zou maken (en we zijn allemaal mensen) het ook heel plezierig zou vinden een eerlijk iemand te treffen die het u weer zou terugboeken. Of denk ik nu zo simpel.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ja, dat is het dan ook en dan hebt u het recht het terug te vorderen. Ook die persoon mag het niet houden. Maar de bank haalt het in beide gevallen niet terug.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 16, 2014 om 14:10
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws xion. Het goede nieuws is dat u een redelijk bedrag mag inhouden (zie art. 207), het slechte nieuws is dat u die 8 miljoen niet mag houden, (zie art. 203 en 205).

Artikel 203
1Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
2 Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
3 Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.

Artikel 204
1Heeft de ontvanger in een periode waarin hij redelijkerwijze met een verplichting tot teruggave van het goed geen rekening behoefde te houden, niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het goed zorg gedragen, dan wordt hem dit niet toegerekend.
2 Degene die namens een ander, maar onbevoegd een niet aan die ander verschuldigde geldsom heeft ontvangen, is van zijn verplichting tot teruggave bevrijd, voor zover hij die geldsom aan die ander heeft doorbetaald in een periode waarin hij redelijkerwijze met die verplichting geen rekening behoefde te houden.

Artikel 205
Heeft de ontvanger het goed te kwader trouw aangenomen, dan is hij zonder ingebrekestelling in verzuim.

Artikel 206
De artikelen 120, 121, 123 en 124 van Boek 3 zijn van overeenkomstige toepassing met betrekking tot hetgeen daarin is bepaald omtrent de afgifte van vruchten en de vergoeding van kosten en schade.

Artikel 207
De ontvanger heeft, tenzij hij het goed te kwader trouw heeft aangenomen, binnen de grenzen van de redelijkheid ook recht op vergoeding van de kosten van het ontvangen en teruggeven van het goed, alsmede van uitgaven in de in artikel 204 bedoelde periode die zouden zijn uitgebleven als hij het goed niet had ontvangen.

ba
door bassie16 - Jul 16, 2014 om 14:14
43 Antwoorden / 1 Vragen

Als het begonnen is sinds u dat andere rekeningnummer heeft zou je denken dat er bij de bank iets fout is gegaan bij de procedure van oude rekeningnummers hergebruiken. U schrijft niet of het geld ook al sinds een jaar op uw rekening gestort wordt maar als dat zo is dan kan dan niets met een foutief ingevoerd IBAN te maken hebben aangezien er een jaar geleden nog helemaal geen sprake was van IBAN. Het is aan u te beslissen wat u met deze informatie doet, een afspraak maken bij uw bank en dit probleem in een persoonlijk gesprek daar neerleggen of inderdaad de bedragen apart zetten en rente trekken, wat ik me heel goed kan voorstellen. Hoe het allemaal juridisch zit zou ik echter niet weten.

domantwoord
door domantwoord - Jul 16, 2014 om 14:24
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 16 jul 2014, 13:59][quote=domantwoord schreef op woensdag 16 jul 2014, 13:43]

Waarom zou ik dan wel geld wat niet voor mij is terug moeten betalen??

Omdat het misschien (?) wel zo netjes is geld, wat niet voor u bestemd is, terug te storten. Denk dat als U een fout zou maken (en we zijn allemaal mensen) het ook heel plezierig zou vinden een eerlijk iemand te treffen die het u weer zou terugboeken. Of denk ik nu zo simpel.

Tuurlijk is het leuk als iedereen eerlijk is maar dat was dan ook de vraag niet.
zoekster heeft het over terugvorderen door de bank en ik denk dat de bank ( in ieder geval volgens hun voorwaarden) dat niet doen.
De vraag was trouwens serieus, en niet een of ander sarcasme
Waarom krijgt de partij die ten onrechte betaald te horen " dikke pech" en de ontvangende partij "u bent verplicht... enz."
als er morgen 100 euro in mijn brievenbus ligt.... wat dan??

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2014 om 14:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@domantwoord.

De bank haalt het niet voor je terug, wel zou je de gegevens van die persoon moeten krijgen.

Dit heeft met de gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen te maken.

klik HIER te maken.

Ik heb vaker gehoord dat de bank daar erg moeilijk over doet ivm het bankgeheim. En als ik het goed begrijp heeft de bank hier aardig wat keuzevrijheid in.

Toen gemeente Amsterdam een domme fout had gemaakt en ipv 1.8 miljoen 188 miljoen had overgeboekt naar het 'armere' deel van de bevolking bleek dat de bank dit toch wel kon terugboeken, zomaar op eigen houtje. Sommige slimmeriken hadden inmiddels het bedrag al weer naar een andere rekening doorgesluisd of eenvoudigweg opgemaakt.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boppe

En welke koste heeft de ontvanger dan als hij het geld terugstort? Als de ontvanger geen bedrijf is, betaalt hij voor het internet bankieren niet per overschrijving. Dus onzin dat er iets ingehouden zou mogen worden.

domantwoord
door domantwoord - Jul 16, 2014 om 14:47
192 Antwoorden / 0 Vragen

@ zoekster, duidelijk!
in ieder geval duidelijker dan je vorige antwoord waar ik toch echt las dat de bank terug vordert
Het komt er dus eigenlijk op neeer dat je recht hebt op maar er afhankelijk van de andere partij moeite mee kan hebben dat ook daadwerkelijk te krijgen.... vaag gebied dus eigenlijk toch??

@tenormin, soms gaat het om rechten en plichten en niet om "het zou wel aardig zijn "enz...
Het leven is nu eenmaal vaak niet "aardig en eerlijk"
Schietgebedjes en rondjes rond de kerk helpen niet altijd

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is niets vaags aan. Je recht krijgen is heel vaak moeilijk. Heel simpel.

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2014 om 14:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=domantwoord schreef op woensdag 16 jul 2014, 14:47]@ zoekster, duidelijk!
in ieder geval duidelijker dan je vorige antwoord waar ik toch echt las dat de bank terug vordert
Het komt er dus eigenlijk op neer dat je recht hebt op maar er afhankelijk van de andere partij moeite mee kan hebben dat ook daadwerkelijk te krijgen.... vaag gebied dus eigenlijk toch??

Sorry, dat had ik er te gehaast (en daardoor wat klunzig) neergeschreven.

Het is inderdaad een vaag en lastig gebied. Ook voor banken, die moeten ook maar weten of er daadwerkelijk onverschuldigd is betaald, of dat iemand zich gewoon bedacht heeft wat betreft de betaling.

ar
door aram - Jul 16, 2014 om 15:08
136 Antwoorden / 1 Vragen

Wat Getty voorstelt heeft het voordeel dat de bank of degene die stort de moeite moet doen .
Het op je eigen rekening laten staan bij je eigen in en uitgaven lijkt mij niet zo slim .
Risico dat je het toch uitgeeft .
Lijkt mij beter een aparte rekening ervoor te openen waarop je het stort .
Kun je het ten alle tijden het terugstorten wanneer daar om gevraagd wordt .

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@domantwoord

Nog even een toelichting. Om medewerking van de bank te verkrijgen is het in ieder geval belangrijk dat men min of meer kan aantonen dat het een onverschuldigde betaling betreft. Een verkeerd nummer bij een naam is daarvoor niet voldoende.

Het is daarom belangrijk dat als men een overschrijving doet ook de reden te vermelden.

Bijvoorbeeld: Als ik aan mijn broer een bedrag zou overmaken voor zijn verjaardag, en het nummer dat ik invoer is bijvoorbeeld van de Nuon, dan zegt de bank jammer dan, maar als ik bij mededelingen "verjaardag" heb ingetikt, is dat tov de Nuon niet echt logisch en werkt de bank wel mee.

Niet dat dat mij zou overkomen, want ik heb een adresboek met namen en nummers en naar mijn broer ga ik toe met zijn verjaardag.;-) Maar kan nuttig zijn bij vreemden.

domantwoord
door domantwoord - Jul 16, 2014 om 15:46
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 16 jul 2014, 15:14]@domantwoord

Nog even een toelichting. .......ingekort....

Niet dat dat mij zou overkomen, want ik heb een adresboek met namen en nummers en naar mijn broer ga ik toe met zijn verjaardag.;-) Maar kan nuttig zijn bij vreemden.

ooit heb je die adressen ingevoerd en ooit zal er best een bijkomen of veranderen... een foutje is snel getypt en hoe zorgvuldig je ook kijkt, vaak blijf je over een zelf gemaakte fout heen lezen hè....
zeg dus niet "dat overkomt mij niet!"
Verder wat recht betreft, naarmate zaken beter omschreven en vastgelegd zijn is het ook minder moeilijk om je recht te krijgen......met vaag bedoel ik dus precies wat zoekster ook antwoord!

re
door red1 - Jul 16, 2014 om 16:09
329 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, xion , zet die bedragen op een spaarrekening en lekker de rente pakken !!!

frans1954
door frans1954 - Jul 16, 2014 om 16:59
41 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker rente trekken en als ze er om vragen dan pas terug storten, dan leren ze het misschien wel af.
U bent niet verplicht om het terug te storten zolang ze er niet om vragen.
Eventueel op een aparte spaarrekening zetten wel bij houden en niet opmaken .

joost12
door joost12 - Jul 16, 2014 om 17:19
52 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou het de volgende keer houden en lekker op een aparte spaarrekening storten en een klein beetje genieten van de rente die je er van kan krijgen, en als ze het terug willen hebben stort je het bedrag terug en jij hebt er toch een klein beetje aan verdient

boppe1943
door boppe1943 - Jul 16, 2014 om 20:04
1129 Antwoorden / 98 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 16 jul 2014, 14:43]@boppe

En welke koste heeft de ontvanger dan als hij het geld terugstort? Als de ontvanger geen bedrijf is, betaalt hij voor het internet bankieren niet per overschrijving. Dus onzin dat er iets ingehouden zou mogen worden.

Tja tijger1, dat moet u MIJ natuurlijk niet vragen. Ik ben de wetgever niet; ik haal alleen maar een aantal wetsartikelen aan waarin staat wat u blijkbaar onzin vindt.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boppe

Dan moet u wetsartikelen aanhalen, waarin geen onzin staat, maar die van toepassing zijn.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 16, 2014 om 20:29
1129 Antwoorden / 98 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 16 jul 2014, 20:12]@boppe

Dan moet u wetsartikelen aanhalen, waarin geen onzin staat, maar die van toepassing zijn.

Hahahaaaaa! Dat was toch zeker een grap, hoop Ik?

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad. Artikel 207 waar u naar verwijst, heeft geen betrekking op de Ts. Hij heeft geen kosten aan het ontvangen en ook geen kosten aan het teruggeven. Dus een grappige overbodige verwijzing.

tenormin
door tenormin - Jul 16, 2014 om 21:30
16824 Antwoorden / 108 Vragen

Moet eigenlijk wel wat (glim)lachen: al die adviezen over geld op aparte rekening zetten en lekker rente maken. 't Zal toch om wat flinke bedragen moeten gaan wil men van die "rente" kunnen genieten. De rente staat zo gruwelijk laag; vreemd dat dit niemand is opgevallen. ;-)

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk is dat wel opgevallen, maar de Ts krijgt geld binnen van bedrijven en al 25 keer. Misschien wel tonnen?

alfatrion
door alfatrion - Jul 16, 2014 om 23:29
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een spaarrekening open en daar dit geld storten. Deze spaarrekening moet je gebruiken om terugbetalingen mee te financieren. De rente mag je houden. En als vorderingen verjaart zijn dan mag je het bedrag ook houden.

alfatrion
door alfatrion - Jul 16, 2014 om 23:33
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 16 jul 2014, 14:43]En welke koste heeft de ontvanger dan als hij het geld terugstort?
Als het geld op 1 januari nog op de bankrekening staat moet je hierover belasting betalen.

costnix
door costnix - Jul 16, 2014 om 23:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@alfatron
Maar wanneer je het bedrag moeten terugbetalen, maar je het bedrag weer aftrekken. Het kan zelfs leiden tot een negatief inkomen. Wel alle bewijzen betalen. Ik heb het zelf bij de hand gehad in 2011.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@costnix

Een negatief inkomen? Het moet niet gekker worden, want we dwalen steeds verder af.

Schulden gaan negatief op het vermogen, maar er is een forfait. Maar het is is juli. Dus waar hebben we het over?

door 1953 - Jul 17, 2014 om 03:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zou het onverschuldigde bedrag voorlopig niet meer terugstorten en voorlopig op een aparte spaarrekening gaan zetten - zo beheerde ik ook de kleine kas van de VvE..

Na vijf jaar, mits geen stuiting-van-verjaring heeft plaatsgevonden, is het bedrag voor u, u heeft in het verleden genoegzaam de overmakende partij hierop te attenderen door het zelfstandig het bedrag telkenmale terug te boeken op de bankrekeningnummer van ...

door 1953 - Jul 17, 2014 om 03:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op woensdag 16 jul 2014, 23:33][quote=tijger1 schreef op woensdag 16 jul 2014, 14:43]En welke koste heeft de ontvanger dan als hij het geld terugstort?
Als het geld op 1 januari nog op de bankrekening staat moet je hierover belasting betalen.

Mogelijk! Tenzij het vrijstellingsniveau - meen ca. € 19.000,00 - niet overschrijdt noch overschreed.

door 1953 - Jul 17, 2014 om 03:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=costnix schreef op woensdag 16 jul 2014, 23:56]@alfatron
Maar wanneer je het bedrag moeten terugbetalen, maar je het bedrag weer aftrekken. Het kan zelfs leiden tot een negatief inkomen. Wel alle bewijzen betalen. Ik heb het zelf bij de hand gehad in 2011.

Mits je, eventueel van toepassing, de Belastingdienst kunt overtuigen dat het onverschuldigde bedragen zijn die niet voor u zijn bestemd geweest.

door 1953 - Jul 17, 2014 om 03:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 16 jul 2014, 22:26]Natuurlijk is dat wel opgevallen, maar de Ts krijgt geld binnen van bedrijven en al 25 keer. Misschien wel tonnen?

Voor de rente hoef je ook niet te doen - bij de ING sinds maandag 14 juli jl. 1,15% op de Oranjespaarrekening: tel uit je verlies met de inflatie ingecalculeerd.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 17, 2014 om 09:21
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@tijger1:
quote van TS: " Ik zit erover te denken om afhandelingskosten te vragen,want ik ben het helemaal zat. Want ik moet heel veel tijd vrijmaken. En mag ik afhandelingskosten vragen. "

Dat was de essentie van de vraag. Volgens BW boek 6 art. 207 heeft xion dus inderdaad het recht op vergoeding van de kosten van het ontvangen en terugbetalen van het geld. Als u dit onzin moet u uw ongenoegen uiten bij de wetgever (= de regering) en niet bij mij. De wet geeft niet aan wat een redelijk bedrag is. Dat zal per geval verschillend zijn.

Xion, uw bank kan u vast wel vertellen wat een redelijk bedrag is voor het ontvangen en terugbetalen van het geld en de tijd die u daarin steeds moet steken. En natuurlijk kunt u een nieuw rekeningnummer aanvragen. Vragen staat vrij. Maar het lijkt mij ook een gedoe om alle instanties die automatische incasso's doen in te lichten. Daar komen mogelijk vergissingen van.

cantate
door cantate - Jul 17, 2014 om 15:32
15 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij is een keer een groot bedrag op de rekening gestort. Ik heb de bank hierover gebeld en per omgaande hebben zij het er af gehaald, het is nooit meer voorgekomen.
(Als ik het "geparkeerd" had, zou ik niet alleen problemen met eventuele belasting hebben gehad, maar ook nog met de uitkeringsinstantie.)

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2014 om 17:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=cantate schreef op donderdag 17 jul 2014, 15:32]Bij mij is een keer een groot bedrag op de rekening gestort. Ik heb de bank hierover gebeld en per omgaande hebben zij het er af gehaald, het is nooit meer voorgekomen.
(Als ik het "geparkeerd" had, zou ik niet alleen problemen met eventuele belasting hebben gehad, maar ook nog met de uitkeringsinstantie.)
Je krijgt geen problemen met de Belastingdienst, je moet hooguit meer vermogensbelasting betalen, wat natuurlijk ongunstig kan zijn als het net voor 1 januari op je rekening binnenkomt. Lijkt me dat die bijzondere situatie wel aan de Belastingdienst is uit te leggen.

Verder verstandig om contact op te nemen met de bank i.v.m. de uitkering, maar niet iedereen heeft een uitkering, dus dat is niet voor iedereen een argument.

avhelvoort
door avhelvoort - Jul 17, 2014 om 19:59
82 Antwoorden / 1 Vragen

Krijg je inderdaad misschien wel rente van, maar mogelijk moet je ook extra belasting gaan betalen als je te veel geld er door hebt, terwijl het niet van jou is.
Dus ja opzij zetten (voor anderen) is heel leuk maar kan ook negatief zijn voor jou.

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2014 om 20:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan verreken je dat als je moet gaan terugbetalen ;-)

avhelvoort
door avhelvoort - Jul 17, 2014 om 20:09
82 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 17 jul 2014, 20:07]Dan verreken je dat als je moet gaan terugbetalen ;-)Want je ehbt toch niks anders te doen om dat allemaal bij te houden.
Ik denk dat het best een lastige situatie is en dat het misschien inderdaad makkelijker is om een ander rekening nummer aan te vragen, maar daar voor moet je ook wel iedereen (ook bedrijven) op de hoogte brengen van de verandering.

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2014 om 21:30
16824 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=avhelvoort schreef op donderdag 17 jul 2014, 20:09][quote=diumenge schreef op donderdag 17 jul 2014, 20:07]Dan verreken je dat als je moet gaan terugbetalen ;-)Want je ehbt toch niks anders te doen om dat allemaal bij te houden.
Ik denk dat het best een lastige situatie is en dat het misschien inderdaad makkelijker is om een ander rekening nummer aan te vragen, maar daar voor moet je ook wel iedereen (ook bedrijven) op de hoogte brengen van de verandering.

Nee hoor, je kan immers nog een ander rekening nummer aanvragen. Nu niet perse voor dit geval, maar het kan best als extra gebruikt worden zonder je oude nummer op te geven. Hoef je het ook aan niemand door te geven.

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2014 om 23:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 17 jul 2014, 21:30]
Nee hoor, je kan immers nog een ander rekening nummer aanvragen. Nu niet perse voor dit geval, maar het kan best als extra gebruikt worden zonder je oude nummer op te geven. Hoef je het ook aan niemand door te geven.
En wat is dan het praktische nut? Je blijft immers betalingen ontvangen op het oude nummer als je dat niet opzegt.

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2014 om 23:41
16824 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 17 jul 2014, 23:18][quote=tenormin schreef op donderdag 17 jul 2014, 21:30]
Nee hoor, je kan immers nog een ander rekening nummer aanvragen. Nu niet perse voor dit geval, maar het kan best als extra gebruikt worden zonder je oude nummer op te geven. Hoef je het ook aan niemand door te geven.
En wat is dan het praktische nut? Je blijft immers betalingen ontvangen op het oude nummer als je dat niet opzegt.

Jahaa, iedereen schrijft bijna: zet het apart, dus zet het dan op een ander nummer, voor die 'enorme' rente! Dat is alles wat ik bedoel, zo moeilijk te begrijpen?

domantwoord
door domantwoord - Jul 18, 2014 om 01:38
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 18 jul 2014, 00:08]@domantwoord, dan heb je niet alle 5 de pagina's gelezen met "wat te doen". Als de meesten adviseren om dat verkeerd gestorte geld dat weg te zetten voor die kennelijk enorme rente, nou, dan doet de TS dat toch, hoeft er niets veranderd te worden en het verkeerd gestorte geld kan hij/zij dan overhevelen naar de andere rekening. Over "goede" antwoorden gesproken: heb jij je eigen bedankjes al gelezen? Katten doe je maar ergens anders, je toon kan best gematigd worden.

Ik kom niet voor bedankjes en ik zie dat ook niet als enige graadmeter.
En gematigd?? dat doe ik met buien, afhankelijk van de opponent en diens opmerkingen......

diumenge
door diumenge - Jul 18, 2014 om 06:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 17 jul 2014, 23:41]
Jahaa, iedereen schrijft bijna: zet het apart, dus zet het dan op een ander nummer, voor die 'enorme' rente! Dat is alles wat ik bedoel, zo moeilijk te begrijpen?

Ja, dat is zo moeilijk te begrijpen. De suggestie is om het rekeningnummer te veranderen om er vanaf te zijn. Niet vanwege de rente, dat haal je er zelf bij.

labren
door labren - Jul 19, 2014 om 23:11
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja raar verhaal maar ik zou het gewoon op een spaarrekening zetten en gewoon afwachten of je bericht krijg van degeen die het op jou rekeningnummer stort , ik zou het niet terug gaan storten omdat de fout niet bij jou ligt !!! ik hoop dat ze het bij mij op mijn rekenig gaan storten hahahaha

labren
door labren - Jul 19, 2014 om 23:16
862 Antwoorden / 0 Vragen

wat heeft een verkeerde storting op je bank nu met de belasting te maken , ik kan die link even niet leggen , het is geld wat niet van jou is !!!!!

domantwoord
door domantwoord - Jul 20, 2014 om 01:02
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=labren schreef op zaterdag 19 jul 2014, 23:16]wat heeft een verkeerde storting op je bank nu met de belasting te maken , ik kan die link even niet leggen , het is geld wat niet van jou is !!!!!

Misschien omdat je belasting betaald over wat er op JOU bankrekening staat ??

costnix
door costnix - Jul 20, 2014 om 02:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@labren
De belasting weet exact wat u op uw (spaar)rekening heeft staan. Het maakt NIET uit hoe u aan uw inkomen komt. De belasting legt u een aanslag op, die u MOET betalen.

door 1953 - Jul 20, 2014 om 04:53
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=costnix schreef op zondag 20 jul 2014, 02:43]@labren
De belasting weet exact wat u op uw (spaar)rekening heeft staan. Het maakt NIET uit hoe u aan uw inkomen komt. De belasting legt u een aanslag op, die u MOET betalen.

Het begint nu toch wel aardig schreef te groeien deze topic: geen expliciete antwoorden! Bijzaken die topicstarter niet wenst te vernemen: belastingaanslag, Belastingdienst etc.

costnix
door costnix - Jul 20, 2014 om 08:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@1953
Het is het gevolg van deze stortingen op de verkeerde stortingen op de rekening van de TS. Meer belasting betalen. Bij iemand, die bijstand of een uitkering krijgen, zal deze gekort worden of de uitkering/bijstand stoppen. ZEER belangrijk.
Mijn topicdriftmeter staat nog steeds op NUL procent.

moeder56
door moeder56 - Jul 20, 2014 om 10:38
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 20:10] Wel raar dat u dit telkens overkomt, hoewel u elk jaar een nieuw rekeningnummer heeft. Over gedoe gesproken.

Heeft sinds een jaar een nieuw rekening nummer, NIET ieder jaar. Wel goed lezen.

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2014 om 11:11
16824 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=moeder56 schreef op zondag 20 jul 2014, 10:38][quote=boppe1943 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 20:10] Wel raar dat u dit telkens overkomt, hoewel u elk jaar een nieuw rekeningnummer heeft. Over gedoe gesproken.

Heeft sinds een jaar een nieuw rekening nummer, NIET ieder jaar. Wel goed lezen.

U dus ook, moeder56. @domantwoord schreef op 16 juli uw antwoord al!

labren
door labren - Jul 20, 2014 om 22:52
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahaha denken jullie nu echt dat de belastingdienst niet weet wat jullie verdienen hahahaha die weten het zelfs al voor dat je het zelf weet hahahahaha

labren
door labren - Jul 20, 2014 om 23:00
862 Antwoorden / 0 Vragen

en geloof mij , de belastingdienst slaat je niet aan op wat jij op je bankrekening heb staan hoor want dan zou ik nog heel wat van hun tegoed hebben maar die kijken naar wat jij als inkomsten gekregen heb in 1 jaar en dat je daar een deel van op een spaarrekeing zet hebben ze niks mee te maken omdat daar al belasting over betaal is of je moet enige miljoenen op een spaarrekening hebben staan dan betaal je vermogensbelasting boven een bepaalt bedrag

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2014 om 23:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@labren, maak daar maar twintig duizend euro van i.p.v. miljoenen...

labren
door labren - Jul 21, 2014 om 10:30
862 Antwoorden / 0 Vragen

ach het is maar geld !!!! als je er genoeg van hebt dan maakt het niet uit.

avhelvoort
door avhelvoort - Jul 21, 2014 om 17:35
82 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 21 jul 2014, 10:30]ach het is maar geld !!!! als je er genoeg van hebt dan maakt het niet uit.Maar wel als je dat geld moet terug gaan betalen aan de eigenaar en dan ook nog eens over dat geld belasting moet gaan betalen.

re
door red1 - Dec 26, 2014 om 09:28
329 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, xion , geld op een spaar rekening zetten en ff de rente daarvan plukken !!

door 1953 - Dec 26, 2014 om 11:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=red1 schreef op vrijdag 26 dec 2014, 09:28]Ja, xion , geld op een spaar rekening zetten en ff de rente daarvan plukken !!

Is het gezever om die geldkwestie toch wel na 5 maanden opgelost.

U meende even nog iets wijselijks te moeten vermelden. Na 5 maanden van geen antwoorden leek het mij dat deze topic al eind juli jl. is opgelost.

Kortom: mosterd na de maaltijd!

labren
door labren - Dec 27, 2014 om 15:23
862 Antwoorden / 0 Vragen

je betaalt helemaal geen belasting over geld wat je op je bank heb staan ????????? ja of je moet er meer als 1 miljoen op hebben staan dan betaal je vermogens belasting maar dat heeft totaal niks te maken met wat je op je bank heb staan maar de belasting dienst kijk alleen maar naar wat je verdient heb dat jaar en daar betaal je belasting over en vermogens belasting gaat over ook jou bezittingen zoals huizen en grond waar jij eigenaar van ben ik denk dat jullie maar eens even informatie moeten gaan inwinnen bij de belasting want er worden hier wat onzinnige verhaaltjes vertel wat niks met de werkelijk te maken heb

diumenge
door diumenge - Dec 27, 2014 om 15:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=labren schreef op zaterdag 27 dec 2014, 15:23]je betaalt helemaal geen belasting over geld wat je op je bank heb staan ????????? ja of je moet er meer als 1 miljoen op hebben staan dan betaal je vermogens belasting maar dat heeft totaal niks te maken met wat je op je bank heb staan maar de belasting dienst kijk alleen maar naar wat je verdient heb dat jaar en daar betaal je belasting over en vermogens belasting gaat over ook jou bezittingen zoals huizen en grond waar jij eigenaar van ben ik denk dat jullie maar eens even informatie moeten gaan inwinnen bij de belasting want er worden hier wat onzinnige verhaaltjes vertel wat niks met de werkelijk te maken heb
Ik stel voor dat je zelf even bij de BD informatie gaat inwinnen.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2014 om 15:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

Dat kan men de belastingdienst niet aandoen.;-)

domantwoord
door domantwoord - Dec 27, 2014 om 15:39
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=labren schreef op zaterdag 27 dec 2014, 15:23]je betaalt helemaal geen belasting over geld wat je op je bank heb staan ????????? ja of je moet er meer als 1 miljoen op hebben staan dan betaal je vermogens belasting maar dat heeft totaal niks te maken met wat je op je bank heb staan maar de belasting dienst kijk alleen maar naar wat je verdient heb dat jaar en daar betaal je belasting over en vermogens belasting gaat over ook jou bezittingen zoals huizen en grond waar jij eigenaar van ben ik denk dat jullie maar eens even informatie moeten gaan inwinnen bij de belasting want er worden hier wat onzinnige verhaaltjes vertel wat niks met de werkelijk te maken heb

Als je dan toch zo nodig door moet zeuren over een topic van een half jaar geleden ....

Belasting spaargeld
Iedere Nederland betaalt in box 3 belasting over zijn of haar eigen vermogen. Tenminste, als het vermogen hoger is dan de heffingsvrije grens. Deze heffingsvrije grens bedraagt 21.139 euro. Tot je eigen vermogen behoort onder meer je spaargeld, beleggingen en een eventuele tweede woning.

Belasting betalen over spaargeld

Iedere Nederlander is dus verplicht om over het eigen vermogen boven de heffingsvrije grens belasting te betalen. Je betaalt 1,2 procent rendementsheffing over het bedrag boven deze heffingsvrije grens. Dit percentage komt als volgt tot stand: de Belastingdienst gaat er vanuit dat je per jaar een rendement van 4 procent over je spaargeld behaalt. Over deze 4 procent heffen zij 30 procent belasting. En 30 procent van 4 is 1,2 procent.

bron : http://kennisbank.sparen.nl/belasting-spaargeld

met een omweg betaal je dus wel degelijk belasting over spaargeld!!