Mi
door Michel Berntsen Jan 4, 2022 om 10:09
Geldzaken & recht

Kunnen we de koop ongedaan maken bij klachten over een nieuwe stoel ?

Bij Montel kochten we in mei een leren relaxstoel. Bij levering na 3 maanden bleek de stoel scheef, instabiel en is het leer aan de buitenkant scheef gespannen en ligt het in rimpels waar het glad zou moeten zijn. Stoel wordt opgehaald en weer is het 3 maanden wachten. Na onze vraag om terugstorting van de betaling blijkt dat niet mogelijk. Het blijkt dan wel mogelijk een leenstoel te brengen, een optie die in eerste instantie niet wordt geboden. De kapotte stoel (die niet bruikbaar is) wordt opgehaald en de leenstoel wordt gebracht. In december wordt de stoel opnieuw geleverd. Nu is hij alleen nog scheef en is het leer niet goed gespannen. Dit wordt bevestigd door de bezorgers die foto's maken en de klantenservice bellen. Stoel wordt weer meegenomen. We geven aan de klantenservice door dat we van de koop willen afzien, maar dat is geen optie. Ze geven aan dat de stoel toch niet scheef is, zoals  gebleken is bij inspectie bij het bedrijf. Misschien is onze vloer scheef, wordt gezegd. De vouwen aan de buitenkant zijn volgens de medewerkster met warmte eruit gehaald. We moeten nu voor de 4e keer vrij plannen voor de levering waarbij door Montel geen rekening gehouden wordt met de voorkeur in tijd die we aangeven. 
Hebben we het recht om van de koop af te zien?

2196 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

gerbera
door gerbera - Jan 4, 2022 om 10:34
7358 Antwoorden / 14 Vragen
3

U dient hen de mogelijkheid te geven de stoel te herstellen, maar mocht dat na de 3e keer nog niet goed zijn gedaan heeft u het recht de koop te ontbinden. In dat geval stuurt u ze een in gebrekestelling en geeft u een periode (bv 5 werkdagen) aan dat u het geld op de rekening heeft.

Zie hier   voor een voorbeeldbrief

panter22
door panter22 - Jan 4, 2022 om 10:46
6599 Antwoorden / Vragen
2

Als Montel de stoel niet wil repareren,noch je aankoopbedrag terug wil storten, dan zul je naar de rechter moeten.
Een andere mogelijkheid is naar de geschillencommissie gaan
Kijk in artikel 20 van de algemene voorwaarden voor de procedure.
https://www.montel.nl/algemene-voorwaarden/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2022 om 11:00
16830 Antwoorden / 202 Vragen
1

Hierbij geeft ik u informatie over uw rechten in deze die inhouden dat de verkoper eerst in de gelegenheid moet worden gesteld om te repareren en als dat niet kan u eerst recht heeft op een adequate vervanging. Indien dat er niet is recht op geld terug. De verkoper dient te bewijzen dat de oorzaak niet aan u is te wijten.

De info incl. wetgeving waarop dit is gebaseerd:

www.consuwijzer.nl

 

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

 

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

 

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

 

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 4, 2022 om 11:39
1759 Antwoorden / 31 Vragen
1

Geachte Michel, 

Over Montel is hier al vaker geklaagd, klik op de volgende link :


https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/hoe-verder-met-montel

gerbera
door gerbera Jan 5, 2022 om 13:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

En schiet de TS hier wat mee op, er zijn op het forum klachten over vrij veel bedrijven gaat u die steeds aanhalen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 5, 2022 om 21:15
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera, 

Vindt u het handiger om TS steeds dezelfde antwoorden te geven?

Ik zie liever meteen de juiste antwoorden.

Oudere topics hebben een archief functie.

user123
door user123 Jan 6, 2022 om 22:11
1346 Antwoorden / 3 Vragen

@ga
het feit dat je een andere klacht hebt gevonden zegt precies helemaal niets. Het is nutteloos en voegt helemaal niets toe.

Over elk bedrijf van serieuze omvang zijn klachten te vinden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 7, 2022 om 06:02
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte User123, 

Uw reactie is, mijn inziens, ongenuanceerd. 

TS is immers niet tevreden over de service van Montel. 

Gezien het aantal topics met klachten over Montel wordt het misschien een keer tijd voor de Belbus.

user123
door user123 - Jan 6, 2022 om 22:13
1346 Antwoorden / 3 Vragen
0

Montel geeft aan dat de fauteuil in orde is, welk risico loopt u nog ?

stap over uw frustratie heen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 7, 2022 om 06:00
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte User123,

Uw antwoord is, mijn inziens, ongenuanceerd.

TS is immers niet tevreden over de service van Montel. 

Gezien het aantal topics met klachten over Montel wordt het misschien een keer tijd voor de Belbus.

panter22
door panter22 - Jan 7, 2022 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen
1

Gisteren al weer een klacht over een bank. (met een stoel gaat het niet anders)
Als je de uitzending nog eens bekijkt, dan zie je wat je kunt doen.
https://tvblik.nl/mr-frank-visser-wordt-u-al-geholpen/6-januari-2022

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer

j
j jonker - Apr 17, 2024 om 20:12
Elektronica & tv

Contract youfone ontbinden

sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af Lees meer