Mi
door Michel Berntsen Jan 4, 2022 om 10:09
Geldzaken & recht

Kunnen we de koop ongedaan maken bij klachten over een nieuwe stoel ?

Bij Montel kochten we in mei een leren relaxstoel. Bij levering na 3 maanden bleek de stoel scheef, instabiel en is het leer aan de buitenkant scheef gespannen en ligt het in rimpels waar het glad zou moeten zijn. Stoel wordt opgehaald en weer is het 3 maanden wachten. Na onze vraag om terugstorting van de betaling blijkt dat niet mogelijk. Het blijkt dan wel mogelijk een leenstoel te brengen, een optie die in eerste instantie niet wordt geboden. De kapotte stoel (die niet bruikbaar is) wordt opgehaald en de leenstoel wordt gebracht. In december wordt de stoel opnieuw geleverd. Nu is hij alleen nog scheef en is het leer niet goed gespannen. Dit wordt bevestigd door de bezorgers die foto's maken en de klantenservice bellen. Stoel wordt weer meegenomen. We geven aan de klantenservice door dat we van de koop willen afzien, maar dat is geen optie. Ze geven aan dat de stoel toch niet scheef is, zoals  gebleken is bij inspectie bij het bedrijf. Misschien is onze vloer scheef, wordt gezegd. De vouwen aan de buitenkant zijn volgens de medewerkster met warmte eruit gehaald. We moeten nu voor de 4e keer vrij plannen voor de levering waarbij door Montel geen rekening gehouden wordt met de voorkeur in tijd die we aangeven.
Hebben we het recht om van de koop af te zien?

2156 6 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jan 4, 2022 om 10:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U dient hen de mogelijkheid te geven de stoel te herstellen, maar mocht dat na de 3e keer nog niet goed zijn gedaan heeft u het recht de koop te ontbinden. In dat geval stuurt u ze een in gebrekestelling en geeft u een periode (bv 5 werkdagen) aan dat u het geld op de rekening heeft.

Zie hier   voor een voorbeeldbrief

panter22
door panter22 - Jan 4, 2022 om 10:46
6599 Antwoorden / Vragen

Als Montel de stoel niet wil repareren,noch je aankoopbedrag terug wil storten, dan zul je naar de rechter moeten.
Een andere mogelijkheid is naar de geschillencommissie gaan
Kijk in artikel 20 van de algemene voorwaarden voor de procedure.
https://www.montel.nl/algemene-voorwaarden/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2022 om 11:00
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Hierbij geeft ik u informatie over uw rechten in deze die inhouden dat de verkoper eerst in de gelegenheid moet worden gesteld om te repareren en als dat niet kan u eerst recht heeft op een adequate vervanging. Indien dat er niet is recht op geld terug. De verkoper dient te bewijzen dat de oorzaak niet aan u is te wijten.

De info incl. wetgeving waarop dit is gebaseerd:

www.consuwijzer.nl

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 4, 2022 om 11:39
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Michel,

Over Montel is hier al vaker geklaagd, klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/hoe-verder-met-montel

gerbera
door gerbera Jan 5, 2022 om 13:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En schiet de TS hier wat mee op, er zijn op het forum klachten over vrij veel bedrijven gaat u die steeds aanhalen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 5, 2022 om 21:15
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Vindt u het handiger om TS steeds dezelfde antwoorden te geven?

Ik zie liever meteen de juiste antwoorden.

Oudere topics hebben een archief functie.

user123
door user123 Jan 6, 2022 om 22:11
1346 Antwoorden / 3 Vragen

@ga
het feit dat je een andere klacht hebt gevonden zegt precies helemaal niets. Het is nutteloos en voegt helemaal niets toe.

Over elk bedrijf van serieuze omvang zijn klachten te vinden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 7, 2022 om 06:02
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte User123,

Uw reactie is, mijn inziens, ongenuanceerd.

TS is immers niet tevreden over de service van Montel.

Gezien het aantal topics met klachten over Montel wordt het misschien een keer tijd voor de Belbus.

user123
door user123 - Jan 6, 2022 om 22:13
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Montel geeft aan dat de fauteuil in orde is, welk risico loopt u nog ?

stap over uw frustratie heen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 7, 2022 om 06:00
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte User123,

Uw antwoord is, mijn inziens, ongenuanceerd.

TS is immers niet tevreden over de service van Montel.

Gezien het aantal topics met klachten over Montel wordt het misschien een keer tijd voor de Belbus.

panter22
door panter22 - Jan 7, 2022 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Gisteren al weer een klacht over een bank. (met een stoel gaat het niet anders)
Als je de uitzending nog eens bekijkt, dan zie je wat je kunt doen.
https://tvblik.nl/mr-frank-visser-wordt-u-al-geholpen/6-januari-2022