Kunnen we de koop ongedaan maken bij klachten over een nieuwe stoel ?
Bij Montel kochten we in mei een leren relaxstoel. Bij levering na 3 maanden bleek de stoel scheef, instabiel en is het leer aan de buitenkant scheef gespannen en ligt het in rimpels waar het glad zou moeten zijn. Stoel wordt opgehaald en weer is het 3 maanden wachten. Na onze vraag om terugstorting van de betaling blijkt dat niet mogelijk. Het blijkt dan wel mogelijk een leenstoel te brengen, een optie die in eerste instantie niet wordt geboden. De kapotte stoel (die niet bruikbaar is) wordt opgehaald en de leenstoel wordt gebracht. In december wordt de stoel opnieuw geleverd. Nu is hij alleen nog scheef en is het leer niet goed gespannen. Dit wordt bevestigd door de bezorgers die foto's maken en de klantenservice bellen. Stoel wordt weer meegenomen. We geven aan de klantenservice door dat we van de koop willen afzien, maar dat is geen optie. Ze geven aan dat de stoel toch niet scheef is, zoals gebleken is bij inspectie bij het bedrijf. Misschien is onze vloer scheef, wordt gezegd. De vouwen aan de buitenkant zijn volgens de medewerkster met warmte eruit gehaald. We moeten nu voor de 4e keer vrij plannen voor de levering waarbij door Montel geen rekening gehouden wordt met de voorkeur in tijd die we aangeven.
Hebben we het recht om van de koop af te zien?
U dient hen de mogelijkheid te geven de stoel te herstellen, maar mocht dat na de 3e keer nog niet goed zijn gedaan heeft u het recht de koop te ontbinden. In dat geval stuurt u ze een in gebrekestelling en geeft u een periode (bv 5 werkdagen) aan dat u het geld op de rekening heeft.
Zie hier voor een voorbeeldbrief
Als Montel de stoel niet wil repareren,noch je aankoopbedrag terug wil storten, dan zul je naar de rechter moeten.
Een andere mogelijkheid is naar de geschillencommissie gaan
Kijk in artikel 20 van de algemene voorwaarden voor de procedure.
https://www.montel.nl/algemene-voorwaarden/
Hierbij geeft ik u informatie over uw rechten in deze die inhouden dat de verkoper eerst in de gelegenheid moet worden gesteld om te repareren en als dat niet kan u eerst recht heeft op een adequate vervanging. Indien dat er niet is recht op geld terug. De verkoper dient te bewijzen dat de oorzaak niet aan u is te wijten.
De info incl. wetgeving waarop dit is gebaseerd:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Geachte Michel,
Over Montel is hier al vaker geklaagd, klik op de volgende link :
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/hoe-verder-met-montel
En schiet de TS hier wat mee op, er zijn op het forum klachten over vrij veel bedrijven gaat u die steeds aanhalen?
Geachte Gerbera,
Vindt u het handiger om TS steeds dezelfde antwoorden te geven?
Ik zie liever meteen de juiste antwoorden.
Oudere topics hebben een archief functie.
@ga
het feit dat je een andere klacht hebt gevonden zegt precies helemaal niets. Het is nutteloos en voegt helemaal niets toe.
Over elk bedrijf van serieuze omvang zijn klachten te vinden.
Geachte User123,
Uw reactie is, mijn inziens, ongenuanceerd.
TS is immers niet tevreden over de service van Montel.
Gezien het aantal topics met klachten over Montel wordt het misschien een keer tijd voor de Belbus.
Montel geeft aan dat de fauteuil in orde is, welk risico loopt u nog ?
stap over uw frustratie heen.
Geachte User123,
Uw antwoord is, mijn inziens, ongenuanceerd.
TS is immers niet tevreden over de service van Montel.
Gezien het aantal topics met klachten over Montel wordt het misschien een keer tijd voor de Belbus.
Gisteren al weer een klacht over een bank. (met een stoel gaat het niet anders)
Als je de uitzending nog eens bekijkt, dan zie je wat je kunt doen.
https://tvblik.nl/mr-frank-visser-wordt-u-al-geholpen/6-januari-2022
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer