Be
door Bertina Bos Nov 18, 2022 om 10:38
Geldzaken & recht

Kunt u mij vertellen waarom je meer loonheffing moet betalen bij een uitkering?

Ik heb wegens omstandigheden nu een uitkering, maar als ik de loonheffing gaat bereken betaal ik aan loonheffing € 316.42 voor een bruto uitkering van € 1507.00
maar als ik de loonheffing gaat berekenen als ik in loondienst ben dan betaal ik maar € 94.92 aan loonheffing voor een bruto salris van € 1507.00.

Loonheffing is toch loonheffing ongeacht ww-uitkering of salaris?

Ik heb geprobeerd contact te zoeken met de belasingdienst, maar dat is bijna onmogelijk.

Met vriendelijke groet,
Bertina Bos.

1882 5 Rapporteer

sira
door sira - Nov 18, 2022 om 10:48
2287 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u de vraag al bij het UWV gesteld?

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Nov 18, 2022 om 10:52
841 Antwoorden / 3 Vragen

heb je bij de uitkeringsinstantie aangegeven dat zij de loonheffing moeten toepassen? Zo niet, dan kan dit de verklaring zijn. Ik heb het sterke vermoeden dat je dus niet aangegeven hebt om dat vorenstaande te doen. Dus even navragen bij het UWV en zonodig aanpassen.

Kijk hier voor een uitleg (op de site van de belastingdienst) over loonheffing.

Be
door Bertina Bos Nov 18, 2022 om 10:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ja op de uitkering wordt loonheffing toegepast.
Maar het schijnt dat bij een normaal salaris de witte tabel wordt toegepast voor loonheffing en bij een uitkering de groene tabel. maar dat is echt een mega groot verschil.

Thecla58
door Thecla58 Nov 18, 2022 om 11:03
841 Antwoorden / 3 Vragen

Dat van die witte en groene tabel kliopt. Ik heb net even een proefberekening gemaakt en het klopt...

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 18, 2022 om 11:21
16767 Antwoorden / 202 Vragen

@THECLA58, u bedoelt neem ik aan loon heffingskorting of niet. Loonheffing hetgeen hier aan de orde is als voorheffing op de te verwachten aanslag IB/PVV.

En er is verschil in de grioene en witte loonheffingstabel. Zo kan er ook onderscheid zijn in heffingskortitingen.

Thecla58
door Thecla58 Nov 18, 2022 om 11:28
841 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb voor het bedrag dat TS gegeven heeft de proefbereking gedaan en daarbij de groene tabel aangehouden en daar wordt inderdaad 316,42 aan loofheffing toegepast. De heffingskortingen bedragen 240,67

Pas je de witte tabellen toe dan is de loonheffing inderdaad nog geen 100€. Andere kortingen zijn (uiteraard fictief)

Arbeidskorting: 221,50
Heffingskortingen: 240,67

sira
door sira Nov 18, 2022 om 11:47
2287 Antwoorden / 24 Vragen

@Thecla58
Goeie van je, had ik niet aan gedacht

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2022 om 10:57
16767 Antwoorden / 202 Vragen

De reden kan zijn dat er nu geen sprake is van rekening houden met arbeidskorting hoewel m.t. uitkeringen er sprake kan zijn van andere kortingen.

In plaats van de witte tabel kan ook de groen gehanteerd worden. De vraag is dan welke voor u van toepassing is. En inzake de eventueel wel of niet toegepaste kortingen zie:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/u_bent_in_loondienst_of_krijgt_een_uitkering

Houd er rekening mee dat loonheffing een een voorheffing is op basis van het geschatte jaarfiscaalinkomen en de belasting tarieven m.b.t. de inkomstenbelasting en PVV uiteinedlijk per jaar bepalend is.

Be
door Bertina Bos Nov 18, 2022 om 11:05
Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van de groene tabel.
het is helaas wettelijk verplicht om de groene tabel te gebruiken.
wat mij alleen verbaast is dat er een verschil is, en dat het verschil zo ontzettend groot is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 18, 2022 om 11:17
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Dan is het toch de belastingdienst waar men u dan uitleg kan geven en herhaald, loonheffing is een voorheffing en is de aanslag IB/PVV van belang. Bij het doen van de aangifte is het dan van uiterst belang om heel goed na te gaan of er sprake kan zijn van ook bijzondere aftrekposten.

Zo daar nu al sprake van zijn op basis van voorberekening kunt u zelfs al een een voorziening vragen in de vorm van een vooraanslag.https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/hoe_werkt_inkomstenbelasting/aanslag/voorlopige_aanslag

Iv
door Ivo W - Nov 24, 2022 om 21:39
727 Antwoorden / Vragen

Dat komt doordat iemand die niet werkt géén arbeidskorting ontvangt. Afhankelijk van het inkomen, kan de arbeidskorting oplopen tot ruim 4200 euro per jaar. Ofwel 350 euro per maand.

Bij het door u genoemde maandinkomen bedraagt als ik even snel reken de arbeidskorting iets meer dan 220 euro per maand. Dat komt dus overeen met het verschil in de belastingheffing wat u heeft berekend.

Ag
door Agamemnon - Nov 24, 2022 om 22:43
82 Antwoorden / 7 Vragen

Het verschil is puur de arbeidskorting waar u recht op heeft bij werken en ziektewet maar niet bij een WW uitkering.
Mijn berekening komt dan uit op 95,25 LH per maand bij werken en 317,92 LH per maand bij WW. ....