An
door Ann Kassa Sep 22, 2021 om 06:19
Geldzaken & recht

Laag partnerpensioen

Bij het jaarlijkse pensioenoverzicht zag ik dat mijn vrouw een laag pensioen krijgt van mij. Gebeld met Zog en Welzijn. Ik blijk in 2014 aangegeven te hebben dat ik een hogere uitbetaling wenste en dat daardoor het nabestaande pensioen verlaagd is. Ik kan dat niet terugdraaien. Ik was me niet bewust van de consequenties en weet eigenlijk niet meer of ik wel voldoende voorlichting kreeg.
ik vind dit een vreemde zaak. Heb altijd fulltime in de zorg gewerkt en mijn vrouw krijgt maar een schijntje van mijn pensioen. Kan dit zomaar?

6188 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2021 om 07:39
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, hoe vervelend het ook is, u heeft dat zelf zo geregeld in 2014 maart kennelijk zonder zich bewust te zijn van de werkelijke consequenties. Helaas

1paul
door 1paul - Sep 22, 2021 om 07:49
3135 Antwoorden / 0 Vragen

dit gaat niet zomaar, u heeft dit zelf zo geregeld....

duik goed in de voorwaarden en kijk wat daarin staat over dit onderwerp, misschien is er toch nog een weg waarlangs het anders kan....

Franske1958
door Franske1958 - Sep 22, 2021 om 07:57
421 Antwoorden / 2 Vragen

"Bij het jaarlijkse pensioenoverzicht zag ik dat mijn vrouw een laag pensioen krijgt van mij. Gebeld met"
Bij voor zover ik weet is deze regeling bij alle pensioenfondsen hetzelfde. Dat U dus de keuze hebt tussen een
hoger pensioen, maar dan krijgt uw partner niets bij uw overlijden.  Of U kiest er voor om een lager pensioen te
hebben, zodat uw partner wel,meestal 70%, pensioen gaat krijgen van wat U  nu krijgt. Wat de beste keuze is dat
is een peroonlijke keuze. Het zou zomaar best eens kunnen dat een partner zelf ook een pensioen heeft opgebouwd.
Vaak vergeten mensen in de beslissing hierover mee te nemen dat, in geval dat indien de partner overlijd en de
overgebleven partner heeft al de AOW leeftijd, dat dan de AOW uitkering ook omhoog gaat en ook de, indien van
toepassing, ook de huur en of zorg toeslag gaat dan omhoog voor de overgebleven partner.  Dus om alleen maar
te kijken naar het wegvallen van partnerpensioen in geval van overlijden van 1 van de twee is geen goede berekening.
Of iemand hier een goed uitleg over heeft gekregen is moelijk te zeggen. Vaak begrijpen mensen niet goed wat er
wordt bedoeld, en als er dan wordt gebeld voor een uitleg, krijgt met vaak een persoon aan de lijn die letterlijk de
tekst opleest die ook in uw brief staat en verder niets. Helaas moet men best wel veel afweten van belastingzaken
om te kunnen bepalen wat de beste keuze is voor iemand. immers toeslagen zijn ook afhankelijk van het inkomen
En als de kennis ontbreekt, niet iedereen wil zijn hele financieele hebben en houden aan een vreemde laten zien.
Om vervolgens een advies te krijgen waar hij van de uitleg toch niets van begrijpt.

.

gerbera
door gerbera Sep 22, 2021 om 09:13
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dus om alleen maar te kijken naar het wegvallen van partnerpensioen in geval van overlijden van 1 van de twee is geen goede berekening.

Dat is uw mening maar ben het daar totaal niet me eens. U heeft het over allerlei toeslagen die men krijgt maar niet altijd van toepassing zijn, wat dacht u van de vaste lasten, belastingen, hypotheek e.d. Lijkt mij dat je toch iets verder moet kijken zeker nu in een tijd dat gepensioneerde er momenteel financiëel er weinig of niets op vooruit gaan. Dan is het toch wel een prettig idee als je weet dat de nabestaande financiëel redelijk verzorgd achter blijft. Zelf heb ik ook gekozen voor verlaging van pensioen zodat mijn partner 100% van het dan geldende pensioenbedrag krijgt. Dit omdat mijn partner, door omstandigheden, maar een klein pensioen heeft opgebouwd. En alleen leven van de AOW met wat aanvulling van toeslagen is ook geen vetpot, dat laatste moet je al direct uitgeven.

Franske1958
door Franske1958 Sep 22, 2021 om 10:19
421 Antwoorden / 2 Vragen

" hypotheek e.d."  ????
Voor zo ver ik weet is het voor iedere hypotheek die op 2 namen is afgesloten verplicht een bijbehorende
verzekering af te sluiten die er voor zorgt dat het huis hypotheekvrij is als een van de twee komt te overlijden.

pe
door pebk Sep 22, 2021 om 11:38
581 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat is niet verplicht, tenminste niet bij elke vorm van hypotheek en niet bij elke verstrekker. Verstandig wel, verplicht niet.
Zie ook: https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/starter/overlijdensrisicoverzekering

Iv
door Ivo W Sep 22, 2021 om 12:58
729 Antwoorden / Vragen

Franske, die verplichting bestaat helemaal niet.
Wel wordt het aangeraden om een verzekering te nemen waarmee een deel van de hypotheek afgelost kan worden, zodat het restant te betalen blijft voor de langstlevende partner. Maar zelfs dat is niet verplicht.

gerbera
door gerbera Sep 22, 2021 om 15:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Franske, En als die dan op een naam is afgesloten en de partner later op het toneel verschijnd? Het is zoals @IVO W schrijft, dus moet er eventueel hypotheek betaald worden.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 22, 2021 om 08:12
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Als u kiest voor het omzetten van (een deel van) het partnerpensioen in extra ouderdomspensioen, dan ontvangt u dus meer ouderdomspensioen. Uw partner krijgt een lager of zelfs geen partnerpensioen als u overlijdt.

https://www.pensioenfondsmitt.nl/werknemer/hoeveel-krijgt-u/pensioen-op-maat/partnerpensioen-inruilen-voor-extra-ouderdomspensioen/

va
door vanlotjegetikt - Sep 22, 2021 om 09:03
809 Antwoorden / Vragen

Ik lees een paar zaken die niet samen kunnen.
Partnerpensioen wordt uitgekeerd aan partner na overlijden van de verzekerde/deelnemer van het desbetreffende pensioenfonds.
Of iemand zonder partner kan een hoger Ouderdomspensioen verkrijgen door het Partnerpensioen uit te ruilen.
(Denk eerder dat er na de scheiding een deel van het Ouderdomspensioen wordt uitgekeerd en dat is het deel tot aan scheiding.)

ma
door malty Sep 22, 2021 om 11:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe verzint u het.

va
door vanlotjegetikt Sep 22, 2021 om 15:39
809 Antwoorden / Vragen

https://www.nibud.nl/consumenten/pensioen-uitruilen/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/verdelen-ouderdomspensioen-na-scheiding

panter22
door panter22 - Sep 22, 2021 om 09:59
6599 Antwoorden / Vragen

Enkele maanden voor je pensioen krijg je deze vraag van het pensioenfonds en je hebt gekozen voor een hoger pensioen.
Dat kun je na je pensioen niet meer terugdraaien.
Of ben je nog niet met pensioen?

Iv
door Ivo W - Sep 22, 2021 om 13:01
729 Antwoorden / Vragen

Het is logisch dat na de pensioendatum deze beslissing niet kan worden teruggedraaid. Als dat wel zou kunnen, zou u van twee walletjes kunnen eten: een hoog pensioen zolang u leeft en gezond bent, en zodra u denkt dat uw eigen einde nadert snel het pensioen weer terugzetten naar een lager ouderdomspensioen en hoger partnerpensioen.

Nee gelukkig werkt het niet zo.

En ik kan mij niet voorstellen dat er bij het wijzigingsformulier geen informatieblad met rekenvoorbeelden was bijgevoegd.