roker
door roker Dec 12, 2005 om 01:08
Geldzaken & recht

Leefgeld in de wsnp

Hoi ik had een vraag ik ga binnekort  mischien de wsnp in. En nu is mijn vraag hoeveel leefgeld krijg ik dan per week. Het gezin bestaat uit 3 personen .Volgens mijn maatschaplijk werker is dat 70 euro per week maar klopt dat dan ook? of is dat verschillend per gemeente?Wie weet hier antwoord op?

53651 10 Rapporteer

askjeeves
door askjeeves - Dec 12, 2005 om 08:23
134 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Dromertje,

Een duidelijk antwoord op je vraag is niet te geven omdat het VTLB (Vrij Te Laten Bedrag) of zoals jij het noemt, leefgeld, per gezin of persoon verschillend is.

Die 70 euro klopt ongeveer wel. Hier moet dus ook alles van doen.... eten, drinken, kapper, kleding, verjaardag, telefoon, internet, sporten, etc. Alleen de kinderbijslag word er buiten gehouden.

Ik zou je dan ook willen verwijzen naar een geweldig forum waar je voldoende info kan vinden over de WSNP

http://india.messageboard.nl/4482/

ijzerbroot
door ijzerbroot - Dec 12, 2005 om 11:35
460 Antwoorden / 6 Vragen

ik meen dat het vrij te laten bedrag neer komt op 90% van de voor de betrokkene geldende bijstandsnorm (dat kan ivm wel/ niet verstrekken van toeslagen weer per gemeente verschillen). Droomertje zou dus moeten weten welk bedrag anderen (in vergelijkbare leef- en woonomstandigheden) in de eigen gemeente aan bijstand krijgen en van dat bedrag dan alsnog 10 % afhalen. Let wel: van dat bedrag moeten inderdaad alle persoonlijke uitgaven (vaste lasten ed) worden voldaan, waar het daadwerkelijk te ontvangen leefgeld dan uiteraard weer van afhankelijk is. (Wat blijft er over?) Wanneer er bv een reservering "onvoorzien" plaats zal vinden, betekend dit een verlaging van het beschikbare leefgeld.

IJzerbroot

roker
door roker - Dec 12, 2005 om 13:44
7 Antwoorden / 8 Vragen

nou bedankt voor je link, ik was al wezen kijken en dat is nou precies wat ik nodig had, in iedergeval bedankt.

askjeeves
door askjeeves - Dec 12, 2005 om 17:37
134 Antwoorden / 3 Vragen

 ik meen dat het vrij te laten bedrag neer komt op 90% van de voor de betrokkene geldende bijstandsnorm (dat kan ivm wel/ niet verstrekken van toeslagen weer per gemeente verschillen). Droomertje zou dus moeten weten welk bedrag anderen (in vergelijkbare leef- en woonomstandigheden) in de eigen gemeente aan bijstand krijgen en van dat bedrag dan alsnog 10 % afhalen. Let wel: van dat bedrag moeten inderdaad alle persoonlijke uitgaven (vaste lasten ed) worden voldaan, waar het daadwerkelijk te ontvangen leefgeld dan uiteraard weer van afhankelijk is. (Wat blijft er over?) Wanneer er bv een reservering "onvoorzien" plaats zal vinden, betekend dit een verlaging van het beschikbare leefgeld.

Je meent? Klinkt alsof je het niet zeker weet.

Dus laat ik maar een aanvulling maken........................

Het VTLB ligt tussen de 90 en 110 % van de bijstandsnorm, afhankelijk of je werkt of een uitkering geniet. Daarbij tellen uitkeringen van de bijzondere bijstand niet mee als inkomen. Maar bv reiskosten die je van je werkgever ontvangt weer wel en verdwijnt gedeeltelijk in de boedelrekening.

Het klinkt krom, maar je moet er soms geld op toe leggen om te gaan werken en zoveel mogelijk inkomsten kan genereren om je boedelrekening te laten groeien.

Dan zijn er nog allerlei persoonlijke omstandigheden die je VTLB bedrag kunnen bepalen. Voor deze uitzonderingen dient door de BV ( bewindvoerder) bij de RC (Rechter Commissaris) toestemming gevraagd worden om deze toe te passen.

ke
door kers7334 - Dec 17, 2005 om 13:41
18 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij moet je twee zaken onderscheiden;

a. WSNP, te behouden maximaal 95 % van de bijstandsnorm, c.q.   100 % van minimumloon.
b. WSNP met budgetbegeleiding.
Hier wordt het inkomen aan de bewindvoerder overgedragen, die de huur, energie, e.d. rechtstreeks voldoet en een leefgeld uitkeert.

Wie het weet, mag het vertellen!

opaleo
door opaleo - Dec 20, 2005 om 22:22
67 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ???

Op deze vraag is bijna geen antword te geven. Dit gelet op het feit dat je bewindvoerder, in deze zich heel ruim op kan stellen, in je leefgeld. Als hij een bepaald bedrag toereikend vind, is gemiddeld genomen de kuos af voor hem of haar. Er zijn veel problemen met deze manier van schuldsanering, kijk voor je zelf of je op eigen benen nog het nodige kan regelen, of met een goede bekende of familielid. Zelf beheer ik ook budgetten voor mensen met betaalproblemen, of een torenhoge schuldenlast, en tref erbij ook veel afspraken met de diverse schuldeisers. Bij de WPSN sta je drie jaar op een uiterst minimaal leefgeld en je staat voor dat dit ingaat, in elke dagblad bij jouw in de buurt, en kan in deze periode ook echt helemaal niets, maar dan ook echt helemaal niets voor je zelf regelen. Pas op dat je met een goed persoon of bureau in zee gaat en niet met die firmas van list en bedrog. Jammer dat deze personen geld verdienen aan jullie leed, en dat ze ook nog geld van onze overheid erbij krijgen. Succes met je moeilijke situatie, en bij een eventuele verdere hulp zal ik je graag bijstaan, om je van deze toch wel nachtmerrie te verlossen.

ro
door ronny530 - Dec 20, 2005 om 22:42
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Niemand er ooit aan gedacht dat wat minder geld hoe erg het ook is, de slapeloze nachten die er aan vooraf gaan verminderd en de rust terug geeft, ik kan het weten zit er zelf ook in. het is een termijn van drie tot vijf jaar ligt er aan wat de rechter bepaald. Wordt moeilijk maar ik weet zeker dat je beter uit de strijd komt. Altijd vooruit kijken kan enkel maar beter worden.

Succes Ronny.

ro
door ronny530 - Dec 20, 2005 om 22:52
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Ter aanvulling er wordt per half jaar verslag uit gebracht aan de rechter commisaris. en dan volgt een evaluatie i.v.m. werk en andere dingen. Je moet je dus wel inspannen om de schulden te betalen. Als je leeft op bijstand dan is er een vast bedrag dat je betaald. Ook kan het zijn dat als je rood staat op de betaalrekening van de bank je of elke week geld moet op halen bij de stadsbank dan wel dat je een pas krijgt. Maar ga nooit en ik herhaal nooit met een commercieel bureau in zee.

jo
door joldan2 - Jan 30, 2006 om 23:26
3 Antwoorden / 6 Vragen

Ikzelf kreeg met 2 kinderen € 45,-- leefgeld in de week. Had zelfs nog een kind in de luiers. Ik zat iets boven bijstandsniveau.

br
door brudie - Oct 25, 2006 om 22:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

hoi, ff op je vraag in te gaan. ja de eerste drie mnd krijg je 50euro en daarna 70/80 euro per week. ongeacht hoe veel kids je heb gr brudie