kr
door krisveldhuizen Aug 26, 2019 om 10:08
Geldzaken & recht

Lekkage en aansprakelijkheid

Beste mensen,

Onlangs heb ik via de de VVE vernomen dat er op twee hoog een lekkende standleiding is en dat dit vervangen moet worden. Dit geldt voor alle 4 de verdiepingen, waaronder die van mij (benedenverdieping). De kosten zijn volledig voor de VVE, echter, ik heb te horen gekregen dat in een deel van de badkamermuur de tegels weggehakt zullen worden. Deze zullen worden vervangen door, “indien mogelijk, dezelfde tegels, of iets wat in de buurt komt”.

Dit is meteen het probleem; buiten het feit dat er een motief in mijn tegels zit, én er een horizontale kleinere tegel doorheen loopt, zijn de tegels tien jaar geleden uit Polen geïmporteerd, dus het zal nagenoeg onmogelijk zijn dezelfde te vinden. Uiteraard wil ik niet met een badkamer komen te zitten waar een deel van de muur afwijkt van de rest. Ik heb dit de firma welke de werkzaamheden zal verrichten verteld, maar in hun e-mail terug wordt simpelweg nogmaals gereageerd met dat in geval van het niet vinden van identieke tegels, ze een afgebakend deel met andere tegels zullen aanbrengen. Mijn vraag is, mag dit zomaar? Buiten het feit dat ik hier mee zit, kan het toch niet de bedoeling zijn dat ik straks met een badkamer zit met verschillende soorten tegels in een gedeelte van een muur. Ik kan er voor kiezen zelf natuurlijk de hele badkamer opnieuw te laten betegelen, maar het kan toch niet zo zijn dat ik zo op kosten word gejaagd, zeker wat betreft een badkamer die er nog prima uitziet. Ik zou het overigens niet erg vinden als de firma op hun kosten (ik zou zelfs evt een deel zelf kunnen betalen, maar het liefst natuurlijk niet) de hele badkamer betegelt, maar daar lijken ze niet voor in te zijn. Weet iemand wat voor zo een situatie de regels en verplichtingen zijn, voor beide partijen? Alle advies is welkom. Alvast bedankt voor jullie tijd.  Kris

1280 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2019 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent niet de opdrachtgever voor die klus, dat is de VvE, en daar bent u trouwens lid van.

En die kwestie zal zich wel voordoen in alle badkamers.

Dus bespreek dat in een vergadering van de VvE.

De kosten, waarvan u dus ook weer uw deel betaalt, zullen dan wel torenhoog oplopen.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 26, 2019 om 10:27
7181 Antwoorden / 3 Vragen

De lekkage moet in de eerste plaats verholpen worden, de andere bewoners hebben denk ik hetzelfde probleem.
Misschien hebben zij een voorstel waar u zich in kan vinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 26, 2019 om 10:55
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is primair een kwestie van de VvE waarvan u als al gezegd zelf ook lid bent. Het lijkt mij uitermate zinvol dat u in deze nader advies vraagt bij de Vereniging Eigen Huis.

Op zich lijkt het mij dat er voldoende reden is om te vragen en zonodig te vorderen dat u geen badkamer krijgt met van elkaar afwijkende tegeld. De firma die u als zodfanig berichtte kan dat hoe dan ook m.i. al niet hoeweel dat afhankelijk is van de overeenkomst die zij met uw VvE hebben gemaakt.
Ook uw VvE kan kan dat m.i. niet besluiten, anders dan op basis van een meerderheid van stemmen in een alv waar dit op de agenda heeft gestaan en dan ook nog niet dat u daar financieel nadeel van ondervindt.
Let wel, dat lijkt mij zo maar bij de https://www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/ zal men hier zeker een goed advies kunnen geven. Afgezien daarvan kunt u ook uw rechtsbijstandsverzekeraar benaderen of eventueel ook nog bij www.juridischloket.nl waar men u dan zal verwijzen naar een terzake deskudige advocaat.

ne
door neodutchio - Aug 26, 2019 om 11:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als u weet waar ze vandaan komen kunt u toch zelf nagaan of deze nog te krijgen zijn? Kleine moeite.

panter22
door panter22 - Aug 26, 2019 om 13:25
6599 Antwoorden / Vragen

Dit zijn van die onverwachte zaken waar je als eigenaar aan mee moet werken.
De firma voert alleen maar de opdracht van de VvE uit en betaalt niets uit eigen zak.
De VvE heeft gekozen voor de goedkoopste optie. Daar is niets mis mee. Maar mooi is het niet.
Wil je iets anders, dan zul je dat met de firma moeten regelen en betalen. Of je regelt het zelf met een andere tegelzetter.
Net wat je wilt, maar wel voor eigen rekening.
En die kleine horizontale regel tegels zou ik maar weglaten, die  is al  15 jaar uit de mode.

jo
door jorisw - Aug 26, 2019 om 18:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem heeft uiteraard niets met een VVE te maken. Als je een "normaal" huis hebt en er zijn werkzaamheden nodig om een probleem te verhelpen kan dit net zo goed voorkomen. Als bepaalde tegels bijvoorbeeld niet meer leverbaar zijn heb je dan ook een probleem.

Maar stel de andere leden voor dat de hele badkamer opnieuw wordt betegeld op kosten van de VVE. Misschien wil de rest dat ook wel.