Kn
door Knoof Jan 23, 2018 om 12:25
Geldzaken & recht

Lekkage en stank in berging huurhuis

Kortgeleden is er voor de tweede keer een lekkage geweest in de berging van mijn (huur)appartement. Doordat de lekkage flink huisgehouden heeft, zitten behoorlijk wat spullen onder stinkend rioolwater en kunnen dus eigenlijk weggegooid worden, evenals spullen die op de grond stonden. De inboedelverzekering keert een deel uit, maar je krijgt dezelfde spullen uiteraard niet meer voor die prijs terug. Daarnaast hangt er al sinds we er wonen (en ik verwacht veel langer) een doordringende rioollucht in de hele kelder, maar nu natuurlijk helemaal in mijn berging.
De rioollucht is vervelend, maar overleefbaar. Maar de lekkages zorgen ervoor dat ik er niet op kan vertrouwen dat mijn eigendommen veilig zijn in de berging en zorgen voor aanzienlijk minder woonplezier.

Na de eerste lekkage was de (telefonische) reactie niet erg klantvriendelijk, namelijk dat lekkage nou eenmaal kan voorkomen in kelders. Een excuus was al teveel gevraagd.

Nu is mijn vraag wat de verantwoordelijkheid hierin is van de verhuurder. Zijn ze niet verantwoordelijk voor goede ventilatie en daarmee een niet stinkende kelder? En wat kan ik met het feit dat eenzelfde rioolbuis twee keer binnen 4 maanden is gaan lekken?

3542 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2018 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Klacht indienen bij de verhuurder, en eisen dat die rioolbuis degelijk gerepareerd wordt.

Mijns inziens zijn kelders nooit geventileerd. Toen ik, lang geleden, nog in een flat woonde, hadden sommige kelders, die tegen de buitenmuur lagen wel raampjes met draadglas, maar er kon echt niets open.

Strooi eens wat motteballen in het rond, trekt de stank wat van weg.

En waarom moet de verhuurder excuses maken voor een lekkage? Zij hebben de afvoer toch niet met opzet kapot gemaakt?

ju
door juliomariner Jan 23, 2018 om 20:38
1323 Antwoorden / 2 Vragen

En daarbij wat koop je voor excuses?

aurora1
door aurora1 - Jan 23, 2018 om 18:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zet eens bakjes vochtvreters (Action, Zeeman) in die berging en vervang die frequent.
In de meeste bergingen zit geen ventilatie en/of een raam. De verhuurder zal niet expres de boel stuk maken maar zal dat vervelend genoeg vinden. Ik zie daarom ook niet in waarom ze excuses zouden moeten aanbieden. Aparte gedachte.

pe
door peentjes - Jan 23, 2018 om 20:52
421 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder is eigenaar, maar niet altijd verantwoordelijk voor de waterdichtheid van de kelder. Zie https://www.infomil.nl/onderwerpen/lucht-water/handboek-water/thema%27s/wateroverlast-0/grondwateroverlast/ onder 'grondwateroverlast'.
Het lijkt me nuttig om toch eens een gesprek met hem aan te gaan, want wat heb je dan nog aan een lekkende berging?

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2018 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien de vraag nog eens kezen? Het gaat over een lekke rioolpijp. Niet over grondwater.

pe
door peentjes Jan 23, 2018 om 21:02
421 Antwoorden / 0 Vragen

Fout van mij, sorry. Ik heb sinds een week net zelf ervaring met lekkende kelders in onze straat door nieuwe riolen. Vandaar. Maar even opgezocht: https://meldpuntwater.nl/soorten-water-in-nederland/riool/rioolproblemen-wie-is-verantwoordelijk : De Huiseigenaar is verantwoordelijk voor de riolering binnenshuis en dus ook voor het repareren van lekkages.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2018 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan nog maar eens lezen. De lekkages zijn gerepareerd.

Sa
door Sabiinetj - Jan 23, 2018 om 23:10
7 Antwoorden / Vragen

Als je een sociale huurwoning hebt, dan heeft de verhuurder/woningbouw denk ik een website?
Als dit zo is, zoek dan even voor de onderhouds Abc. Ik neem aan dat ze deze wel hebben, zo niet kan je altijd nog even kijken op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverlaging/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning
Ikzelf vind dit niet altijd heel duidelijk, maar mijn woningbouw heeft wel een hele uitgebreide onderhouds ABC.
Dan kun je altijd nog even deze website bezoeken: https://www.huurcommissie.nl/procedure/
Mocht je er allemaal niet wijzer van worden, dan zou ik echt even contact opnemen met de huurcommissie.

Wat ik ook sowieso zou doen is alvast een klacht indienen, of je nu wel of geen gelijk hebt, dan heb je in ieder geval laten weten dat je vindt dat dit niet zomaar kan en dat ze tekortgeschoten zijn in het onderhoud.

Ik vind het wel een bizarre situatie en super balen zeg! Ik hoop voor je dat je echt iets wijzer uit kunt worden en hoop dat je nog iets kunt terugvragen bij de woningbouw en in je recht staat! Maar ik moet zeggen dat de woningbouw tegenwoordig vrij weinig nog verplicht is, iets wat mij af en toe weleens verbaasd.

Succes!

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2018 om 23:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar heeft u het allemaal over? De reparatie is verricht.

Sa
door Sabiinetj Jan 24, 2018 om 02:06
7 Antwoorden / Vragen

Excuus, misschien heb ik het niet helemaal goed gelezen. Maar alsnog gelden alle adviezen die ik hierboven heb beschreven ;-)