On
door Onrecht2022 Mar 25, 2022 om 18:31
Geldzaken & recht

Lekkage vanwege ontbreken rubber-ring tussen kraan en aanrecht

Dag beste leden van Kassa,

In mijn huurwoning is een grootschalige lekkage ontstaan onder in de aanrechtblad in de keuken. Het hout is helemaal zwart aan de onderkant van het aanrechtblad (rot) en tevens de achterwand - van hout - is door de lekkage uitgezet door vochtopname/lekkage. Ik heb de verhuurder direct op de hoogte gesteld, nadat ik de lekkage had ontdekt (in november) toen ik te kampen had met een verstopping. Ze wilde niet langskomen om de lekkage te verhelpen, omdat ik geen onderhoudsabonnement heb afgesloten. Na een hele discussie met een werknemer van verhuurder, dat zij de lekkage dienen te verhelpen, is de verbinding verbroken. Ik heb vervolgens direct de verhuurder in gebreke gesteld en gesommeerd de lekkage te verhelpen door middel van een brief/e-mail. Waarop ik binnen 10 werkdagen een reactie op heb mogen ontvangen. Dat de gebreken eerst tijdens een inspectie in kaart moeten worden gebracht, voordat zij überhaupt de gebreken kunnen oplossen.

Ik weer bellen met de verhuurder. Weer mijn verhaal verteld en het eerste wat ik te horen krijg, is dat ik geen onderhoudsabonnement heb en ik het probleem dus zelf dien op te lossen. Nadat ik kenbaar had gemaakt dat ik een in gebreke stelling had ingediend en haar daarop had gewezen dat er iemand langs moet komen voor een inspectie in de keuken, is er uiteindelijk een afspraak ingepland om het probleem te verhelpen.

Nu blijkt dat er géén rubber-ring zat tussen de kraan en het aanrechtblad dat voor lekkage zorgde. Daar komt dus water doorheen dat voor lekkage zorgt onder het aanrechtblad. Een tijdje terug was namelijk mijn keukenkraan afgebroken. Ook toen had ik een hele gedoe over een onderhoudsabonnement die ik niet had afgesloten. Uiteindelijk stond ik toch in mijn recht en hebben ze die vervangen. De kraan was gewoon op het aanrechtblad gevestigd zonder een rubber-ring. Ik vond het destijds vreemd dat de kraan er zo los op zat en makkelijk te verdraaien was. Ook bleek de rubber-ring van de spoelbak - links bovenin de wasbak/een tweede afvoer met gaatjes - scheef te zitten. Beide zijn dus vervangen.

Ik heb vervolgens aangegeven dat de schade nu helemaal dient te worden hersteld, vanwege de gevolgschade aan het aanrechtblad en de achterwand. In eerste instantie willen ze nu alleen de achterwand vervangen en de verdere schade zo laten voor wat het is. Ze geven aan: dat het aanrechtblad conform de wettelijke richtlijnen technisch in orde is en vervanging niet noodzakelijk is (om op kosten te besparen). Terwijl de twee mannen - die de lekkage kwamen inspecteren/ herstellen - aangaven dat er naar gekeken dient te worden, dat het misschien noodzakelijk is dat het vervangen dient te worden als het niet schoon gemaakt kan worden. Maar verrotte hout is niet schoon te maken meer. Tevens zeiden ze dat zij er niet over gingen, maar de timmerman. Zij herstellen alleen de lekkages, verdere reparaties voeren ze niet uit.

Ik ben behoorlijk woest over hun manier van handelen. Ik wil verhuurder nu aansprakelijk stellen vanwege nalatig handelen nu ik te kampen heb met een gevolgschade. Ik wil dat de schade helemaal hersteld word. Wie is nu aansprakelijk voor de aangerichte schade? Ik wil niet achteraf wanneer ik de woning verlaat aansprakelijk worden gesteld vanwege hun toedoen. Ik heb na twee keer bellen - om de schade te verhelpen - pas een e-mail ontvangen, waarin wordt aangegeven dat de achterwand is vervangen, terwijl dat nog steeds niet is gebeurd. Een brief waar ze zichzelf dubbelop tegenspreken, dat het dus niet nodig is dat het aanrechtblad dient te worden hersteld, omdat het niks mankeert en tegelijkertijd word ik nu dus aansprakelijk gesteld. Ik ben nu dus zelf verantwoordelijk voor de gevolgschade geven ze in hun schrijven aan, te gek voor woorden.

Hoop dat jullie mij van juiste advies kunnen voorzien.

Alvast ontzettend bedankt lieve leden.

Met vriendelijke groeten.

9425 21 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 25, 2022 om 18:46
7154 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de gedeelde link:

Huurcommissie of rechter

Als je een geschil hebt over de huurprijs, het onderhoud of de servicekosten, dan kan de huurcommissie hierover een uitspraak doen. Je moet hiervoor schriftelijk een verzoek indienen bij de Huurcommissie. Een andere mogelijkheid is het huurgeschil aan de rechter voor te leggen. De rechter kan over alle soorten huurgeschillen een uitspraak doen. Ook een verhuurder kan een huurgeschil bij de Huurcommissie of rechter neerleggen.

https://nl.hellolaw.com/wonen/woning-huren/huurgeschil

ne
door neodutchio - Mar 25, 2022 om 20:07
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Een rubberen ring onder de kraan zorgt inderdaad voor een afdichting van het bovenblad naar beneden toe. Maar een aanrecht is niet bedoeld om water overeen te laten gaan. Daar is een gootsteen voor.
Er zou theoretisch een beetje water onder de kraan langs kunnen lopen bij het schoonmaken. Maar dat zou geen enorme schade veroorzaken. Rondom de kraan zou dan een verdikking krijgen. De achterwand staat op het blad, als er water langs de kraan naar beneden druppelt zal dat geen schade aan het achterwand geven.

Het ontbreken van een sealing tussen een kraan en een keukenblad zorgt niet voor een lekkage. Immers, op dat punt komt er geen water uit te kraan. Wat dat betreft moet ik de woningeigenaar gelijk geven, als er zoveel water door het boorgat van de kraan gaat word het niet normaal gebruikt.

pe
door pebk - Mar 25, 2022 om 22:52
579 Antwoorden / 0 Vragen

U zegt wel dat u in uw recht staat (alinea 3), maar de verhuurder neemt een deel van de verantwoordelijkheid. Er is geen recht gesproken, men heeft u blijkbaar gelijk gegeven.

Het is de vraag of dit het gevolg is van het dagelijks/klein onderhoud, wat uw verantwoordelijkheid is, of dat dit onder groot onderhoud (verantwoordelijkheid verhuurder) valt. De gevolgen voor u zijn natuurlijk groot, want een deel van uw keuken is verrot. Maar kan de verhuurder er iets aan doen als u nooit een lekkage gemeld hebt?

Wat u kunt doen, want u komt er zo niet uit, is contact opnemen met de Huurcommissie (https://www.huurcommissie.nl/contact) (telefoonnumer: 1400)

Handige site om te zien wie waar voor verantwoordelijk is:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder

Veel success

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 26, 2022 om 02:07
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Onrecht,

Kunt u,ter verduidelijking van uw vraag,iets meer informatie geven?

Kunt u foto's plaatsen van de schade ?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

Heeft u een sociale huurwoning bij een woningbouwvereniging?

Om discussies met de woningbouwvereniging te voorkomen ,raad ik u om per direct een onderhoudsabonnement te nemen : dit kost van minder dan een tientje per maand.

On
door Onrecht2022 Mar 28, 2022 om 19:35
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ik huur van een wooncoperatie (woningbouw). Zie foto's hieronder en mijn reactie. Hoe het exact is verlopen.

user123
door user123 - Mar 26, 2022 om 07:59
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is gewoon klein onderhoud en voor uw rekening.

U blaast veel te hoog van de toren.

U had het probleem veel eerder moeten ontdekken en verhelpen waardoor de gevolgschade ook voor uw rekening is.

panter22
door panter22 - Mar 26, 2022 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Het begon dus met een kraan die afgebroken was. Dat was voor de lekkage van november 2021. Herstel van de kraan is voor de huurder. Je hebt geen contract voor klein onderhoud, dus je had zelf naar de bouwmarkt moeten gaan voor een nieuw onderdeel en die zelf moeten monteren. Als je dat niet zelf kunt, dan moet je een contract nemen en alles wordt voor je opgelost.
Maar goed, er is een nieuwe kraan gekomen. Die kraan zat los, schrijf je. Daar heb je niet over geklaagd bij de woningstichting en je hebt het water maar tussen de kraan en het aanrecht laten lopen.
Daarnaast had je in november een verstopping. Zo erg dat de boel overstroomde. Ook die verstopping is voor de huurder.
Je bent dus niet even naar de supermarkt gegaan voor een fles ontstopper.
Het lukte je niet op zelf alles op te lossen.
Je loste dat op door een ingebrekestelling te sturen naar de verhuurder. Dat had geen zin, dit onderhoud is voor jezelf als huurder.
Door jouw nalatigheid is er schade ontstaan aan de keuken. Daar ben jij verantwoordelijk en aansprakelijk voor.
Je kunt maar beter wat vriendelijker reageren naar de woningstichting en kijken of je een goede oplossing kunt bereiken.
En neem een klein onderhoudscontract.

va
door vanlotjegetikt - Mar 26, 2022 om 08:49
809 Antwoorden / Vragen

Vervanging leertjes kranen valt onder klein onderhoud=huurder.
Zaken als CV/leidingen/prik/buiten verven/dak/glas is voor de verhuurder.
Of beter kijk je contrakt na, daar staat in wat voor de huurder of verhuurder is
Met zo'n grote mond kom je erg ver. Vliegen vang je met stroop niet met azijn.

ro
door ronny530 - Mar 26, 2022 om 09:33
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Ik lees dat e.e.a. begonnen is nadat de kraan vervangen was want u geeft aan dat de kraan los zat en ook te verdraaien was. Toen u dat meldde wou de wbv er niets aan doen omdat het vastzetten van een loszittende kraan zelf te doen is en dat klopt want gewapend met een waterpomptang of schroevendraaier is het een klus van een minuut of vijf. Indien u een onderhoudscontract had afgesloten had de wbv dat voor u gedaan maar u heeft geen onderhoudscontract afgesloten. Als een kraan goed aangedraaid is drukt het metaal iets in de toplaag van het aanrechtblad en sluit zo waterdicht af en is een rubberen ring niet noodzakelijk. U heeft die moeite van het vastzetten niet genomen met als gevolg dat het water vanaf de bovenzijde van het aanrechtblad naar beneden door kon lekken. Bij het normaal schoonmaken van een aanrechtblad wordt maar weinig water gebruikt en als er dan wat water door lekt duurt het nog jaren voordat het aanrechtblad aan de onderzijde gaat rotten tenzij u grote hoeveelheden water op het aanrechtblad gooit en wacht tot het opgedroogd is dan wordt dat rottingsproces wel versneld en wordt ook de achterwand aangetast. De wbv is van zins om de achterwand wel te vervangen omdat die zichtbaar is maar het aanrechtblad niet omdat de bovenzijde nog in goede staat is en een zwarte kleur aan de onderzijde niet op houtrot hoeft te duiden. In mijn optiek kunt u geen vervanging van het aanrechtblad eisen en ook niet voor eventuele schade aan potten en pannen die in de keukenkastjes staan want u bent nalatig geweest omdat u met weinig moeite de kraan vast had kunnen zetten.

On
door Onrecht2022 Mar 28, 2022 om 18:53
4 Antwoorden / 3 Vragen

Zie mijn reactie hieronder. Inderdaad, kan het niet aan de rubber-ring liggen van de kraan. Want daar komt zelden een hoeveelheid wat. Ik was namelijk in de wasbak. Maar door de verstopping is er dus water door de tweede afvoerbuis gegaan en die bevatte dus mankementen. Het zat schreef op het aanrechtblad en de rubbere rand was versleten.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 26, 2022 om 10:16
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een lastige kwestie omdat het de vraag is of dit inderdaad iets was (herstel klekkende kraan) dat voor uw rekening was of voor de verhuurder. Zelf had ik onlangs hinder van een lekkende kraan en diedat werd door mijn verhuurder gerepareeerd maar mwer nadrukkelijk de aantekening dat ik  ook een klein bedrag extra naast de huur betaal voor dit soort klein onderhoud. Is uw verhuurder een corporatie sociale woningbouw, neem dan contact op met het bestuur van de de HuurdersBelangenOrganisatie die op basis van huur/overlegwetgeving verplicht is voor bemiddeling en/of de bewonerscommissie in die die er bij u is.
Een HBO is voor haar leden meestal voor haar leden collectief lid bij de Woonbond.

En anders: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

pino123
door pino123 - Mar 28, 2022 om 14:47
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Beste,

lekkage ontstaan onder in de aanrechtblad in de keuken.
Hieruit maak ik op dat de kraan is gaan lekken in het aanrechtblad.

Maar:
Nu blijkt dat er géén rubber-ring zat tussen de kraan en het aanrechtblad dat voor lekkage zorgde. Daar komt dus water doorheen dat voor lekkage zorgt onder het aanrechtblad.
Nu lijkt het erop dat de kraan is gaan lekken boven het aanrechtblad. Oftewel u heeft een lekkende kraan waarbij het water langs de kraan het aanrechtblad in loopt.
Is door de timmerman aangegeven dat het blad technisch in orde is? Of komt de WBV tot deze conclusie n.a.v. de personen die de waterkraan hebben gerepareerd?
Zolang het aanrechtblad technisch in orde is, kan de WBV dit aangeven, lijkt mij wel verstandig dat zij even ter plaatse dit constateren.
Ik kan mij alleen niet voorstellen dat de lekkage zolang heeft kunnen duren dat een achterwand en een aanrechtblad volledig doorgerot zijn voordat u er melding van maakt. Heeft u dit niet eerder kunnen constateren. Meestal ligt er dan water in het kastje onder de gootsteen.

ne
door neodutchio Mar 28, 2022 om 16:57
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Of de kraan is gaan lekker is niet zeker. Er staat alleen dat er water langs het kraangat is gegaan en dat voor problemen heeft gezorgd. Met welke reden er water bij dat gat kwam word niet gerept. Het hoeft dus geen lekkage te zijn geweest, maar ook ondeskundig handelen. Overdreven gezegd: emmers water over het aanrecht leeggieten.

On
door Onrecht2022 Mar 28, 2022 om 18:55
4 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, de lekkage is niet afkomstig uit de kraan. Maar uit de tweede afvoer. Dat is wat ze als eerst hadden geconstateerd bij binnenkomst.

mo
door mof - Mar 28, 2022 om 16:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Om te beginnen: voor de uitvoering van onderhoud is de verhuurder aan te spreken, maar niet altijd voor de kosten die dat meebrengt. Klein onderhoud dient u zelf te betaen, dat staat in artikel 240 burgerlijk Wetboek 7,

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2022-01-01/#Boek7_Titeldeel4_Afdeling5_ParagraafOnderafdeling1_Artikel240

"Bij algemene maatregel van bestuur kunnen herstellingen worden aangewezen die moeten worden aangemerkt als kleine herstellingen die krachtens artikel 217 voor rekening van de huurder zijn. Van de krachtens het onderhavige artikel vastgestelde bepalingen kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken.

De kleine herstellingen zijn voor rekening huurder.

Als kleine herstellingen worden aangemerkt (als bijlage bij dat wetsartikel 240):

"d. het, zonder dat daaraan noemenswaardige kosten verbonden zijn, vervangen en vernieuwen van bestanddelen en onderdelen van de woonruimte, die gemakkelijk zijn te vervangen en zich binnen het woonruimtegedeelte van het gehuurde bevinden, waaronder in elk geval:

  • kraanleertjes en andere eenvoudig te vervangen onderdelen van kranen;

  • deurknoppen en sloten, hang- en sluitwerk van de deuren en ramen;

  • vloer- en plafondroosters;

  • sleutels van binnen- en buitensloten;

  • garnituur voor douche- en toiletruimte;

  • garnituur voor de w.c.;

  • elektrische schakelaars, wandcontactdozen, deurbellen, kabel,- telefoon- en computeraansluitingen en vergelijkbare onderdelen van datanetwerken;"

E.e.a. staat ook nog eens op de site van de rijksoverheid:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder

Ergo, onderdelen van een kraan die tegen geringe kosten gemakkelijk te vervangen zijn, betaalt u, maar, u hoeft zelf niet het onderhoud te regelen, als u de woningbouw daarvoor inschakelt betaalt u daar wel voor. Ten aanzien van de kraan: die valt niet onder klein onderhoud, want slechts de onderdelen van kranen,voor zover eenvoudig te vervangen, vallen daaronder.

Mijns inziens kunt u met recht de verhuurder aanspreken.

ba
door bakkersjors - Mar 28, 2022 om 16:36
48 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen  gaat er van uit dat er van een wbv wordt gehuurd, echter ik vermoed dat dit een particuliere verhuurder is.
En ja die kijken (meestal) alleen maar naar de € die verdiend kunnen worden.
Lees dit verhaal eens als zijnde verhuurder is een particulier of particuliere onderneming is de beantwoording, c.q. de mening heel anders.

On
door Onrecht2022 Mar 28, 2022 om 18:47
4 Antwoorden / 3 Vragen

Het betreft een WBV en geen particuliere verhuurder.

On
door Onrecht2022 - Mar 28, 2022 om 18:42
4 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Leden,

Er is geen sprake van een lekkage uit de kraan. Dat is wat de verhuurder als conclusie heeft getrokken, nadat ik hun telefonisch op de hoogte had gesteld dat er waarschijnlijk sprake is van een lekkage onder mijn aanrecht. De lekkage heb ik pas kunnen constateren nadat een medewerker van RRS was langs geweest om de verstopping te verhelpen. Hij had de achterwand eruit gehaald en ik constateerde op dat moment pas dat de achterwand nat was. De achterwand - van hout - is door de lekkage uitgezet door vochtopname/lekkage (zie foto 1). Ik had toen de medewerker van RRS - die de verstopping kwam verhelpen - gevraagd of het normaal was dat het zo nat was onder de aanrecht (achter de achterwand, waarop hij aangaf dat het normaal is wanneer er sprake is van een verstopping). Nadat hij weg was en de verstopping dacht te hebben verholpen, constateerde ik dat hij de achterwand niet goed dicht had gemaakt met de schroeven. Ik besloot om de achterwand eruit te halen en zag dat achter de achterwand het nat was en het druppelde met water (zie foto 2). Dat zou niet vanuit de kraan komen (de lekkage).

Vervolgens na een hoop gedoe (waardoor er behoorlijk tijd was verstreken en ik een in gebreke stelling heb moeten sturen) om iemand langs te laten komen om te kijken waar de lekkage vandaan komt. Is er dus afgelopen 4 weken geleden bij binnenkomst geconstateerd dat de rubber-ring van de spoelbak/afvoerbuis - links bovenin de wasbak/een tweede afvoer met gaatjes wanneer er sprake is van een verstopping - scheef zat (zie foto 3). De zwarte rubber-ring hebben ze vervangen van de afvoerbuis en de buis ook rechtop geplaatst tegen het aanrechtblad. Hij gaf gelijk aan dat de lekkage daardoor kwam. Ook een andere collega van hem kwam 3 minuten later om te helpen en ook hij zag dat het daar aan lag. En dat dus de lekkage niet uit de kraan kwam of dat het aan de rubber-ring lag van de kraan. Dat is wat ze nu achteraf wel tegen mij zeggen. Dat het vanuit de kraan afkomstig is. Wat onmogelijk is, dat het met veel water in contact komt. Ik was toch in de wasbak en niet op de kraan.

On
door Onrecht2022 - Mar 28, 2022 om 18:43
4 Antwoorden / 3 Vragen

foto 2

On
door Onrecht2022 - Mar 28, 2022 om 18:44
4 Antwoorden / 3 Vragen

foto 3, zwarte rubber-rand om de afvoerbuis.

panter22
door panter22 - Mar 29, 2022 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Het is nu duidelijk wat er gebeurd is. Je had de afvoer van de gootsteen verstopt,
De hele gootsteen zat vol en het water liep door de gootsteenoverloop. Die gaatjes in bovenin de gootsteen.
Dat water kon nergens naar toe vanwege de verstopping en het rubber van de overloop was poreus en nu is dat witte stukje board in het gootsteenkastje doorweekt. De lekkage is opgelost en nu zit je nog met dat stukje board.
Dat zou door de woningstichting vervangen zijn, maar is nog niet gebeurd.
Kennelijk een misverstand.
Ga met dat stukje board naar de bouwmarkt en laat een nieuw stukje op maat zagen. En schroef het weer in het keukenkastje.
Heb je nu al een onderhoudscontract afgesloten?
Wat heeft dat met het aanrechtblad te maken?

Topantwoord

1paul
door 1paul - Mar 29, 2022 om 14:09
3101 Antwoorden / 0 Vragen

degeen die de kraan vervangen heeft is aansprakelijk, deze heeft dit in opdracht gedaan van de verhuurder laat deze het dus oplossen, schrijf ze wel aan met je verhaal op een korte maar duidelijke manier en bewaar dit schrijven goed zodat je bewijs hebt mocht je de woning ooit verlaten!

panter22
door panter22 Mar 29, 2022 om 14:40
6599 Antwoorden / Vragen

Beste Leden,

Er is geen sprake van een lekkage uit de kraan

On
door Onrecht2022 Mar 30, 2022 om 19:12
4 Antwoorden / 3 Vragen

Juist Panter, geen lekkage uit de kraan maar de rubber- ring (zwart) was vervangen omdat de oude versleten/niet meer goed was. Dat dus voor schade/lekkage heeft gezorgd onder de wasbak/aanrecht. Ik zal een foto van de schade onder mijn aanrechtblad plaatsen.

1paul
door 1paul Mar 31, 2022 om 08:45
3101 Antwoorden / 0 Vragen

dat weet ik niet panter, kan ook in de aansluiting zitten, weet ik ook niet, feit blijft dat de lekkage ontstond na montage nieuwe kraan dan is monteur verantwoordelijk en daarmee de opdrachtgever oftewel de verhuurder.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/gebreken-huurwoning/#:~:text=Als%20huurder%20bent%20u%20verantwoordelijk,vochtige%20ruimtes%20of%20achterstallig%20onderhoud.

ro
door ronny530 - Mar 29, 2022 om 14:43
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Uw antwoord werpt een heel ander licht op het probleem, doordat er een verstopping was is het water in de overloopbeveiliging, de kleine afvoer boven in de spoelbak gelopen maar daar kon het water ook niet weg omdat de afvoerbuis van het riool een verstopping vertoonde. Doordat de aansluiting van de overloopbeveiliging een lekkage vertoonde ontstond een lekkage maar omdat water de neiging heeft naar beneden te gaan is ook gebeurt. In het kastje onder de spoelbak zie ik nu de afdekplaat verwijderd is wel vocht maar zo spannend is dat niet want dat is een kwestie van droog maken. De man van RRS heeft om de verstopping te verhelpen de afvoer van de spoelbak en ook die van de overloopbeveiliging los moeten nemen en toen u de achterwand demonteerde bleek de spoelbak verkeerd aangesloten te zijn want achteraf bleek dat de afvoerbuis scheef gemonteerd en de pakking van de overloopbeveiliging ook scheef gemonteerd was. Ik vraag me af wat de wbv verkeerd gedaan heeft want de monteur van RRS heeft de boel verknoeit en u stelt de wbv verantwoordelijk voor de schade die de monteur heeft aangericht. Met excuus maar als u net zo met de wbv heeft gecommuniceerd als u hier uw verhaal heeft gedaan kan ik er wel inkomen dat het met een lekkende kraan afgedaan wordt. De lekkage is door de wbv alsnog hersteld en het achterwandje wordt vervangen meer zit er gewoonweg niet in. Tip voor de volgende keer, als u water in de spoelbak doet blijf er even bij en vul als u een stop gebruikt het water tot onder de overloopbeveiliging bij en doe de kranen dicht.

On
door Onrecht2022 Mar 30, 2022 om 19:08
4 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Ronny,

Nergens lees je terug, dat RRS de lekkage heeft veroorzaakt toen zij de verstopping kwamen verhelpen. Trek in het vervolg niet al te gauw een conclusie!

ro
door ronny530 Mar 31, 2022 om 16:02
2751 Antwoorden / 41 Vragen

De conclusie komt voort uit uw enigszins warrige verhaal die begint met een rubber die ontbreekt, later een verstopping en nog later blijkt de overloopbeveiliging te lekken en de sifon zit scheef op de afvoer. De wbv heeft de lekkage verholpen maar u wenst dat de achterplaat in het keukenkastje alsmede het aanrechtblad vervangen gaat worden.

On
door Onrecht2022 - Mar 31, 2022 om 07:51
4 Antwoorden / 3 Vragen

@PANTER22 bedankt voor je duidelijke vragen. Er is wel degelijk schade aan het aanrechtblad (zie foto hierboven).  Excuses, dat is niet gelijk duidelijk ben.

Inderdaad, er was een verstopping. Het water liep dan door de gootsteenoverloop en ook wanneer ik probeerde de verstopping te verhelpen met een ontstopper pomp. Terwijl de rubber-ring van de gootsteenoverloop die gevestigd is aan het aanrechtblad (aan de achterkant) niet meer goed was en niet op de juiste plek stond gevestigd. Waardoor er water tussen kwam en het aanrechtblad beschadigd heeft (zie foto).

De medewerker van RSS heeft de schade niet aangericht. Hij heeft namelijk niet de gootsteenoverloop eraf gehaald. Tegenwoordig hebben ze een andere buis onder de wasbak om de verstopping te verhelpen. Dan halen ze alleen de dop eraf en steken ze een lange bedraad ijzere machine door de buis heen (onder de appartement) om de verstopping te verhelpen.

Ze zouden alleen de achterwand komen vervangen  (wat nog niet is gebeurd), maar ik heb nu ook schade aan het aanrechtblad.

panter22
door panter22 Mar 31, 2022 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Die schade aan de onderkant valt reuze mee. Het kastdeurtje open houden en het droogt vanzelf. Als er geen schade is aan de bovenkant van het aanrechtblad, dan zou ik  mij daar op dit moment geen zorgen over maken.
Dat witte plaatje ziet er ook nog redelijk uit. Ook even laten drogen. Hou er rekening mee, dat je zelf de boel hebt laten overstromen en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de rubbertjes.
Je kunt beter voortaan een bakje of een emmer gebruiken in de gootsteen. Dan kun je rustig de kraan laten lopen en loopt het water over de emmer in de afvoer onderaan.

ro
door ronny530 - Mar 31, 2022 om 16:48
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Als ik de laatste foto bekijk is het aanrechtblad van metaal en die loopt door een lekkage geen schade op. Wat u in de hoek aan zwarte 'aanslag' ziet zit niet op het aanrechtblad zelf maar op het frame van het keukenblok en ook nog eens in een hoek waar bij een lekkage geen vocht kan komen. Kijk ik verder zie ik dat de houten dwarsbalk met twee beugels aan de zijkant van het keukenblok is geplaatst en daar is een soort zwarte kit overheen gesmeerd om inwerking van vocht te voorkomen en er al tientallen jaren zit. Het is u pas opgevallen toen de achterwand van het keukenkastje gedemonteerd werd en heeft u één en twee bij elkaar opgeteld en bent tot de conclusie gekomen dat het door de lekkage gekomen is. Het is wel zo dat de wbv de achterwand van het kastje binnen een redelijke termijn dient te vervangen want dat deel heeft wel schade opgelopen.