mo
door molly_1 Nov 18, 2004 om 15:10
Geldzaken & recht

Lening mee naar buitenland

In Januari ga ik dus verhiuzen naar het buitenland, naar mijn vriend.

Nu heb ik nog een vraag: Zelf heb ik ook een lening van een huis dat met schuld verkocht is. Het openstaande bedrag is €7000.

Ik kreeg hiervoor een doorlopend krediet bij de CVB bank. Ik betaal iedere maand netjes mijn aflossing, en er zijn nooit problemen geweest.

Nu ik hun laatst een mail stuurde hoe ik het het beste kan regelen met mijn aflossing als ik in het buitenland ben, kreeg ik een,onvriendelijke, mail terug dat ik alles dien af te betalen voor januari. Natuurlijk heb ik dit geld niet. Toen ik dit aangaf zeiden ze dat ik de lening dan maar door een andere bank moet over laten nemen, maar ik weet niet welke bank mij kan helpen en of dit op deze korte termijn nog lukt!

Wie kan mij raad geven???!!!

Groetjes Molly

12149 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 18, 2004 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

U kunt informeren bij de nederlandsche bank hoe een en ander geregeld is of kan worden indien u uw verplichtingen vanuit het buitenland wilt nakomen. Telefonisch of via www.dnb.nl en dan via de link Publiek/U heeft een vraag (bovenin het scherm).

Vr. gr.

Aldert

ve
door verwijderd - Nov 18, 2004 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Molly, Ik ben bang dat inderdaad in hun voorwaarden staat, dat bij vertrek naar het buitenland het volledige restbedrag dient te worden afgelost. Dit is bij de meeste kredietverleners zo, dus oversluiten bij een andere bank zal niet eenvoudig zijn.. Het is natuurlijk achteraf geklets maar je had beter niets kunnen vertellen en via een familielid vanuit het buitenland de aflossingen kunnen blijven betalen. Zo heb ik het jaren geleden ook eens gedaan. Misschien is iemand in de familie bereid, met toestemming van de bank, de schuld over te nemen zodat jij hun, vanuit het buitenland, het nodig geld kan overmaken om de aflossingen te voldoen. Anders wordt het toch een moeilijk zaak.  Sterkte en Succes - PML

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 08:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hety antwoord is vrij eenvoudig.

Leenplatform is niet de betrouwbare partij waar u zaken mee wilt doen. Dit bedrijf (of alleen naam van een bedrijf) zit op 1 adres waar de Consumentenbond voor waarschuwt.

Advies: ziek verder als u werkelijk goed advies zoekt. Ik sluit me aan bij de anderen. Altijd eerst goed orrienteren en lezen. Dan pas tekenen. Geef jezelf altijd 1 week bedenktijd voordat je tekent voor iets

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 08:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is standaard voor alle leningen die ik ken dan u bij vertrek naar het buitenland de leningen afgelost moet hebben. Dat staat eigenlijk altijd in de voorwaarden.

Alternatief is dat een familielid geld leent en u dit weer van die person leent.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juppie, Ik ben het niet met je eens. Maar als jij zegt, dat de banken die jij kent het goedvinden dat een lening mee naar het buitenland genomen wordt zal vraagsteller er meer bij gebaat zijn als je dan ook de namen van die banken geeft. Ik weet er niet een. - PML

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juppie, Excuses, ben nog niet wakker maar ik zit iets anders te lezen dan dat er staat. Kan ook aan de leeftijd liggen :-) Mijn antwoord moet je maar als niet gegeven beschouwen - Groeten - PML

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Molly,

Een mogelijke constructie zou  zijn dat je vanuit een al bestaande  levensverzekering  een onmiddelijke (deel)kapitaal uitkering van 7,000 € vraagt. Levensverzekeringen zijn in het algemeen niet gevoelig voor grensoverschrijdende betaling. Je kan dus die veerzekering laten lopen..  zolang je de premies blijft betalen, En verder hoef je zich daar niets meer van aan te trekken. Wel krijg je aan het einde vabn de verzekring 7,000 euro minder vergoed. Een levensverzekering zal echter geen deelkapitaal uitkeren dat hoger is dan waar je al rechetne voor opgebouwd hebt. Dus met het nú afsluiten van een levensverzekering kom je er niet.

Nu, gerekend dat het bedrag toch vrij klein is zou je, in nood toestand ook wel kunnen spelen met  het openen van aantal bankrekenigen bij verschillende banken die je dan ook een crediet limiet zullen toekennen, vaak tussen 1,500 en 2,500 € per rekening. Kleinere banken zijn daar doorgaans meer flexibel in. Je haalt dan het maximaal toegestaan bedrag MIN 14% uit die rekeningen , en zorgt verder voor het maandelijks doorbetalen van de rente evenals een kleine terugbetaling van het geleende geld om, met de tijd, van de schuld af te komen. Wel moet je informeren over grensoverschrijdend verkeer op de bankrekening. Sommige banken hebben daar ook moeite mee, anderen sturen je de rekeninguittreksels graag naar een adres in het buitenland als je dat hen vraagt. Dit is wel een dure en wat kromme constructie, maar zou je wat armslag geven tot dat je een lening in het buitenland hebt geregeld wat uiteraard toch altijd de beste oplossing zou zijn. Afhankelijk van naar welk land je vertrekt kan het daar vrij gemakkelijk zijn om een lening te krijgen.

Groetjes,

EWI

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Molly,

Je zou een lening in het land van je vriend kunnen aanvragen, eventueel je vriend als borg.

Of gewoon gaan en laten ze je maar tegenhouden, lijkt mij niet zo makkelijk zonder vonnis.

En dan natuurlijk gewoon afbetalen.

Blijf je binnen de EU zouden ze zelfs discrimineren op het vrije van verkeer en goederen tussen de lidstaten.

Ik vraag mij af of die regel dan houdbaar is.

En veel geluk in je nieuwe land.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt er aan waar je naar toe gaat. Als je binnen de Europese Gemeenschap blijft, houdt je bepaalde rechten. Mijns inziens hoef je de lening niet ineens af te lossen en je hoeft zeker een andere bank de lening niet te laten overnemen. Hoewel....door deze "service" neig je daar wel naartoe. Je kunt via electronisch bankverkeer kostenloos maandelijks de aflossing doen die je verplicht bent. Als je je verplichting nakomt, kan de bank geen bezwaar hebben. Wel dien je bepaalde gegevens te hebben om het bedrag maandelijks electronisch te laten overschrijven...een telefoonje naar je bank is voldoende.

Sterkte en veel geluk in het buitenland

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt je best gedaan, ik zou ze een kaartje sturen . b.v. uit Mexico met de woorden u wou niet op een goede regeling ingaan dus dan maar zo. Het is lekker weer hier en ik denk nog niet terug keren

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou de bank aangetekend laten weten, dat u heeft afgezien van het verhuizen naar het buitenland, omdat u niet in staat bent de lening in één keer af te lossen. U stelt in de brief dat u de lening verder voortzet op grond van de overeengekomen voorwaarden, waardoor er niets verandert in de voorwaarden zoals die altijd al golden. De bank heeft dan geen grond meer om de volledige aflossing ineens te vorderen. U gaat gewoon door op de oude voet.

Als u toch naar het buitenland verhuist,  zult u aannemelijk moeten maken voor de bank dat u nog in Nederland verblijft. Dus u moet een nederlands adres hebben. U kunt de bank laten weten na enige maanden dat u verhuisd bent. U kunt gedurende enige maanden uw post op het oude adres laten komen en door een verhuisbericht van de PTT uw post laten doorsturen aan een ander. Daarna stuurt u een verhuisbericht aan de bank naar het ander adres. Banken hebben geen recht op inzage in het bevolkingsregister.

U moet dan wel iemand vinden die het risico wil nemen om u op een ander adres te laten inschrijven. Zolang u echter via een andere nederlandse bank uw verplichtingen nakomt (zodat de bank niet ziet dat u in het buitenland verblijft), is er geen haan die daar naar kraait. Het enige waar de bank wil is dat ze betaald worden. En zoalng ze maar op tijd betaald worden, maken ze geen problemen. Sterker nog, ze kunnen geen problemen maken. Alleen als ze weten dat u in het buitenland zit.

Deze oplossing verdient geen schoonheidsprijs.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

he beste wat je kunt doen is een postbus nemen in nederland en niet vertellen dat je verhuist naar het buiten land, soms moet je wel iets doen wat niet de schoonheids prijs verdiend,maar in jou geval zie ik dat je altijd eerlijk je betalingen heb verricht, ze kunnen je niets maken, wij zelfs hebben nog steeds onze eigen bank in nederland en wonen al 2 jaar in het buitenland, ze willen wel het salaris elke maand ontvangen ,dus moeten ze zo`n lening maar even door de vingers zien,.

marga

ve
door verwijderd - Nov 19, 2004 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat ik nog even wil zeggen is dat je ook gewoon je salaris op de bank in nederland kan blijven ontvangen, ook je verzekeringen kunnen gewoon van je rekening worden afbetaald zoals een begrafenis verzekering.

marga