Na
door NataschaH Jul 19, 2018 om 20:40
Geldzaken & recht

Levensduur heet waterkraan

Na 5,5 jaar is onze heet waterkraan van het merk JOB kapot gegaan. Het slangetje in de kraan van de kraan naar de boiler is gesprongen waardoor het kokende water aan de onderkant uit de kraan spoot. Nu is de garantie van 5 jaar verlopen. Kraan is uit de handel gehaald/niet meer leverbaar, en op onze boiler van 10 liter past alleen deze kraan. Nu worden wij geacht een nieuwe kraan en boiler aan te schaffen van 1000 euro volgens onze keukenleverancier. Wat is de technische levensduur van een heet waterkraan? En wat zijn onze rechten hierin?

16117 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2018 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een belachelijke zaak. Een nieuwe boiler kopen omdat de slang van de kraan gebarsten is en een andere niet past?

Maar is dat slangetje niet te repareren? Of te vervangen? Waar is het van gemaak? Dat spul moet toch uit elkaar te halen zijn. En door een loodgieter of zo te herstellen.

Wat de levensduur is heb ik geen idee van.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 19, 2018 om 21:20
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Idem als tijger1@ (ook) ik vraag me af wat een kraan te maken heeft met een slang. Een slangetje moet hoe dan ook op iedere kraan te zijn vervangen.
Een vreemde, zeer vreemde reactie van uw keukenleverancier. Mijn advies: raadpleeg een goede loodgieter resp. installateur sanitair.

Nog afgezien daarvan, even snel zoeken naar een 10 liter boiler levert er al één op ad. € 175,00 zie:

https://www.vergelijk.nl/boiler/?utm_source=microsoft&utm_medium=cpc&utm_campaign=microsoft_huishouden

v
anwaar dan de € 1.000,00 die uw keukenleverancier ckennelijk vraagt?

vd
door vdlieuw - Jul 19, 2018 om 22:30
212 Antwoorden / 6 Vragen

Ik sluit me aan bij de eerdere berichten. Maar ik snap iets niet, een boiler van 10 liter zegt u, dat is een zogenoemde
close-in boiler voor b.v. onder een keukenkastje, nieuwprijs van ca 150,-  tot 250,- afhankelijk van merk. Hoe komt dan dat bedrag van 1000,- in beeld. Ik adviseer u heel sterk eerst maar eens hier en daar te shoppen voordat u veel geld neerlegt voor iets onbeduidens als een kraantje. Ik heb het gevoel dat u weinig afweet van deze materie en dan bent u gewillig slachtoffer.
Ga eerst eens met een vertrouwde loodgieter praten, koppel desnoods het boilertje af, laat hem leeglopen en neem hem mee naar een goede sanitairshop en vergeet uw keukenboer, die is alleen maar op uw geld uit zo te horen.

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2018 om 22:50
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Het slangetje in de kraan van de kraan naar de boiler is gesprongen
Dus niet de kraan maar het slangetje is kapot. Deze is normaal uit de kraan te draaien (schroefdraad) en te vervangen en het lijkt mij sterk dat deze niet meer verkrijgbaar is.
Nu worden wij geacht een nieuwe kraan en boiler aan te schaffen van 1000 euro volgens onze keukenleverancier.
Ja die ziet weer "kassa" en verwacht dat u er in trapt dus vertelt u "het geheim van de smid niet" maar als u alles nieuw wilt aanschaffen kunt u, bij een echte (sanitair)zaak voor de helft van de genoemde prijs klaar zijn.

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2018 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk een heetwaterkraan met een speciaal voorraadvaatje. Niet een close-in boiler.

gerbera
door gerbera Jul 20, 2018 om 11:03
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Ook een heetwaterkraan heeft een boiler en die is bij de Ts 10 liter. Dus uw voorraadvaatje is 10 liter in de meeste gevallen verbonden met een flexibel metaalomwonden slang aan de kraan.

Ge
door Genee - Jul 19, 2018 om 23:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Noteer merk van boiler en kraan en vraag eens na bij een loodgieter.
Of neem contact op met de fabrikant van de boiler.

jo
door jorisw - Jul 20, 2018 om 07:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is maar de vraag of zo'n slang zomaar is te vervangen. Als je ziet hoelang de mensen van Qooker bezig zijn geweest om een goed werkend en veilig systeem te ontwikkelen, doe je dat niet zomaar met standaard onderdelen. Het zou dus zomaar kunnen dat dit proprietary spul is. En dan zit je met de gebakken peren. De verkoper kan in dat geval hoogstens uit coulance korting geven op een nieuwe.

panter22
door panter22 - Jul 20, 2018 om 09:08
6599 Antwoorden / Vragen

Die €1000 is de adviesprijs inclusief montage?
Kijk opkieskeurig wat zo'n apparaat kost.
https://www.kieskeurig.nl/kokend_water_kraan?q=kokend+water+kraan&page=1
De fabrieksgarantie afgelopen.
Als je uitgaat van een koffiemachine van €400 of meer, dan is de gebruiksduur 4 jaar.
Info:
https://www.uneto-vni.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

Em
door Emmap - Jul 20, 2018 om 12:12
162 Antwoorden / 8 Vragen

Zoekt u eens op internet naar uw rechten bij een ondeugdelijk product.

uw rechten bij een product dat niet goed (ondeugdelijk) is <Consuwijzer
Wat kan ik doen als ik iets heb gekocht dat niet (goed) werkt? < Juridisch loket
Wat zijn mijn rechten bij een product dat kapot is? < Rijksoverheid
2.2 Ondeugdelijk product < Consumentenbond.

Vier vergelijkbare teksten, maar met dit setje van vier verschillende 'bronnen' in een mapje heb ik bij div. kwesties al wel zonder veel moeite duidelijk kunnen maken dat het eind van de garantietermijn niet betekent dat de leverancier van zijn verantwoordelijkheid af is.

audb
door audb - Jul 20, 2018 om 21:43
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat er om wat deze kraan/boiler heeft gekost en wat de leverancier heeft gezecht hoelang deze mee kan gaan.

Maar ook is de vraag of er wel genoeg onderhoud is geweest aan de boiler en kraan incl de slang immers is kalk een van de dingen waardoor een slang zou kunnen gaan lekken.

Maar een slang die niet meer leverbaar is lijkt mij echt overdreven als u het type nummer weet dan kan u het beste even via google zoekken en probeer of niet een andere merk er oppast.

Het komt zeer vaak voor dat onderdelen gewoon worden ingekocht omdat het zelf ontwerpen en fabriceren gewoon te duur is.