Li
door Lisa5643_12 Apr 23, 2021 om 08:07
Geldzaken & recht

Levensloopregeling

Ik heb een levensloopregeling die dit jaar wordt beëindigd. Die rekening heb ik lopen bij de Rabobank. Ik heb nu van hen een brief gekregen dat zij dit bedrag gaan uitkeren als ik het niet via mijn werkgever opneem. Kosten die zij doorberekenen zijn 75,-. Ik vind dit een vreemde gang van zaken en zie op sites van andere banken niet dat zij een bedrag inhouden. Kan een bank zomaar kosten doorberekenen, zonder dat ik daar eerder van op de hoogte was gesteld. Ik heb ook geen keus. Het valt hoe dan ook vrij, ook al doe ik niets dan wordt dit bedrag ingehouden.

3185 6 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 23, 2021 om 08:20
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Kosten levenslooptegoed opnemen als je geen (ex-)werkgever hebt.

Neem je slechts een deel van je levenslooptegoed op? Dan betaal je € 75 aan administratiekosten per keer.Neem je je hele levenslooptegoed op, en is dit tegoed € 500 of hoger? Dan betaal je hier € 75 voor.Neem je je hele levenslooptegoed op, en is je tegoed minder dan € 500? Dan betaal je hier geen kosten voor.

https://www.rabobank.nl/particulieren/sparen/service/levenslooptegoed-opnemen/

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2021 om 09:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u het niet via uw werkgever opneemt, heeft de bank extra werk. En daar moet voor betaald worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2021 om 09:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Begrijp ik uit uw vraag dat u geen werkgever meer heeft via welke u de uitkering kunt krijgen? Als u wel een werkgever heeft via welke de regeling is opgebouwd is is er maar één advies om aan de kosten te ontkomen en dat is uit laten keren via die werkgever. Mogelijk is het zinvol omdat indien er sprake is van een voormalige werkgever (bijv. u bent gepensioeoneerd) omdat dan alnog daar geregeld te krijgen.

Mogelijk overbodig deze info: https://www.unie.nl/tips/levensloopregeling-loopt-af-na-2021 en let op de mogelijkheden om te bemiddelen m.b.t. belastingaangifte https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/overgangsrecht-levensloopregeling indien uw belastibaarinkomen in het jaar van opname (indien ineens) in dat belastingjaar erg hoog is en een hogere tariefgroep van toepassing zou zijn.

Re: bij nader inzien kan uitkering via de werkgever waar het saldo is opgebouwd en u er niet meer werkzaam bent problematisch zijn omdat die werkgever dan geen loonheffing kan inhouden omdat u niet meer op de salarislijst staat. En dan is de enige opte: via de bank (met aantekening dat andere banken ook kosten vragen voor de afwikkeling).

mo
door mof - Apr 23, 2021 om 11:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen
tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2021 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let op. Hebt u wellicht huurtoeslag, dan kunt u bij de afdeling Toeslagen vragen die uitkering als bijzonder inkomen te zien. Dan telt het niet mee voor de berekening van de huurtoeslag.