Je
door Jettie Mar 28, 2016 om 15:10
Geldzaken & recht

Levensloopsparen niet voor pensioen

Ik heb jarenlang gespaard via levensloopsparen. Nu blijkt dat ik dit (forse) bedrag moet opnemen voodat ik 61jaar wordt. Ik kan het dus niet gebruiken om eerder met pensioen te gaan. Ik wilde mijn werkgever er een maandelijks bedrag van laten uitkeren zodat ik minder kan gaan werken voor mijn pensioen. Dat kan belastingtechnisch niet.
Als ik het opneem gaat er eerst 2/3 aan belasting vanaf, op een bankrekening moet ik er alleen belasting over betalen en rente krijg je er nauwelijks over.
Wat te doen??

1206 3 Rapporteer

vaya_con_dios
door vaya_con_dios - Mar 28, 2016 om 15:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

De overheid probeert op alle mogelijke manieren om eerder stoppen met werken te ontmoedigen. Dit in tegenstelling tot enige jaren geleden. Als eerste zult u de vraag moeten stellen: wil ik eerder stoppen met werken (en word ik daarvoor belastingtechnisch gestraft), of werk ik door tot mijn AOW-leeftijd (dus niet 65-jarige leeftijd) om deze strafkortingen te ontlopen. AOW-leeftijd zal voor u minimaal 67 jaar zijn.
Is uw keuze: ik wil per se eerder stoppen met werken, dan kost dit onherroepelijk geld. Bij de keuze blijven doorwerken is de beste oplossing het vrijkomende bedrag in een banksparenproduct onder te brengen en deze pas te laten uitkeren als u de AOW-leeftijd bereikt heeft.
Geen van beide is een ideale oplossing (zelfs verre van dat), maar voor klachten moet u bij de overheid zijn.
Voor zover ik weet zijn ALLE politieke partijen vóór het langer doorwerken, dus zelfs bij de volgende verkiezingen kunt u uw ongenoegen niet kenbaar maken.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 28, 2016 om 18:34
302 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoe oud u nu bent en hoe groot het bedrag is en hoe het met uw pensioen gesteld is, maar er zijn zeker mogelijkheden om het vrijkomende bedrag voordeliger aan te wenden dan in een keer uit te laten keren.

Zoek eens een goede adviseur om die mogelijkheden te bekijken.

fr
door frans56 - Mar 28, 2016 om 19:11
230 Antwoorden / 9 Vragen

ga eens praten met uw bank, mogelijk hebben zij een oplossing om dit bedrag uit te smeren over een aantal jaren.  Mocht het zo zijn dat U dit bedrag toch perse in EEN keer moet laten uitbetalen   (lees 2/3 eraf voor de belasting)  dan is er altijd nog de mogelijkheid tot inkomensmiddeling..    HIER   meer info
Heeft U een huurwoning met huurtoeslag??  dan moet U zeker uitkijken met ineens afrekenen met de fiscus, grote kans dat U dan toeslagen kwijtraakt. of erger nog, voor 1 jaar de stempel scheefhuurder krijgt, immers op deze manier is uw inkomen in dat jaar vrijwel zeker boven de grens.
Of neem contact op met uw pensioenfonds voor alle mogelijkheden op een rijtje te laten zetten.