th
door theloon Feb 7, 2008 om 20:37
Geldzaken & recht

Levensverzekering verplicht ?

Hallo beste allemaal

Ik heb een vraagje over het al dan niet verplicht hebben van een levensverzekering bij een hypotheek.

Ik heb sinds bijna 4 jaar een hypotheek. Destijd is mij verteld dat het verplicht was een levensverzekering te hebben bij een (mijn) hypotheek. Nu hoor ik echter ook om mij heen dat dat NIET het geval is.

Mijn vraag is dus simpel : Is het hebben van een levensverzerking verplicht of niet ?

En als het niet verplicht is kan ik dan gewoon mijn levensverzekering opzeggen (neem aan dat ik het geld kwijt ben dan ?)

Alvast bedankt ! :)

24798 13 Rapporteer

door 4711 - Feb 7, 2008 om 20:41
885 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is afhankelijk van de voorwaarden hypotheek dus lees dat eens!

Wel mag je meestal oversluiten naar goedkopere firma, maar zomaar stoppen kan problemen geven, het is een zekerheid voor de bank, dat bij overlijden er nog voldoende geld te halen is....

Anders kan wel, maar dan word wegens het hogere risico de Hypotheek vele malen duurder..... want ze zijn niet gek!

th
door theloon - Feb 7, 2008 om 20:46
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je voor je snelle reactie.

Bij mijn overlijden (wat hopelijk nog lang op zich laat wachten) krijgt de bank mijn hele huis want ik heb geen nabestaanden, maakt dat nog wat uit ?

edwardus
door edwardus - Feb 7, 2008 om 21:34
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Bij een spaarhypotheek is een levensverzekering verplicht, bij andere hypotheekvormen kan dit anders liggen. Meestal neem je zo'n levensverzekering om de restschuld ineens te voldoen bij overlijden. In het geval van geen nabestaanden is een levensverzekering dus niet per sé zinvol, maar afkoop van een bestaande polis kan ook ongunstig uitpakken. Je kunt vrijblijvend de afkoopwaarde opvragen en uitrekenen of het wel interessant is.

Overigens mag je de begunstiging van een kapitaalverzekering ook wijzigen, ik weet alleen niet of deze polis aan de hypotheek verbonden is. Bijvoorbeeld als je een favoriete neef/nicht, buurman/vrouw, oom/tante etc. etc. hebt dan kun je die misschien ook als begunstigde aanwijzen?

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 7, 2008 om 21:51
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Wat voor een soort hypotheek heeft u en wat voor levensverzekering ? Keert deze uit zowel bij overlijden als op einddatum of alleen bij uw overlijden ?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 7, 2008 om 21:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag theloon,

Sommige hypotheeknemers willen wel graag dat je ook een levensverzekering bij hen neemt, doch sinds een aantal jaren is het verboden een degelijke koppelverkoop te verplichten.

Als je andere middelen voldoende hebt om een hypotheek af te lossen bij overlijden, of, bij (meestal oude) mensen met  een relatief lage hypotheek, is een levensverzekering niet verplicht.

Maar, zoals al is opgemerkt, is het in andere gevallen niet verstandig om geen kapitaal/(levens)verzekering te hebben, om de partner niet met een onoverkomelijk probleem op te zadelen bij vroegtijdig overlijden.

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Feb 8, 2008 om 12:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het voordeel voor de bank om een levensverzekering aan de hypotheek gekoppeld te hebben is dat in geval van overlijden zij (een deel van) de lening terugbetaald krijgen. Deze zekerheid hebben ze ook als u na 30 jaar nog in leven bent. Het voordeel voor u is dan weer dat de rente lager is.

Uw opmerkingen dat het huis naar de bank gaat omdat u geen afstammelingen hebt begrijp ik niet helemaal. Als u komt te overlijden, gaat het huis en uw overige vermogen naar uw erfgenamen. Dat kunnen kinderen zijn, echtgenoten, ouders, broers, zuster etc. Als tot in de 7e graad geen familielid te vinden is, dan pas vervalt uw nalatenschap aan de staat. De bank is echter geen erfgenaam van u.

kn
door knuffelhond - Feb 8, 2008 om 13:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wij zitten met hetzelfde probleem. Wij willen een spaar/aflossingsvrije hypotheek afsluiten, maar nu wordt er door verschillende adviseurs gezegd dat wij verplicht zijn bij hun de levensverzekering af te sluiten voor de hypotheek. Maar deze zijn vaak veel duurder dan bij een andere verzekeringsmaatschappij. Nu willen wij dus wel een levensverzekering bij de hypotheek alleen niet van de hypotheekversterker. Is dit mogelijk. Wie kan ons hier antwoord op geven en dan willen ook wel graag weten wat nu eigenlijk beter is een levensverzekering of een overlijdensrisicoverzekering. Want dit schijnt dus niet hetzelfde te zijn.

jvdorst
door jvdorst - Feb 8, 2008 om 13:38
186 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien heeft iemand anders wel een zinnig antwoord hierop, want dit raakt kant nog wal.

door 4711 - Feb 8, 2008 om 15:05
885 Antwoorden / 2 Vragen

Het is niet verplicht er een af te sluiten, maar ze kunnen dan de hypotheek weigeren..

Wel is het mogelijk reeds nu een verzekering af te sluiten van voldoende hoogte zodat je die kunt gebruiken en de adviseur de provisie mis loopt en dan bepaal je ook of het volle bedrag of afbouw word, en vaste of telkens stijgende premie...

Dus meer keuze en rustig denken, dus dan hoef je geen combinatie van producten te nemen!

ro
door roosenfrans - Feb 8, 2008 om 16:15
12 Antwoorden / 1 Vragen

Wat het eerste betreft: Het is wettelijk verboden een verplichte verzekering te koppelen aan het verkrijgen van een hypotheek bij diezelfde maatschappij af te sluiten. Dit is uw vrije keus. Als de hypotheekvoorwaarden eisen van een extra zekerheid in de vorm van een verzekering ben je in ieder geval niet verplcht ook die van hen af te nemen (verboden koppelverkoop). Je tweede vraag een risicoverzkering of een levensverzekering is aan jou. Bij een risicoverzkering is het zo dat er aan het einde van de rit niks overblijft als je dan nog in leven bent. Bij een lvensverzekering volgt een kapitaaluitkering aan het einde van de rit. Een tip bij het afsluiten van een verzekering: Ga na hoeveel je nog partner nog op kan brengen aan woonlasten als jij of omgekeerd komt te overlijden. Het deel wat je op kunt blijven brengen moet je niet verzekeren althans niet bij een risicoverzekering. Je betaalt dan teveel premie tov het risisco wat er gelopen wordt. Overigens kan bij een kapitaaluitkering de uitkering als zodanig belast zijn als ze hoger is dan het weteelijk vrijgesteld bedrag. Laat je daarover goed informeren.

capibo
door capibo - Feb 9, 2008 om 18:39
11 Antwoorden / 4 Vragen

Beste

Ik heb eind 2006 mijn hypotheek laten overschrijven. Heb nu de SNS budget hypotheek. Alles geheel aflossings vrij en geen levensverz nodig. Prima voorwaarden.

Je kunt altijd een levensverz afsluiten bij een firma die jij wilt en geheel los van je hypotheek

groeten T

capibo
door capibo - Feb 9, 2008 om 18:46
11 Antwoorden / 4 Vragen

Ter aanvulling

Je geld dat je al betaald hebt aan de levensverz. ben je nooit kwijt. Als jij besluit je hypotheek ergens anders onder te brengen kun je de levensverz. gewoon doorlaten lopen of premie vrij door laten gaan. Als je hem nu afkoopt betaal je een enorme hoop kosten en levert de verz. weinig op.

Ik zou adviseren premie vrij door laten lopen, dan levert hij over bv 15  of 20 jaar nog wat op

marcel75
door marcel75 - Feb 10, 2008 om 19:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@capibo,
Wat jij aangeeft is inderdaad mogelijk, maar fiscaal niet altijd aantrekkelijk. Als je de verzekering loskoppelt van je hypotheek, zal de uitkering belast zijn met inkomstenbelasting. Koppel je de lopende verzekering aan een nieuwe hypotheek, dan is de uitkering onbelast.