Em
door Emm2309 Aug 19, 2019 om 15:47
Geldzaken & recht

Levering radiator

Bij een vriend van ons een kleine radiator gekocht in een specifieke kleur. Op verzoek van ons heeft deze vriend bij hetzelfde bedrijf waar hij de kleine radiator heeft gekocht een grote radiator telefonisch besteld.

Omdat het een radiator in afwijkende afmetingen en in een specifieke kleur betreft heeft het bedrijf verzocht dit vooraf te betalen. Na ontvangst van de offerte hebben wij dat gedaan.

Bij leverering bleek dat de kleur niet de gevraagde kleur was. Dit hebben wij dezelfde dag nog gemeld bij het bedrijf.

Als oplossing werd aangegeven dat de radiator overgespoten kon worden bij een spuitbedrijf naar hun keuze, zij de helft van de kosten en wij de helft van de kosten. De kleur zou dan wel dicht in de buurt van de kleine radiator komen. De andere optie was de radiator over laten spuiten bij de producent van de radiator met aanzienlijk hogere kosten ook hier zij de helft van de kosten en wij de helft van de kosten.

Tijdens telefonisch contact hebben wij aangegeven dat de fout bij hen lag en dat wij vonden dat zij de radiator in de juiste kleur hadden moeten leveren.

Het bedrijf ontkent dat er tijdens de telefonische bestelling gesproken is over de specifieke kleur terwijl dat gesprek heeft plaatsgevonden over de carkit met een getuige erbij.

En het bedrijf geeft aan dat we de kleurcode hadden moeten controleren, terwijl dit op de site van het bedrijf absoluut niet te controleren is.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

1199 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 19, 2019 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Staat die specifieke kleur wél op de offerte vermeld?
Lijkt me dat die vriend dat voor je af moet handelen.
Als er niet geleverd is wat er besteld is dan dient leverancier te zorgen voor het juiste product.

Em
door Emm2309 - Aug 19, 2019 om 15:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3 nee er stond een verkeerde kleur op de offerte. En ja wij vinden ook dat de leverancier het juiste product moet leveren, maar de leverancier vind dat zij het juiste product heeft geleverd.

jo
door jorisw Aug 19, 2019 om 19:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je hebt besteld volgende offerte en ze hebben geleverd volgens de offerte dan treft de leverancier geen blaam en hebben ze inderdaad het juiste geleverd. Aardig van ze dat ze willen meebetalen aan de oplossing.

marita5
door marita5 - Aug 19, 2019 om 16:02
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Emm2309 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-niet-tevreden/anders-dan-verwacht

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2019 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er wel een kleur op de offerte staat, weliswaar de verkeerde, dan is er toch over een kleur gesproken?

Maar vriend heeft dan niet die kleurnummers vergeleken/gecontroleerd?

En waarom wikkelt vriend dat niet af? Hij heeft toch besteld?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2019 om 17:25
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het begrijp heeft u de radiator in de kleur gekregen al in de offerte stond?
Maar ik begrijp ook dat het een aankoop op afstand betreft en dan kunt het product zonder zelfs de reden aan te geven retour zenden.
Ik hoop voor u dat de 14 dagen bedektijd nog niet voorbij zijn.

Zo niet dan wordt het lastiger want dan is het een kwestie van bewijzen dat men de gevraagde kleurcode heeft geleverd. Het grote probleeis en blijft dat de kleurcode van het geleverde in de offerte stond aangegeven.
Als u kunt bewijzen dat werkelijk sprake is geweest van besliing met exact dezelfde kleur wordt het iets gemakkelijker want dan dient het bedrijf te zorgen dat de goede kleur wordt geleverd op basis van hetgeen vermeld/geregeld is in het burgerlijkwetboek art 7:17 en verder.
Ik zie dat een link niet doorkwam: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen/online-telefonische-aankopen

edrick3
door edrick3 Aug 19, 2019 om 18:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar ik begrijp ook dat het een aankoop op afstand betreft en dan kunt het product zonder zelfs de reden aan te geven retour zenden.
In dit geval dus niet: TS schrijft: Omdat het een radiator in afwijkende afmetingen en in een specifieke kleur betreft

ne
door neodutchio Aug 19, 2019 om 19:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Niet elke telefonische bestelling valt onder de wet koop op afstand:

  • Een telefonische bestelling of een bestelling via internet bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager.

edrick3
door edrick3 - Aug 19, 2019 om 18:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Em
door Emm2309 - 19 aug. 2019 om 15:59
1 Antwoorden / 1 Vragen
@edrick3 nee er stond een verkeerde kleur op de offerte. En ja wij vinden ook dat de leverancier het juiste product moet leveren, maar de leverancier vind dat zij het juiste product heeft geleverd.

Maar ze hebben dus blijkbaar geleverd wat er op de offerte stond.
Die had je dus moeten controleren en dat is blijkbaar door je over het hoofd gezien.

panter22
door panter22 - Aug 19, 2019 om 18:54
6599 Antwoorden / Vragen

Het was duidelijk dat je vriend nog een radiator wilde in dezelfde kleur als de eerder gekochte.
Hij heeft niet op de offerte gekeken of het werkelijk de goede kleur was. Hij is er vanuit gegaan dat alles goed was. Ik neem aan dat hij van de eerste radiator een offerte of rekening heeft gekregen met een kleurcode er op.
En nu is het de verkeerde kleur. Toch geen totaal andere kleur?
Wat is redelijk in dit geval? Alle schuld bij de verkoper te leggen?
Je vriend had ook beter op  moeten letten.
De kosten delen, vind ik in dit geval een redelijke oplossing.

Em
door Emm2309 - Aug 19, 2019 om 20:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Em
DOOR EMM2309 - 19 AUG. 2019 OM 15:59
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN
@edrick3 nee er stond een verkeerde kleur op de offerte. En ja wij vinden ook dat de leverancier het juiste product moet leveren, maar de leverancier vind dat zij het juiste product heeft geleverd.

Maar ze hebben dus blijkbaar geleverd wat er op de offerte stond.
Die had je dus moeten controleren en dat is blijkbaar door je over het hoofd gezien.

@edrick3, zoals ik geschreven heb, de kleuren staan niet op de site van het bedrijf. Dus hoe te controleren?