sv
door svaz Sep 19, 2015 om 10:41
Geldzaken & recht

Lindorff BV vraagt € 1.020 aan rente voor T-Mobile factuur!

Ik ben werkzaam bij Vluchtelingenwerk. Mijn klant heeft een brief van Lindorff BV ontvangen waarin ze melden dat T-Mobile op 22-12-2011 de schuld aan hen heeft overgedragen. Over de periode dec 2011 t/m nu berekent Lindorff een rente van € 1.020,93 (!!) terwijl de hoofdsom € 1.708,82 is. Is dit normaal???
Ik zie inmiddels ook een andere vordering op [Mijn Lindorff] open staan dd juni 2012: hoofdsom €2.080 en rente €196.
Deze rente is een stuk lager dan die van de eerste schuld.

Ik vertrouw het niet helemaal, wat moet ik doen?

Ik lees veel rare berichten over Lindorff BV, zowel hier bij Kassa als bij Radar. Begin me nu ook af te vragen of ze gewoon proberen om geld te vangen. Klant moet binnen een week gaan betalen / betalingsregeling treffen.

Graag reacties

Note: mijn klant was over de periode dec 2011 tm begin 2014 illegaal, zodoende dat nu deze brieven pas opduiken.

2480 22 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 11:00
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Bij vluchtelingenwerk zijn toch advocaten bereikbaar die heel goed weten hoe dit moet worden aangepakt?
U zelf kunt naar ik aanneem weinig of mogelijk zelf niets doen tenzij u over volledige volmacht beschikt.

De berekening zal niet alleen rente bevatten maar meer posten die, als ik naar de hoogte volledig in strijd lijken te zijn met toegestane bedragen. Men kan dan wel zogenaamd vorderen of beter gezegd dreigen maar er zal uiteindelijk geen enkele poot zijn om op te staan.
Hoe dan ook, wil men tot echte vordering overgaan, dan kan dat uitsluitend op basis van een vonnis van de kantonrechter waarvoor dan wel eerst een procedure gevoerd moet zijn.

Laat u zich niet imponeren en laat uw cliënt dat zich ook niet. In aansluiting op mijn eerste zin: dringend en snel een advocaat benaderen via uw netwerk.

ho
door hopetobehelping - Sep 19, 2015 om 11:15
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste svaz,

er zijn inderdaad veel klachten over Lindorff en het lijkt erop dat ze het ook niet zo nauw nemen met de wet.
Zie de volgende link, wellicht heeft u daar nog iets aan, klik hier.

Als ik u was zou ik juridische hulp inschakelen, wellicht kan dat bij Vluchtelingenwerk al geregeld worden voor uw cliënt. Het bedrag van € 1020,93 kan natuurlijk nooit de rente zijn over een periode van nog geen 4 jaar voor een bedrag van € 1.708,82. De rente die Lindorff in rekening mag brengen is de wettelijke rente.
Allereerst zou ik daarom als ik uw cliënt was de rente op de rekening en daarmee de rekening betwisten aangezien deze niet aan de wettelijke regels voldoet (rente klopt niet). Dat geeft uw cliënt dan weer wat tijd om juridische hulp in te schakelen.
Veel succes, laat u niet intimideren door Lindorff. Ook Lindorff dient zich uiteraard aan de wet te houden.

ro
door ron530 - Sep 19, 2015 om 12:08
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Beide vorderingen zijn door Lindorff opgekocht en als ze bestaan binnen de termijn van 5 jaar die er voor staat gestuit. Lindorff bv werkt samen met gerechtsdeurwaarders en wellicht is er toen al een uitspraak van de rechter geweest omdat enkel een deurwaarder gegevens uit de GBA mag opvragen. Doordat uw cliënt onvindbaar was lopen rente en kosten torenhoog op. De tweede vordering zit m.i. nog in het incassotraject waarbij een veel lagere incassorente gevraagd mag worden. U zou namens uw cliënt T mobile aan kunnen schrijven met de vraag of er toen ter tijd een vordering op cliënt rustte zoja dan wordt de vordering betwisten bijzonder moeilijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 15:48
16845 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 19 sep 2015, 12:08]Beide vorderingen zijn door Lindorff opgekocht en als ze bestaan binnen de termijn van 5 jaar die er voor staat gestuit. Lindorff bv werkt samen met gerechtsdeurwaarders en wellicht is er toen al een uitspraak van de rechter geweest omdat enkel een deurwaarder gegevens uit de GBA mag opvragen. Doordat uw cliënt onvindbaar was lopen rente en kosten torenhoog op. De tweede vordering zit m.i. nog in het incassotraject waarbij een veel lagere incassorente gevraagd mag worden. U zou namens uw cliënt T mobile aan kunnen schrijven met de vraag of er toen ter tijd een vordering op cliënt rustte zoja dan wordt de vordering betwisten bijzonder moeilijk.

In dat geval (bij een eerder vonnis) zou er een deurwaardersexploot zijn betekend en dat is als af te leiden uit de vraag, kennelijk NIET het geval.

Het adres zal door T.Mobile zijn gegeven.

Aan Ts herhaald: laat u niet intimideren!

sv
door svaz - Sep 19, 2015 om 16:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank allen voor jullie reacties.
Ik wil er nog aan toevoegen dat er voor de eerste schuld € 300 incassokosten en € 25 aan registratiekosten en ophogingen (?) worden gerekend.
Van de 2e schuld heeft meneer nog niets vernomen (waarschijnlijk omdat in 2012 zijn adres onbekend was) maar op Mijn Lindorff is te zien dat ook daar €300 incassokosten worden berekend naast de € 196,46 aan rente....

Wat ik ook vreemd vind, is dat Lindorff de brief nu stuurt naar het asielzoekerscentrum waar meneer van maart tot november 2014 heeft verbleven. Die hebben het naar meneer's nieuwe adres gestuurd. Meneer woont al sinds november 2014 niet meer in het asielzoekerscentrum. Als Lindorff bevoegdheid heeft om gegevens uit het GBA op te vragen waarom sturen ze dan een brief naar zijn vorige adres en niet naar zijn huidige adres?

sv
door svaz - Sep 19, 2015 om 16:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zijn de brieven die verstuurd zijn door Lindorff n.a.v schuld 1:

12-09-2015 Eerste aanmaning aan consument verstuurd naar (adres asielzoekerscentrum)
29-08-2015 Sommatie verstuurd aan consument (adres waar hij woonde toen hij nog legaal was: 2009 tm 2011)
15-02-2012 Retour afzender: onbekend.
09-02-2012 Retour afzender: onbekend. br 502
08-02-2012 Tweede aanmaning verstuurd aan consume018,200
14-01-2012 Retour afzender: vertrokken/verhuisd. brf 993
24-12-2011 Eerste aanmaning aan consument verstuu018,200

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 16:22
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, dat maakt het 'nog gemakkelijker'.
Er worden dus brieven gericht aan een foutief adres. In wezen behoeft u daar helemaal niets, let wel niets, mee te doen. 'Onverplicht ontvangen post'.

Laat ze maar 'rustig' komen met vervolg. U kunt overwegen om de laatste brief d.d. 12 september jl. terug te zenden met de melding dat de geadresseerde niet op 'dit' adres woont (en u niet op de hoogte bent van zijn huidige woon- of verblijfplaats (ook al weet u die wel!)).

Geef wel aan dat u de brief abusievelijk heeft geopend.

ro
door ron530 - Sep 19, 2015 om 16:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@gerrit als een persoon onvindbaar is dan kan een uitnodiging om bij de rechtbank te verschijnen ook via publicatie in kranten plaats vinden. De persoon in kwestie wordt dan verzocht om ter zitting te verschijnen. De moeilijkheid is dat de persoon in kwestie illegaal in het land verbleef en uiteraard niet op de rol zitting aanwezig is. Gevolg een verstek veroordeling die op de plank blijft liggen. Nu is de verblijfplaats bekend dus wordt de vordering opnieuw opgestart. Het lijkt me stug dat Lindorff zaken gaat verzinnen want dan waren ze al lang geleden op de fles gegaan.

Gr
door Grunn1 - Sep 19, 2015 om 19:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zaterdag 19 sep 2015, 16:22]Oh, dat maakt het 'nog gemakkelijker'.
Er worden dus brieven gericht aan een foutief adres. In wezen behoeft u daar helemaal niets, let wel niets, mee te doen. 'Onverplicht ontvangen post'.

Laat ze maar 'rustig' komen met vervolg. U kunt overwegen om de laatste brief d.d. 12 september jl. terug te zenden met de melding dat de geadresseerde niet op 'dit' adres woont (en u niet op de hoogte bent van zijn huidige woon- of verblijfplaats (ook al weet u die wel!)).

Geef wel aan dat u de brief abusievelijk heeft geopend.

Makkelijker???
Hoe wil je / kan je post versturen naar iemand die illegaal in Nederland verblijft. Een illegaal verblijvend persoon heeft geen vast woonadres.
Hoe kan een illegaal een telefoon abonnement afsluiten?? Als dit zomaar zou kunnen vind ik dit discriminerend tegenover legale personen die geweigerd worden omdat ze bijvoorbeeld een betalingsachterstand hebben. Deze mensen zijn tenminste nog te achterhalen.

Als het zomaar kan dat een illegaal een telefoonabonnement kan afsluiten dan gaan we de komende maanden nog heel wat meemaken met al die duizenden vluchtelingen die nu hier komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 20:07
16845 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 19 sep 2015, 16:23]@gerrit als een persoon onvindbaar is dan kan een uitnodiging om bij de rechtbank te verschijnen ook via publicatie in kranten plaats vinden. De persoon in kwestie wordt dan verzocht om ter zitting te verschijnen. De moeilijkheid is dat de persoon in kwestie illegaal in het land verbleef en uiteraard niet op de rol zitting aanwezig is. Gevolg een verstek veroordeling die op de plank blijft liggen. Nu is de verblijfplaats bekend dus wordt de vordering opnieuw opgestart. Het lijkt me stug dat Lindorff zaken gaat verzinnen want dan waren ze al lang geleden op de fles gegaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2015 om 20:10
16845 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 19 sep 2015, 16:23]@gerrit als een persoon onvindbaar is dan kan een uitnodiging om bij de rechtbank te verschijnen ook via publicatie in kranten plaats vinden. De persoon in kwestie wordt dan verzocht om ter zitting te verschijnen. De moeilijkheid is dat de persoon in kwestie illegaal in het land verbleef en uiteraard niet op de rol zitting aanwezig is. Gevolg een verstek veroordeling die op de plank blijft liggen. Nu is de verblijfplaats bekend dus wordt de vordering opnieuw opgestart. Het lijkt me stug dat Lindorff zaken gaat verzinnen want dan waren ze al lang geleden op de fles gegaan.

Heeft u gelezen dat er een exploot is / een vonnis? Ik niet! .

Als de vraag over een zitting / ontvangen deurwaardersexploot zou gaan zou daarop w gereageerd zijn Door anderen en mij. Het gaat over een (dfeig)brief.

ho
door hopetobehelping - Sep 19, 2015 om 21:52
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste svaz,

zie ook mijn eerste reactie, laat u niet intimideren. Er zijn regels voor wat de rentekosten mogen zijn.
Voor wat betreft de hoogte van de incassokosten, ook hier zijn regels voor, klik hier.

Lindorff 'koopt' vorderingen op en probeert er gewoon uit te slepen wat er uit te slepen valt. U heeft zelf ook al her en der gelezen dat Lindorff het vervolgens niet zo nauw neemt met de wet.
Laat u niet intimideren en vind juridische hulp voor uw cliënt.

Voor 'schuld 2' geldt overigens dat er zonder aanmaning geen incasso kosten in rekening mogen worden gebracht (zie de link over de incassokosten).

zoekster
door zoekster - Sep 19, 2015 om 22:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb even een tool gebruikt om de wettelijke rente te berekenen. Die is over een hoofdsom van 1708 ongeveer 200 euro, die 1000 euro klopt dus niet.

De rente van de tweede hoofdsom klopt.

Van beiden rekeningen kloppen de incassokosten.

Ik geloof niet in een vonnis, daar is in de brief van Lindorff geen melding van gemaakt en dat zouden ze zeker hebben gedaan als dat er was.

mu
door musicchips - Sep 19, 2015 om 23:06
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees hier en op andere fora dat Lindorff op dit moment nogal een agressief beleid voert op vorderingen die dreigen te verlopen (na 5 jaar). Misschien hebben ze vorderingen opgekocht.
Mijn advies is altijd: brieven bewaren, maar nergens op reageren. Dan wordt ik door het gros van de mede-forummers op de vingers getikt: je bent nalatig als je niet reageert. Maar heb ik dan iets ontvangen dan? Zolang ik er niet voor teken is daarvan geen bewijs.
Helemaal juridisch gezegd: binnen 5 jaar mag Lindorff een vordering innen, ook als ze die hebben opgekocht, maar dan moeten ze wel duidelijk maken waarop de vordering slaat (en daar hoef je niet om te vragen) en de incassokosten dienen te voldoen aan de daarvoor gestelde regeltjes.
Ik lees veel verhalen dat het niet eens duidelijk is waarop de vordering betrekking heeft.
Dan is het in mijn ogen gewoon bangmakerij.

Ik lees overigens ook veel dat mensen uit angst maar reageren en dan i.p.v. het gestelde bedrag een lager bedrag hoeven te betalen dat m.i. nog steeds veel te hoog is. Die mensen zijn dan blij dat de 1500 euro is omgezet naar 500 euro, maar ik zou pissig zijn, omdat de vordering misschien maar 50 euro was. Is wellicht de nieuwe manier om mensen bang te maken? Zolang de rechter er niet aan te pas komt, heet het nog altijd een schikking. Schik niet te snel met dit soort honden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2015 om 10:21
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Navigatie hiervoor: gewoon niet reageren is al gezegd, niet laten intimideren ook. De brief waarin nota bene niet eens aan het juiste adres gericht. Handelwijze in strijd met: noem er maar een paar maar in ieder geval ook voldoend om je niet ban te hoeven maken.

pe
door peterkeller - Sep 20, 2015 om 11:39
66 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst geldt natuurlijk al heel lang het motto "wie eist bewijst". De schuldeiser zal toch allereerst tot op de cent nauwkeurig moeten aantonen, en zeker ook bewijzen, hoe de vordering is opgebouwd en samengesteld. Natuurlijk inclusief het percentage en de berekening van de wettelijke rente. Dat zal de schuldeiser namelijk ook bij de Kantonrechter moeten doen.

Daarnaast zijn gemaakte schulden natuurlijk vaak wel opeisbaar en moeten die betaald worden. Maar de schuldeiser moet zich wel aan de wet en de juiste kosten houden, en niet zo maar effe gelijk een poot uitdraaien.

En als er geen harde bewijzen aangeleverd kunnen worden, is het gewoon einde oefening. Dan kunnen ze naar de kantonrechter stappen, maar die zal dan zekerheid grenzende waarschijnlijk hetzelfde zeggen en de vordering van tafel vegen.

De schuldeiser moet ook incassobrieven verzonden hebben en (eigenlijk) ook (aangetekend?) bewijs van ontvangst hebben. In de situatie van uw klant is dat wellicht wat lastig voor de schuldeiser, wat de positie van uw klant misschien wat beter maakt.

Ik zou nader bewijs, die moet voldoen aan de Wet Incassokosten, opvragen en natuurlijk een stevige onderbouwing en specificatie van de vordering gezien de reeds verstreken periode. Maar helemaal niet reageren is misschien te overwegen, en misschien zelf beter.

Een vordering uit overeenkomst, zoals hier waarschijnlijk het geval is, verjaard overigens pas na 5 jaar. Een vordering uit consumentenaankoop al na 2 jaar. Dat wordt vaak nog wel eens vergeten.

En vooral geen betalingsregeling aangaan. Dat kan schulderkenning inhouden, en dan zijn de rapen gaar voor uw klant. In het uiterste geval eerst maar een onderbouwing van de vordering opvragen, zonder enige schulderkenning.

De incassokosten worden geregeld in de Wet Incassokosten 1 juli 2012. Hier een aardige site waarin u kunt nagaan, of de schuldeiser zich wel aan de wet houdt.

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2015 om 12:32
16845 Antwoorden / 202 Vragen

De schuldeiser moet ook incassobrieven verzonden hebben en (eigenlijk) ook (aangetekend?) bewijs van ontvangst hebben. In de situatie van uw klant is dat wellicht wat lastig voor de schuldeiser, wat de positie van uw klant misschien wat beter maakt. [quote peterkeller gedeeltelijk]

Bewijs van ontvangst is moeten hebben is (m.i. helaas) wettelijk niet meer nodig. Bewijs van verzenden is voldoende.

In het onderhavige geval echter niet zo van belang aangezien de 'dreigbrief' niet juist is geadresseerd! (Foutief adres)

mu
door musicchips - Sep 20, 2015 om 17:11
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ik onderschrijf voor 95% zeker wat peterkeller schrijft. Goed bericht.
Ik ben misschien wat harder: zolang geen aangetekend schrijven, dan nooit ontvangen. Tenminste niet bewijsbaar. Tel uw aangetekende brieven.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2015 om 17:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=peterkeller schreef op zondag 20 sep 2015, 11:39]

De incassokosten worden geregeld in de Wet Incassokosten 1 juli 2012. Hier een aardige site waarin u kunt nagaan, of de schuldeiser zich wel aan de wet houdt.

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50

Deze wet geldt niet met terugwerkende kracht, dus zowel aan de tool als aan de wet kun je wat betreft vorderingen van voor 1 juli 2012 geen rechten ontlenen.

pi
door pieterwolters - Sep 21, 2015 om 17:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=musicchips schreef op zondag 20 sep 2015, 17:11]
Ik ben misschien wat harder: zolang geen aangetekend schrijven, dan nooit ontvangen. Tenminste niet bewijsbaar. Tel uw aangetekende brieven.

Maar het is natuurlijk ook weer van de gekke dat iemand aangetekende brieven moet gaan versturen om z'n geld te krijgen....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2015 om 13:05
16845 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 21 sep 2015, 17:39][quote=musicchips schreef op zondag 20 sep 2015, 17:11]
Ik ben misschien wat harder: zolang geen aangetekend schrijven, dan nooit ontvangen. Tenminste niet bewijsbaar. Tel uw aangetekende brieven.

Maar het is natuurlijk ook weer van de gekke dat iemand aangetekende brieven moet gaan versturen om z'n geld te krijgen....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2015 om 13:09
16845 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 21 sep 2015, 17:39][quote=musicchips schreef op zondag 20 sep 2015, 17:11]
Ik ben misschien wat harder: zolang geen aangetekend schrijven, dan nooit ontvangen. Tenminste niet bewijsbaar. Tel uw aangetekende brieven.

Maar het is natuurlijk ook weer van de gekke dat iemand aangetekende brieven moet gaan versturen om z'n geld te krijgen....

Musicchips@ de belastingdienst o.ä heeft een andere mening. Briefpost wordt altijd bezorgd.

Lees ook de nieuwe wetgeving hier eens op na.

Peterkeller @ het gaat hier over ontvangen brieven!