ZI
door ZIJP1978 Mar 21, 2022 om 10:16
Geldzaken & recht
Lois interieurontwerp fake website

Hallo,

Mijn vraag gaat over het bedrijf Lois Interieurontwerp. Ik heb contact gehad met dit bedrijf en ik vertrouwde het niet.

Ik ben op google gaan zoeken, dan zie ik telkens deze foto van de eigenaresse.

https://ibb.co/12b5h11

Deze foto kom ik tegen op instagram, google en facebook.

Dit zou ene Lois moeten zijn.

Maar nu blijkt dat dit helemaal niet de eigenaresse van het bedrijf is.

https://ibb.co/9y2QDx5

https://ibb.co/sPqh2Hm (hier heet dezelfde mevrouw Kirsten)

Dit is gewoon een soort standaard afbeelding die veel gebruikt word op fake websites.

Ik denk dat Lois niet bestaat en dat het misschien wel een fake site is.

Kan dit zomaar?

5834 13 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Mar 21, 2022 om 10:24
843 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vemoed dat deze foto een stockfoto is. Er zijn talloze site waar je gratis kunt downloaden of tegen een geringe betaling foto's kunt kopen en die kunt gebruiken voor weet ik wat.

Maar ik zou toch oppassen om meteen te ventileren (al dan niet tussen de regels door) dat de vrouw op de foto een bedriegster zou kunnen zijn. Goed overigens dat je je gevoel gevolgd hebt en ben gaan googelen.

sira
door sira - Mar 21, 2022 om 10:58
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dergelijke stockfoto's worden door zoveel bedrijven gebruikt. Op dit moment schiet er mij maar eentje te binnen en dat is Coolblue. Coolblue is geen fakesite. Er zijn zoveel andere websites van gerenommeerde bedrijven die gebruik maken van stockfoto's (zgn medewerkers) op de site plaatsen.

Forumleden noem er nog eens een paar?

redfloor
door redfloor - Mar 21, 2022 om 10:58
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat het gewoon een wat amateuristische site is. Staat ook geen telefoonnummer op. Maar het bedrijf bestaat wel gewoon, dus ik denk dat daar niet zoveel mis mee is.

sw
door swat1500 - Mar 21, 2022 om 12:06
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Een dergeljk bedrijf kan heel wel vanuit een woonadres worden gerund. De aard van het bedrijf vereist geen eigen bedrijfspand. De aard van het bedrijf lijkt ook niet erg lucratief in olichtersland.

Anderszijds is een correspondentieadres (fysiek en email) en een telefoonnummer wel handig. Alleen een contactformulier lijkt wat mager. Er is wel een KVK nummer dat correspondeert met het bedrijf en bevat een fysiek adres.
Volgens de KVK betreft het een eenmanszaak gevesitigd in een appartement. Dit laatste hoeft zoals eerder gezegd geen probleem te zijn gezien de aard van het bedrijf.

Opvallend is dan weer wel dat in de 2 zichtbare (ongedateerde) recensies twee namen van adviseurs worden genoemd die dan op de site zelf niet worden genoemd. Ook opvallend is dat maar twee recensies worden getoond.

Het hoeft geen fout bedrijf te zijn maar vooraf iets betalen zonder de betrokken ontwerper eerst zelf fysiek gesproken te hebben lijkt mij niet raadzaam.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2022 om 12:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook en mogelijk overbodig wijs ik u op  de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels etc.

en zie o.a. https://www.politie.nl/informatie/waaraan-kan-ik-zien-of-een-webwinkel-betrouwbaar-is. en ACM
www.consuwijzer.nl

panter22
door panter22 - Mar 21, 2022 om 14:56
6599 Antwoorden / Vragen

Bekend van Instagram.
De indruk wordt gewekt dat ze een Woonstylist award heeft gewonnen. Ze hoort niet tot de woonstylisten  met de meeste stemmen en komt niet op de site voor.
https://www.instagram.com/loisinterieurontwerp/
e
n
https://www.woonstylistaward.nl/verkiezing

mi
door miennaamishaaz - Mar 21, 2022 om 15:07
725 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas kan dit.

er zijn zoveel nepsites. net zoals de "Top of de list" loodgieter/sleutelmaker die 1000 euro per uur rekent.
Helaas is hier vrij weinig aan te doen, zonder zelf genoeg research te doen, en niet zomaar de eerste factuur/contract tekenen.

pe
door pebk - Mar 21, 2022 om 15:15
579 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan.

Naast stockfoto's kan een foto ook van deze een site als deze komen: https://thispersondoesnotexist.com/ Geen haan die daar naar kraait.

Ve
door Vera Hermans - Mar 12, 2023 om 18:02
3 Antwoorden / Vragen

Dit soort fake foto's komen veel voor op websites. Vaak worden er stock foto's gebruikt om vertrouwen te wekken. Deze foto's komen dan meestal van websites als Shutterstock of Istockphoto. Op dit soort sites verkopen fotografen hun foto's. Deze worden veelvoudig online gebruikt en worden vaak gebruikt voor personen die helemaal niet bestaan. Als je op zoek ben naar interieur sites waar wel 'echte' mensen achter zitten kun je beter naar gerenomeerde bedrijven kijken [EDIT REDACTIE: Link naar eigen website verwijderd i.v.m. reclame]

Het creëren van een valse identiteit met behulp van stockfoto's is over het algemeen ook niet legaal omdat dit beschouwd kan worden als identiteitsfraude. Het kan worden gezien als misleidende praktijken en kan gevolgen hebben. Ik zou dus niet zo snel met zo'n bedrijf in zee gaan.

ju
door juliomariner Mar 12, 2023 om 18:29
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Wel een beetje opvallende poging uw bedrijfje te promoten Vera.

rj
door rjw - Mar 12, 2023 om 21:26
3238 Antwoorden / 5 Vragen

De dame op de foto staat helrmaal niet op de website van dit bedrijf. Daar staan 2 andere dames op. Het plaatje lijkt op iets wat google heeft gemaakt. Beetje raar om een bedrijf daar op af te willen rekenen.

gerbera
door gerbera - Mar 12, 2023 om 21:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

We zijn al bijna een jaar verder en dan ineens reageren? (vraag is van 2022)

JMA2
door JMA2 - Mar 13, 2023 om 00:22
114 Antwoorden / 2 Vragen

@Vera, hoe bedenkt u het dat deze personen niet bestaan? Het zijn gewone mensen waarvan fotos worden verhandeld, ze bestaan dus echt wel.