ab
door abfabbussum Jul 23, 2011 om 10:47
Geldzaken & recht

Loonbeslag freelance medewerker

Kan een deurwaarder/incassobedrijf loonbeslag doen als je freelance-medewerker bent?

Situatieschets. Ik werk als 'onderaannemer' op freelancebasis bij bedrijf A. Deze huurt mij wekelijks in om voor hen te werken. Sommige dagen werk ik wel, andere dagen werk ik niet. Ik krijg dus alleen uitbetaald voor de opdrachten die ik voor dit bedrijf verricht. Nu word bedrijf A weer ingehuurd door bedrijf B (dit gebeurd op contractbasis).

Een deurwaarder/incassobedrijf is (hoogstwaarschijnlijk) mijn gangen nagegaan en heeft mij zien werken op het terrein van bedrijf B. Ik rij in een bedrijfsauto met het logo van bedrijf B. Nu heeft de deurwaarder/incassobedrijf een brief gestuurd naar bedrijf B met daarin een loonbeslagaanvraag (of hoe je zoiets wilt noemen...???). De administratie van bedrijf B heeft het beslag doorgestuurd naar bedrijf A, omdat ik voor hun opdrachten verricht.

Nu is mijn directe opdrachtgever (bedrijf A) op dit moment op vakantie in het buitenland, en de administratie van bedrijf B wil geen inlichtingen aan mij verstrekken, omdat men zegt dat zij geen partij zijn in dit geheel, en dat ik mijzelf moet richten aan mijn directe opdrachtgever. Maar ja, dat kan dus niet want hij, de eigenaar van bedrijf A is op vakantie.

Om het geheel nog even kort te omschrijven. Ik ben bij beide bedrijven (zowel bedrijf A als bedrijf B) NIET in loondienst. Ik verricht alleen arbeid op freelancebasis.

Kan men dan beslag leggen op de vergoedingen die ik krijg van bedrijf A voor de arbeid die ik daar verricht?

7518 5 Rapporteer

ro
door ron530 - Jul 23, 2011 om 12:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De deurwaarder ziet wel een relatie tussen u en opdrachtgever A, u werkt immers op freelancebasis voor A en heeft geen andere opdrachtgevers. B de tweede partij heeft niets met u te maken die doet zaken met A. Omdat A uw enige opdrachtgever is wordt dat gezien als verkapt uitzendwerk. De deurwaarder gaat er dus van uit dat A een werkgever is en doet een loonbeslag.

ab
door abfabbussum - Jul 23, 2011 om 12:51
5 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 23 jul 2011, 12:38]De deurwaarder ziet wel een relatie tussen u en opdrachtgever A, u werkt immers op freelancebasis voor A en heeft geen andere opdrachtgevers. B de tweede partij heeft niets met u te maken die doet zaken met A. Omdat A uw enige opdrachtgever is wordt dat gezien als verkapt uitzendwerk. De deurwaarder gaat er dus van uit dat A een werkgever is en doet een loonbeslag.

Bedankt voor je antwoord, maar bedrijf A is bij lange na niet mijn enige opdrachtgever, ik heb er zo'n stuk of vijf. Ik weet niet hoe het juridisch in elkaar zit, maar bedrijf A is niet mijn werkgever. Er zijn geen (papieren) contracten tussen mij en bedrijf A. Ik ben ZZP'er en na gedane arbeid voor bedrijf A schrijf ik een factuur.

ro
door ron530 - Jul 23, 2011 om 13:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als je googled op freelancer en loonbeslag komt er aardig wat boven en dat ziet er niet best uit. Het komt er op neer dat alle inkomsten naar de deurwaarder gaan en dat blijft zo tot de schuld voldaan is. Een beslag vrije voet is er niet. Zaak is dus om met de deurwaarder in contact te treden en een regeling "als dat nog mogelijk is" te treffen. De grootste opdrachtgever A in dit geval zit niet op een freelancer met schulden te wachten en als je die kwijt raakt kun je het wel schudden.

vladja
door vladja - Jul 23, 2011 om 13:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bedrijf B had de papieren terug moeten sturen aan de deurwaarder met de mededeling dat je niet in dienst bent bij bedrijf B en dat B ook geen opdrachtgever is.

De deurwaarder kan wel beslag leggen op de betalingen van jouw facturen door bedrijf A. Maar daarvoor moet de deurwaarder zich rechtstreeks tot bedrijf A wenden.

Vladja

poltol
door poltol - Jul 23, 2011 om 13:44
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als u werkt volgens het principe "uurtje factuurtje" dan is er geen sprake van loon.
De deurwaarder is dus in de war.

Maar ......... ik zou toch maar even langs een advocaat gaan, of het juridischloket, en daar eens navragen hoe dit werkelijk zit.

Als u ergens schuld [of een ander betalingsverplichting] heeft kan de deurwaarder wel proberen uw geld op te pikken voor dat het u bereikt.
De betaling zal, denk ik zo, toch wel via een benk lopen.
Er daar kan dan wel weer geld "gevonden" worden, door de deurwaarder.

En, niet onbelangrijk, soms is het handig om eens met de deurwaarder te bellen om te zien of het niet handig is om toch maar eens iets te gaan betalen.

Vr.gr. poltol