Do
door Doorgert090362 Nov 23, 2017 om 10:42
Geldzaken & recht

Loonbevriezing

Ik ben sinds 1 november 6 jaar in dienst bij een bedrijf en ga nu mijn zevende jaar in . De eerste 5 jaar had ik loonbevriezing, dus ging ik geen schaal omhoog dus ook geen loonsverhoging, Het 6e jaar  ging ik van schaal 0 naar D2 met wel loonsverhoging. Ik ben nu 1 november het 7e jaar ingegaan.Nu is mijn vraag of ik nu
per 1 november weer een schaal hoger ga of dat het in periodieke stappen gaat, want mijn werkgever zegd dat ik nu geen schaal omhoog ga, maar dat het in periodieke stappen gaat van 8 jaar en daarna pas weer een schaal omhoog ga. Kunt u mij hier antwoord opgeven want ik kom er niet uit.

2393 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2017 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees uw CAO door, daar moet het instaan.

Cookies
door Cookies - Nov 23, 2017 om 10:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een schaal is onderverdeeld in treden. Pas als je bij de laatste trede aan het einde van de schaal zit, ga je naar een volgende schaal. Dat kun je zelf allemaal nakijken in de CAO, al dan niet online.

brainless
door brainless Nov 23, 2017 om 13:29
324 Antwoorden / 0 Vragen

Je gaat vaak alleen naar de volgende schaal als je een andere functie krijgt.

Mijn man heeft 6 a 7 jaar boven in zijn schaal gezeten en kreeg er niks bij.
Nu heeft hij promotie gemaakt en is hij een schaal omhoog gegaan (en kan weer iets groeien).

jo
door jorisw Nov 23, 2017 om 13:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt ook vaak een promotie naar een hogere schaal gegeven zonder dat je een andere functie krijgt. Het hangt maar net af hoe het in het betreffende bedrijf gedaan wordt.

me
door mein33 - Nov 23, 2017 om 13:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Deze vraag kunt u beter voorleggen aan uw vakvereninging/vakbond.
Zoveel beroepen en of functies, zoveel te meer loonschalen en inschaling daarin er bestaan.
Het is vanaf de zijlijn niet te bepalen of aan te geven in welke loonschaal u zit en welke periodieke verhoging(en) daarin zijn vastgesteld.
Maar stappen van 8 jaar lijkt mij zeer ongebruikelijk.

costnix
door costnix Nov 23, 2017 om 18:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Binnen die schaal zijn 8 stappen. Per jaar gaat men één stap omhoog.

ro
door ron503 - Nov 23, 2017 om 14:58
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft nu loonschaal D2 en die schaal kent een aantal periodieken van een jaar, elk jaar gaat uw salaris stapsgewijs omhoog totdat u na 8 jaar aan de top van die schaal zit en het maximale salaris ontvangt. Het is wel zo dat de 5 jaar die u in loonschaal 0 zat niet meetellen voor de schaal waarin u nu zit.

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2017 om 19:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt anders altijd nog aan de afdeling personeelszaken vragen.

sw
door swat1500 - Nov 24, 2017 om 00:50
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag is inderdaad niet zo eenvoudig te beantwoorden. Er bestaat geen wettelijke regeling daartoe. U bent dus afhankelijk wat hierover in uw arbeidsovereenkomst of CAO is opgenomen.
Een loonschaal is vaak verbonden aan een bepaalde functie. Een andere functie binne het bedrijf kan een andere loonschaal inhouden.
Vaak (maar niet altijd) kan een loonschaal uit periodieken bestaan. Binnen die loonschaalkan je na een bepaalde periode (meestal een jaar) naar een volgende periodiek gaan.
Na de laatste periodiek hoeft het niet zo te zijn dat je vervolgens een hogere loonschaal krijgt. Zoals gezegd is de loonschaal vaak verbonden aan de functie. Ook dat kan echter binnen de arbeidsovereenkomst of CAO anders geregeld zijn. Ook zou het zomaar kunnen zijn dat er voor uw bedrijf geen CAO van toepassing is en in de arbeidsovereenkomst een vast salaris is afgesproken en niets over jaarlijkse loonverhogingen.  U heeft dan niet automatisch recht op een jaarlijkse loonverhoging en moet dat elk jaar weer met uw werkgever afspreken.
Dit alles staat ook nog los van eventuele loonsverhogingen voor de gehele sector of een prijscompensatie.

Voorbeeld ter illustratie:
Ik werk bij een overheidsinstantie. Aan mijn functie zit een loonschaal verbonden. Deze loonschaal kent 10 periodieken. Dit betekent dat zolang ik deze functie bekleed ik 10 jaar lang (bij goed functioneren) een periodiek krijg. Na die 10 jaar krijg ik dus geen periodieken meer en blijf ik hetzelfde salaris houden.
Wil ik dan een hoger salaris dan zal ik moeten sollicteren naar een (hogere) functie of mijn werkgever ervan zien te overtuigen dat mijn functie zo zwaar is dat deze hoger gewaardeerd moet worden.
Daarnaast kent de overheid een CAO. Deze moet om de 2 jaar verlengd of vernieuwd worden. hierbij kan afgesproken worden dat vanwege prijsstijgingen of om de overheid aantrekkelijk te houden voor werkzoekenden alle salarissen met een bepaalt percentage of bedrag te laten stijgen.

Het zou dus in mijn geval kunnen dat ik na een jaar werken op mijn basissalaris een periodiek krijg en (omdat er een nieuwe CAO is gekomen)  een loonstijging van x%.
Ben ik aan het eind van mijn periodieken dan krijg ik alleen de binnen de CAO afgesproken loonstijging.

TS moet dus voor zichzelf uitzoeken of er voor de branche waarin hij werkzaam is een CAO is afgesproken en wat daarin is geregeld. Daarnaast moet TS in zijn eigen arbeidsovereenkomst kijken wat daarin is overeengekomen met betrekking tot het te ontvangen loon.
Er zijn een groot aantal varianten mogelijk.