Wi
door Wilhelmina2 Jul 11, 2019 om 17:18
Geldzaken & recht

Loonheffing pensioen en bijstand

Ik ben 58 en krijg maandelijks een klein pensioen van mijn overleden man. Nu ben ik onlangs in de bijstand gekomen. Volgens de gemeente moet  het pensioenfonds  geen loonheffing meer aftrekken van het maandelijks pensioen bedrag. Hierdoor krijg ik maandelijks een hoger pensioen bedrag uitbetaald. Mijn Bijstand wordt met dit pensioen in mindering gebracht. Echter, nu moet ik een bedrag aan de belastingdienst betalen vanwege te weining betaalde loonheffing? Ik heb het gevoel dat dit niet klopt want onder de streep krijg ik maandelijks minder dan waar ik recht op zou hebben.
Mijn vraag is of dit klopt dat men geen loonheffing bij pensioenfonds moet aanvragen zodat de gemeente minder bijstandsuitkering hoeft uit te betalen.

8237 10 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2019 om 17:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 11, 2019 om 17:49
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@AURORA het gaat niet om aftrek van inkomsten bij bijstand maar over het samentellen door de belastingdienst van meer dan één inkomstenbron.
In het onderhavige geval de pensioenuitkering en de bijstanduitkering.

aurora1
door aurora1 Jul 11, 2019 om 17:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kan lezen. In de vraag wordt dit impliciet verondersteld. Het handigst is als vraagsteller uitleg vraagt aan de uitkerende instantie.

Wi
door Wilhelmina2 Jul 15, 2019 om 19:53
Antwoorden / 1 Vragen

Alle hulp is welkom, dank voor uw reactie

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2019 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet aan de belastingdienst betalen over 2019? Of is dat de definitieve van 2018?

U schrijft onlangs in de bijstand gekomen.

De bijstand vult het inkomen aan tot een bepaald netto bedrag. Op één inkomen, dus dat pensioen of de bijstand moet de loonheffingsKORTING worden toegepast.

Als de bijstand vindt dat de pensioenuitvoerder de loonheffingskorting moet toepassen, waardoor u dus netto een hoger pensioen hebt, houdt de bijstand, als het goed is, over de hele bruto aanvulling loonheffing in.

Uw totale inkomen uit pensioen en bijstand is zo laag dat dat bruto onder de ca. € 20.000 blijft, waardoor u niets zou hoeven nabetalen.

Als de bijstand vindt dat zij de loonheffingskorting moeten/willen toepassen, dan heeft u dus een netto lager pensioen, maar hogere netto bijstand.

In principe is het lood om oud ijzer.

Maar omdat u het over “loonheffing aanvragen” hebt, kan het zijn dat u het niet goed begrepen hebt. Dus als ik u was zou ik nog maar eens bij de soos vragen wat ze precies willen dat u doorgeeft aan de pensioenuitvoerder. Want die twee posten samen netto opgeteld moeten kloppen met wat u hoort te ontvangen alsof u alleen bijstand hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 11, 2019 om 18:07
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, ik kan deze reactie ook goed volgen zij het dat TS toch wel degelijk een aanslag heeft gekregen en de opmerking dat het inkomen uit pensioen en bijstand zo laag is dat bruto ( u bedoelt neem ik aan het fiscale inkomen) onder de € 20.000 blijft). Zij moet dus wel degeloijk nabetalen en is het in haar geval klaarblijkelijk 'geen lood om oud ijzer'. En dus in ieder geval meer dan voldoende reden om goed navraag te doen. Eventueel bij een maatschappelijke dienstverleningsinstantie.

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2019 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een pensioen en bijstand is het bruto-inkomen het fiscale inkomen.

En we weten niet waarover zij moet nabetalen.

Wi
door Wilhelmina2 Jul 15, 2019 om 20:04
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reacties
ik moet betalen over het verschil van Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen en het betaalde Loonheffing. Mijn Verzamelinkomen is 14.106.
Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen € 2.890
Loonheffing af € 1.903
Te betalen € 987

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2019 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wilhelmina

Maar over welk jaar gaat dat? Ik neem aan 2018? En waar bestond uw inkomen toen uit? Uit loon en pensioen? Of WW en pensioen?

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2019 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw inkomen in 2018 uit pensioen en een andere uitkering bestond, bijvoorbeeld WW, is de berekening helemaal correct.
Bij 14.106 is de totale loonheffing 5.155, al ingehouden loonheffing 1.903, te verrekenen loonheffingskorting  2.265, maakt na te betalen € 987.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 11, 2019 om 18:00
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn eerdere reactie lijkt verdwenen nadat ik eerst ook een reactie gaf op een al gegeven antwoord.
Het lijkt mij dat u gelijk heeft met uw zienswijze gelet op ook de info die u hier krijgt. http://www.internetwerkt.nl/forum/topic/13799-salaris-en-aanvullende-bijstandhoe-zit-het-met-belastingen/

Men heeft u m.i. bij ue Gemeente onjuist, in ieder geval onvolledig geïnformeerd. Normaliter is het vragen om loonheffingskorting alleen zinvol bij de het hoogste bedrag dat u van een instantie ontvangt en als dat het persioenfonds is kan dat gewoon bij het pensioenfonds en kan op de bijstrandsuitkering - mits die lager is dan de pensioenuitkering - niet worden toegepast. Het achterliggende punt is dat voor het vastellen van uw inkomstenbelasting al uw inkomsten bij elkaar worden opgeteld waardoor als u bij beide de loomnheffingskorting zouden worden toegepast u inderdaad een naheefyng ontvangt.
Hoe dan ook adviseer ik  u met de naheffingsaanslag naar uw Gemeente kunt gaan en voor te leggen dat u ook recht heeft op dat bedrag als uw totale inkomsten daardoor minder zijn dan waarop uw bijstand is geregeld.
Naar mijn mening is uw vraag een juiste vraag en is mijn antwoord dat het inderdaad onjuist is.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2019 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Dan nog maar eens het topic goed lezen en ook mijn reactie. En vooral de vraag of het de definitieve aanslag 2018 is.

Het kan niet dat zij nu al aan de belastingdienst zou moeten betalen wegens te weinig betaalde loonheffing over 2019.

Ik ga er van uit dat de Ts veronderstelt ook over 2019 straks na te moeten betalen, terwijl zij recht heeft op een bepaald NETTO bedrag.

En daar gaat onder meer de rest van mijn reactie over. Haar bruto pensioen en bruto bijstand blijven onder die ca. € 20.000, en als  de loonheffingskorting correct op één inkomen is toegepast, zou zij niet hoeven nabetalen.

va
door vanlotjegetikt - Jul 12, 2019 om 08:46
809 Antwoorden / Vragen

Gezien uw leeftijd vraag ik u of dat u voor een IOAW in aanmerking kon komen.
Zou bij het pensioenfonds aangeven dat ze gewoon loonheffing inhouden.
Wat wel gebeurt is dat uw Bijstand wordt gekort op grond van uw NP.U dient dat bedrag ook altijd 2 per jaar aan te laten passen  bij de Gemeente omdat uw NP wordt aangepast naar inflatie oid.

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2019 om 09:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vanlotjegetikt

Wat is een NP. En wat moet je twee keer per jaar doorgeven?

Of het nu IOAW is of gewone bijstand, maakt voor de vraag geen verschil.

En als de soos de loonheffingskorting wil toepassen, dandoen zij dat. Daar kan je tov de soos niet in kiezen.

va
door vanlotjegetikt Jul 12, 2019 om 13:07
809 Antwoorden / Vragen

Nabestaandepensioen.
Scheelt tikwerk. Klopt helemaal maar IOAW heeft wat andere voorwaarden mbt vermogen ed. Wijzigingen in de hoogte van het inkomen moet altijd worden doorgegeven aan de Gemeente en het Nabestaandenpensioen wordt wel eens Januari/july aangepast/geïndexeerd.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is geen Facebook.

Maar ook bij IOAW wordt det nabestaandenpensioen aangevuld tot een bepaald netto bedrag. Dus of het bijstand is of IOAW doet helemaal niet ter zake.

De meeste pensioenen worden al jaren niet meer geïndexeerd en al helemaal niet twee keer per jaar.

U bent in de war met het nabestaandenpensioen van de staat, maar dan zou de Ts geen bijstand krijgen.

ma
door majoha - Jul 12, 2019 om 10:09
33 Antwoorden / 31 Vragen

Beste Wilhelmina,

ik zit al 9 jaar in dezelfde situatie. Het klopt dat loon/inkomstenbelasting maar van 1 bron (AOW of Pensioeninstelling) kan worden geheven.
Dat zijn regels van de Belastingdienst die een gemeente of een pensioen instelling verplicht is uit te voeren. In mijn geval is mijn AOW gekort. Maar mijn pensioen is nog lager en daar wordt dus loonbelasting op ingehouden.  Ik kon met 65 jaar kiezen, maar had toen geen idee hoe het allemaal in elkaar zat en koos toen voor pensioen instelling.
Elk jaar moet ik hierom een Voorlopige Aanslag indienen om niet bij de aangifte geconfronteerd te worden met een groot nabetalingsbedrag. Dat houdt in dat ik dus aan het begin van het belastingjaar een schatting van mijn inkomen maken en vooraf al een gedeelte van het totale  belasting bedrag voor dat jaar betaal. Is het teveel dan krijg ik het terug

Misschien is het handig om jouw situatie met iemand van het juridisch loket, rechtswinkel of het buurthuis te bespreken of die keuze toch niet teruggedraaid kan worden.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw AOW gekort? En op uw pensioen wordt loonheffing ingehouden?

Dat kan dus niet kloppen. Als op uw AOW de loonheffingskorting toegepast wordt, waardoor de AOW bruto/netto is, afgezien van de ZVW, en u hebt een laag pensioen van zeg niet meer dan € 5.000 per jaar, dan is de inhouding op het pensioen voldoende en hoeft u geen VA aan te vragen.

Maar dat is overigens helemaal niet waar het bij de Ts om gaat.

ma
door malty Jul 12, 2019 om 12:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@majoha Wat u beweert dat er maar bij een uitkering loonheffing kan worden ingehouden klopt niet.
Misschien, als u van de voorlopige aanslagen af wilt, maar bij beide uitkeringsinstanties aangeven dat ze geen rekening moeten houden met de loonheffingskorting.
Krijgt u elke maand dan wel netto minder uitgekeerd.

lees eens https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/pensioen_en_andere_uitkeringen/u_hebt_de_aow_leeftijd_bereikt/loonheffing_over_uw_aow_pensioen_of_andere_uitkering/

gerbera
door gerbera Jul 12, 2019 om 12:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@majoha heeft het niet over loonheffing maar over loon/inkomsten belasting en dat is heel wat anders en ook niet klopt wat deze schrijft.

ma
door malty Jul 12, 2019 om 12:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens op de jaaroverzichten, daar staat op of (loon)heffingskorting is toegepast.

ma
door malty Jul 12, 2019 om 12:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera De TS schrijft dat op haar pensioenuitkering loonbelasting wordt ingehouden. Loonheffing is loonbelasting en premies volksverzekeringen.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malty

Maar Majoha is de Ts niet. En Majoha schrijft dat maar van 1 bron loon/inkomstenbelasting geheven kan worden.

En dat is natuurlijk onjuist.

De Ts en ook Majoha gooien de termen loonheffing en loonheffingskorting doir elkaar.

ma
door malty Jul 12, 2019 om 16:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, TS had natuurlijk majoha moeten zijn.

gerbera
door gerbera - Jul 12, 2019 om 12:32
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@majoha, u gooit een paar dingen door elkaar. Loon/inkomsten-belasting wordt zowel van het pensioen alsmede van het AOW ingehouden.
Het feit dat u een voorlopige aanslag krijgt betekend dat u met beide inkomens boven de grens komt. Maar de vraag gaat over loonheffing en dat wordt op 1 inkomen toegepast.

ma
door malty Jul 12, 2019 om 13:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer je zowel AOW- als een pensioenuitkering hebt bestaat grote kans dat je totaal te weinig loonheffing betaald en je het jaar daarop een voorlopige aanslag krijgt.
Om dat te voorkomen kun je bij beide instanties, AOW en pensioen verzoeken om geen rekening te houden met de loonheffingskorting.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

LoonheffingsKORTING wordt op 1 inkomen toegepast.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malty

Bij beide inkomens geen loonheffingskorting toepassen is onzinnig als het pensioen gering is, zeg niet meer dan € 3.000 pensioen per jaar naast de AOW. Dan wordt er over het pensioen genoeg ingehouden samen met de heffingskortingen, om de belastingplicht te dekken.

ma
door malty Jul 12, 2019 om 14:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Ik neem dat graag van u aan.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@makty

Iemand met AOW en een partner, en een pensioen van zeg € 2.000 per jaar, krijgt zelfs de ingehouden loonheffing op zijn pensioen helemaal terug.

En die persoon gebruik dan nog niet eens de volledige loonheffingskorting. Hij zou nog makkelijk € 1000 pensioen meer kunnen ontvangen, want ook de daarover ingehouden loonheffing komt terug.

Dus die persoon zou juist EN bij de SVB EN bij de pensioenuitvoerder de loonheffingskorting kunnen laten toepassen. Heeft hij het meteen in handen.

gerbera
door gerbera Jul 12, 2019 om 22:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry @tijger1 was ff het woordje "korting"vergeten maar verder klopte het toch wel?

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2019 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera
Ik zag uw reactie nu pas, krijg om de een of andere reden geen melding meer.

Maar inderdaad op 1 inkomen, dus de AOW wordt de loonheffingskorting toegepast. Maar de loonheffingskortingen zijn zo hoog dat ook op de AOW voor alleenstaanden geen loonheffing meer ingehouden hoeft te worden.
En als Majoha boven die ca. € 20.000 bruto aan pensioen en AOW uitkomt, moet zij dus wat inkomstenbelasting en premie nabetalen ivm het hogere percentage en de afbouw van de loonheffingskorting.

ma
door majoha - Jul 12, 2019 om 15:25
33 Antwoorden / 31 Vragen

Beste tijger en anderen.

ik heb in het buitenland gewoond en dan word de AOW gekort. Ik kom dus niet bij AOW boven ‘de grens’ uit. Ook niet met het pensioen dat ik in Nederland als part-timer heb opgebouwd.
Ik heb per ongeluk /inkomstenbelasting laten staan in de tekst en dat wekt verwarring.

Verder kan niet de SVB en het Pensioenfonds loonheffing toepassen. En had ik de mogelijkheid om te kiezen. Ik betaal dus te weinig loonbelasting op mijn pensioen.

een voorlopige aanslag krijg je of kun je zelf indienen bij bijvoorbeeld een variabel inkomen. Ik blijf bij mijn advies vraag advies bij een deskundige.

Gezien de reacties op mijn reactie had ik beter niet kunnen reageren.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

#majoha

Maar u snapt het niet. Loonheffing is iets wat de SVB of de pensioenuitvoerder  INHOUD. Dus wat u betaalt. LoonheffingsKORTING is een bedrag wat in mindering gebracht wordt op het te betalen bedrag aan loonheffing.

Maar als u zelfs een verlaagde AOW hebt en daarnaast een pensioentje, wat samen bruto niet meer is dan € 20.000, terwijl er op het pensioen loonheffing wordt ingehouden, kunt u geen nabetaling hoeven doen.

ma
door malty Jul 12, 2019 om 16:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik begrijp is dat toen u 65 werd, u gekozen hebt om de loonheffingskorting op uw pensioen te laten toepassen.
Hierdoor wordt er minder belasting op uw pensioen ingehouden, u krijgt namelijk een korting op de loonheffing.
Wanneer u voor dit jaar al een voorlopige aanslag hebt, laat het pensioenfonds dan weten dat ze vanaf 1-1-2020 geen loonheffingskorting meer moeten toepassen.
U betaalt over dat pensioen dan meer belasting waardoor u maandelijks wel netto minder overgemaakt krijgt . De SVB past de loonheffingskorting automatisch toe, als u dat niet gewijzigd hebt kan het zijn dat de SVB dat nog steeds doet, Kijk op het AOW jaaroverzicht, daar staat het aangegeven.

sira
door sira Jul 12, 2019 om 18:49
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@Malty
TS is nog geen 65, ze schrijft zelf dat ze 58 is.

ma
door malty Jul 12, 2019 om 19:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@sira   Nee de TS niet maar Mahoja wel en daar was het antwoord voor, sorry.

ma
door majoha Jul 12, 2019 om 19:46
33 Antwoorden / 31 Vragen

Beste Tijger,

Ik probeer het in andere woorden nog eens uit te leggen.
Als je een aantal jaren niet in Nederland hebt gewoond, bouw je in die jaren dat je in het buitenland was geen AOW op. Je ontvangt dus met 65 jr. geen volledige AOW. Ik word dus gekort op de AOW want je krijgt geen 100%  AOW.maar een percentage van die volledige AOW.
Ik heb het nergens over loonheffingskorting.

Ik koos ervoor om het pensioenfonds loonbelasting te laten inhouden. Achteraf, geen goed idee.
Omdat mijn pensioen lager is dan mijn gedeeltelijke AOW, waar dus GEEN loonbelasting op wordt ingehouden, betaal ik dus te weinig loonbelasting.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@majoha

Dan nog maar een keer. Als er op uw AOW geen loonheffing wordt ingehouden, wordt daar dus de loonheffingskorting toegepast. Prima.

Als op uw hele pensioen loonheffing wordt ingehouden, zonder dat er loonheffingskorting wordt toegepast, ook prima. Dus juist wel een goed idee.

U moet dan wel een echt fiks pensioen hebben, als u met die lagere AOW plus het pensioen, nog inkomstenbelasting moet nabetalen.

Maar ik denk nog steeds dat u abuis bent, omdat u schrijft dat u kon kiezen. Ik denk dat u bij het pensioenfonds gekozen hebt, dat zij de loonheffingskorting toepassen.  En dat is dan het probleem, want de SVB past dat ook standaard toe.

Maar afgezien van dat alles, is dat niet hetzelfde probleem als van de Ts. Die hoort NETTO een bepaald bedrag te krijgen, en zij denkt dat ze dat niet krijgt, of gaat krijgen.

gerbera
door gerbera - Jul 12, 2019 om 22:32
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@majoha, het gaat dus over loonbelasting. In dat geval klopt het wel dat u een navordering ontvangt want ook over AOW moet loon/inkomstenbelasting betaald worden. Dus het extraatje wat u maandelijks op uw AOW ontvangt moet u op het eind van het jaar alsnog terug betalen.
Omdat mijn pensioen lager is dan mijn gedeeltelijke AOW, waar dus GEEN loonbelasting op wordt ingehouden,

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Majoha is niet de Ts, zij plaatst hier haar eigen “probleem”.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2019 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Loonheffing zijn alle inhoudingen op het loon, dus de premies en de belasting. Dus loon en inkomstenbelasting vallen onder de loonheffingen.

https://financieel.infonu.nl/belasting/74296-loonheffing-wat-is-loonheffing.html

gerbera
door gerbera Jul 13, 2019 om 09:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zal mij een worst wezen, er wordt toch hetzelfde bedoeld. En @majoha heeft het toch over loonbelasting.
maar ja;
Art.1 tijger1 heeft altijd gelijk.
Art.2 zo niet dat treed automatisch art.1 in werking.