i love kassa
door i love kassa Nov 6, 2013 om 22:01
Geldzaken & recht

Loonstrook

Geachte heer / mevrouw,

Mijn werkgever weigert loonstrook te geven. Kan ik dat van hem eisen ? en is hij verplicht om dat te geven?

Graag een artikel van het wetboek !

Alvast bedankt. !!

Met vriendelijke groet,
I love kassa

10237 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 6, 2013 om 22:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Google: loonstrook verplicht.

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2013 om 22:18
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Verplichte gegevens op de loonstrook

U moet op de loonstrook de volgende gegevens vermelden:
?het brutoloon in geld
?de samenstelling van het loon, bijvoorbeeld basisloon, garantieloon, prestatiebeloning, provisie, overwerkgeld, toeslagen, premies, gratificaties en opnamen uit het levenslooptegoed
?de bedragen die u op het loon hebt ingehouden, zoals de loonbelasting/premie volksverzekeringen, de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw en loonbeslag
?het aantal uren dat de werknemer werkt op basis van de arbeidsovereenkomst
?de periode waarover u het loon hebt betaald (het loontijdvak)
?het wettelijke minimumloon dat voor de werknemer geldt
?uw naam en de naam van de werknemer
?als u de loonstrook ook als jaaropgaaf gebruikt: de verplichte gegevens van de jaaropgaaf

Naast deze gegevens is het aan te raden ook te vermelden:
?het BSN/sofinummer van de werknemer
?het nummer inkomstenverhouding dat u voor deze inkomstenverhouding gebruikt
?het loon voor de werknemersverzekeringen (SV-loon)
?het aantal gewerkte dagen (SV-dagen)
?de werknemersverzekeringen waarvoor de werknemer is verzekerd
?het belastbare loon
?de tabel die van toepassing is voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen
?of u de loonheffingskorting (zoals bedoeld in de loonstaat, zie ook Rubrieken loonstaat) hebt toegepast
?of u de jonggehandicaptenkorting hebt toegepast
?of uw werknemer recht heeft op de tijdelijke heffingskorting en zo ja, of u deze heffingskorting hebt toegepast
?of, en zo ja, hoeveel levensloopverlofkorting u hebt toegepast
?het loon voor de Zvw
?de verrekende arbeidskorting
?uitbetaalde kostenvergoedingen

i love kassa
door i love kassa - Nov 6, 2013 om 22:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nou mijn vraag was simpel:

Kan ik dat van hem eisen ? en is hij verplicht om dat te geven? en indien mogelijk een wettelijk artikel.

Ik dank jullie voor de antwoorden maar het zijn antwoorden waar ik er niets aan

i love kassa
door i love kassa - Nov 6, 2013 om 22:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

niets aan heb

Cookies
door Cookies - Nov 6, 2013 om 22:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat is wettelijk verplicht,KLIK

i love kassa
door i love kassa - Nov 6, 2013 om 22:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel Carola

Cookies
door Cookies - Nov 6, 2013 om 22:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nadat de werknemer is aangesteld ontvangt hij maandelijks of eens per vier weken de loonstrook of salarisstrook. Volgens het Burgerlijk Wetboek (7:626) is de werkgever verplicht bij elke voldoening van het in geld vastgestelde loon aan de werknemer een schriftelijke opgave te verstrekken van:

• het loonbedrag;
• van de bedragen waaruit dit is samengesteld;
• van de bedragen die op het loonbedrag zijn ingehouden;
• van het bedrag van het loon waarop iemand conform de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag volgens zijn leeftijd minimaal recht heeft.

Artikel 626 BW Lid 1.

De werkgever is verplicht bij elke voldoening van het in geld vastgestelde loon de werknemer een schriftelijke of elektronische opgave te verstrekken van het loonbedrag, van de bedragen waaruit dit is samengesteld, van de bedragen die op het loonbedrag zijn ingehouden, alsmede van het bedrag van het loon waarop een persoon van de leeftijd van de werknemer over de termijn waarover het loon is berekend ingevolge het bepaalde bij of krachtens de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag aanspraak heeft, tenzij zich ten opzichte van de vorige voldoening in geen van deze bedragen een wijziging heeft.

Lid 4. Voor het verstrekken van een elektronische opgave is uitdrukkelijke instemming van de werknemer vereist.

Aanvullend is vereist (7:626, lid 2 BW) dat de loonstrook vermeldt:

• de naam van de werkgever en werknemer;
• het burgerservicenummer van de werknemer;
• de termijn waarover het loon is berekend;
• de overeengekomen arbeidsduur.

Volledig artikel KLIK

emcede
door emcede - Nov 6, 2013 om 22:58
960 Antwoorden / 4 Vragen

Toch had je beter de tip van Diumenge kunnen volgen. Google nou ook zelf eens op 'loonstrook verplicht'. De eerste hits bevatten al informatie van de Rijksoverheid en van de belastingdienst. Dan zul je lezen dat een loonstrook lang altijd niet verplicht is maar alleen bij het eerste loon en bij wijzigingen, bv. in de loonheffing. Als je elke maand hetzelfde loon krijgt, hoeft je werkgever je dus NIET verplicht een loonstrook te geven...

Cookies
door Cookies - Nov 6, 2013 om 22:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Graag gedaan en succes bij het op komen voor je recht!

i love kassa
door i love kassa - Nov 6, 2013 om 23:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

Haha is goed emcede. ik zal voortaan wat vaker Google gebruiken