Li
door LiesjeB Mar 24, 2020 om 18:47
Geldzaken & recht

Lyceo biedt geen restitutie maar voucher vanwege vervallen examentraining

Door de maatregel van het ministerie van OCW om de Centrale Examens af te schaffen zijn examentrainingen overbodig geworden. Lyceo meldt haar klanten dat zij geen geld terug krijgen, maar een voucher die later besteed kan worden voor het afnemen van hun diensten. Dit is niet acceptabel aangezien er geen gezinsleden meer die examen doen en Lyceo geen andere diensten biedt. Is hier iets tegen te doen?

9014 30 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2020 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt gaan procederen als de rechters weer aan het werk gaan. Succes gewenst.

diumenge
door diumenge - Mar 24, 2020 om 18:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij een redelijk aanbod, er is hier tenslotte sprake van een zeer onvoorziene situatie. Informeer eens of de voucher overdraagbaar is.

Lo
door Loesje1966 Mar 25, 2020 om 10:46
1 Antwoorden / Vragen

Het voucher is niet overdraagbaar....

diumenge
door diumenge Mar 25, 2020 om 11:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens deze informatie wel:

"De voucher kan worden ingezet voor uzelf, of voor familie of vrienden en is geldig tot 1 juni 2021. In de komende week ontvangen alle klanten hun unieke code en de laatste gedetailleerde informatie."

https://www.lyceo.nl/corona/

ar
door arjanvld Mar 26, 2020 om 09:26
1 Antwoorden / Vragen

Hoe is dit een redelijk aanbod? Er zijn geen gezinsleden meer die binnen een jaar examen doen. En waarom moet de consument hier als enige de dupe zijn van de onvoorziene situatie? Sommige mensen hebben bedragen rond de 800 euro betaald.

diumenge
door diumenge Mar 26, 2020 om 09:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zeg ook redelijk, niet ideaal of perfect. Ook dit bedrijf wordt ineens geconfronteerd met deze situatie. Juridisch gezien zal je ongetwijfeld recht hebben op geld terug, of een juridische strijd een goed idee is kan je zelf bepalen. Deze Corona crisis kent alleen verliezers. Wellicht kan je een voorstel doen, bijvoorbeeld dat 75% van de betaling terug wil ontvangen.

ne
door neodutchio - Mar 24, 2020 om 19:14
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Annuleren is een gunst, geen recht. De centrale examens staan los van de trainingen van dit bedrijf. Dat het ene is afgelast wil dus niet zeggen dat u kosteloos kan ontbinden.

diumenge
door diumenge Mar 24, 2020 om 19:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die examentraining is ook afgelast.

ne
door neodutchio Mar 24, 2020 om 20:46
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Waar leest u dat?

diumenge
door diumenge Mar 24, 2020 om 20:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hier: "Minister Slob heeft namens de regering besloten de centrale eindexamens voor 2020 te schrappen. Hierdoor zijn wij helaas niet in staat de geplande examentrainingen te verzorgen, behalve voor afwijkende situaties. Er is hier sprake van overmacht. Desalniettemin hebben wij besloten dat u het bedrag dat u aan ons heeft betaald tegoed houdt in de vorm van een voucher. Dat betekent ook dat wij reeds betaalde gelden niet zullen kunnen restitueren. Wij vragen uw begrip hiervoor."

Overigens staat er sinds de laatste keer dat ik daar keek nu een update via dezelfde link:

https://www.lyceo.nl/corona/

he
door hendrikoost Mar 26, 2020 om 11:46
1 Antwoorden / Vragen

Er is geen sprake van annulering, clienten hebben niets geannuleerd.

En als de leverende partij annuleerd is het normaal dat zij restitueren.

Dat heet consumenten recht.

ne
door neodutchio Mar 26, 2020 om 14:30
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Het zou dan handiger geweest zijn dat TS het hele verhaal hier neer gezet zou hebben. TS meld immers dat de training overbodig is geworden, niet dat het geannuleerd is door de verkopende partij. Daar zit wettelijk gezien nogal een verschil tussen.

marita5
door marita5 - Mar 24, 2020 om 19:24
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marlies903 ,

U of uw gezin kunt met de voucher een andere dienst bij ons afnemen, ter hoogte van het bedrag van de examentraining. De voucher blijft geldig tot uiterlijk één jaar na uitgifte hiervan. Over de verdere voorwaarden van de voucher zult u op de kortst mogelijke termijn nader worden geïnformeerd. Mocht er voor uw zoon of dochter sprake zijn van afwijkende situaties, dan berichten wij u daar zo spoedig mogelijk over

https://www.lyceo.nl/corona/

[edit redactie; deel reactie weggehaald ivm onvriendelijke toon]

rj
door rjw - Mar 24, 2020 om 19:50
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Weer zo iemand die niet kan denken (vandaar dat Lyceo wellicht nodig is). Je ziet zeker liever dat ze kapot gaan?

diumenge
door diumenge Mar 24, 2020 om 20:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad, binnen één dag al gaan miepen over je geld.

Le
door Leon3 Mar 25, 2020 om 11:58
1 Antwoorden / Vragen

Hallo RJW en Diumenge, goede aanname dat iemand niet kan denken en dat ze kapot zullen gaan. Tevens begrijp ik niet waarom je na 1 dag niet kunt "miepen" over het geld. Hun standpunt ten aanzien van het voucher is definitief, dit heb ik net nog telefonisch bevestigd gekregen. Misschien moeten jullie de gedupeerde mensen gewoon laten sparren over dit onderwerp, daarvoor is zo een forum bedoeld. Voor sensatie en het uiten van onzinnig commentaar kun je vast wel ergens anders terecht!

ju
door juul123 Apr 6, 2020 om 16:24
Antwoorden / Vragen

Ik hoop dat lyceo blijft bestaan zodat u misschien daar een lesje kan krijgen over goed nadenken. Want elk examentraining bedrijf heeft nu het probleem dat ze geen examentrainingen kunnen geven en dus geld moeten terugstorten (bovendien is dat terecht!). Hoe mooi is het dat de overheid gelukkig daar oplossingen voor heeft gebracht (hopelijk kijkt u genoeg het nieuws en weet u daarvan) zodat niet alle bedrijven 'kapot' gaan. Lyceo hoeft zich dus geen zorgen te maken en kan dat geld dus gewoon terugstorten en niet de klanten duperen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 25, 2020 om 10:33
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Strikt gesproken kunt u een vordering instellen en daarvoor zijn (m.b.t. in gebreke stellen) op diverse podia voorbeeldbrieven te vinden. Maar voor u dat dan doet, zoek dan ook even naar hetgeen er m.b.t.  overmacht m.a.w. beperking van invorderingsrecht m.b.t. in gebreke blijven te vinden is.

U kunt aanvoeren dat u niets aan het voucehre heet om reden als door u genoemd maar ik vrees dat een rechter daar niet in mee zal gaan, om reden van het overmacht aspect.  Bovendien zal een procedure u dan mogelijk meer kosten dan hetgeen u nu heeft betaald voor de dienstverlening.

En stel dat u toch nog gebruik wil maken van de diensten? Het zijn aangegaan voor de dienstverlening 'examentraining' zal een reden hebben gehad ergo, stel dat het gevolg is dat u (uw kind) wordt geconfronteerd met nog een jaar over doen?

Lo
door Loesje1966 - Mar 25, 2020 om 10:53
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben hetzelfde probleem. Nog voor € 660,- drie trainingen tegoed van Lyceo. Mijn dochter moet haar schoolexamens nog doen en het zou Lyceo sieren wanneer zij bijvoorbeeld als alternatief de trainingen omzetten in online trainingen voor deze toetsen. Het argument dat Lyceo failliet zou gaan klopt niet want ik weet uit betrouwbare bron dat de studenten die de trainingen verzorgen nu ook geen salaris ontvangen! En dat stuit me ook tegen de borst. Lyceo verdient hier dus nu geld op.
Andere huiswerkinstituten als Luzac en SSL hebben gisteren direct aangegeven dat zij wel restitueren.

marita5
door marita5 Mar 25, 2020 om 11:24
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@loesje1966 ,Mijn dochter moet haar schoolexamens nog doen en het zou Lyceo sieren wanneer zij bijvoorbeeld als alternatief de trainingen omzetten in online trainingen voor deze toetsen Het staat op de site : Daarnaast treft u hier meer informatie over de voucher die ter compensatie van de waarde van de vervallen examentraining wordt aangeboden. De voucher kunt u in de aankomende periode inzetten voor een van de onderstaande diensten:

  • Online groepstrainingen in voorbereiding op de nog komende schoolexamens
  • Online bijles in voorbereiding op de komende schoolexamens
  • Herexamentrainingen (indien nodig) voor het 2e tijdvak
  • Studiekeuzeadvies
Lees de site , klik op de rode regel . https://www.lyceo.nl/corona/

Le
door Leon3 - Mar 25, 2020 om 11:34
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben heel benieuwd, ik heb contact gehad met ze en de voucher is alleen overdraagbaar aan familie of vrienden. Voor ons is dat geen oplossing, wij kennen geen mensen die volgend jaar eindexamen moeten doen en/of examentraining nodig hebben. Ik neem aan dat ze ook geen of weinig kosten maken nu deze training niet doorgaat. Dus geld terug storten of een online training aanbieden lijkt me op zijn plaats. Juridisch gezien weet ik echter niet of we hier iets mee kunnen....

diumenge
door diumenge Mar 25, 2020 om 11:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals ik het lees ontvang je gewoon een code die je kan overdragen, ze kunnen echt niet controleren of dat familie of vrienden betreft. Daarnaast bieden ze online trainingen aan.

Le
door Leon3 Mar 25, 2020 om 11:51
1 Antwoorden / Vragen

Er is geen online training beschikbaar voor dit vak/deze situatie. Als je geen of nauwlijks kosten maakt, begrijp ik het probleem van terugbetalen niet, althans, in ieder geval een deel van het bedrag.

Li
door LiesjeB Mar 25, 2020 om 13:06
Antwoorden / 1 Vragen

ik zou het ook redelijk vinden als er in ieder geval minstens een deel van het bedrag teruggestort wordt en wellicht voor het andere deel een voucher; zeker gezien het feit dat Lyceo ongetwijfeld ook beroep doet op de noodmaatregelen van de overheid en de studenten niet betaalt.

Ha
door Haek - Mar 25, 2020 om 12:57
3 Antwoorden / Vragen

Schandalig dat er niet wordt terugbetaald terwijl andere instituten dat wel doen. Ze kunnen nog ten goede keren aangezien dit slecht is voor de naam Lyceo!

panter22
door panter22 - Mar 25, 2020 om 13:55
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een examentraining gaat aanvragen, dan lijkt het mij toch dat het voor om een bepaalde persoon gaat die daarvoor aangemeld wordt.
Als er geen examen meer hoeft te worden gedaan dan is de training niet meer nodig.
Er is sprake van overmacht
Als het er op aankomt is het de leerling die het contract met Lyceo opzegt, omdat de training niet meer nodig is.
Lyceo kan de training nog wel geven.
Dus nog maar niet schandalig roepen.
Maar de oplossing van Lyceo is halfbakken. Wel of niet het trainingsgeld terug. En niet een voucher waar je niets meer aan hebt.
Heb je al eens in de algemene voorwaarden gekeken? Misschien staat daar de oplossing.
Online krijg ik een error op het scherm.
Maar flink klagen op de sociale media en wie weet,

Le
door Leon3 Mar 26, 2020 om 15:26
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Panter22,
De betreffende leerling zegt het contract niet op, Lyceo zal de training niet meer geven op de afgesproken datum. En inderdaad het is overmacht, maar geld terug evenueel verminderd met de gemaakt kosten lijkt me niet meer dan redelijk.

panter22
door panter22 Mar 26, 2020 om 15:52
6599 Antwoorden / Vragen

Dat begrijp ik nu ook als ik de volgende reacties lees.
Dat is niet echt slim want nu moet Lyceo de niet gegeven trainingen terugbetalen.
Met een voucher is dit niet op te lossen.Aan de andere kant krijg je wel toegang tot examenopgaven voor het schoolexamen. Met feedback. Is er dan betaald, zonder dat er iets gepresteerd is door Lyceo, dan is geld terug wel redelijk. Maar om direct naar een advocaat te gaan....

diumenge
door diumenge - Mar 25, 2020 om 14:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is natuurlijk wel apart dat er kennelijk examentraining nodig werd geacht, nu gaan de examens niet door en wordt die training niet meer aangeboden.

Op basis van de schoolexamens slagen deze scholieren nu mogelijk wel, terwijl ze voor hun examens nog aanvullende training nodig dachten te hebben. Dat is best een wonderlijke situatie.

koekeloer
door koekeloer - Mar 25, 2020 om 15:35
562 Antwoorden / 18 Vragen

U kunt de training toch ook gewoon afnemen? Kennis is macht voor later.

AJ
door AJS71 - Mar 25, 2020 om 18:26
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben zelfde probleem. Gaat om de redelijkheid van het aanbod. In dit geval lijkt dat beperkt doordat de voucher niet overdraagbaar is en maar een jaar geldig. Als je meer kinderen hebt, die er nog gebruik van kunnen maken, lijkt een jaar kort. Ik heb de algemen voorwaarden bekeken. Daar lijkt artikel 14.3 te voorzien in de situatie van overmacht. Zouden ze eigenlijk ons geld terug moeten geven als ze geen passend aanbod doen. Vraag is of ze dat doen.

Di
door Dianaz - Mar 25, 2020 om 21:44
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben € 798,- betaald voor 3 examentrainingen. Onze dochter heeft de schoolexamens voor de betreffende vakken al gehad en heeft helemaal niets aan de oefenopgaven die nu ter beschikking gesteld worden. Het is de jongste binnen de familie/vriendenkring dus aan een voucher hebben wij ook helemaal niets. Ik zou best begrijpen dat ze administratiekosten in rekening brengen. Maar om 100% te houden vind ik diefstal. Als ze al kosten zouden maken voor loondoorbetaling, dan kunnen dit via de NOW regeling terug vragen!
Luzac betaald wel terug!

ar
door arjanvld - Mar 26, 2020 om 09:20
1 Antwoorden / Vragen

Een beroep op overmacht houdt geen stand, net zoals de reiswereld en concertorganisatoren zich er niet op kunnen beroepen en ook gewoon verplicht zijn terug te betalen.

Een voucher hoeft namelijk helemaal niet geaccepteerd te worden. Dat Lyceo net doet alsof ze hier een wettelijke basis voor hebben lijkt op een vooropgezet plannetje om mensen te ontmoedigen hun geld terug te vorderen en dan maar een voucher te accepteren waar ze helemaal niks aan hebben.

De docenten van Lyceo worden niet doorbetaald, Om vervolgens als organisatie te proberen het geld toch in te pikken is walgelijk en zal ongetwijfeld genadeloos afgestraft worden door "de markt" als deze ellende allemaal voorbij is.

Van een gerenommeerd instituut als Lyceo, dat prat gaat op de waarde van kennis, had ik meer inzicht verwacht in de gevolgen van deze actie voor de middellange termijn.

Sp
door Spotje123 - Mar 26, 2020 om 10:02
1 Antwoorden / Vragen

WIj hebben ruim 800,- euro betaald voor 3 examentrainingen en ik heb Lyceo al twee keer gemaild dat ik het product examentraining heb gekocht en niets anders en dat ik het geld terug eis. Als reactie krijg ik het zelfde verhaal te horen over hun huidige aanbod, er wordt niets over mijn verzoek tot geld teruggave gezegd. Wij hebben ook niets aan de alternatieven, onze dochter zit op een huiswerkklas waar geoefend wordt, ik heb alle examenbundels in huis, ik heb geen jongere kinderen die volgend schooljaar bijles of iets dergelijks kunnen afnemen, kortom: een voucher zonder enige waarde voor ons.

Kunnen wij als ouders misschien TROS Radar benaderen? Media inschakelen?
Ik heb ook ontdekt dat andere instituten wel restitueren.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2020 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hadden die kinderen niet beter allemaal de lessen op school kunnen volgen? € 800 voor examentrainingen, blijkbaar hebben ze op school niets opgestoken.

he
door hendrikoost - Mar 26, 2020 om 11:35
1 Antwoorden / Vragen

Aangezien Lycoe aangeeft dat de training geen doorgang zal vinden ' Hierdoor zijn wij helaas niet in staat de geplande examentrainingen te verzorgen,' ontbinden zij juridisch gezien eenzijdig de overeenkomst. Dat het hier overmacht betreft doet niet ter zake. Een ingebreke stelling is dan niet nodig aangezien er geen sprake is van enig uitzicht op mogelijke nakoming van de overeenkomst. U kunt per aangetekende brief deze ontbinding bevestigen het aanbod afwijzen en uw geld terug vragen.
Dat ze een voucher aanbieden is netjes maar als u daar niets aan heeft kunt u deze gewoon afwijzen en uw geld terug vragen. Indien zij hier niet op in gaan kunt u afdwingen via de rechter.

P.S. De mail die ik ontving van Lyceo is erg kort door de bocht en onstemt mij daarom zeer. Het was netter geweest als ze aangeboden hadden om te restitueren minus een redelijk bedrag voor reeds gemaakte kosten. Met andere woorden een fatsoenlijke schikking. Als het zo moet wil ik gewoon al mijn geld terug. Indien zij gaan weigeren stel ik voor dat gedupeerden zich organiseren en gezamelijk de rechtsgang maken.

Mochten zij failliet gaan is het aan de curator om dit verder af te wikkelen, neem aan dat ze het niet zo ver willen laten komen.

Lycoe treedt met dergelijke handelswijze het consumentenrecht met voeten, dat geeft te denken en siert hen niet.

Co
door Corona 2020 - Mar 26, 2020 om 12:06
1 Antwoorden / Vragen

Wat erg storend is:

* voucher aanbieden voor examentraining volgend jaar, is uitgaan van zakken dit jaar.

* voucher aanbieden voor andere diensten, als we dit zouden willen hadden we dit zelf wel geregeld
  ( we hebben nu als voorbeeld airco besteld en krijgen als alternatief een straalkachel aangeboden)

maar bovenal erg storend zijn de berichten op social media dat Lyceo de door haar ingehuuurde krachten niet gaat betalen omdat ze nu geen examentraining gaan geven! Het beeld ontstaat nu dat men het geld in eigen zak stopt...

kortom doe normaal, haal gemaakte kosten van de betaalde bedragen af en stort het restant netjes terug!

Lyceo denk aan je naam, je maakt nu snelle winst maar gaat de slechte naam nog jaren houden, ga niet voor de quick win,

diumenge
door diumenge Mar 26, 2020 om 13:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die voucher is toch ook te gebruiken voor lessen volgende jaar, dus als iemand die voucher dan inzet zullen ze alsnog mensen daarvoor moeten inhuren en betalen. Alleen als iemand die voucher niet gebruikt dan stoppen ze het geld in eigen zak.

Verder ben ik het wel met je eens dat de geld terug storten met inhouding van redelijke kosten de netste oplossing is. Mogelijk zitten zij echter met hetzelfde probleem als de reisbranche, iedereen terugbetalen zorgt voor een cashflow probleem en dat kan tot een faillissement leiden.

Lu
door Lubica Mar 26, 2020 om 16:12
1 Antwoorden / Vragen

"Mogelijk zitten zij echter met hetzelfde probleem als de reisbranche, iedereen terugbetalen zorgt voor een cashflow probleem en dat kan tot een faillissement leiden."

Er zijn voldoende steunmaatregelingen aangekondigd waar Lyceo gebruik van kan maken. Een faillissement hierdoor lijkt mij niet aan de orde.

diumenge
door diumenge Mar 26, 2020 om 18:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oja, @lubica, geef dan eens aan welke steunmaatregel hierbij dan zou helpen volgens jou?

w.
door w.p.bruinsma@gmail.com - Mar 26, 2020 om 12:48
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb precies dezelfde situatie, Lyceo annulleert de examen trainingen, en wil geen geld terugbetalen.
Ik heb meteen stappen genomen na overleg met mijn advocaat. Onderstaand mijn bericht aan Lyceo. Misschien is het beter om alle gedupeerden te groeperen, om zo een eventuele procedure te kunnen opstarten. De individuele bedragen zijn meestal te klein.

Geachte dames en heren,

U schrijft in uw email van gisteren (onderstaand) dat u onze dochter niet meer kan ondersteunen met de afgesproken training voor het examen. De alternatieven die u aanbied hebben we niet nodig en willen we niet, onze dochter hoeft geen examen meer te doen. Wij stellen u in gebreke voor het niet nakomen van de afspraken.

In het telefoongesprek wat ik met een van uw medewerkers eerder vanmorgen had gaf u aan dat u niet bereid bent het reeds door ons betaalde trainingsgeld terug te geven, waarom ik vroeg.

U kunt het contract met de afspraken die we hebben gemaakt ontbinden.

Wij willen 100% van het betaalde bedrag terug ontvangen.

Bijgaand een kopie van de (reeds aan u betaalde) factuur van de training die uit niet gaat geven, alsook een kopie van uw voorwaarden.

Vriendelijke groeten
Wouter Bruinsma
w.p.bruinsma@gmail.com

diumenge
door diumenge Mar 26, 2020 om 13:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is verstandig om je e-mail adres hier weg te halen, ook uit je gebruikersnaam/profiel. Succes met de juridische strijd.

Ad
door Adrirda Mar 26, 2020 om 14:46
1 Antwoorden / Vragen

Beste Wouter,

Ik heb ze deze ochtend een mail gestuurd. Nog niet gebeld. Bedankt voor het delen van je bericht.
Ik heb geen advocaat maar ik zal nogmaals een mail sturen. Indien je geen bezwaar hebt, met dezelfde opzet als jouw mail.

Groet,

Adri

he
door hendrikoost Mar 26, 2020 om 15:36
1 Antwoorden / Vragen

AANGETEKEND EN PER GEWONE POST

[Uw Naam]

[Uw adres]

[Uw postcode en woonplaats]

[Uw e-mail adres]

Aan

Lyceo

Schipholweg 66-5

2316 XE Leiden

[Plaats], [Datum]

Onderwerp: ontbinden overeenkomst

Geachte heer, mevrouw,

Op [Datum] sloot ik met u een overeenkomst voor examentraining van onze dochter/zoon. Helaas geeft u aan in de mail van 24 maart 2020 welke op de achterzijde is afgedrukt dat u de afspraken die ik met u heb gemaakt niet na gaat komen. En daarmee de overeenkomst éénzijdig ontbindt. De alternatieven in de vorm van vouchers en online opgaven die u biedt hebben geen waarde dan wel betrekking op ons, zodoende wensen wij daar geen gebruik van te maken.

Ik ontbind daarom onzerzijds ook de overeenkomst. Ik verzoek u om de aankoop van de examen trainingen ongedaan te maken. Ik verzoek u het volledige bedrag te weten € 0,00 (bedrag in letters euro) terug te storten op rekeningnummer [uw rekening nummer] ten name van ondergetekende. Mocht u hieraan niet binnen 14 dagen voldoen, ben ik genoodzaakt om schade en aanvullende schade en of kosten op u te verhalen.

Om ons te vergewissen van ontvangst wordt deze brief één maal aangetekend en één maal per gewone post verstuurd.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

Ad
door Adrirda - Mar 26, 2020 om 14:42
1 Antwoorden / Vragen

Ik wil mijn geld terug. Ik heb betaald voor een dienst die ik nu niet krijg. Examentraining Wis. A VWO. Twee dagen. Voor één kind. De schade in mijn portemonnee (Bijstandsniveau) is groter dan de schade die Lyceo heeft. De aangeboden voucher is een leuk gebaar,  de examenkandidaat heeft er niets aan. Ik hoop op teruggave van het bedrag door Lyceo.

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2020 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de kandidaat is al geslaagd. En wat heeft uw inkomen er mee van doen?

Lu
door Lubica - Mar 26, 2020 om 15:43
1 Antwoorden / Vragen

De training van Lyceo gaat niet door ivm opgelegde corona-maatregelen en niet doordat het CE niet doorgaat of omdat de leerling afziet van de examentraining.

Aangezien de door de leerling aangekochte examentrainingen, door Lyceo niet geleverd kunnen worden, zou restitutiegeld logisch moeten zijn. Een voucher zal voor velen niet bruikbaar zijn en is daardoor geen redelijke oplossing.  Daarnaast zijn er door Lyceo ook minder kosten gemaakt zolang de training niet werkelijk wordt gegeven en bovendien zijn er ook nog eens de steunmaatregelingen, door de regering aangekondigd, waar Lyceo gebruik van kan maken.

Alles bij elkaar genomen is het mijn inziens meer dan redelijk dat er restitutie moet plaatsvinden in de vorm van terugbetaling.

rr
door rrustige - Mar 26, 2020 om 16:21
1 Antwoorden / Vragen

Scholen faciliteren Lyceo.
Het is aan diezelfde scholen om in actie te komen door toekomstige samenwerking met Lyceo in te trekken. Wellicht dat dit Lyceo aanmoedigd om tot een vergelijk te komen.

gs
door gsp - Mar 26, 2020 om 18:32
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben bij Lyceo 3 examentrainingen t.w.v. € 825,- afgenomen. Nu zijn de examentrainingen door Lyceo gecancelled maar wij krijgen geen geld terug. We krijgen vouchers die we op later tijdstip (wel binnen een jaar) kunnen gebruiken voor diensten van Lyceo. Bij ons zijn er echter ook geen gezinsleden die binnen een jaar eindexamen moeten doen. Wij hebben dus niets aan de vouchers. Omdat de studenten, die de eindexamentrainingen geven, nu ook geen training hoeven geven is het makkelijk geld verdienen voor Lyceo.

Ee
door Eef13 - Mar 26, 2020 om 20:29
1 Antwoorden / Vragen

Hier ook een afgenomen examentraining die nu niet doorgaat en niet terug betaald wordt. Het is de manier waarop Lyceo de klant benadert.. ook mijn zoon heeft totaal niets aan de voucher en daar rekent Lyceo op dat deze toch niet gebruikt gaat worden. Met een redelijk compromis in overleg met de klant had Lyceo zijn naam hoog gehouden, maar deze onredelijke actie geeft geen vertrouwen aan toekomstige klanten! Heel dom van Lyceo, deze negatieve reclame gaat ze uiteindelijk veel meer kosten.

getty
door getty - Mar 27, 2020 om 16:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vandaag hierover een artikel in de Telegraaf, u bent niet de enige.

Ha
door Haek - Mar 27, 2020 om 17:10
3 Antwoorden / Vragen

Geachte lezers en Kassa,

Ik las de verschillende reacties van diverse mensen die hier gepost hebben.
Echter er ontbreekt een belangrijk detail in alle teksten en dat is dat Lyceo eenzijdig, zonder voorafgaande melding, na het cancellen van de examens door de minister, de algemene voorwaarden op enkele punten heeft gewijzigd:

Artikel 13.3 vóórdat de examens afgezegd werden:
In geval van overmacht zal Lyceo zich inspannen om een passend alternatief te bieden voor de Dienst op een ander tijdstip of bij een andere Vestiging maximaal één uur reizen met het openbaar vervoer van de Vestiging waarvoor de Leerling zich heeft ingeschreven. Indien dat niet mogelijk blijkt, dan kan Contractant de Overeenkomst kosteloos opzeggen waarna Lyceo een eventueel betaald bedrag uiterlijk een maand na de definitieve opzegging door Contractant terugstort op een door Contractant aan te duiden bank- of girorekening.
Artikel 13.3 nádat de examens afgezegd werden:
In geval van overmacht zal Lyceo zich inspannen om een passend alternatief te bieden voor de Dienst in een andere vorm, op een ander tijdstip of bij een andere Vestiging.

Artikel 5.2 vóórdat de examens afgezegd werden:
Het kan voorkomen dat na inschrijving van een Leerling blijkt dat die Leerling niet geplaatst kan worden op het tijdstip en/of bij de Vestiging waarvoor die Leerling zich heeft ingeschreven. Lyceo zal dan zo spoedig mogelijk contact opnemen met de Contractant en zich inspannen om een passend alternatief te bieden voor de Dienst op een ander tijdstip of bij een andere Vestiging maximaal één uur reizen met het openbaar vervoer van de Vestiging waarvoor de Leerling zich heeft ingeschreven. Indien dat niet mogelijk blijkt, dan kan Contractant de Overeenkomst kosteloos opzeggen waarna Lyceo een eventueel betaald bedrag uiterlijk een maand na de definitieve opzegging door Contractant terugstort op een door Contractant aan te duiden bank- of girorekening.
Artikel 5.2 nádat de examens afgezegd werden:
Het kan voorkomen dat na inschrijving van een Leerling blijkt dat die Leerling niet geplaatst kan worden op het tijdstip en/of bij de Vestiging waarvoor die Leerling zich heeft ingeschreven. Lyceo zal dan zo spoedig mogelijk contact opnemen met de Contractant en zich inspannen om een passend alternatief te bieden voor de Dienst.

Ha
door Haek - Mar 27, 2020 om 17:13
3 Antwoorden / Vragen

dubbel geplaatst

JW
door JWvK - Apr 1, 2020 om 20:34
1 Antwoorden / Vragen

Naar mijn idee is het erg simpel. Diensten worden niet geleverd. Kosten zijn dus niet gemaakt. Grotendeels niet. Dan kan er dus ook gewoon (grotendeels) terugbetaald worden. Het aanbod dat je een voucher krijgt voor volgend jaar is voor de meesten niet passend aangezien de leerlingen geslaagd zijn. Geld terug is enige passende optie. Passend is niet enkel en alleen dat Lyceo mag bepalen toch ?

marita5
door marita5 - Apr 6, 2020 om 17:47
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@liesjeb ,

Update Lyceo ,

https://www.lyceo.nl/corona/

Da
door Dave.K Apr 9, 2020 om 08:58
Antwoorden / Vragen

We hebben gisteren de email ontvangen van Lyceo:
"De voucher is vrij overdraagbaar, inzetbaar op al onze diensten en heeft een looptijd van 12 maanden. Een eventueel resterend bedrag zal na 30 april 2021 aan u worden uitgekeerd binnen vier na weken na afloop van deze datum."
Als ik dit goed lees, dan krijg je dus over een jaar je geld terug als je de voucher niet gebruikt.
Gebruik je de waarde van de voucher gedeeltelijk, dan krijg je het restbedrag van de vouhcer over een jaar terug.
En gebruik je de voucher in zijn volledigheid, dan krijg je uiteraard niets terug gestort.
Al met al lijkt me dit een nette oplossing.