Xi
door Ximara Sep 4, 2024 om 12:24
Geldzaken & recht

Mag advocaat info achterhouden over opleiding en ervaring

Mijn advocaat blijkt een advocaat stagiare te zijn. Hep ze ff niet vertelt. MAg dat?

1234 10 Rapporteer
sira
door sira - Sep 4, 2024 om 12:28
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Hij zal toch 3 jaar stage moeten lopen. Bovendien behandelt hij niet in zijn eentje uw dossier, hij heeft een supervisor boven zich en een team achter zich. Dus u hoeft zich nergens ongerust over te maken.

Hep = heb, maar in dit geval moet u heeft gebruiken.

Mabelle
door Mabelle - Sep 4, 2024 om 12:39
580 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een topadvocaat wilt, staat het je vrij deze te zoeken. Hangt natuurlijk wel een leuk prijskaartje aan.

sira
door sira Sep 4, 2024 om 12:46
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Ik pak zomaar een bekende: Spong € 400,- per uur.

marita5
door marita5 - Sep 4, 2024 om 12:41
11637 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ximara ,

Mijn advocaat blijkt een advocaat stagiare te zijn.

Is toch niks mis mee , staat onder begeleiding .

Van advocaat-stagiair naar advocaat-medewerker

In een reguliere stage is gedurende de eerste drie jaar de jonge advocaat werkzaam als advocaat-stagiaire en volgt de jonge advocaat de Beroepsopleiding Advocaten. Hoewel de stagiaire is beëdigd en volwaardig advocaat is, staat hij/zij voorwaardelijk op het tableau ingeschreven als advocaat.
De advocaat-stagiaire dient namelijk onder begeleiding van zijn/haar patroon de beroepsopleiding binnen drie jaar en met goed gevolg te voltooien.
indien de advocaat-stagiaire vervolgens werkzaam blijft in de advocatuur, zal hij/zij onvoorwaardelijk worden ingeschreven als advocaat
Voorts geldt dat bij beëindiging van de dienstverband c.q. de samenwerking, de stagiaire in de gelegenheid wordt gesteld om vanaf het ogenblik, waarop die beëindiging bekend is, binnen kantoortijd te solliciteren en/of andere maatregelen te nemen, mits binnen redelijke grenzen. Hieronder valt ook activiteiten die van belang kunnen zijn voor het aangaan van een nieuw dienstverband zoals het af laten nemen van competentietesten e.d.

Zie deze link ,

https://www.sjbn.nl/voor-advocaat-stagiairs/

ne
door neodutchio - Sep 4, 2024 om 12:41
5231 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er helemaal aan. Als u morgen in de rechtbank moet zijn omdat u verdacht word van een zeer ernstig misdrijf, dan mag een stagiair u niet vertegenwoordigen.

Als het gaat om kleinere administratieve zaken, dan een stagiair onder begeleiding heel goed de zaken behartigen.

U spreekt over achterhouden van info op basis van opleiding en ervaring. Hebt u daar naar gevraagd. Of heeft de stagiair een verkeerd beeld gegeven door te suggereren dat ze advocaat is met ervaring?

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 4, 2024 om 12:41
7338 Antwoorden / 3 Vragen

De advocaat in de leer had zich moeten legitimeren maar daar had u ook naar kunnen vragen.

sira
door sira Sep 5, 2024 om 14:58
2512 Antwoorden / 24 Vragen

De advocaat niet, maar hij is wel verplicht zijn cliënten en de vertegenwoordigers van die cliënten om een legitimatie te vragen (zo ook de TS) t.g.v. de witwaswet per juli 2015. Geen legitimatie? Dan gaat het feest niet door.

gerbera
door gerbera Sep 6, 2024 om 13:54
7453 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom legitimeren, neem aan dat de TS op het advocatenkantoor was en het lijkt mij sterk dat daar iemand loopt die er niet thuis hoort.

sjjoppy
door sjjoppy Sep 6, 2024 om 15:07
7338 Antwoorden / 3 Vragen

TS heeft zonder dat te weten met een leerling advocaat te maken gehad.

1paul
door 1paul - Sep 5, 2024 om 08:04
3303 Antwoorden / 0 Vragen
Ja
door JannyBoe Sep 5, 2024 om 13:34
566 Antwoorden / Vragen

Aan zo'n reactie heeft niemand iets.

sira
door sira Sep 5, 2024 om 14:46
2512 Antwoorden / 24 Vragen

Een duidelijk antwoord en to the point.

TS: Mag dat? 1Paul: JA.

Ja
door JannyBoe Sep 5, 2024 om 15:14
566 Antwoorden / Vragen

Geen toelichting, geen onderbouwing, helemaal niks.
Hoe kun je dat nu duidelijk en to the point noemen?
Ik noem het overbodig commentaar op een vraag.
Dar lijkt me eerder to the point.

1paul
door 1paul Sep 6, 2024 om 08:35
3303 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij is hiermee de vraag beantwoord!!

Ja
door JannyBoe Sep 6, 2024 om 08:44
566 Antwoorden / Vragen

NEE

Mabelle
door Mabelle Sep 6, 2024 om 09:30
580 Antwoorden / 1 Vragen

JA-NEE-MISSCHIEN.

gerbera
door gerbera Sep 6, 2024 om 13:57
7453 Antwoorden / 14 Vragen

De reactie van @1PAUL is net zo kortbondig als de vraag.☺

1paul
door 1paul Sep 7, 2024 om 08:30
3303 Antwoorden / 0 Vragen

Jij snapt hem!!

Ja
door JannyBoe Sep 7, 2024 om 10:16
566 Antwoorden / Vragen

Ook bedankt voor het compliment trouwens. Ik snapte het meteen al hoor.
Commentaar waar niemand wat aan heeft dus.
Goed dat u dat nu ook even uitlegt.

1paul
door 1paul Sep 8, 2024 om 07:56
3303 Antwoorden / 0 Vragen

graag gedaan Janny!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 5, 2024 om 16:19
2241 Antwoorden / Vragen

Kwam er zomaar een advocaat op je pad die toen ineens "Jouw advocaat" werd en vervolgens een stagair bleek te zijn? Wat kan het toch vreemd lopen in het leven.

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2024 om 16:31
7453 Antwoorden / 14 Vragen

Wat zou u willen, dat de advocaat in opleiding u uitgebreid verteld hoe het met zijn opleiding gaat inclusief zijn/haar vorderingen. Die verantwoording is deze alleen verschuldigd aan zijn/haar mentor. En ervaring komt gedeeltelijk in de loop van de 3 jarige opleiding.
Deze moet vervolgens constant verslag doen waar deze mee bezig is en zal en mag geen uitspraken doen die niet verantwoordt zijn.
Het eindresultaat zal altijd door een beëeigd advocaat beoordeeld worden en verslag onder zijn verantwoordingworden opgesteld.
Lijkt mij overigens sterk dat deze bij het noemen van zijn/haar naam niet heeft verteld in opleiding te zijn. Dat gebeurde bv bij mijn notaris, en in het ziekenhuis ook als ik daar kom.

ro
door ronny530 - Sep 5, 2024 om 18:17
2880 Antwoorden / 41 Vragen

Het mag omdat de stagiar de theorie opleiding tot advocaat met goed gevolg heeft afgerond maar er wel een stageperiode van 3 jaar praktijk ervaring onder supervisie van een ervaren advocaat noodzakelijk is.
Voordeel van een beginnend advocaat is er wel degelijk omdat die veelal dieper in de zaak duikt dan een advocaat die al meerdere van dat soort zaken heeft behandeld.
Bij een uiteindelijke rechtszaak zal de ervaren advocaat u vertegenwoordigen op basis van de bevindingen van de stagiare die uiteraard op juistheid gecontoleerd zijn.

rj
door rjw - Sep 6, 2024 om 11:22
3356 Antwoorden / 5 Vragen

Zelf nooit stage gelopen tijdens je opleiding? Zo ja, dan weet je toch dat je tijdens die stage "echt" werk doet om het vak te leren. Of mag een stagiair volgens jou alleen maar toekijken? Dan leer je niet zoveel....