Ma
door Martinezo Jan 18, 2018 om 15:13
Geldzaken & recht

Mag asiel sterilisatie verplichten?

Een tijd geleden heb ik een jonge poes uit het asiel gehaald.

Nu belt het asiel me met de mededeling dat ze verplicht gesteriliseerd moet worden. Ik heb een overeenkomst getekend, maar zag niet dat dit verplicht was.

Inmiddels ben ik 100km verderop verhuisd. Ze heeft ook bijna geen last van krolsheid. (slechts 2 keer per jaar een paar dagen en ze miauwt niet eens). Ook komt ze niet buiten. Het is toch een operatie en heb meerdere katten gezien die er een lelijke hangbuik van kregen..

Kan het asiel me dit verplichten?

Mvg

Martine de Zoete

5814 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 18, 2018 om 15:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja.
Staat dan ook in die overeenkomst die je getekend hebt.
Kan je natuurlijk ook bij een diertenarts dichterbij laten doen.

gerbera
door gerbera - Jan 18, 2018 om 15:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als dit in de overeenkomst is opgenomen kan het asiel dit verplichten. Dat u 100 km verder bent gaan wonen hoeft geen probleem te zijn. U kunt daarvoor naar de dichtsbijzijnde dierenarts en deze een verklaring laten uitschrijven dat de sterilisatie is uitgevoerd. Deze kunt u dan naar het asiel sturen en het is opgelost. Deze regel is ingevoerd om te voorkomen dat mensen met de dieren gaan fokken, met alle nadelige gevolgen van dien.

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2018 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een dier uit het asiel haalt, tekent u een “bruikleenovereenkomst”, dus de kat is in principe niet van u.

U kunt de kat natuurlijk ook in de buurt laten steriliseren. Heb nog nooit gezien of gehoord, dat ze daardoor een hangbuik kregen.

Cookies
door Cookies - Jan 18, 2018 om 15:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een echte kattenliefhebber laat zonder enige dwang zijn kat steriliseren / castreren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2018 om 15:51
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als dat is overeengekomen ja. Maar normaliter gebeurt dat al in het asiel.
Hoe nakomen af te dwingen is de vraag.

hutch
door hutch - Jan 18, 2018 om 18:05
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Of het antwoord nu ja of nee is...... hoe wil een bedrijf dat controleren? U laat zich toch niet commanderen door een bedrijf? Een asiel is ook een bedrijf.

Ik weet wel wat ik zou doen..............

ju
door juliomariner Jan 18, 2018 om 22:44
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Dan had het contract niet ondertekend moet worden. Daarbij het asiel blijft in eigendom van het asiel. Vaak staat er ook in het contract dat als u weer afstand wilt doen van het dier u deze weer aan het asiel moet aanbieden

Gr
door Grunn1 Jan 19, 2018 om 13:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat denk je van het vragen van een kopie van de rekening. Als die niet overlegd kan worden kan het contract ontbonden worden en moet de kat terug naar het asiel.

hutch
door hutch Jan 19, 2018 om 13:22
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het gaat mij in hoofdzaak dat dit een niet te controleren regel is. TS is verhuisd, ik kan mij voorstellen dat dit niet bekend is bij dat bedrijfje. En wat als de poes een natuurlijke dood sterft, of anderszins? En zo kan ik nog wel meer bedenken. En denkt u werkelijk dat een asiel veel tijd en geld steekt in het opsporen van de eigenaar, alleen om te kijken of die poes gesteriliseerd is?

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 18, 2018 om 21:38
355 Antwoorden / Vragen

Beste Martine de Zoete,

Het asiel mag u dit inderdaad verplichten, u bent hier immers zelf mee akkoord gegaan. Dat u de overeenkomst niet goed hebt gelezen is geheel aan u en niet het probleem van het asiel, evenmin dat u inmiddels bent verhuisd.

Voor uw poes is het absoluut het beste voor de gezondheid om haar te laten steriliseren, op de lange termijn kan ze allerlei klachten krijgen wanneer u dit niet doet. Dat ze weinig mauwt en niet vaak krols is is leuk voor u en dat ze een hangbuik kan krijgen vindt u misschien niet mooi, maar als u haar op latere leeftijd moet laten opereren omdat er een tumor aan haar baarmoeder zit is de operatie nog veel ingrijpender en is het risico op overlijden onder narcose ook groter.
Zoals hierboven aangegeven: laat haar bij een dierenarts in de buurt steriliseren en stuur even een kopie van de factuur naar het asiel, dan bent u daar vanaf. Tenzij er natuurlijk in de overeenkomst staat dat u de sterilisatie per se door de dierenarts van het asiel uit moet laten voeren, dan zult u met hen in overleg moeten of even een dagje vrij moeten nemen.

Succes!

pe
door pebk Jan 19, 2018 om 13:30
579 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat het asiel waarschijnlijk niet om de gezondheid, maar om te voorkomen dat er nog meer katjes komen. Als het al gezonder voor de kat is, is dat maar bijzaak.

AWYeah28
door AWYeah28 Jan 19, 2018 om 18:09
355 Antwoorden / Vragen

De gezondheidsaspecten kaartte ik aan om de argumenten van TS om de sterilisatie niet uit te voeren te weerleggen.

sira
door sira Jan 19, 2018 om 19:46
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Buiten de punten die Awyeah al noemt, vergeet TS dat er een moment kan komen dat de poes tijdens de krolsheid in huis gaat druppelen of sproeien. Dit is zeer moeilijk of niet af te leren, ook na de sterilisatie kan de poes dit blijven doen.
Bovendien is tijdens de krolse periode met name de gezwollen vulva onaangenaam voor de poes.

TS denkt op dit punt meer aan zichzelf dan aan haar huisdier.

Ki
door Kika123 - Jan 18, 2018 om 21:48
3 Antwoorden / Vragen

Ja, dat kan.
Eén van onze katten komt ook uit het asiel. In een contract staat dat de kat gesteriliseerd is of moet worden. Onze was er toen te jong voor, maar hebben we later laten doen bij de dierenarts waar het asiel relaties mee had. Zit dan zeg maar bij de kostprijs in. Kost je dus niets. Wel vreemd dat ze je er nu aan herinneren, want zo te lezen heb je de kat al een paar jaar.

aurora1
door aurora1 - Jan 18, 2018 om 21:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, daarvoor heeft u getekend. Maar u kunt dat ook bij een dierenarts bij u om de hoek laten doen.

ju
door juliomariner - Jan 19, 2018 om 12:07
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Jazeker kunnen ze dat, u bent namelijk niet de eigenaar maar slechts de "gebruiker"
Het dier blijft namelijk in eigendom van het asiel.
Als u weer afstand van het dier wilt doen moet u hem ook weer bij hetzelfde asiel aanbieden.
Door sterilisatie te eisen willen ze verkomen dat er nog meer dieren in het asiel komen.
Ik heb ooit 2 ponys via de dierenbescherming gekregen. Aangezien een pony moeilijk is te steriliseren staat er in het contract dat er absoluut niet met het dier gefokt mag worden.
U heeft ook zo'n contract ondertekend dus bent u verplicht aan de sterilisatie mee te werken.

Mevr. pellikaan
door Mevr. pellikaan - Jan 19, 2018 om 14:16
17 Antwoorden / Vragen

Ja dat mag, ik heb zelf ook een kat uit het asiel, dus ik weet dat je een overeenkomst tekent, daar staat ook in, dat je niet mag fokken, ik denk zelfs, dat ze de kat terug kunnen eisen, wanneer u zich niet aan de overeenkomst houd, want ook dat staat er in, bij mij, kwam er na ongeveer 2 maanden, iemand van het asiel kijken, of het diertje goed verzorgt wordt en of hij zich thuis voelt, in het nieuwe gezin, dat was bij ons geen probleem, en toen tekende ze de papieren, dat de kat mocht blijven bij ons, meestal gebeurt het steriliseren in het asiel, maar ze mogen niet te jong gesteriliseerd worden, bij katers gebeurt dat meestal eerder, dan bij poezen.

hi
door hipppo - Jan 19, 2018 om 15:07
303 Antwoorden / 2 Vragen

Enkele jaren geleden heeft mijn toenmalige buurvrouw een poes uit een asiel gehaald. De eis van steriliseren is hoogstwaarschijnlijk niet gesteld, sterker nog, buurvrouw vond het nodig om het poesje een nestje te laten krijgen hetgeen ook gebeurd is, zo leuk voor haar twee zoons. Wij hadden het haar afgeraden vanwege het grote aantal katten in alle asiels. Later heeft ze haar alsnog laten steriliseren. Inmidels wonen het poesje en de kater die ze ook had bij ons, ze kwamen toch al zeer vaak via het kattenluik naar binnen, want ze ging bij haar nieuwe echtgenoot wonen en haar katten konden eigenlijk niet mee i.v.m. hun drukke bestaan en veelvuldige reizen naar allerlei verre oorden.

audb
door audb - Jan 19, 2018 om 17:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt een overeenkomst gesloten en daar kunnen ze je aan houden.

Maar een hangbuik hoeft niet maar je zou wel een goede dierenarts voor moeten zoekken die met de "haaknaald" methode werkt.

Deze methode is doormiddel van een heel klein sneedje in de buik de ei leiderd naar buiten wordt wordt gehaald met een soort haaknaald waar na deze wordt afgebonden en terug gestopt wordt.

mo
door mof - Jan 19, 2018 om 17:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het asiel eigenaar is gebleven wel. Als het eigenaarschap is overgedragen niet. Het is me overigens niet duidelijk of u het niet in uw overeenkomst heeft gezien hoewel het er wel in stond of dat u het niet heeft gezien omdat het er niet in stond. Ook dat maakt veel uit.