Ja
door Jacky316 Nov 13, 2018 om 19:09
Geldzaken & recht

Mag ASR MIJN VERZEKERING OPZEGGEN ZONDER MIJN TOESTEMMING?

Bij mijn geboorte is er een uitvaartverzekering bij ASR afgesloten voor mij door mijn vader.

Deze verzekering betaalde ik al 30 jaar zelf, de brieven kwamen naar mijn adres met mijn naam er boven.

Nu blijkt dat mijn vader, waar ik al jaren geen contact mee heb, de verzekering afgekocht te hebben en t spaargedeelte op zijn eigen rekening laten storten.

Dit is toch te gek voor woorden?? Ik betaal van mijn rekening en hij gaat er het t geld vandoor wat voor MIJN uitvaart zou zijn?

Zonder overleg of wat dan ook!

ASR zegt dat het mag omdat hij de verzekeringsnemer was en ik geen rechten heb ondanks dat de brieven op mijn adres kwamen, mijn naam er op stond en ik betaalde van een rekening die op mijn naam staat.
mijn vader heeft dus een leuk bedrag ontvangen die ik voor hem gespaard heb bij ASR terwijl ik nu dus snel een andere uitvaartverzekering moet regelen!
ik vind dit niet normaal en ben behoorlijk teleurgesteld in ASR...

Vriendelijke groet,

3590 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2018 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt beter teleurgesteld zijn in uw vader.

Maar voor die uitvaartverzekering zal uw vader ongetwijfeld zelf een jaar of twintig betaald hebben, zeker als die bij uw geboorte is afgesloten.

U bent op die polis slechts de verzekerde en uw vader is/was verzekeringnemer en de verzekeringnemer kan over die polis naar zijn goeddunken beschikken.

Naar welk adres papieren gezonden worden of van welke rekening de premie wordt betaald, is helemaal niet relevant.

Ka
door Kassagebruiker - Nov 13, 2018 om 19:17
683 Antwoorden / 5 Vragen

De enige rechthebbende is diegene die de polis afsluit en dus op zijn naam heeft, in uw geval had. U zou bij elke verzekering dit probleem hebben. Vereer uw vader eens met een bezoekje met koffie met wat erbij en praat met hem.

panter22
door panter22 - Nov 13, 2018 om 19:23
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent telergesteld in de ASR, maar die keert uit wat afgesproken is in de polis.
Toen jij de premie zelf betaalde, had de verzekering gewijzigd moeten worden, Daar denk je niet aan, Je denkt dat alles goed geregeld is.
Je vader is degene die de verzekering heeft afgesloten en volgens de polis recht heeft op het geld bij jouw overlijden. Dat jij die premie 30 jaar hebt betaald, ,maakt niet dat daarmee de verzekering gewijzigd is.
Kijk  eens in deze info:
https://www.nhp.nl/overlijdensrisicoverzekering/informatie/afsluiten-orv/personen-bij-overlijdensrisicoverzekering

tenormin
door tenormin - Nov 13, 2018 om 19:23
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Door ASR hoeft u zich niet teleurgesteld te voelen. Dit is gewoon gegaan volgens de regels. En omdat u toch geen contact meer heeft met uw vader maakt dat niet meer uit, lijkt mij dan. Maar uithuilen en opnieuw beginnen. Beter nog: iedere maand zelf een bepaald bedrag op een rekening zetten, waar u tussentijds niet aan kan komen, bent u weer verzekerd, nu door uzelf, voor een uitvaart of crematie.

Ja
door Jacky316 - Nov 13, 2018 om 21:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.... ik vind t gewoon jammer dat ik niet ingelicht ben en er achter moet komen omdat ik ze zelf bel... ik snap dat hij de verzekernemer is, het is een uitvaartverzekering voor mij die hij afgesloten had. Is het dan zo dat ik zelf totaal geen rechten heb hierin als volwassen vrouw die het zelf betaalde?
over het op de koffie gaan bij hem... bij iemand die alcoholist is, je moeder en jouw mishandelde en geen contact met niemand wil word dat n uitdaging... uithuilen Heb ik dus al lang gedaan, was benieuwd wat mijn rechten waren en niet op zoek naar een preek!
Een nieuwe uitvaartverzekering zal ik zeker weer afsluiten alleen gaat me dat nu weer een hoop geld kosten, had deze en nog een en nu word de premie van weer 1 erbij een stuk duurder aangezien ik nu al 48 ben... was niet nodig geweest..

tenormin
door tenormin Nov 13, 2018 om 21:51
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@jacky316, het was mijnerzijds werkelijk niet bedoelt als een preek, gebruikte het alleen als de bestaande uitdrukking "uithuilen en opnieuw beginnen". 't Spijt me dat u het verkeerd hebt opgevat.

Ja
door Jacky316 Nov 13, 2018 om 23:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Maakt niet uit, sorry dat ik vervelend reageerde... voel me ook zo verdrietig vandaag hierom... ik vind t gewoon zo oneerlijk want hij had er toch geen last van?
ik denk vooral aan het feit van, stel dat mij nu wat overkomen was en mijn nabestaanden... mijn zoon dus, was er dan pas achter gekomen dat de verzekering niet meer bestond... wat dan?
Mn vader heeft niet mij ermee maar zn enige kleinkind die in zijn ogen ook niet bestaat.. dat doet mij t meeste verdriet.. voor de rest? Ik ben blij dat ik er nu zelf achter ben gekomen en op tijd nog wat kan regelen!!

maar nogmaals.. excuus...

my
door mystery Nov 14, 2018 om 07:03
34 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry dat ik het zeg maar niet weten is geen excuus in jou geval kwam de post ook bij je aan en had je elk jaar je polis kunnen lezen wie de verzekerde was.
Dat is nu niet meer terug te draaien ASR heeft grofgezegd niks met jou van doen.

Ja
door Jacky316 Nov 14, 2018 om 10:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Euhmm... ik was de verzekerde... het was mijn uitvaartverzekering op mijn naam... hij had m afgesloten in 1970...

heb je kinderen?

Dan heb je voor je kinderen toen ze werden geboren een uitvaartverzekering afgesloten toch?
zou je 47 jaar daarna, als jij er zelf niks voor betaald, ervoor kiezen om t op te zeggen en t geld te cashen terwijl je kind t al 30 jaar zelf betaald?

Ka
door Kassagebruiker - Nov 13, 2018 om 21:47
683 Antwoorden / 5 Vragen

"bij iemand die alcoholist is, je moeder en jouw mishandelde en geen contact met niemand wil word dat n uitdaging..."Excuses, dit wist ik niet, er zijn 1.001 redenen dat er geen contact (meer) is. Ik vrees dat er niets meer te bespreken valt nu.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2018 om 10:45
16838 Antwoorden / 202 Vragen

JA, helaas is uw vader hier het probloeem die kennelijk ook om aan drank te komen een op uw uitvaart afgesloten verzekering heeft afgekocht.
Niet ASR is dan degene die aangesproken moet worden maar uw vader.

Achter het door betaalde geld aangaan door claimen bij uw vader zal niet tot resultaat leiden lijkt mij, ook al kunt u een en ander aantonen met betaalbewijzen
Dat zou helaas veel geld en moeite kosten als het al zinvol zou zijn.

Ik heb nog even gekeken naar de artikelen in het Burgerlijk Wetboek 7: 211 en 212 (Onverschuldigde betaling resp. ongerechtvaardigde zelfverrijking) maar zie zaar ook weinig mogelijkheden. Het roept wel de vraag bij mij op waarom u de premie heeft betaald voor een polis die niet door u is afgesloten.

Het enige dat mogelijk wel houvast kan bieden om toch ook ASR aan te spreken is de kwestie van mogelijk verzuim in zorgplicht als u kunt aantonen dat de correspondentie steeds aan u gericht was met u niet over de poging tot afkoop bent geïnformeerd.

aurora1
door aurora1 - Nov 14, 2018 om 12:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Open een internetspaarrekening en stort daar maandelijks geld op.
Uw vader zal overigens vast jarenlang premie voor de verzekering hebben betaald.
De ASR houdt zich aan de regels.
U heeft zelf nagelaten om de papieren goed door te lezen en de polis aan te laten passen toen u zelf de premie ging betalen.

Ja
door Jacky316 Nov 15, 2018 om 10:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn ouders hebben inderdaad de eerste jaren de premie betaald en ik de laatste 30 jaar.... toen ik 18 was vonden ze t tijd dat ik t zelf ging betalen omdat t mijn verzekering was.  Zelfs onze verzekeringsagent wist dit en stuurde de rekeningen naar mij persoonlijk op mijn naam en naar mijn adres... Ik was 18... wist ik veel... er stond op de polis dat hij m had afgesloten voor mij en uit zo keren bij overlijden.. je verwacht toch niet dat een ouder dan na 47 jaar denkt ; Hey!! Laat ik haar dit nog even ontnemen, heeft ze mooi voor me gespaard? Hij heeft al een spaarrekening geplunderd van me met een paar duizend euro en nu dit... ik hoop dat hij er van geniet en doodongelukkig is...

panter22
door panter22 - Nov 14, 2018 om 13:07
6599 Antwoorden / Vragen

Vreemd, dat je vader opeens nadat je  30 jaar betaald hebt, de verzekering afgekocht.
Jij wist niet wie de de uitkering bij overlijden kreeg en mogelijk hijzelf ook niet.
Het is mogelijk dat je vader in de schulden is geraakt en daardoor (door de curator) gedwongen werd deze polis af te kopen..

Ja
door Jacky316 Nov 15, 2018 om 12:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hai panter22... nee.... hij heeft gen schulden... dit weet ik van de dochters van zijn nieuwe vrouw...
ach, weet je wat ik t ergste vind?
ik heb borstkanker, hij weet dit... en dan dit doen vind ik gewoon nog ff een trap na...

panter22
door panter22 Nov 15, 2018 om 13:12
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een gemene streek van je vader. Maar het is zoals het is.
Eerst maar zorgen dat je weer beter wordt. Daar kun je je beter op concentreren.
Tegenwoordig krijg je een goede medische behandeling tegen borstkanker en een goede begeleiding vanuit het ziekenhuis. Het is een zware tijd, maar je komt er wel doorheen.
Ik wens je heel veel sterkte.

Ja
door Jacky316 Nov 15, 2018 om 16:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je.... komt vast goed, ik ben van plan 100 te worden!
Maar ja.... je gaat toch nadenken en checken of je, mocht t nodig zijn, nog goed verzekerd bent..en er dan zo achter komen is gewoon hard...

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2018 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken lopen die verzekeringen 30 jaar en zijn ze dan volbetaald zoals dat heet. Dus dat u zolang daarvoor nog zelf betaald hebt, is eigenlijk wonderlijk.

En het was niet uw verzekering, want in het nare geval dat u voor de afkoop, door uw vader, zou zijn overleden, zou de verzekerde som ook als eerste aan uw vader worden uitbetaald. Hij was tenslotte de verzekeringnemer.

En ik zou maar zelf geld opzij gaat zetten ipv een nieuwe verzekering afsluiten.

Ja
door Jacky316 Nov 15, 2018 om 12:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de eerste 12 jaar de maandelijkse premie betaald en de jaren erna jaarlijks een klein bedrag...

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2018 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En was dat “kleine bedrag” dan wel de premie voor die verzekering? Lijkt me sterk. Ik denk eerder dat u aan uw tussenpersoon betaalde als “fee” voor het “beheer” van die polis.

Maar in principe is het goed dat u er nu achter gekomen bent, want het bedrag zou dus nooit uitbetaald zijn aan degene die uw uitvaart regelt, zolang uw vader nog leefde.

Ja
door Jacky316 - Nov 15, 2018 om 12:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet erbij vermelden bij dit verhaal dat ik borstkankerpatient ben... mijn vader weet dit, ik heb t naar hem gestuurd... mijn moeder is ook vrij jong overleden...
daarom raakt mij dit zo, even een trap na...

ma
door maarten heest - Nov 15, 2018 om 14:05
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jacky, wat een nare situatie! In snap volkomen dat dit hard bij u binnenkomt.

Ik zou het er zeker nog eens goed uitzoeken voordat er definitieve conclusies getrokken kunnen worden.
Het is maar de vraag of uw vader nog wel de verzekeringsnemer was nu u gedurende 30 jaar de premie-betaler was.
Ik zou zeker uitzoeken of de rechten, die je als verzekeringsnemer hebt, daardoor juridisch op u zijn overgegaan.
Leg je er niet bij neer maar zoek vooral uit hoe het juridisch exact in elkaar steekt.

Je zou de vraag eens neer kunnen leggen bij Het Juridisch Loket.
Ook hebben veel advocaten een gratis inloop spreekuur. Daar kun je zonder vergoeding eenmalig een indicatie van je situatie krijgen.
Suucces en ook veel sterkte met uw gezondheid.

Ja
door Jacky316 Nov 15, 2018 om 16:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je, komt vast allemaal goed! Ik ga eens even kijken of ik er iets mee kan doen inderdaad!!!

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2018 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jacky

Ik wil u uiteraard niet ontmoedigen, maar wat Maarten voorstelt, is compleet zinloos.

ma
door maarten heest Nov 15, 2018 om 17:30
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil u graag bemoedigen en toch de stap naar werkelijke juridische expertise aanraden.
Zinloos is dat nooit, wat het resultaat er ook komt.
Van tevoren het bijltje erbij neergooien, dat is pas zinloos.
Dus gaan met die banaan en zet 'm op!

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2018 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@masrten.
De Ts is en was geen verzekeringnemer. Alleen een verzekeringnemer kan over een polis beschikken en beslissen.

ro
door ron503 - Nov 15, 2018 om 18:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een triest verhaal maar toch, u had aan de overzichten kunnen zien wie de polishouder is en als dat uw vader is bij ASR aan de bel kunnen trekken. Normaliter is het zo dat als u zelf gaat betalen u ook de polishouder gaat worden en het ingelegde bedrag van uw vader premievrij wordt gemaakt. Het kan zo zijn dat uw vader de premievrije polis heeft afgekocht maar het bedrag dat u heeft ingelegd nog steeds van toepassing is. Neem nogmaals contact op met ASR en vraag om een duidelijke uitleg.

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2018 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft aan haar tussenpersoon betaald, die betaalt dat door aan de verzekeraar onder vermelding van het polisnummer. Van wie dat geld binnenkomt, is helemaal niet van belang voor de verzekeraar netzomin als voor de polis. Alleen de verzekeringnemer, pa dus, kan die polis premievrij maken, of afkopen. Ook kan de verzekeraar de polis premievrij maken als er geen premie meer betaald wordt.

Dus het is normaliter NIET zo dat iemand verzekeringnemer wordt als hij zelf gaat betalen. Dat kan dus helemaal niet.

En nu pa heeft afgekocht, is dat de hele polis en is er verder niets meer.

De Ts heeft ook mijns inziens niet zolang premie betaald als dat zij veronderstelt.

Ja
door Jacky316 Nov 16, 2018 om 12:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ik heb 12 jaar premie betaald en daarna jaarlijks de kosten om de polis in stand te houden..

tijger1
door tijger1 Nov 16, 2018 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan bent u dus niet alleen belazerd door uw vader, maar ook nog twaalf jaar getild door uw tussenpersoon. Want die polis blijft gewoon in stand, daar hoeft helemaal niet voor betaald te worden.

Yv
door Yvonne_909 Nov 16, 2018 om 13:24
42 Antwoorden / 2 Vragen

Tussenpersoon aansprakelijk stellen voor nalatigheid?
Als deze wist dat de premie door u betaald ging worden had hij moeten adviseren om ook zelf verzekeringnemer te worden.

tijger1
door tijger1 Nov 16, 2018 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@yvonne
Dat kan die tussenpersoon helemaal niet adviseren. Normaal gesproken geven ouders, die een uitvaartverzekering voor hun kinderen afsluiten, die polis gewoon mee als de kinderen uit huis gaan, en wordt daar helemaal niets aan veranderd. De meeste ouders overlijden ook eerder dan hun kinderen en de meeste mensen gaan ook niet tot afkoop over van een uitvaartverzekering.

Dus helemaal geen nalatigheid. Hij heeft alleen ten onrechte 12 jaar een bedrag in rekening gebracht voor een polis waarvoor hij al provisie ontvangen heeft.

Yv
door Yvonne_909 - Nov 16, 2018 om 13:22
42 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe triest het ook is, las dat je borstkanker hebt, een andere verzekeraar zal in dit geval wsl. geen overlijdensrisico- / begrafenis meer voor je af willen sluiten. Te groot risico. Enige wat dan rest is zelf geld ergens opzijzetten. Spaarrekeningen leveren tegenwoordig ook niks meer op. Ik wens je heel veel sterkte met je behandelingstraject, etc.

ninc
door ninc - Nov 16, 2018 om 13:38
47 Antwoorden / 6 Vragen

Ik lees even mee.