Po
door Polliwop Oct 28, 2020 om 21:00
Geldzaken & recht

Mag bij een periodieke controle een (ongevraagde) gebitsreiniging worden gefactureerd?

Ik kwam slechts voor een controle, daarvoor had ik een afspraak. Toen de dame mijn gebit ging reinigen dacht ik serieus dat zij de tandarts was en de controle verrichte. Die kwam daarna nog, dus ik begreep toen dat het erbij hoorde. Ik dacht inclusief. Ik heb nog gezegd dat ik geen tandartsverzekering heb, dus ík heb goed gecommuniceerd. Niemand heeft mij verteld dat er extra kosten mee gemoeid waren. Die zag ik pas in de factuur.

10113 15 Rapporteer

sw
door swat1500 - Oct 28, 2020 om 21:18
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk was de controle niet goed uit te voeren zonder uw gebit te reinigen. Vraag het dus de tandarts.

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2020 om 21:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Zelfs bij een periodieke controle, zonder handelingen, worden er kosten gehanteerd. De dame die uw gebit ging reinigen is mondhygiëniste, dus volledig vaksbekwam. Los daarvan, dat had u dan toch moeten opmerken dat zij aanstalten maakte om uw gebit alleen ging controleren of aan de gang ging met reinigen? Tja, het lijkt me dat u weinig controles heeft gehad. Maar goed, normaliter laat iedereen twee maal per jaar het gebit schoonmaken. Hoeft men niet voor verzekerd te zijn: gewoon zelf apart leggen is goedkoper dan Tandplus verzekering of hoe ze het ook noemen.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2020 om 21:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar met die tandarts opnemen, dat u slechts een controle afspraak had en dat zijn medewerkster ongevraagd werkzaamheden ging verrichten.

Overigens duurt schoonmaken langer dan een minuut, dus u had ook kunnen vragen wat daarvan de bedoeling was.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 28, 2020 om 22:22
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Polliwop,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Hoe lang komt u al bij deze tandarts?

Hoe vaak per jaar gaat u naar de tandarts?

Waarom heeft u geen tandartsverzekering?

Heeft u niet gevraagd, wie deze dame was?

diumenge
door diumenge Oct 28, 2020 om 22:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Komt ie weer met al z'n tegenvragen. Waarom moet je dat allemaal weten om de vraag van TS te beantwoorden?

tenormin
door tenormin Oct 28, 2020 om 22:45
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@geboren amsterdammer, het valt mij op, ik denk ook andere panelleden: u beantwoord altijd een vraag met veel tegenvragen (waar geen antwoord op word gegeven); dus dat helpt u ook niet verder.

tenormin
door tenormin Oct 28, 2020 om 22:47
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, daar gingen we bijna gelijk op: ook dus mijn idee als @dga een antwoord een ?? neer plempt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2020 om 22:48
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Diumenge,

Als u nog bij een tandarts komt en er staat opeens iemand anders, zou u niet eerst vragen wie die persoon is?

Waarom zou je niet elke 6 maanden je gebit laten reinigen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2020 om 22:50
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Als u al jaren niet bij een tandarts komt, kan ik mij het voorstellen dat u het topic "normaal" vindt.

Ik ga elke 6 maanden naar de tandarts.....

tijger1
door tijger1 Oct 28, 2020 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar niet bij iedereen is het nodig om elke zes maanden een gebitsreiniging te laten doen

En wat is het nut van een tandartsverzekering?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 28, 2020 om 23:04
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger,

Het nut van een tandartsverzekering is, dat de tandartskosten verspreid worden over het hele jaar.

tenormin
door tenormin Oct 29, 2020 om 00:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@geboren amsterdammer, ik kom ieder jaar 2 maal per jaar bij de mond "schoonmaker/ster". En het "nut" van tandartskosten is (dank zij @tijger1 al jaren afgeschaft) dat men gewoon een eigen potje maakt. Dan betaalt men ook niet veel te veel. Dus ook als men niet gaat: de verzekering kan er niet afhalen waar men niet voor verzekerd is. Anders: wel verzekerd en gaat men niet: centjes pleitte.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 29, 2020 om 00:26
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Niet iedereen heeft de discipline om geld apart te leggen voor de tandarts.

Ik zie steeds meer mensen rondlopen met een onverzorgd gebit.

Ook in de Verenigde Staten, waar men slecht of niet is verzekerd voor zorgkosten, zie je (op de televisie) veel mensen rondlopen met een slecht gebit.

Helaas het gevolg van de marktwerking in de zorg.....

tenormin
door tenormin Oct 29, 2020 om 00:30
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@geboren amsterdammer. wat je in Amerika ziet zal mij een rotzorg zijn en ook: je ziet Geen mensen in Amerika op TV met een slecht gebit. Dat is allemaal blinkend "Joling" wit. Dus onnatuurlijk. Trouwens, je verrekt het om antwoord te geven op de veelvuldige vragen - ja, aan jou - waarom je wedervragen stelt. Je hebt er nog nooit antwoorden op gekregen. Is je vocabulaire zo beperkt of.....nou ja, denk er maar over na.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 29, 2020 om 00:35
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Als je goed kijkt naar de interviews met mensen op straat in de Verenigde Staten, dan kun je de slechte gebitten zien,bjjvoorbeeld bij CNN over de verkiezingen.

Veel mensen in Nederland bezuinigen ook op de tandartsverzekering omdat het niet verplicht is.

Wat ik bij mijn eigen tandarts zie, is dat de assistente soms patiënten aanspreekt over niet betaalde rekeningen :het gaat dus niet goed met de mondzorg in Nederland door de marktwerking.

tenormin
door tenormin Oct 29, 2020 om 00:53
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@groene amsterdammer: ik laat het hierbij. Ga lekker slapen, beter dan dat je je met tanden van Amerikanen bezig houdt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 29, 2020 om 00:59
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Ik wens u ook een fijne nachtrust toe en weer een mooie dag en gezond weer op (carpe diem).

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 29, 2020 om 08:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Door ongevraagde werkzaamheden loopt deze Tandarts het risico op wanbetalers in Bijstand of  HoreCaffer  zonder inkomen!

Je moet wel melden  dat je dit wilt en gaat doen....  alleen controle 1x per jaar een geen aanvullende polis heb ik...
De kosten van verzekeraar is vele malen hoger dan factuur...

pino123
door pino123 Oct 29, 2020 om 10:33
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@G.A.

Hoe lang komt u al bij deze tandarts?
Doet er geen snars toe, al komt iemand al 30 dertig jaar bij deze tandarts

Hoe vaak per jaar gaat u naar de tandarts?
Welke relatie heeft dit met de volgende vraag:

Mag bij een periodieke controle een (ongevraagde) gebitsreiniging worden gefactureerd?

Waarom heeft u geen tandartsverzekering?
Gaat je niets aan, iedereen maakt zijn eigen afweging

Heeft u niet gevraagd, wie deze dame was?
Toen de dame mijn gebit ging reinigen dacht ik serieus dat zij de tandarts was
Antwoord staat er al.

Het wordt soms enigzins irritant om niet inhoudelijk op vragen in te gaan. Als je er geen verstand van hebt, beantwoord het dan gewoon niet

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 29, 2020 om 14:10
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino,

Als TS al langer bij deze tandarts komt, is het toch normaal om te weten wat het verschil is tussen een controle en een gebitsreiniging?
Ik vermoed, dat TS voor het eerst bij deze tandarts is.....

Ik vraag ook hoe vaak TS naar de tandarts gaat : heeft TS zo'n behandeling nog niet meegemaakt?

Waarom heeft TS geen tandartsverzekering?

Ik vermoed, dat TS niet weet hoe het werkt bij de tandarts.
Als TS dit had vermeld, dan zou het antwoord simpeler zijn: dus geen ervaring met de tandarts.

Tja, waarom laat je je zomaar behandelen door een vreemd persoon?
Ik vind het vreemd waarom je niet even vraagt :"Bent u de nieuwe tandarts?".

U vindt het irritant waarom ik niet meteen inhoudelijk inga op de vraag :

U kunt ervoor kiezen om mijn antwoorden niet te lezen.

Ik wil graag een zo goed mogelijk antwoord geven en daarom zou ik graag meer informatie willen.

he
door henry1942 Oct 29, 2020 om 14:49
100 Antwoorden / 28 Vragen

G. A.

Als je nou eens een keer gewoon de vraag beantwoord en blijf tui met al die onzin verhalen.
Geloof je nou echt dat de assistente tegen een client zegt dat HIJ nog een rekening moet betalen!!
Etc ., Etc..

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 29, 2020 om 16:47
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Henry1942,

Dat voorbeeld gebeurde bij mijn eigen tandarts.....

Het is ernstig, dat in 2020 mensen bezuinigen op de tandarts omdat het te duur is....

De mondzorg is helaas voor steeds meer mensen onbereikbaar.

panter22
door panter22 - Oct 29, 2020 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een nieuwe tandarts gekregen?
Vroeger deed de tandarts zelf de gebitsreniging. Gewoon bij de controle met de Franse slag.
Tegenwoordig krijg je bij een controle eerst de mondhygieniste, die het gebit reinigt en daarna de controle van de tandarts.
De mondhygieniste is duurder dan de tandarts.
Dat je geen tandartsverzekering hebt, maakt niet uit. Je had van tevoren even moeten vragen hoe duur een controle was.
Je had toch een afspraak van een half uur? Vroeger duurde een controle 5 minuten bij de tandarts.
Dus je kunt wel nagaan dat je niet voor €40 klaar kon zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2020 om 09:34
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Het komt mij voor dat u niet weet dat het tegenwoordig zeer gebruikelijk is dat een gelicenceerd mondhychiëniste de reiniging uitvoert voor een controle.
Voor een controle is in feite altijd reiniging noodzakelijk en indien de tandarts dat zelf zou (moeten) doen zouden de kosten voor u relevant hoger zijn geweest aangezien een tandarts qua tijdsbesteding meer kost dan de tijdsbesteding van een (daarvoor apart opgeleide) hychiëniste.

Indien de tandarts dat zelf zou moeten doen zou deze dus ook relevant langer bezig zijn geweest (met dus relevant hogere kosten) terwijl de tandarts ook meer tijd heeft voor een andere patient. Zie:
https://www.tandartsinformatie.nl/sb/mondhygieniste/

sjjoppy
door sjjoppy Oct 29, 2020 om 15:25
7179 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft,
bij mij werkt uw gedeelde link niet, bedoelt u deze?
https://www.tandarts.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 29, 2020 om 16:01
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, deze https://www.tandartsinformatie.nl/ die in ieder geval voor dit deel wel werkt nu ik zie (dank voor de tip) dat de link met de toevoeging kennelijk toch niet kan worden gevonden. Op zich merkwaardig aangezien ik bij het posten de link van hetgeen ik vond wel kon kopiëren maar ook nu niet meer te vinden lijkt.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 29, 2020 om 14:30
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mijn nieuwe tandarts is het ook gebruikelijk om automatisch de mondhygiëniste in te schakelen en dat komt op het kaartje met de controledatum te staan.
Voordeel is dat u niet apart hoeft te komen en het tandvlees wordt ook behandeld.

Topantwoord

ma
door magnolia - Oct 30, 2020 om 11:31
42 Antwoorden / 43 Vragen

Beste POLLIWOP,
Ik heb hetzelfde gehad, of je een schoon gebit hebt of niet.
Bij mijn halfjaarlijkse controle hoeft er nooit iets gedaan te worden aan mijn gebit.
Toen de tandarts (ik ging ervan uit dat zij het was en niet de mondhygieniste) mijn gebit begon schoon te maken, was ik verbaasd.
En ja hoor... op de factuur stond gebitsreiniging.
Dit overkomt mij geen tweede keer.
Zodra ik in de stoel zit, geef ik aan dat ik voor kontrole kom.
Er moet maar eerst aan mij gevraagd worden of ik een gebitsreiniging wil.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 30, 2020 om 12:36
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Magnolia,

Die gebitsreiniging is heel belangrijk.

Ik ben 7 jaren niet bij de tandarts geweest wegens "bezuiniging".... :dat heb ik geweten, ik kreeg "helse pijnen" 's nachts....

Met als gevolg : 3 wortelkanaalbehandelingen.....

tijger1
door tijger1 Oct 30, 2020 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een gebitsreiniging kan belangrijk zijn,maar mag niet ongevraagd worden gegeven en in rekening gebracht. Heel simpel.

panter22
door panter22 Oct 31, 2020 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

@magnolia,
Je maakt toch telkens een nieuwe afspraak. Bij mij staat duidelijk op het afsprakenkaartje en in de mail met wie je een afspraak hebt. Met de mondhygieniste en de tandarts.
Als je in de tandartsstoel pas meedeelt dat je alleen controle wilt en er is wel een afspraak met de mondhygieniste gepland, dan is er tijd voor jou ingepland en heb  je te laat afgezegd. Met alle gevolgend van dien.

Analoog
door Analoog - Oct 30, 2020 om 12:00
137 Antwoorden / Vragen

Als de tandarts het zelf moet doen en je half afslacht door een tijd lang met een haak door je tanden te peuren moet
je dat ook gewoon betalen, want die extra tijd en handelingen betaal je dan ook en dan is een gebitsreiniging toch
echt een veel betere en uiteindelijk amper duurdere optie.....
Ik betaal voor een jaarlijkse gebitsreiniging van 15 à 20 minuten rond de 50 euro, ze rekenen in tijdvakken van rond
de 12,50 per 5 minuten, dat zou je voorheen in de tandartsstoel ook zomaar extra kwijt zijn.

Topantwoord

mo
door mof - Oct 30, 2020 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag niet. Als het noodzakelijk is dat een reiniging moet plaatsvinden dan hoort de tandarts dit met u te overleggen. U heeft een afspraak bij de tandarts, niet bij de mondhygienist. Deze tandarts is een dief.

Topantwoord

pe
door peterdeo - Oct 30, 2020 om 13:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

wat n raar verhaal van sommigen, dat gebitsreiniging er automatisch bijhoort. als je voor controle gaat blijkt daaruit wat er moet gebeuren, dat bespreekt de tandarts met je en kan na jouw toestemming aan de slag. doet hij ongevraagd iets? melden bij de tandarts en evt. verzekering.

Analoog
door Analoog Oct 30, 2020 om 18:38
137 Antwoorden / Vragen

Niet helemaal, want de tandarts was bij mij, voordat ik jaren geleden met gebitsreiniging begon, altijd met tandsteen
aan het pulken, want je komt bij de tandarts om je gebit gezond te houden en er goed uit te laten zien toch?
Daar ontkom je niet aan, want anders doet hij naar mijn idee zijn werk niet goed, dus de optie gebitsreiniging was de
oplossing en meer kosten zijn er amper, wel moet het natuurlijk op afspraak, dat lijkt me logisch....

Topantwoord

au
door autoprimera - Oct 30, 2020 om 16:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt mij netter dat de tandarts zelf na controle overlegt met de klant of doorsturen naar de mondhygiënisch noodzakelijk is.
De klant kan dan zelf beslissen hiermee in te stemmen. Wel zelf op de tijd letten want er worden vaak meer eenheden berekend dan de behandeling heeft geduurd. Wordt dan gebruikt als verdienmodel!

Topantwoord

1paul
door 1paul - Oct 31, 2020 om 10:34
3132 Antwoorden / 0 Vragen

uiteraard mag dit niet zomaar, dat behoort in overleg met u gedaan te worden, bestrijd de nota en betaal dat deel wat u afgesproken heeft....

Po
door Polliwop - Nov 3, 2020 om 09:56
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het bij de Consumentenbond neergelegd.
Zal nog wel laten weten hoe de afloop was.

Het deed mij denken aan de fietsenmaker die ongevraagd je banden verving toen je je fiets voor een kapot achterlicht bij hem had achtergelaten. "Ja, die waren wel ver versleten" is dan de uitleg. Niet zonder overleg!

Je gaat toch ook niet akkoord wanneer de autogarage je auto ongevraagd een grote beurt geeft (en in rekening brengt) - "want het is beter voor de levensduur" - wanneer je deze slechts voor een APK had achtergetalen?