va
door vagant Nov 22, 2022 om 15:02
Geldzaken & recht

Mag, buiten, aan straatzijde, een microfoon geplaatst worden?

Hallo,
Buren hebben onmin met elkaar. Wij wonen in het buitengebied en een nieuwe buurman heeft last van dierengeluiden van een andere buur die zijn dieren al bijna twintig jaar houdt, met alle vergunningen daaromheen.
Tijd van praten is voorbij. Betreffende buurman heeft gemeentelijke handhaving ingeschakeld gehad zonder resultaat voor hem, de vergunningen waren immers volledig in orde. Ook heeft hij de "provincie" benaderd, hoe dat verder gaat weet ik niet. Het is tussen hen en de gewraakte buur wil geen ophef, dus alles hoor ik niet, vermoed ik.
Mijn contact met de bezwaarbuur is nul komma nul omdat hij zich niet als prettig gedraagt, een uitzondering in ons heerlijke buurtschapje.

Mijn punt in deze is dat de buur met bezwaar nu een microfoon aan de voorzijde van de woning bevestigd heeft. Ik denk om het aantal decibellen van de dieren van de andere buur te meten om, hiermee gewapend, opnieuw handhaving in te schakelen. Opnieuw, dat is tussen hen. Ik ervaar de geluiden van de dieren als heerlijke plattelandsgeluiden. Daarbuiten verneem ik het amper.

Nu mijn punt: de microfoon kan natuurlijk ook gesprekken die vanuit mijn voortuin of vanaf de oprit gevoerd worden opnemen. Een stukje aantasting van de privacy dus. Ik ga hem daar op aanspreken maar wil dan wel vooraf zeker weten of het al dan niet verboden is of wat voor maatregelen hij moet nemen om niet ter zake doende gesprekken vast te leggen.

Op internet vind ik veel informatie maar geen hard antwoord. De politie bellen gaat me te ver, dit zou gemakkelijk tot escalatie kunnen leiden mocht ik werkelijk een punt hebben. Ik hoop met de juiste informatie hem te kunnen bewegen de microfoon weg te halen.

Vast bedankt voor uw antwoord.

10169 19 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Nov 22, 2022 om 15:06
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe het met een microfoon zit weet ik niet maar een bewakingscamera mag niet de de openbare weg gericht zijn.
Had ook nog nooit gehoord dat iemand een microfoon ophangt om de omgevingsgeluiden op te nemen.

justmeagain
door justmeagain Nov 22, 2022 om 23:47
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een bewakingscamera mag prima op de openbare weg gericht staan als er in dit beeld iets bewaakt wordt van u. U moet zoveel als mogelijk binnen de lijnen kleuren.

lampje1watt
door lampje1watt Nov 23, 2022 om 22:41
35 Antwoorden / 2 Vragen

"een bewakingscamera mag niet de de openbare weg gericht zijn"
Beelden van voordeurkameras met voertuigen/verdachten in bv "Opsporing verzocht" zijn dus illegaal?

mahadma
door mahadma Nov 23, 2022 om 23:30
11520 Antwoorden / 51 Vragen

inderdaad, dat mag niet maar als de politie beelden vraagt schijnt het wel (achteraf) te mogen, raar.

justmeagain
door justmeagain Nov 24, 2022 om 00:45
623 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn 3 cameras zijn allen aangemeld bij de politie.
Kreeg stickers met politielogo en tekst als Camera toezicht nagestuurd.
www.politie.nl/informatie

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Nov 22, 2022 om 15:21
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Alleen een microfoon is a: vreemd en b: m.i. niet toegestaan.

Een bewakingscamera mag ALLEEN en UITSLUITEND op eigen terrein gericht zijn.

Gelet op punt b denk ik dat dit niet toegestaan is, daarnaast een db meter heeft een eigen microfoon en de "bewijslast" die hij denkt te meten zal niet als legaal bewijs kunnen dienen. Als ik een microfoon opname maak kan ik het inkomende signaal hard of zacht opnemen, dus dit is nogmaals m.i. niet toegestaan.

Ben wel wat nieuwsgierig eigenlijk, om welke dieren gaat het?

ju
door juliomariner Nov 22, 2022 om 15:27
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Het bewijst inderdaad helemaal niets omdat de microfoon niet is geijkt en je kunt ook niet bewijzen dat de opname op een bepaalde locatie en tijdstip is gemaakt en de opname niet is bewerkt.

mahadma
door mahadma Nov 23, 2022 om 22:16
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Inderdaad, via gratis software is er genakkelijk te manipuleren.

justmeagain
door justmeagain Nov 24, 2022 om 00:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

Pertinent onjuist. Een camera mag weldegelijk op de openbare weg gericht zijn. Als het doel naar is om je eigendom te bewaken. Half Nederland heeft een voordeur camera of een dashcam in de auto. Beiden filmen continu de openbare ruimte

Topantwoord

atlas1302
door atlas1302 - Nov 22, 2022 om 15:39
341 Antwoorden / 13 Vragen

Nou ik snap het geloof ik wel, u praat voor een persoon die last heeft van zijn buur. U stelt zich op als aanspreekpunt om die buur te overtuigen van problematiek van de microfoon aan zijn eigen woning.

Ik weet het niet ik ben geen specialist op dat gebied, maar hij kan het ook uitleggen om ongewenste geluiden van buitenaf te waarnemen, dat kan natuurlijk inbrekers zijn die niets wetend en die aan het converseren zijn. "zeg Piet, welk raampje zullen we nemen" En dat staat dan mooi op de band van de recorder, maar dan digitaal natuurlijk, 2022. Geluiden mogen volgens mij gewoon vrij op genomen worden, maar dat is mijn logica.

Dus...? Een goede advocaat in civiel recht, lijkt mij een uitstekend begin.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 22, 2022 om 16:32
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar mijn mening mag dat niet omdat er dan ook sprake kan zijn van opnamen van privé zaken of wel iets dat onder de Wet Persoonsbescherming valt. Om zeker te zijn: stel uw vraag bij https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/gebruik-uw-privacyrechten/klacht-melden-bij-de-ap

I
k vermoed dat uw buurman dan zal worden aangesproken met ook 'het mag niet'en aangezien de de andere buur alle benodigde vergunningen heeft zal er helemaal niets aan de doen zijn en als de 'hinder ondervindende buur' wil procederen denk ik dat hij dan ook 'met de staart tussen de benen'wordt weggestuurd. Edoch, ik ben geen rechter.

ju
door juliomariner Nov 22, 2022 om 16:43
1311 Antwoorden / 2 Vragen

U bent geen rechter maar ik vermoed dat uw voorspelling bij de rechter wel uitkomt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 22, 2022 om 16:54
16774 Antwoorden / 202 Vragen

:-)

Topantwoord

sw
door swat1500 - Nov 22, 2022 om 17:06
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Het heimelijk opnemen van gesprekken is verboden. Nu de microfoon er duidelijk zichtbaar hangt is daarvan geen sprake. Het strafrecht is dus niet van toepassing.
U zult dus in het civiele recht moeten gaan aantonen dat de betreffende buurman dóor het plaatsen van de microfoon een onrechtmatige daad pleegt. Dan moet het ook nog zo zijn dat de buurman de geluiden opneemt en niet uitsluitend meet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 22, 2022 om 18:07
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Vagant,

Kunt u een foto maken van de situatie?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

ju
door juliomariner Nov 22, 2022 om 18:40
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Is dit zinvol? Antwoord: nee totaal zinloos

atlas1302
door atlas1302 Nov 22, 2022 om 18:58
341 Antwoorden / 13 Vragen

U vraagt en geeft zelf antwoord, terwijl het topic onbeschreven blijft. Het lijkt wel Tros Radar, wat heel normaal daar is.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de situatie is, de microfoon zal echt niet aan de kant van de weg geplaatst zijn, er wordt gesproken over:
"Mijn punt in deze is dat de buur met bezwaar nu een microfoon aan de voorzijde van de woning bevestigd heeft"

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 22, 2022 om 22:48
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Atlas1302,

Ik ben het gewend van Juliomariner,hij heeft de Duitse mentaliteit overgenomen in Duitsland......;<))

Me
door Meindo Nov 23, 2022 om 21:16
61 Antwoorden / Vragen

Geboren Amsterdammer. De vraag is toch wel duidelijk zonder foto?

ju
door juliomariner Nov 23, 2022 om 22:49
1311 Antwoorden / 2 Vragen

GaWat mag dan wel de Duitse mentaliteit zijn?.
Atlas, het was toch u die een levenslange ban bij Radar hebt gekregen?

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Nov 22, 2022 om 21:50
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft dat er gesprekken gevoerd in uw voortuin of oprit afgeluisterd kunnen worden. Lijkt mij dat dit ook zonder microfoon mogelijjk is dus aantasting van de privacy lijkt mij hier niet van toepassing. Anders is het indien de microfoon op uw grondgebied geplaatst zou zijn maar deze hangt aan zijn gevel. Als het gaat om de dierengeluiden kan deze er niets mee omdat die gemanipuleerd kunnen worden en zeker niet als bewijslast gebruikt kunnen worden. Als ik u was zou ik mij buiten de strijd houden en het aan de buren overlaten die, indien nodig, gepaste maatregelen kunnen nemen. U kunt pas ingrijpen als blijkt dat door u gevoerde gesprekken door de buurman gebruikt en/of openbaar gemaakt worden.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Nov 23, 2022 om 08:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je gaat in het buitengebied wonen en hebt last van de dieren uit de omgeving. Had buurman rekening mee moeten houden.

Hij probeert de gemeente en nu de provincie zover te krijgen dat de vergunning wordt ingetrokken?
En dat wil hij bereiken door een microfoon buiten te hangen?

Hij zal toch een professioneel bedrijf moeten inschakelen wil hij met bewijs komen.

Dus die microfoon zal straks wel weer weg zijn.

Het is nu koud, in de tuin zitten zal er nu niet van komen.

ik zou het ook even op zijn beloop laten.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Nov 23, 2022 om 08:42
3101 Antwoorden / 0 Vragen

typisch gevalletje van, we gaan lekker rustig in het buitengebied wonen, zonder dat men nadenkt!!!!

Als ik u was zou ik eens kontakt opnemen met de gemeente en daar uw vraag stellen en tegelijk uw bezwaar kenbaar te maken, mag het niet laat de gemeente dan handhaven.

ik vermoed zomaar dat, net als bij een camera, deze microfoon alleen geluid op mag nemen van eigen erf!

Topantwoord

Franske1958
door Franske1958 - Nov 23, 2022 om 09:59
414 Antwoorden / 2 Vragen

Dit doet mij denken aan  wat er een aantal jaren in mijn straat afspeelde. Een man iets verder uit de straat had een vermoeden dat er in zijn huis afluister apparatuur verstopt zou zijn, en of ik als elektronicus dat eventueel op zou kunnen sporen.  Waarop ik hem uitlegde dat hij dit zelf eenvoudig kan doen. Ik vertelde hen dat hij eerst eens na moest gaan denken over wie dat geplaatst zou kunnen hebben en met welk doel, en vervolgens vertelde ik hem dat hij met iemand die hij vertrouwd een nep telefoon gesprek moest gaan voeren om dingen te bespreken die niet waar zijn maar wat die afluisteraar heel graag zou willen horen. Binnen een paar dagen hapte die afluisteraar toe en na aangifte te hebben gedaan is die man door de politie opgepakt. Dus mijn tip; Als U denkt dat er een illegale microfoon hangt. ga binnen het bereik van die micofoon met iemand die U vertrouwd en deze zaak uitlegd heeft zaken bespreken die beslist niet waar zijn maar waarvan U weet dat buurman helemaal op tilt gaat als die dat gesprek heeft gehoord. Binnen de kortste keren bent U van alle problemen verlost.

agapon1951
door agapon1951 - Nov 23, 2022 om 10:59
166 Antwoorden / Vragen

vraag stellen bij Recht en Bijstand verzekering of juridisch loket c.q. vrijblijvend bij een advoakten kantoor

P. Tromp
door P. Tromp - Nov 23, 2022 om 11:14
1 Antwoorden / Vragen

Hallo, waarom gaat u niet naar het juridisch loket? Dáár kunnen ze precies voor u uitzoeken of dat toegestaan is...
Mvg

Topantwoord

redfloor
door redfloor - Nov 23, 2022 om 11:17
166 Antwoorden / 21 Vragen

Als het een microfoon is die de decibellen meet kan deze geen gesprekken opnemen, maar alleen het volume (van bijvoorbeeld gesprekken) meten. Qua privacy lijkt me dat weinig belastend. Of het mag is een tweede. Bij ons in de stad hangt op de pleinen standaard zo'n meter. Voor evenementen, maar ook bijvoorbeeld om in december een automatische melding af te geven als er vuurwerk afgestoken wordt.

Topantwoord

RJM67
door RJM67 - Nov 23, 2022 om 11:38
1 Antwoorden / Vragen

Het opnemen van gesprekken is alleen toegestaan als je zelf gesprekpartner bent.

Met deze regel kan je de buren "aanpakken", ook al is het niet het doel van de microfoon.

Dit is er te vinden ;

Particulieren mogen telefoongesprek opnemen

Hoewel we in dit artikel voornamelijk focussen op het opnemen van zakelijke telefoongesprekken, is het goed om te begrijpen dat particulieren een telefoongesprek te allen tijde mogen opnemen, zolang ze zelf deelnemen aan het gesprek. Op grond van artikel 139a lid 1 van het Wetboek van Strafrecht is het opnemen van een gesprek zonder dat vooraf te vermelden alleen verboden wanneer de persoon die het gesprek opneemt geen gespreksdeelnemer is. Het is zelfs niet nodig om vooraf toestemming te vragen en er zijn geen mogelijkheden voor de gesprekspartner om het opnemen te verbieden. Het zomaar openbaar maken van het gesprek is door de privacywetgeving (AVG) echter niet toegestaan.

Topantwoord

KasjavH
door KasjavH - Nov 23, 2022 om 12:29
4 Antwoorden / Vragen

Hallo,
U zegt; " de vergunningen waren immers volledig in orde" , Het is tussen hen en de gewraakte buur wil geen ophef..... weer een stukje uit uw verhaal "dat is tussen hen. Ik ervaar de geluiden van de dieren als heerlijke plattelandsgeluiden. Daarbuiten verneem ik het amper"
U stel vragen over mogelijke geluids opnamen maar ondertussen is te merken dat u gelemaal niet zo neutraal bent in dit verhaal.
Als u de geluiden van dieren niet zo hinder ervaart wil niet zeggen dat het niet zo hinder is. Ook als de vergunninge in orden zijn volgens u, kan dat na 20 jaar als nog minder klopen en niet meer passen in nieuwe wetgeving. Lijkt mijn geen slechte idee om grondit te kontroleren als zijn omgevingsvergunning nog kloppen.  Misschien kunt u zich beter meer passief en begrijpvol opstellen. Meneeer zou waschijlijk wel heel erg last van hebben.

mo
door mof - Nov 23, 2022 om 12:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het is niet toegestaan gesprekken op te nemen of af te luisteren waaraan u geen deelnemer bent zonder daarvoor vooraf toestemming te vragen. Een gesprek mag worden opgenomen als minimaal 1 van de deelnemers daarvan op de hoogte is gebracht. Dat kunt u ook zelf zijn wanneer u deelneemt aan het gesprek. Als u echter met iemand eengesprek voert en uw buurman neemt dit op zonder te melden dan is dat dus niet toegestaan.

va
door vagant - Nov 23, 2022 om 15:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er zal toch contact gezocht worden. Mocht het een decibelmeter zijn dan is het verder tussen hen. Even afwachten dus.
Heel erg bedankt voor uw reacties.

Ev
door Evert0055 - Nov 23, 2022 om 17:50
1 Antwoorden / Vragen

Geluidsopnamen van zaken die in een openbare ruimte (zoals de buitenomgeving van een woning) worden gemaakt zijn mijns inziens per definitie toegestaan. Openbaar wil immers zeggen openbaar, dus voor iedereen toegankelijk. Ik moet de eerste jurist nog tegen komen die hier een steekhoudend argument tegen in weet te brengen. Zaken die men op internet tegenkomt zijn immers ook openbaar. Als men het toch niet zo niet prettig vindt dat geluiden of wat dan ook openbaar worden, dan moet men zich naar de besloten ruimte van een privé-omgeving begeven. Daar is die ook voor bedoeld. By the way: Ik vind het dan ook pertinente onzin dat en beveiligingscamera niet op de openbare weg gericht mag zijn. Openbaar is openbaar. En er zijn in de loop der jaren al heel wat criminele zaken opgelost dankzij camera's die wèl op de openbare weg waren gericht!

Topantwoord

Me
door Meindo - Nov 23, 2022 om 21:23
61 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat je wel geluiden op mag nemen maar geen gesprekken.

Helaas komen dit soort situaties regelmatig voor met nieuwkomers. Ik ken hier mensen die een jaar of 25 een dieren hebben waar nooit geen klachten over zijn geweest. Er kwamen nieuwe buren die klaagden over de kippen. Het gevolg was dat een deel van de kippen weg moesten.