Yo
door YoupJ51 Nov 21, 2019 om 09:56
Geldzaken & recht

Mag CBR een 18-jarige, 21 weken laten wachten op een gezondheidsverklaring?

Probleem beschrijving:

Primair: 21 weken (of meer) duurt het afgeven door CBR van een gezondheidsverklaring voor een 18 jarige!

Kleindochter van 18 jaar neemt rijlessen en is na vijftig lessen én prima score voor theorie op zak, aan afrijden toe.

Op 22 september 2019 wordt de gezondheidsverklaring ingevuld en digitaal ingediend bij het CBS. Daar mijn kleindochter in het verre verleden medicatie kreeg en behandeld is voor ADHD, meer precies ADD, vult zij dit eerlijkheidshalve in. Wat schetst onze verbazing: omdat één ‘ja’ in het formulier staat, komt er géén automatische gezondheidsverklaring af en kleindochter kan niet afrijden. Meest kwalijke: er komt geen reactie van CBR dat gezondheidsverklaring NIET wordt afgegeven. Wachten en wachten op verklaring. CBR communiceert niet / informeert niet!

Rijinstructeur wordt ongerust en vraagt aan leerling het een en ander na te trekken. Uit privacy overweging kan sinds een tijdje de rijinstructeur deze vrij basic informatie niet meer verkrijgen bij het CBR.

Rond 30 september contact gezocht met CBR. Telefonisch contact verloopt zeer problematisch. Meerdere malen getracht contact te krijgen. Meerdere malen na 20 tot 30 minuten hangen wordt de lijn verbroken vanwege overbezetting. Na aanhouden en 44 minuten wachten, krijg ik eindelijk verbinding. Na uitleg krijg ik reactie dat na ongeveer 21 weken een uitnodiging zal komen om te verschijnen bij een controlerend arts. Na 21 weken is ook het theoretisch gedeelte verlopen/vervallen. Helemaal erg: contactpersoon bij CBR geeft geen uitleg / weet niet dat er voor ADHD / ADD cliënten een route is om de procedure sneller te laten verlopen.

Met advies van haar rijinstructeur, ben ikzelf op de CBR-website gaan zoeken naar een oplossing. Wat schetst mijn verbazing: blijkt CBR zelf de oplossing in huis te hebben waar de betreffende telefoniste / receptioniste / contactpersoon geen weet van had. Een wijzigingsformulier voor (ex) ADHD cliënten die in het verre verleden, voor hun 16-de levensjaar, daarvoor behandeld zijn en vanaf hun 16-de levensjaar niet meer behandeld worden.

Begin oktober 2019: formulier ‘Wijziging ADHD Gezondheidsverklaring’ ingevuld en ondertekend door mijn kleinkind – de examenkandidaat -  en haar huisarts en op 12 oktober aangetekend verstuurd naar CBR. Krijg van post.nl retour bericht dat het document op 15 oktober bij CBR is bezorgd. Geen enkele reactie, geen bevestiging van CBR, niets! Géén aantekening in het via DigiD te benaderen ‘Mijn CBR’. Niets, niets, niets!

31 oktober gebeld om te checken of formulier ‘Wijziging ADHD Gezondheidsverklaring’ in goede orde ontvangen en begrepen is.

De contactpersoon bij CBR wist eerst te melden dat ik, ondanks wijzigingsformulier, toch moet rekenen op 21 weken (eigenlijk kende ook zij het betreffende formulier niet)! Beetje geagiteerd heb ik nogmaals het een en ander geformuleerd en de absurditeit onderstreept. Tevens de vraag gesteld doorverbonden te willen worden met een persoon met meer kennis van zaken. Betreffende dame zei toen pas zelf even contact op te nemen met de afdeling ‘gezondheidsverklaringen / divisie rijgeschiktheid’. Na enkele minuten hangen kwam ze terug met de mededeling: “ik heb goed nieuws: uw wijzigingsformulier is in goede orde ontvangen en de duur van de verwerking is nog slechts 6 tot 7 weken’.

Hoezo 6 tot 7 weken? U hebt een door meerdere partijen (waaronder de huisarts) ondertekend wijzigingsformulier. U bent volledig ingedekt. Even een digitaal vinkje zetten en het is oké. ….Maar dat gaat zo maar niet. Eerst controle van formulier ‘Wijziging ADHD Gezondheidsverklaring’ door een arts van CBR….

Mijn vraag:

Moet ik van CBR, een overheidsinstelling, dit soort handelwijze accepteren? Niet communiceren: 1- niet laten weten dat er geen gezondheidsverklaring komt met vernoeming van reden. 2- niet bevestigen van ontvangst aangetekend schrijven. 3- Niet geïnformeerd worden over alternatieve route (het blijkt dat veel jonge mensen dezelfde fout maken).  4- niet adequaat reageren op zo’n lacune in het systeem door bijvoorbeeld bij het invullen van de gezondheidsverklaring direct als extra noot te vermelden dat ADHD / ADD medicatie behandeling van vóór het 16 levensjaar niet tellen. 5- zelf overal achteraan moeten. 6- Lange, zeer lange wachttijden voor telefonisch contact. 7- door toedoen van incompetentie van CBR wordt mijn kleindochter op extra kosten gejaagd (meer rijlessen à € 45 / les) en geeft haar veel extra spanning. Buiten het feit dat zij voor haar studie, stage buiten de stad loopt, waar ze een auto voor nodig heeft en nu veel extra reistijd kwijt is.

Ik ben heel benieuwd naar uw reactie.

2420 7 Rapporteer

panter22
door panter22 - Nov 21, 2019 om 10:04
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de berichten in het nieuws niet gehoord dat het CBR een achterstand heeft met het verwerken van gezondheidsverklaringen?
En dat geldt niet alleen voor bejaarden.
Jammer dat je kleindochter dit bericht gemist heeft:
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/hoe-kan-ik-rijden-met/adhd.htm
Afwachten. Er zit niets anders op.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2019 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt blijkbaar alle commotie op tv, in de kranten en in de Tweede Kamer gemist over de lange verwerkingstijden voor het aanvragen/verlengen van een rijbewijs?

Th
door Thijs124 - Nov 21, 2019 om 10:16
289 Antwoorden / Vragen

Er staan vrachtwagens stil, er zijn chauffeurs die thuis zitten op wachtgeld omdat ze op het CBR moeten wachten. Dat kost nog veel meer. Dus je bent niet de enigste.

edrick3
door edrick3 - Nov 21, 2019 om 10:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Helaas .... CBR heeft al tijden problemen met het afgeven van gezondheidsverklaringen.
Blijkbaar zijn er te weinig keuringsartsen om e.e.a. te beoordelen.
Je/kleindochter zou een schadeclaim kunnen indienen; wie weet.

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

lo
door lovewinnie - Nov 21, 2019 om 10:50
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag. Ze komt gewoon op de stapel van alle aanvragen. Soms elke 5 jaar opnieuw . Met wachtlijsten van nu betekend dat soms 6 mnd of zelfs langer niet mogen auto rijden. CBR loopt met flinke achterstanden. Gehandicapten, mensen met beperking of ziekte en ook bejaarde kunnen geen kant op.
Ze zijn bezig met kijken of het mogelijk is om bij verlenging wnr de aanvraag dus al loopt een tijdelijk rijbewijs te geven maar iets in de wet houdt dat nu tegen
Er zitten mensen thuis van hun werk omdat ze geen taxi of vrachtwagen kunnen rijden

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 21, 2019 om 11:17
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb wel een andere reactie: ik geef u zo een verwijzing naar aanleiding van het absolute feit dat ik mij ernstig afvraag of ADHD wel een gezondheidskwestie zaak is. Ik zeg dat hoewel er bij ernstige gedragsproblemen (en m.i. ook gerlukkig niet altijd) medicatie wordt voorgeschreven.
Helaas heb ik vaak gezien dat het ADHD stempel vaak al wordt gegeven als kinderen erg levendig zijn, graag uitdaging nodig hebben en lastig zijn maar lees voor andere lijken als zij die uitdaging niet krijgen of onvoldoende ruimte hebben/krijgen.
Om die reden is het m.i. jammer dat uw kleindochter 'naar waarheid' heeft ingevuld. Maar helaas, gedane feiten nemen geen keer.

Wel is het zo dat indien er op het moment van aanvraag nog sprake is van het gebruik van bijv. Ritalin daardoor de rijvaardigheid zeer ernstig wordt beïnvloed.
Herhaal, het is m.i. (en dat zeg ik als v/h NIP geregistreerde Psycholoog van Arbeid en Gezondheid en ervaring met begeleiding van o.a. bovenmatig intelligente jong volwassenen (die dan soms een ADHD stempel hadden gekregen omdat hun omgeving niet met hoogbegaafdheid bleken om te kunnen gaan.

Als al gezegd, bij het CBR is sprake van een grote achterstand. Het lijkt mij wel een idee om het door u geschetste probleem voor te leggen via het contactformulier van https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres

aurora1
door aurora1 - Nov 22, 2019 om 00:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn door u gevraagde reactie: Is uw vraag over een 18-jarige serieus?
Lang verhaal met veel overbodige informatie die ik niet alles ga lezen.
Maar..... heeft u geen kranten gelezen en kijkt u nooit naar het nieuws? Er wordt nl al erg lang over de problemen bij het CBR bericht.
Wat u accepteert moet u zelf weten maar zij is meerderjarig dus de hele zaak is haar aangelegenheid. Ze is nog jong, ernstiger is het voor ouderen bij wie het rijbewijs verloopt door de problemen bij het CBR. Of mensen voor wie het van belang is voor de uitoefening van hun beroep, gehandicapten die de deur niet uit kunnen, zelfs niet om eten te halen. Leerzaam lijkt me voor een 18-jarige - die kennelijk ook het nieuws niet volgt - dat alles in het leven niet altijd zo loopt als je hoopt. En wat meer reistijd? Ze is toch geen 100 jaar dat elke minuut telt? Ik denk ook niet dat het helpt dat u zo voor haar (mee) klaagt, integendeel. Ze komt net kijken en het gaat nb ook nog over stage lopen en met het OV gaan. De halve wereld doet dat.

sira
door sira Nov 22, 2019 om 15:13
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan hier niets aan toevoegen