eenigma
door eenigma Jul 27, 2010 om 13:18
Geldzaken & recht

Mag dat? Wij van BOL.com noemen het anders en geven dan geen kortin.g

Bij Bol.com hadden ze een leuke actie, 4 dagen 10% korting op o.a. het speelgoed. Ik bestel 2 bambino Loco Basis sets en twee boekjes. Op boeken zat geen korting. De Bambino Loco basis set is een plastic doosje met 6 blokjes erin met aan de ene kant een plaatje en aan de andere kant gekleurde balletjes. Met gebruik van de boekjes die je erbij koopt is het een educatief spel. Het staat bij Bol onder de categorie "Speelgoed" op hun website en ook de zoekopdracht speelgoed+bambino loco levert dit artikel op. Tot mijn verbazing kreeg ik echter niet de 2,50 korting op de 2 basis sets want zo verklaarde Bol "dat artikel is een boek"........ :-)))

Nogmaals het is een plastic doosje met zes kubusvormige blokjes en ja dan kan je het artikel wel onder boeken rubriceren en het een ISBN nummer geven het blijft toch echt een doosje met blokjes en wordt daarmee geen boek.

Nu heb ik me gister zeer geamuseerd met een mailwisseling over dit "probleem" met leden van de klantenservice van BOL en ga ik echt niet dood van die 2,50 die ik misloop maar ik vraag me toch af of dit nu zomaar kan en mag?

"U krijgt geen korting want wij noemen een doos met blokjes geen speelgoed ook al staat het onder speelgoed op onze site maar wij noemen het een boek en boeken doen niet mee in de 10% korting actie dus u krijgt geen korting."

Zo kan ieder bedrijf korting beloven en het vervolgens niet geven omdat ze een artikel onder een andere benaming opslaan in hun computerprogramma, dat kan en mag toch niet mogelijk zijn?

lieve groetjes,
Enigma.

PS volgens bol.com is dit dus een boek http://i26.tinypic.com/magd2p.jpg :-))))))

3778 18 Rapporteer

soepkiep
door soepkiep - Jul 27, 2010 om 13:47
529 Antwoorden / 75 Vragen

dit lijkt me ook geen boek
dit verschil zien hun toch ook wel een boek of een doosje met blokken

birdies
door birdies - Jul 27, 2010 om 14:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........Nogmaals het is een plastic doosje met zes kubusvormige blokjes en ja dan kan je het artikel wel onder boeken rubriceren en het een ISBN nummer geven.............

Dus het staat in de categorie boeken en niet bij speelgoed? En het heeft een ISBN nr.? Het is niet Bol.com die boeken (en aanverwante artikelen dit nr. toekent).
In dat geval valt het niet onder speelgoed, maar onder boeken en aanverwante artikelen.

ISBN
Het Internationaal Standaard Boeknummer (ISBN) is een unieke titel-identificatie die wereldwijd wordt gebruikt om gegevens van boeken en aanverwante producten op te slaan in computers van bibliotheken, grossiers, importeurs, distributeurs en boekverkopers. Het doel van het ISBN is dat elke titel die een uitgever uitgeeft snel en eenvoudig is terug te vinden in databestanden. Het ISBN vormt voor boekverkopers het bestelnummer van het boek waarmee informatie over de titel opgevraagd kan worden en bestellingen geplaatst kunnen worden. Het ISBN-systeem is er voor beroepsuitgevers maar ook universiteiten, bedrijven, verenigingen, stichtingen en particulieren kunnen gebruik maken van het ISBN.

stacey
door stacey - Jul 27, 2010 om 14:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Het is een educatief `spel`/spelend leren en bambino loco kan gekwalificeerd worden als boek, die `les` boekjes heb je er ook bij nodig anders kun je er niets mee......
de (basis)doos is feitelijk een hulpmiddel BIJ de boekjes
Het komt ook bij een uitgever vandaan: Noordhoff Uitgevers B.V en niet van een speelgoed fabrikant
en valt daarmee dus onder boek en niet onder speelgoed.

Maar er kunnen uitzonderingen gemaakt worden bij aanbiedingen en dat bepaald Bol.com en jij bent vrij om dan te zeggen nee dank je dan koop ik het niet.

Groetjes,

eenigma
door eenigma - Jul 27, 2010 om 14:40
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 27 jul 2010, 14:04]...........Nogmaals het is een plastic doosje met zes kubusvormige blokjes en ja dan kan je het artikel wel onder boeken rubriceren en het een ISBN nummer geven.............

Dus het staat in de categorie boeken en niet bij speelgoed? En het heeft een ISBN nr.? Het is niet Bol.com die boeken (en aanverwante artikelen dit nr. toekent).
In dat geval valt het niet onder speelgoed, maar onder boeken en aanverwante artikelen.

ISBN
Het Internationaal Standaard Boeknummer (ISBN) is een unieke titel-identificatie die wereldwijd wordt gebruikt om gegevens van boeken en aanverwante producten op te slaan in computers van bibliotheken, grossiers, importeurs, distributeurs en boekverkopers. Het doel van het ISBN is dat elke titel die een uitgever uitgeeft snel en eenvoudig is terug te vinden in databestanden. Het ISBN vormt voor boekverkopers het bestelnummer van het boek waarmee informatie over de titel opgevraagd kan worden en bestellingen geplaatst kunnen worden. Het ISBN-systeem is er voor beroepsuitgevers maar ook universiteiten, bedrijven, verenigingen, stichtingen en particulieren kunnen gebruik maken van het ISBN.

Nee het staat onder speelgoed op hun site maar je koopt de basis set en vervolgens de boekjes erbij zodat je het spel kan spelen. De basis set is gewoon een plastic doosje met 6 blokjes a 12,50 en de boekjes zijn bijna allemaal 7,95, je kopt ze los van elkaar de set en de boekjes maar het doosje heeft dus wel een ISBN nummer ook al is het geen boek ;-)

stacey
door stacey - Jul 27, 2010 om 14:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Nee het staat onder speelgoed op hun site maar je koopt de basis set en vervolgens de boekjes erbij zodat je het spel kan spelen. De basis set is gewoon een plastic doosje met 6 blokjes a 12,50 en de boekjes zijn bijna allemaal 7,95, je kopt ze los van elkaar de set en de boekjes maar het doosje heeft dus wel een ISBN nummer ook al is het geen boek ;-) --

Het is niet echt een spel om te spelen, het is om iets te leren...................

Dat het geen boek is betekend Niet dat het niet onder boek valt...............
het valt er gewoon onder en daarmee buiten de korting............

En dat het onder speelgoed op de site staat zal een marketing iets zijn,
daar zal het gros zoeken of het tegenkomen als iets gezocht wordt voor kinderen.

Ik heb het ooit gekocht in de speelgoedwinkel en daar stond de basisdoos met 1 boekje ook in het boekenschap en niet tussen speelgoed.

Gut De Rode Duimen malloot is ook weer aan het rondsurfen blijkbaar ;-)

birdies
door birdies - Jul 27, 2010 om 15:44
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........maar het doosje heeft dus wel een ISBN nummer........... Alleen daaraan al kun je begrijpen dat het onder 'boeken' valt; speelgoed heeft nooit een ISBN nr. Voor uitleg ISBN nrs. zie mijn voorgaande reactie.

eenigma
door eenigma - Jul 27, 2010 om 18:17
252 Antwoorden / 14 Vragen

ha aaai Stacey en Birdies,

"Dat het geen boek is betekend Niet dat het niet onder boek valt..............."

en dat is dus wat ik heel apart vind dat een artikel dat absoluut geen boek is wel onder boek valt ;-) dat doen "we" met andere artikelen en dingen toch ook niet? We noemen bijvoorbeeld een appel fruit en geen groente en zouden we het wel zo wat we bedoelen. Met elkaar hebben we nu eenmaal afgesproken hoe we dingen noemen en als dan een plastic doosje met blokjes ineens ook in de categorie boeken valt dan vind ik dat absurdistisch komisch ;-) maar vraag me ook af hoever je dat op kan rekken en misbruiken?

Het grappigste was natuurlijk de klantenservice van bol.com die mij mailde dat het niet om een doosje met blokjes ging maar dat het hier een boek betrof, hahahahahaha ze hebben daar echt een bril nodig. Dat je een artikel blijkbaar een ISBN nummer mag geven omdat het bij een boek gebruikt moet worden is me wel helder maar dat bol.com zo kinderachtig is in het weigeren van een korting terwijl het toch duidelijk zichtbaar niet om een boek gaat ook al noem je het zo en plaats je het in die categorie........... pffffffffffff Hollandse zuinigheid op zijn smalst hoor ;-)

Bedankt voor jullie reacties, nu maar afwachten welke firma korting aanbied op "zus" om vervolgens die niet geven omdat ze het onder "zo" plaatsen,

lieve groetjes,
Enigma.

snel0026
door snel0026 - Jul 28, 2010 om 15:26
62 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 27 jul 2010, 15:44]..........maar het doosje heeft dus wel een ISBN nummer........... Alleen daaraan al kun je begrijpen dat het onder 'boeken' valt; speelgoed heeft nooit een ISBN nr. Voor uitleg ISBN nrs. zie mijn voorgaande reactie.

Het gaat er hier toch helemaal niet om of her artikel een boek is of niet?
Het artikel staat onder spelop de website [/b en dan mag je aannemen dat daar dus korting op wordt gegeven.

Niet meer en niet minder!

den dries
door den dries - Jul 28, 2010 om 15:57
62 Antwoorden / 1 Vragen

Die Bol.com toch, maakt fout op fout.
Ik bestelde verleden jaar iets voor een waarde van 25 euro en kreeg zooi toegestuurd die *** euro waard was en zelf ook wel kon gebruiken.
Dus Enigma, het foutje kan ook in je voordeel uitpakken.

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 28, 2010 om 16:24
1961 Antwoorden / 1 Vragen

den dries, ik snap niks van je bericht??

an
door ankhor - Jul 28, 2010 om 17:49
122 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, het klinkt als een spel. En bij heel wat spellen zit een boekje. Met de spel uitleg en de regels. Zou ik dan ook niet een boek noemen
Ik vind het dus vreemd.

PS geheel geschreven op mijn Xperia X10
Moderne technogie wordt steeds fantastischer
Een bijna complete PC op een mobieltje

birdies
door birdies - Jul 28, 2010 om 17:52
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Topic staat duidelijk in de nieuwsbrief, ga ik maar gauw even 't vinkje uitzetten.

ronaldvw
door ronaldvw - Jul 29, 2010 om 09:20
19 Antwoorden / 1 Vragen

De ISBN kwalificatie wordt niet door Bol toegekend maar is een officiele status van een product.
Zodra een product dus een ISBN nummer heeft valt het in de catagorie boeken. Geen discussie dus.
Het zou echter bol.com sieren enige coulance toe te passen maar ze zijn daarin vrij om dat naar eigen oordeel te doen.
In de basis is het het boek waarin staat wat er moet gebeuren en is de bijbehorende "blokkendoos" een hulpmiddel.

ajmwegman
door ajmwegman - Jul 29, 2010 om 09:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben mede eigenaar van een speelgoed winkel en veel educatieve spellen hebben een isbn nummer. Soms gewoon al omdat ze bij een boeken fabriek / uitgeverij vandaan komen. Een isbn nummer betekend dus niet dat het een boek betreft. Omdat het gespeciceerd staat op de site als speelgoed, kun je aannemen dat dit ook onder de actie valt. Vergeet niet dat je de spellen 14 dagen op zicht hebt en je deze mag retourneren. (dit kost bol.com meer dan jou de korting geven ;p)

bol.com
door bol.com - Jul 29, 2010 om 13:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zou u uw bestelnummer naar ons kunnen mailen op contact@bol.com dan nemen we graag contact met u op.

snel0026
door snel0026 - Jul 29, 2010 om 13:46
62 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=bol.com schreef op donderdag 29 jul 2010, 13:12]Zou u uw bestelnummer naar ons kunnen mailen op contact@bol.com dan nemen we graag contact met u op.

Happy End????

Mogen wij ook de reactie van Bol weten?

eenigma
door eenigma - Jul 29, 2010 om 18:26
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=snel0026 schreef op donderdag 29 jul 2010, 13:46][quote=bol.com schreef op donderdag 29 jul 2010, 13:12]Zou u uw bestelnummer naar ons kunnen mailen op contact@bol.com dan nemen we graag contact met u op.

Happy End????

Mogen wij ook de reactie van Bol weten?

Natuuuuuuuurlijk :-))) Ik was toevallig van plan de laatste mail van hen waarin ze verklaren dat het nu eenmaal een ISBN nummer heeft dus onder boeken valt, dus een boek, dus geen korting want geen speelgoed.............. met andere woorden "wij kunnen het ook niet helpen dat de regels zo zijn" waarop ik reageerde met een mailtje dat het dan niet slim is het op hun website te plaatsen onder "Speelgoed" maar nu wacht ik even af wat er voor reactie nog komt. Ik heb ze overigens zelf geïnformeerd over het topic hier ;-)

Allen bedankt voor de reacties, zodra ik bericht heb horen jullie het,

lieve groetjes,
Enigma.

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 29, 2010 om 19:25
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het staat onder de noemer speelgoed, dat hebben zij zelf zo gedaan. De korting is op speelgoed, dus ik vind dat je er gewoon recht op hebt.
Dat het een isbn nummer heeft doet daar niks aan af.