J.
door J.R. Aug 1, 2017 om 16:25
Geldzaken & recht

Mag de bank de schuld van een rekening zonder toestemming op een andere zetten?

Goedemiddag,

Ik had een studentenrekening bij ABN Amro waar er een schuld op was ontstaan. Die schuld is inmiddels volledig voldaan maar ik heb ontdekt dat ze die schuld van de studentenrekening zonder mijn toestemming op een andere rekening hebben geplaatst. Door dat te doen hebben ze mij voor 1 en dezelfde schuld onder 2 verschillende rekeningen (waarvan ik er maar 1 daadwerkelijk zelf heb afgesloten) bij BKR geregistreerd.
Weet iemand toevallig als dat zomaar mag?

6877 23 Rapporteer

reflecs
door reflecs - Aug 1, 2017 om 16:36
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Gaat het wel over die schuld?
U wordt ook geregistreerd als u rood kunt staan:https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/bkr-registratie.html

J.
door J.R. - Aug 1, 2017 om 16:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft hier een studentenrekening die in 2006 was afgesloten waarop je maximaal 1 maand €1000,- rood kon staan en aangezien dit zich in 2012 afspeelde waren er andere regels van toepassing. Volgens het contract werd het pas geregistreerd als het langer dan een maand duurde.

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 1, 2017 om 16:59
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Binnenkort, als het weer tijd *kuch* is voor 'n gloedhagelnieuwe telefoon, heb je numero 3 te pakken.

jo
door jorisw Aug 2, 2017 om 11:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waar heeft TS het over een nieuwe telefoon?

J.
door J.R. - Aug 1, 2017 om 17:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

Oh nee hoor, met een refurbished telefoon en een sim-only kan je ook ver komen.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2017 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou beste student, als u bij die bank twee rekeningen hebt, waarop u rood kunt staan, worden allebei de rekeningen bij het BKR geregistreerd. Heel simpel.

Regels wijzigen weleens.

me
door mein33 - Aug 1, 2017 om 18:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR J.R. - 1 AUG. 2017 OM 16:47
2 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Het betreft hier een studentenrekening die in 2006 was afgesloten waarop je maximaal 1 maand €1000,- rood kon staan en aangezien dit zich in 2012 afspeelde waren er andere regels van toepassing. Volgens het contract werd het pas geregistreerd als het langer dan een maand duurde.

@j.r.

Waarom komt u nu pas, 5 jr. later, met dit probleem op de proppen.
Overigens blijft een registratie zichtbaar tot 5 jaar na het beëindigen van het negatieve saldo.
Als u netjes heeft afgelost dan kunt u er vanaf de laatste termijn 60 mnd. bijtellen en "klaar is J.R.".
Hoe was het gezegde ook al weer, zoiets als :  RABO rood past ook bij jou !!!!

J.
door J.R. - Aug 1, 2017 om 19:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1:
Heeft u wel goed gelezen?
Er staat duidelijk dat ik maar 1 rekening daadwerkelijk heb afgesloten en dat de bank de andere gaandeweg op mijn naam heeft gezet om vervolgens de schuld er op te plaatsen.

@Mein3:
Ik ben bekend met de standaardtermijn van 5 jaren. Het is namelijk dat er pas sinds vorige week na een inzageverzoek stukken opdoken die aantonen dat er sprake was van 2 rekeningen. Echter was er maar 1 contract voor maar 1 rekening. De tweede rekening is dus door de bank zonder mijn toestemming op mijn naam geplaatst.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2017 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Compleet ongeloofwaardig dat een bank een rekening voor u opent zonder dat u dat aangevraagd hebt. en die dan ook nog "gaandeweg" op uw naam zet. En daar dan ook nog stiekem een schuld op zet.

Flauwekul dus.

J.
door J.R. - Aug 1, 2017 om 19:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jou mening, alleen jammer dat ik daar niets aan heb. Ooit gehoord van een rekening splitsen? Nee, vast niet he.
Als het flauwekul is waarom dan je tijd aan flauwekul verspillen door er op te reageren?

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2017 om 00:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op zulke gekkigheid moet wel gereageerd worden. Wat hebt u eigenlijk "gestudeerd"?

Ar
door Ara Nobilis - Aug 1, 2017 om 20:00
3 Antwoorden / Vragen

@iedereen:
Waarom wordt er zo gereageerd tegen de vraagsteller i.p.v. de vraag te beantwoorden???! Het lijkt wel of de bank hier niks fout doet...

Jammer genoeg weet ik het antwoord hierop ook niet precies maar ik vermoed dat ze dit eigenlijk niet mogen doen; je hebt tenslotte geen opdracht daartoe gegeven. En ze doen dit natuurlijk altijd wanneer het hun uitkomt. Tenslotte verdienen ze het meeste aan mensen met schulden.
Verschillende vrienden hebben het al een paar keer meegemaakt dat ze dit doen. Dat je daardoor in de problemen komt, interesseert ze niet. Vooral ABNAmro en Rabo heb ik (indirect) ervaring mee. Hoe groter de bank des te arroganter. Maar misschien doen alle banken dit...
Het heeft ook geen zin om hier tegenin te gaan: je trekt altijd aan het korste eind bij banken.
Daarom als je meerdere rekeningen hebt, laat deze niet bij één en dezelfde bank lopen. Ook verzekeringen raad ik af om niet bij dezelde bank te laten lopen!

Praktijk voorbeeldje: Je autoverzekering wordt automatisch geïncasseerd. Hierdoor kom je net iets onder je limiet terecht (en dat overkomt de meesten wel eens) maar over een paar dagen komt weer geld binnen - en dat weet de bank ook (bijv. salaris). Maar de bank in zijn wijsheid vind het nodig om automatische overboeking ongedaan te maken (zit trouwens geen regelmaat in - soms doen ze het niet, soms wel). En dit heeft gevolgen: je krijgt een herinnering met verhoging. Of erger: je krijgt een ongeluk en bent dan net 'even niet verzekerd'.
Ander praktijk voorbeeldje: Hypotheek van zeg €1000 wordt afgeschreven. En inderdaad er staat net even 5 tientjes te weinig op en je hebt het niet in de gaten (want je checkt niet elke dag je bank). Je kijkt zodra je geld binnen is en ziet dat de hypotheek is afgeschreven en je salaris is gestort. Wat je op dat moment niet ziet - want dit wordt soms pas later zichtbaar op je rekening - is dat de bank de hypotheek heeft teruggevorderd nog voordat je salaris erop stond. Vervolgens krijg je de rekening van de hypotheek plus de verhoging. En die verhoging is niet misselijk omdat het grootste gedeelte van de hypotheek is pure rente die je betaalt - rente op rente dus. En dat gaat heel hard!

Al met al kun je zeggen: eigen-schuld-dikke-bult. Lekker makkelijk.
Ik vind dat de bank menselijker moet handelen. Tenslotte krijgen zij hun geld echt wel - de rente die berekenen ze tenslotte gewoon door op jou. Of zouden ze echt bang zijn dat ze die €50 nooit zullen krijgen?
In deze maatschappij is de bank een noodzakelijk kwaad waar je niet zonder kunt (je salaris/uitkering kan tenslotte alleen op een rekening worden gestort). Dus i.p.v. als een machtswellusteling te doen wat ze willen, zou het hun sieren en zelfs wenselijk zijn als ze menselijker zouden handelen.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 1, 2017 om 20:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hierdoor kom je net iets onder je limiet terecht (en dat overkomt de meesten wel eens)

Wow dat is pas een vooroordeel, ik ben opgevoed, eerst sparen dan kopen, het enige waar ik geld voor mocht lenen was mijn huis.

Ik heb werkelijk waar nog nooit rood gestaan, kan trouwens ook niet op mijn rekening.

Ar
door Ara Nobilis Aug 1, 2017 om 20:40
3 Antwoorden / Vragen

Is geen vooroordeel, het is een feit. Net zoals armoede in NL voorkomt. Of gelooft u dat ook al niet? Ik heb veel met mensen in de schuldhulpverlening te maken, dus ik weet waar ik over praat. En ja, ik weet, er zijn altijd uitzonderingen maar die zijn niet in de meerderheid.

aurora1
door aurora1 Aug 1, 2017 om 23:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja hoor, het is al goed.
@diewilik: + 10

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2017 om 00:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

& ara.

U kletst volkomen uit uw nek. Als u met u bank niet overeengekomen bent dat u rood mag staan, wordt een incasso, als u daardoor in het rood komt gestorneerd. En dat is gewoon uw eigen stomme schuld. Ten eerste door niet voor voldoende saldo te zorgen, en ten tweede door geen afspraken te maken met uw bank.
Dus als u een puinhoop maakt van uw financiën, draait u zelf voor de consequenties op. Heel simpel.

scherpslijper
door scherpslijper Aug 2, 2017 om 00:31
70 Antwoorden / Vragen

Nee, Ara (bepaald niet) Nobilis,
Het is nog altijd niet zo dat een bank er maar rekening mee moet houden dat er "over een paar dagen" geld binnenkomt waarmee een eerdere kredietoverschrijding weggepoetst kan worden. Je bent het helemaal zelf (weet je wel; iets met "eigen verantwoordelijkheid"), die er rekening mee moet houden dat je niet nu iets kunt aankopen wat je je pas over een aantal dagen kunt veroorloven. De maatschappij hoeft geen rekening te houden met jouw inkomstenpatroon, maar daar moet je gewoon helemaal zelf je uitgavenpatroon aan aanpassen. Moeilijk he, zelf verantwoordelijkheid nemen ??

J.
door J.R. Aug 2, 2017 om 00:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan totaal niet begrijpen waar jullie argumenten op slaan. Ik heb in het begin al aangegeven dat ik de schuld volledig heb voldaan. Daarmee heb ik mijn verantwoordelijkheid al genomen en de eerste bkr-registratie geaccepteerd. Hetgeen dat ik enkel en alleen wil weten is of de bank die schuld nou wel of niet op een door hun zelf aangemaakte rekening mag schuiven waar ik nooit voor heb getekend.

Cookies
door Cookies - Aug 1, 2017 om 20:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ten 1e lijkt het mij verstandig opheldering hierover te vragen daar waar je het antwoord van kan verwachten, t.w. de ABNO Amro. En als de schuld inmiddels voldaan is, kun je toch de ABN Amro verzoeken de, naar jouw mening onterechte, BKR registratie op te heffen?
Alleen zij kunnen daarom vragen.

En verder doe ik maar even een gooi: een studentenrekening kun je toch hebben tot een maximale leeftijd van 30 jaar? Kan het daarmee te maken hebben?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 1, 2017 om 20:19
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Flauwekul?? Sedert wanneer trekken wij serieuze vragen met ook serieuze aanvulling in twijfel?

Mijn advies: een schriftelijke klacht indienen bij afname en bij onbevredigend antwoord KIFID.

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2017 om 00:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Serieuze vragen? Een student die jaren in het rood staat en nu ineens stiekem een andere rekening heeft met stiekem door de bank daarop gezette schulden?

Vroeger moest je VWO of zo gehad hebben om daarna te kunnen studeren. Tegenwoordig kan dat, geloof ik, al na de kleuterschool.

J.
door J.R. - Aug 1, 2017 om 20:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Carola.83
Zelf weet ik nu niet uit mijn hoofd wat de maximale leeftijd is voor een studentenrekening. Zelf ben ik ook nog geen 30 jaar en heb me in dat gedeelte eerlijk gezegd dan ook niet in verdiept.

Op grond van Art. 35 Wbp. heb ik al 3 keren een verzoek om inzage bij de bank ingediend en elke keer ontdek ik dan weer nieuwe aanwijzingen. De wijze waarop ik achter de tweede bkr-registratie ben gekomen was door mijn BKR te checken i.v.m. het feit dat ik voornemens ben een eigen onderneming te starten. Echter staat de registratie van de tweede rekening er nog en het feit is nu dat ik wel over de financiën beschik om de onderneming te starten maar dat ik door die tweede registratie onnodig extra kosten dreig te moeten maken omdat ik bv. geen bedrijfsmiddelen kan leasen.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Aug 1, 2017 om 20:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, de leeftijd is 30, maar dat is verder niet relevant want je bent nog geen 30.

Wat me ook niet relevant lijkt (correct me if I'm wrong) is hoe dat heeft kunnen gebeuren. Waar het nu om gaat is die BKR registratie te laten verwijderen, als deze inderdaad niet terecht is.

Social media al geprobeerd om wat schot in de zaak te bewerkstelligen? Binnen lopen bij ABN Amro om e.e.a. face to face te bespreken?

DOOR J.R. - 1 AUG. 2017 OM 20:27
4 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

@Carola.83
Zelf weet ik nu niet uit mijn hoofd wat de maximale leeftijd is voor een studentenrekening. Zelf ben ik ook nog geen 30 jaar en heb me in dat gedeelte eerlijk gezegd dan ook niet in verdiept.

Op grond van Art. 35 Wbp. heb ik al 3 keren een verzoek om inzage bij de bank ingediend en elke keer ontdek ik dan weer nieuwe aanwijzingen. De wijze waarop ik achter de tweede bkr-registratie ben gekomen was door mijn BKR te checken i.v.m. het feit dat ik voornemens ben een eigen onderneming te starten. Echter staat de registratie van de tweede rekening er nog en het feit is nu dat ik wel over de financiën beschik om de onderneming te starten maar dat ik door die tweede registratie onnodig extra kosten dreig te moeten maken omdat ik bv. geen bedrijfsmiddelen kan leasen.

Cookies
door Cookies - Aug 1, 2017 om 21:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Geen antwoord op je vraag, maar ken je dit forum? Is voor (startende) ondernemers https://www.higherlevel.nl/forum/ Misschien heb je er wat aan. Niet alleen voor deze kwestie, maar voor allerlei andere zaken waar ondernemers mee te maken hebben/krijgen.

Succes met het starten van je eigen bedrijf. Eén van de eigenschappen waar een ondernemer n.m.m. over moet beschikken is doorzettingsvermogen. Zie dit geharrewar maar als een testcase.

me
door mein33 - Aug 1, 2017 om 21:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@J.R.

Is de door u genoemde tweede rekening pas door de Bank geopend toen u uw studie heeft beëindigd en daarmee geen recht meer had op de studentenrekening.
Het schuldbedrag van de studentenrek. zou toen overgezet kunnen zijn naar de "normale" bankrekening.
In beide gevallen blijft de looptijd van kredietregistratie in stand tot de eerder genoemde 60 mnd waarin geen schuld meer op de betreffende rekening staat of na de datum van beëindiging van deze rekening.

J.
door J.R. Aug 2, 2017 om 00:32
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, aan de datum te zien is de tweede rekening een week voor de verwijdering van de bkr-registratie van de eerste geopend.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2017 om 00:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dan een onderneming wilt starten, zou ik mij eerst maar eens verdiepen in financiële zaken. Want blijkbaar hebt u er tijdens uw studie een zooitje van gemaakt en hebt u nu nog last van de naweeën daarvan.

J.
door J.R. Aug 2, 2017 om 00:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb me al in financiële zaken verdiept, ben me er overigens nog steeds meer in aan het verdiepen.
Ter informatie: de enige reden dat ik in die "problemen" kwam was omdat ik toentertijd nog inwonend was en het medisch zodanig slecht ging met m'n moeder dat we dakloos raakten. Desondanks heb ik er altijd voor gezorgd dat ik naar school en mijn werk ging. Hetgeen waardoor ik me zodanig heb kunnen opbouwen dat ik nu in elk geval voor mijn gezin kan zorgen. Ik hoop dat dat gedeelte nu ook weer duidelijk is.

abnamro
door abnamro - Aug 2, 2017 om 09:28
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste J.R,

Goed dat je het aangeeft als er onduidelijkheden zijn over het omzetten van je rekening en schuld. Het is logisch dat je graag wilt weten waarom dit is gebeurd en of het ook mag.

Er zijn situaties dat een Studentenrekening met een roodstand wordt omgezet door de bank naar een gewone betaalrekening met roodstand. Dit doen we volgens de voorwaarden als blijkt dat je geen student meer bent. Soms houden we ook een opschoonactie. We vragen onze klanten dan of zij nog studeren en of zij de Studentenrekening met roodstand willen houden. Als wij daar geen reactie op krijgen, wordt de rekening omgezet.

Omdat ik de situatie niet ken, weet ik niet of bovenstaande op jouw van toepassing is. Daarom neem ik graag telefonisch contact met je op. Ik pak je gegevens erbij en zoek dan uit wat er gebeurd is. Als je dit wilt, stuur dan via webcare@nl.abnamro.com je telefoonnummer door. Geef daarbij ook aan dat je de mail stuurt naar aanleiding van je bericht op Kassa Vara.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

J.
door J.R. Aug 2, 2017 om 09:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mevrouw van der Molen,

Bedankt voor uw reactie.
Ik heb mijn situatie al eerder aan de afdeling klachtenmanagement voorgelegd. Er is onlangs door de heer Klijsen van die afdeling erkend dat die splitsing heeft plaats gevonden maar op mijn vragen zoals van deze topic is er tot heden nooit een concreet antwoord gegeven. Bovendien heb ik begrepen dat ik nu moet wachten omdat de eerder genoemde medewerker een paar weken weg is. Ik heb al 3 keren om inzage van stukken verzocht en elke keer ontdekte ik weer nieuwe stukken die bij de vorige inzage schijnen te zijn achtergehouden. Dus ik hoop dat u kunt begrijpen dat ik nu eerst elders antwoorden zoek.

abnamro
door abnamro Aug 3, 2017 om 11:23
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste J.R.,

Ik begrijp dat je al in contact bent met onze afdeling Klachtenmanagement. Jammer dat je tot op heden geen concreet antwoord hebt ontvangen op een aantal vragen. Ik snap dat je nu via deze weg antwoorden zoekt. Het aanbod van mijn collega Mw. E. Van der Molen staat. We zien je e-mail tegemoet, mocht je hier gebruik van willen maken.

Vriendelijke groeten,

ABN AMRO Webcare
Dhr. R. Witjes

me
door mein33 - Aug 2, 2017 om 10:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

J.
DOOR J.R. 2 AUG. 2017 OM 00:32
5 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Nee, aan de datum te zien is de tweede rekening een week voor de verwijdering van de bkr-registratie van de eerste geopend.

@J.R.

Dan vraag ik mij, in alle eerlijkheid, af waarom die tweede rekening dan is gestart met een geregistreerd schuldbedrag terwijl er op de studentenrekening geen roodstand meer bestond. De Kredietregistratie daarvan was immers, zoals ik hieboven lees, niet meer van toepassing.
Krijg de indruk dat de vork toch iets anders in de steel steekt dan u, mogelijk onbewust, hier doet voorkomen.

J.
door J.R. Aug 2, 2017 om 10:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nou Mein33,

Dat komt doordat de rekening al die tijd was geblokkeerd en er vervolgens nooit meer naar om is gekeken.
Ik denk dat het ook belangrijk is om er even bij te vermelden dat ik de schuld in 1x heb voldaan door het met de saldo (ruim €1800,-) van de geblokkeerde rekening te laten verrekenen. Het hoefde eigenlijk niet eens zo ver te komen, maar goed ik had de schuld voldaan en heb er toen genoegen mee genomen omdat ik wegens medische redenen van mijn moeder dakloos werd en er zelf dus laat bij was. Alleen heb ik tot mijn grote verbazing dat gedeelte van die tweede rekening ontdekt en wil graag weten hoe dat zit want bij de bank zelf word er tot nu toe alleen maar om heen gedraaid

ti
door tilpend - Aug 2, 2017 om 10:29
132 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor de duidelijkheid: het is u toch wel duidelijk dat elke mogelijkheid tot roodstand bij het BKR wordt geregistreerd en dat een registratie niet automatisch "negatief" is? Pas als u een schuld niet volgens de voorwaarden tijdig heeft terugbetaald (of langer dan volgens de voorwaarden is toegestaan rood hebt gestaan" komt er een code bij die wijst op een achterstand/herstelde achterstand. Deze gegevens blijven tot 5 jaar na het beëindigen van het contract staan.

Als u dus een studentenrekening had die is omgezet naar een gewone rekening dan zal de mogelijkheid tot roodstaan twee maal geregistreerd staan:
1 x bij de studentenrekening met een einddatum (en eventuele codering van herstelde achterstand) en
1 x bij uw nieuwe rekening zonder einddatum want deze loopt nog.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2017 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@j.r.

Nou reageert de bank hier en gaat u eerst elders antwoorden zoeken?

Ik zou maar van de gegeven mogelijkheid gebruik maken om duidelijkheid te krijgen.

J.
door J.R. Aug 2, 2017 om 10:51
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe betrouwbaar zal hun reactie zijn nadat ik d.m.v. 3 inzageverzoeken er al achter ben gekomen dat er steeds stukken achter bleven. Overigens kan hun afdeling klachtenmanagement mij tot heden wel vertellen dat er inderdaad een splitsing heeft plaatsgevonden maar het antwoord op o.a. de vraag waarom simpelweg negeren. Hier geeft de bank wel voorbeelden maar daarmee heb Ik dus nog geen antwoord op de vragen die ik hun klachtenmanagement al heb gesteld.
Ik heb de kwestie uiteraard eerst bij hun zelf neergelegd alvorens ik de topic ben gestart.

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2017 om 11:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dit topic wel starten, maar wij kunnen geen oplossingen bieden. Dat kan alleen eventueel de bank.

De ervaring op dit forum toont aan dat als een webcare team zich er mee bemoeit, vaak de de problemen wel worden opgelost.

Maar uiteraard staat het u vrij die uitnodiging af te slaan.

J.
door J.R. Aug 2, 2017 om 13:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het advies. Ik zal het nogmaals met de bank proberen.

ma
door marie47 Aug 10, 2017 om 19:51
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop voor vraagsteller dat het wordt opgelost, vind sommige reactie's echt niet normaal.
Als men niet serieus  kan antwoorden kunnen deze reactie's beter achter wege blijven.
Zoals men deze  hard werkende jongeman "meent" te kunnen behandelen.....

tenormin
door tenormin - Aug 2, 2017 om 13:20
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@J.R. Zou toch het webcareteam van ABN AMRO (nog eens) benaderen. En er niet negatief ingaan. Ze geven nu de kleine handreiking: maak er gebruik van, zou ik zeggen. Succes.

hu
door huubk68 - Aug 4, 2017 om 11:08
20 Antwoorden / 5 Vragen

nee zonder toestemming mogen ze bijna niets