Se
door Selfish Aug 10, 2019 om 12:57
Geldzaken & recht

Mag de buurman onze oude schutting weg halen

Wij willen graag de schutting vervangen in de tuin. Nu wil de buurman er niet aan meebetalen, zonder zijn toestemming mag er niemand op zijn grond komen, hij bepaald waar de palen komen omdat er ergens waar hij alleen weet bollen in de tuin staan. Om van al dit gezeur af te zijn wil ik de schutting op mijn grond zetten. Mag hij naderhand dan de oude schutting zonder mijn toestemning weghalen?

22646 24 Rapporteer

sj
door sjoppy - Aug 10, 2019 om 13:02
129 Antwoorden / Vragen

Bewerkt
Als de oude schutting gezamenlijk bezit is zal de buurman deze later niet zonder uw toestemming weg mogen halen.

ma
door malty Aug 10, 2019 om 13:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Niet verplaatsen maar nieuwe op eigen grond.

sj
door sjoppy Aug 10, 2019 om 13:11
129 Antwoorden / Vragen

Dank @malty,
heb het aangepast.

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2019 om 13:09
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U mag zonder probleem een schutting op uw eigen grond plaatsen zolang deze voor de erfgrens gezet wordt. Of de buurman de oude mag verwijderen hangt af of deze gezamelijk bezit is. In dat geval zal deze van u toestemming moeten krijgen.

ro
door ron503 - Aug 10, 2019 om 13:21
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U wil de schutting vervangen echter de buurman vindt de schutting nog prima en gaat er uiteraard niet aan meebetalen omdat het vervangen van die schutting uw keuze is en niet zijn keuze. Als u een schutting op uw eigen grond wil plaatsen heeft u geen toestemming van de buurman nodig en bepaald u zelf waar de palen in uw eigen grond geplaatst worden. Waar u eigenlijk mee zit is dat de buurman de oude schutting verwijdert en uw schutting als toevoeging op het woongenot vindt. M.i. speelt er meer dan enkel de vervanging van de schutting want u wil niet dat de buurman de oude schutting weghaald.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2019 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u een nieuwe neerzet, wat is danhet orobleem van get weghalen van de oude?

En de nieuwe palen kunnen toch op de plek van de oude palen?

lo
door lovewinnie Aug 10, 2019 om 14:41
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat de gun factor ontbreekt hier.
Niet mee werken, niet meebetalen, zet vervolgens nieuwe schutting van eigen geld op eigen grond. Vervolgens haalt buurman oude schutting alsnog weg en profiteert gratis van de nieuwe mooie schutting.
Ik zou schutting er tegen aan zetten op eigen grond en hem zijn gang laten gaan.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 10, 2019 om 13:48
683 Antwoorden / 5 Vragen

Uitgaande van de Rijdende Rechter: Staat de schutting OP de erfgrens, bent u beiden 50% eigenaar en heeft elkaars toestemming nodig bij wijzigen en te maken kosten, gewenst of ongewenst.

Zet u een schutting op UW grond, mag dat, al wil u er tien schuttingen neerzetten. Die schutting is 100% voor uw eigen idee en kosten.

Huurt u of is het eigendom? Bij huren is de schutting, door u beiden betaald OP de erfgrens eigendom geworden van de verhuurder.

ma
door malty - Aug 10, 2019 om 14:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De schuttingbouwers hoeven toch helemaal niet op de grond van de buurman te komen, vraag eens aan de firma die de schutting zet.
Voor de palen worden met een grondboor gaten geboord dus de bloembollen zullen gewoon op hun plaats blijven.
Lijkt me een goed idee om de schuttingbouwer eens met de buurman te laten praten wat de overlast betreft.

lo
door lovewinnie - Aug 10, 2019 om 14:43
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat de gun factor ontbreekt hier.
Niet mee werken, niet meebetalen, zet vervolgens nieuwe schutting van eigen geld op eigen grond. Vervolgens haalt buurman oude schutting alsnog weg en profiteert gratis van de nieuwe mooie schutting.
Ik zou schutting er tegen aan zetten op eigen grond en hem zijn gang laten gaan.
Je hebt van die mensen waar je gewoon geen energie in moet steken. Dus nieuwe schutting op eigen grond en klaar

Officiëel is bestaande schutting eigendom van bijde dus wij hij die verwijderen moet hun toestemming vragen aan u

me
door mein33 - Aug 10, 2019 om 15:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

zonder zijn toestemming mag er niemand op zijn grond komen, hij bepaald waar de palen komen omdat er ergens waar hij alleen weet bollen in de tuin staan.

Als die bollen op de erfgrens (1 milimeter breed) of aan uw kant in de grond zitten , dan zijn de bollen op de erfgrens gezamelijk eigendom en zitten ze aan uw kant van de erfgrens dan zijn het poltsklaps uw bollen die daar in de grond zitten.
Al met al is dit dus een drogreden van deze buur.

Moeilijke kwestie, al zou ik het persoonlijk wel weten !!
Als de huidige schutting op de erfgrens staat, dan ging die oude schutting er netjes en (in)correct uit (toestemming of niet) en ik zou exact tegen de erfgrens (dus op eigen grondgebied) een nieuwe plaatsen, weet daarbij wel zeker waar de erfgrens precies loopt om verdere treurnis te vookomen.
Oude schutting laten staan geeft nog meer problemen omdat dit ten koste gaat van de levensduur van de nieuwe schutting omdat die bijna nooit goed droog zal worden, met alle gevolgen vandien.
Er hoeft dan bij het plaatsen tegen de erfgrens ook niemand op zijn tijdelijke stukje aarde te komen !!  ;-))
De buurman zou ik vervolgens lekker in zijn eigen sopje laten gaarkoken en hem vanaf dat moment compleet negeren**.

Een dergelijke situatie heb ik in het verleden ook mee moeten maken, vandaar mijn korte metten met dit soort zielige 'naasten'.

**let op de klemtoon.

"Een verre buur is beter dan een naaste vriend, want een buur zal nooit en te nimmer een vriend blijken te zijn" !!

ma
door marnix1 Aug 10, 2019 om 17:15
256 Antwoorden / 22 Vragen

mein, die schutting die er nu staat is toch voor de helft van huil-buurman?
toch weghalen?

me
door mein33 Aug 10, 2019 om 17:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Inderdaad, want als je de schutting laat staan en er een nieuwe tegenaan zet en huil-man haalt hem alsnog en zonder je toestemming weg, wat zou je daar dan nog tegen moeten/kunnen doen.
Nou in een dergelijk geval kan je maar beter zelf de eerste tik uitdelen en afwachten wat er daarna gaat gebeuren !
 Zelf denk ik en heb ik ervaren, dat er dan niets gaat gebeuren en dat de 'naaste' blij is met deze voor hem kosteloze oplossing !

Wi
door WillieS Aug 12, 2019 om 11:29
2 Antwoorden / Vragen

Mein33,

Wat een misselijke raadgeving.

Jij maakt de wereld slechter door de eerste tik te laten uitdelen door de persoon die de vraag stelde.

Maar je hebt gelijk.
Jouw, Mein33 als verre buur is beter.

Se
door Selfish - Aug 10, 2019 om 17:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

@ Aurora
Ik vind het niet goed dat hij zo moeilijk doet en er ook niet aan mee wil betalen dan wel kan genieten van de nieuwe schutting.
Hij vind dat deze schutting niet aansluit qua uitvoering op zijn tuin hek.
Aan de andere zijde heeft hij de buren min of meer gedwongen tot het nemen van een schutting die ze niet wilde die ook niet aansluit op zijn tuinhek.

aurora1
door aurora1 Aug 10, 2019 om 20:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus op eigen terrein een eigen schutting plaatsen en de boel verder laten rusten om uw eigen leven (en dat van de buur) niet verder dwars te zitten, te verzuren en voor rust in de tent? Die heibel over zulke kleine zaken heeft toch niemand iets aan? Kwaadaardigheid en wraak heeft nog nooit iemand positief gediend.

edrick3
door edrick3 - Aug 10, 2019 om 17:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Om van al dit gezeur af te zijn wil ik de schutting op mijn grond zetten.
Goed idee, dus aan jouw kant van de erfgrens. Daar heeft de buurman niets mee te maken.
Mag hij naderhand dan de oude schutting zonder mijn toestemning weghalen?
Zou hem die lol gunnen; je ziet er toch niets meer van naar ik aanneem.

Suc6

hutch
door hutch - Aug 10, 2019 om 18:03
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als de relatie tot de buurman toch al slecht is en als de bestaande schutting  mandelig is, dan de nieuwe schutting op eigen grond plaatsen.
De nieuwe schutting aan zijn kant een 'leuke' kleur geven zodat de buurman de mandelige schutting niet weg zal halen.
Doet hij dat wel, zal hij tegen die 'leuke' kleur aan moeten kijken.

Die 'leuke' kleur laat ik aan uw fantasie over..........

Succes.

panter22
door panter22 - Aug 10, 2019 om 18:27
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt een nieuwe schutting en de buurman vindt de schutting nog goed genoeg. Nou dat is het dan. De schutting is van jullie samen en blijft gewoon staan.
Hij wil niet dat jullie op zijn grond komen. En dat recht heeft hij. Nu kun je de buurman wel een zeur vinden, maar hij komt gewoon op voor zijn recht. En zul je  moeten respecteren.
Je hebt het recht om op eigen grond een schutting neer te zetten. Koop een schutting naar eigen keus en klaar is Kees.
Hij mag naderhand de gezamenlijke schutting niet weghalen. Maar als de gezamenlijke schutting versleten is, dan kan hij eisen dat jullie mee betalen een een nieuwe schutting op de erfgrens. Dan heb je in theorie 2 goede schuttingen naast elkaar.
In de praktijk zal het er wel op neer komen dat hij de oude schutting weg mag halen.
En als de buurman wel wil dat jullie de schutting op eigen kosten vervangen, waarom doe je dat dan niet? Ben je toch van alles af?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2019 om 19:02
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn advies: zorg dat de schutting incl de palen binnen uw erfgrens komen en dus niet op de erfgrens. En houd de in uw gemeente maximaal toegestane hoogte in de gaten. Als de oude schtting van u is en op de erfgrens staat dan mag hij die in beginsel niet weghalen maar dan ... .
De oplossing is als al gemeld: de nieuwe schutting op eigen grondplaatsen en de buurman zoekt het dam maar uit wat hij met de ode wel of niet wenst te doen.

Er behoeft niemand op zijn grond te komen en de palen komen ook niet in zijn grond.

mo
door mof - Aug 12, 2019 om 11:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de schutting op de erfgrens staat moet dat in samenspraak met u.

1paul
door 1paul - Aug 12, 2019 om 11:30
3101 Antwoorden / 0 Vragen

het mooie van een schutting die geheel op eigen grond geplaatst word is dat je deze ten alle tijde weer weg kunt halen!!!

me
door mein33 - Aug 12, 2019 om 12:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR WILLIES 12 AUG. 2019 OM 11:29
1 ANTWOORDEN / VRAGEN

Mein33,

Wat een misselijke raadgeving.

Jij maakt de wereld slechter door de eerste tik te laten uitdelen door de persoon die de vraag stelde.

Maar je hebt gelijk.
Jouw, Mein33 als verre buur is beter.

@willies,
Voor wat betreft die verre buur, dat heb ik jaren geleden al gerealiseerd, maak u daar vooral geen zorgen over. ;-))

Maar als ik de topicstarter goed begrijp dan is zijn buurman de dwarsligger en die slechte en misselijkmakende buurman wil op geen enkele manier meewerken om het schutting probleem op te lossen.
En dwarsliggers (ze zoeken ze nog bij de NS) kan je maar beter negeren en je eigen plan trekken, zodoende kom ik tot mijn antwoord.

En wat is uw voorstel aan Ts. om tot een oplossing te komen ???
Toch niet die van "de linker en de rechter wang" mag ik hopen !

panter22
door panter22 - Aug 12, 2019 om 12:17
6599 Antwoorden / Vragen

Het wordt allemaal zo mooi gebracht. Ik wil een nieuwe schutting en de buurman moet meewerken.
Buurman heeft een tussenwoning en moet tolereren dat hij 2 verschillende schuttingen krijgt waar hij ook nog aan mee moet betalen.
Heeft hij zelf geen inspraak dan?
Hoe zou je het zelf vinden als je buurman een schutting zou willen en je vindt de schutting foeilelijk. Dan komt hij er toch en je betaalt ook nog mee?

sk
door skatinghenk - Aug 12, 2019 om 12:31
5 Antwoorden / 0 Vragen

dit is typisch iet wat alom in het land voorkomt. Er 100% goed uitkomen doe je op zo'n manier nooit . Ik zou proberen - voorstel naar hem toe - onder het genot van een kopje koffie (evt. in het plaatselijke restaurant) in gebrek te raken met die buurman en proberen de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Dit gaat zo van kwaad tot (nog) erger. Succes i.i.g. !

agapon1951
door agapon1951 - Aug 12, 2019 om 13:59
166 Antwoorden / Vragen

Kat en muis spelletjes dus. NHou dat werk m.i.z. zo op eigen grond geen enkele iemand die U tegen kan houden dit te doen.
BNa verloop van tijd wil de buurman de oude schutting vervangen waar hij dus nu geen teostemming voor geeft, maar deze wel op de erfgrens ligt, dus Uw toestemming nodig is de oude schutting te vervangen. M.a.w. hij kan de oude schutting niet vervangen of weghalen zonder Uw toestemming, gevolg eigen luzien die bijten zal ik maar zeggen.

du
door dutchera - Aug 12, 2019 om 17:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk is de relatie niet zoals het bij 'goede' buren behoort te zijn.
In dit geval zou ik voordat de schutting geplaatst wordt, de buitenkant, dus de kant naar de buren, op een VRESELIJKE manier bschilderen. Mocht jij dan later als Uw schutting staat besluiten zijn schutting alsnog weg te halen dan kijkt hij tegen Uw schilderwerk aan. Volgens de wet mag hij daar niets aan doen. Belangrijk dus om een schildering te maken die niet aanstootgevend is, want dan kan hij verwijdering eisen.
Succes.

ev
door evertgd - Aug 12, 2019 om 17:44
41 Antwoorden / 0 Vragen

Met zo'n buurman zou ik een schutting op eigen grond plaatsen, met de maximaal toegestane hoogte. Als de oude schutting gezamenlijk eigendom is, zou ik vervolgens helemaal nooit en te nimmer toestemming geven om die te verwijderen en doet hij dat toch, een restitutie vragen van het geld, dat u aan de schutting meebetaalde.

Wat ben ik blij, dat ik op het platteland woon.... Maar dat terzijde.

me
door mein33 Aug 12, 2019 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Weinig bergen in Nederland vandaar dat het een plat land is. ;-)) De meeste zaken van de rijdende rechter spelen zich af in het buiten stedelijk gebied, toeval of ???????

Em
door Emmap - Aug 14, 2019 om 12:48
162 Antwoorden / 8 Vragen

Dit zijn heel lastige kwesties, onmin ligt op de loer.
Kijk eens via deze link naar rechten en plichten betreffende erfafscheiding tussen buren: juridisch loket buren en erfafscheiding
Of dit voldoende oplossing biedt in dit soort lastige situaties als die van u vraag ik me af, maar het juridisch kader staat er wel beschreven.
Mijn 'boerenverstand' zegt: U mag op eigen grond voor eigen kosten een schutting plaatsen, maar uw buurman mag de oude schutting, gezamenlijk 'eigendom', alleen met wederzijdse instemming, dus van beide eigenaren, van u en van hemzelf, weghalen.

Op genoemde site staat ook iets over wanneer er sprake is van een huurwoning, want dan is niet de huurder maar de verhuurder eigenaar? Ook kan de gemeente eigen regels hebben, dus e.e.a. eerst even goed uitzoeken!