Marc1975
door Marc1975 Aug 15, 2022 om 00:27
Geldzaken & recht

Mag de eigenwoningforfait wel, gaat uit van een fictieve rendement?

De fictieve rendementsheffing mag niet van de rechter, is in strijd met Europese wetgeving, zou dit ook niet voor de eigenwoningforfait moeten gelden?

1014 7 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 15, 2022 om 03:22
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marc,

Ik vrees,dat uw vraag een politieke kwestie is.

Ik ben het er ook niet mee eens, dat eigenaren van een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting betalen.....

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 15, 2022 om 07:07
16845 Antwoorden / 202 Vragen

en ook vaak geen parkeergeld zolang men laadt in een parkeerzonegebied.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 15, 2022 om 07:06
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Het eigen woningforfait is geheel iets anders dan fictieve rende mentsheffing. Vanwaar dan deze vraag?
M.b.t. de belastingwetgeving en eigenwoning forfait https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/koopwoning/content/hoe-werkt-eigenwoningforfait  en https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/grondslag_sparen_en_beleggen/berekening-2021/berekening-belasting-over-inkomen-uit-vermogen-over-2021

 Uw vreaag vindt mogelijk basis in het gegeven dat beide heffingen wel vermogensaspecten betreffen.

Ja
door JannyBoe - Aug 15, 2022 om 08:20
515 Antwoorden / Vragen

De hoogte van het eigenwoningforfait wordt berekend aan de hand van de WOZ waarde van de woning.
De marktwaarde van een woning is meestal (fors) hoger dan die WOZ waarde.
Het eigenwoningforfait zou eigenlijk hoger moeten zijn dus roep het vooral niet te hard in Den Haag...

Het is geen fictief rendement maar een berekening van een (verkoop-)waarde gebaseerd op gemiddelden.
Mocht de WOZ waarde niet juist zijn volgens de eigenaar dan is bezwaar mogelijk.

Een aspect is ook dat er tegenover het eigenwoningforfait de aftrek van hypotheeklasten staat voor de inkomstenbelasting.

rj
door rjw - Aug 15, 2022 om 09:46
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Op basis waarvan meen je dat dit vergelijkbaar is met de beslissing over de fictieve rendementsheffing?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 15, 2022 om 12:48
2053 Antwoorden / Vragen

Absoluut, we zouden hier ook de werkelijke gerealiseerde winsten moeten belasten, dus wie uiteindelijk zijn huis verkoopt en daar twee ton meer voor krijgt dan hij ervoor heeft betaald zou gewoon inkomstenbelasting van pakweg een ton moeten betalen over het werkelijke rendement. Alleen gaat het eigenwoningforfait niet over rendement maar over de waarde van het gebruik van de eigen woning.

Ag
door Agamemnon Aug 15, 2022 om 12:59
82 Antwoorden / 7 Vragen

Het nieuwe huis is ook gemiddeld 2 ton duurder. Dus als je gaat verhuizen, kun je dat geld gewoon niet missen. Enige oplossing is noot meer verhuizen. En dat strookt weer niet met beleid dat de doorstroming wil bevorderen als je iedere verhuizing nog eens extra gaat belasten boven op de 2% die het al is.

rj
door rjw Aug 17, 2022 om 09:25
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@agamemnon: het idee achter belasten van de winst is om de prijzen te dempen. Als de markt een ton minder kunt betalen zullen de prijzen dalen. Juist door de absurde overwaarde voor iedereen die zo'n 6 of 7 jaar geleden of eerder een huis heeft gekocht zijn de prijzen door het dak gegaan. En er is best wel wat voor te zeggen om gratis geld te belasten in ruil voor lagere belastingen elders.

gerbera
door gerbera - Aug 17, 2022 om 11:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@HENKDEZEVENDE, mijn woning heb ik 50 jaar geleden voor, wat tegenwoordig een "prikkie" is maar toendertijd een hoop geld, gekocht waarbij ik in die tijd nodige kosten heb gehad in onderhoud en aanpassing aan de huidige tijd. Hiervoor heb ik geen cent vergoeding gehad dus mag ik bij huidige verkoop die kosten soms niet doorberekenen. Daarnaast is de WOZ waarde, waar ik nauwelijks invloed op heb en het forfait berekend wordt, behoorlijk gestegen maar moet ik mijn woning dan onder die prijs verkopen. Wat u als winst ziet is gewoon de investering die ik gedaan heb waardoor de waarde is gestegen. Daarnaast is vraag en aanbod, in combinatie met de lage rente, bepalend voor wat een koper er voor geeft en heb ik bij verhuizing het geld, gelet op de huidige prijzen, hard nodig om een andere woning te kunnen kopen. Dus waar zit mijn "winst" zoals u dat noemt, als ik 3 ton meer krijg t.o.v. de 50 jaar geleden aankoop is er geen sprake van winst en zou ik daar inkomstenbelasting over moeten betalen, waarbij u gemakshalve de overdrachtbelasting vergeet die betaald moet worden, dus verdwijnd er al aardig wat belasting in de schatkist.