he
door henkwilke Sep 11, 2017 om 14:31
Geldzaken & recht

Mag de gemeente bankafschriften van 2 maanden vragen bij aanvraag kwijtschelding

Kwijtschelding aan gevraagd van gemeente belastig wegens laag inkomen,inkomen bekent bij belastingdienst,zij willen bankafschriften van twee maanden inzien,mijn vraag is of dat geen schending is van mijn priveleven is.

8262 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2017 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee hoor, ze mogen wel van langer terug inzien. U wilt een kwijtschelding, zij willen zien of dat op goede gronden gebeurt.

En dat uw inkomen "bekend" is bij de belastingdienst zegt helemaal niets. Misschien hebt u een maand eerder wel een mazzeltje gehad bij de staatsloterij of zo.

marita5
door marita5 - Sep 11, 2017 om 14:47
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo henkWilke ,

Mag de gemeente bankafschriften van 2 maanden vragen bij aanvraag kwijtschelding

Ja , dit mogen ze vragen zelfs bankafschriften van de laatste 3 maanden .

Welke documenten heeft u nodig?

Op het aanvraagformulier staan de benodigde documenten vermeld. Het gaat onder andere om:

• kopieën van alle inkomsten zoals loonstrook, uitkeringsoverzicht,

toekenning studiefinanciering

• van elke rekening de bankafschriften (met saldo) van de laatste 3 maanden .

• indien u in het bezit bent van een auto: kentekenbewijs deel 1 + 2

• eventuele schulden + aflossingen

• beschikking voorlopige teruggave inkomstenbelasting

• huurspecificatie of hypotheekrente

• huurtoeslag

• zorgtoeslag

• premie zorgverzekeraar of eventuele aanvullende zorgverzekering

• bewijs van ontvangen/ betaalde alimentatie of onderhoudsbijdrage.

kv
door kvjapio - Sep 11, 2017 om 14:48
281 Antwoorden / Vragen

U wilt gewoon geld van de gemeente. De gemeente wil controleren of u daarvoor in aanmerking komt op basis van uw recente inkomensgegevens. Het is of het een of het ander. Vindt u dat uw priveleven wordt geschonden, dan krijgt u geen kwijtschelding. De belastingdienst heeft hier niks mee te maken.

ge
door george321 - Sep 11, 2017 om 14:53
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als ze iedereen op zijn/haar mooie blauwe ogen geloven, betaalt er niemand meer belasting.
Effe zonder dollen, u wilt zelf (waarschijnlijk) overal bewijs van hebben, zwart op wit, en getekende contracten.
De gemeente zou dat dan niet mogen ............... beetje inconsequent.

gerbera
door gerbera - Sep 11, 2017 om 15:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Er wordt van alles op prive gebied op twitter, feestboek, watsap enz, enz, gezet maar als de gemeente om gegevens vraagt ter controle brullen ze,;

of dat geen schending is van mijn priveleven is.

me
door mein33 - Sep 11, 2017 om 15:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voor het "kwijtschelden van de Gemeentelijke belastingen (Gemeenschapsgeld) zult u echt moeten aantonen dat u daar aanspraak op kunt maken.
Voor de ene inwoner "kwijtschelding" betekend voor de andere inwoners een verhoging van de Gemeentelijke lasten.
Met het aanvragen van de "kwijtschelding" op zich levert u, geheel vrijwillig, al een gedeelte van uw privé gegevens in en dat is dan blijkbaar geen enkel probleem voor u.
Goed dat de Gemeente de belastinggelden zo goed beheert en het inkomen van de aanvrager voor een "kwijtschelding" controleert.

Cookies
door Cookies - Sep 11, 2017 om 15:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben het helemaal met je eens, het is een grove schending van je privacy. Je zou er daarom verstandig aan doen om die kwijtschelding maar niet aan te vragen.

ra
door raaf12 Sep 11, 2017 om 19:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Linkse politieke partijen (SP?)  hadden ooit een actie die girogluren heette. Daarmee ageerden zij tegen de ongebreidelde controle op uitkeringsgerechtigen.  Maar dit terzijde.

aurora1
door aurora1 - Sep 11, 2017 om 15:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is het probleem? Heeft u dan iets te verbergen? U vraagt om niet te hoeven betalen wat u wettelijk verplicht bent. Anderen betalen ook. Dus controle is vanzelfsprekend. Ik vind 2 maanden erg weinig, zouden best meer maanden mogen zijn.
Wilt u dit niet dan moet u niet vragen om kwijtschelding. Tenslotte draaien de belastingbetalers op voor uw kwijtschelding.  Ik begrijp niet dat u een dergelijke vraag stelt en ook nog verontwaardigd lijkt te zijn.

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2017 om 15:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Edit

ne
door neodutchio - Sep 11, 2017 om 15:25
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe wilt u anders aantonen dat u geen geld heeft? De gemeente moet bij de belastingdienst zaken gaan opvragen? En u denkt dat er enkel naar uw inkomen gekeken wordt om te bepalen of u ergens recht op heeft? Wie weet krijgt u al allerlei toeslagen en andere kado's.

wi
door wilhelmina59 Sep 11, 2017 om 17:32
512 Antwoorden / 0 Vragen

Ehh daar wil ik wel wat over kwijt. De Gemeente weet heel goed wat iemands inkomen/spaargeld/schulden zijn.
De hik is dat ze je kunnen pakken als je iets uit dat rijtje verzwijgt.

me
door mein33 Sep 11, 2017 om 17:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@wilhelmina59,

U kletst uit uw  "interpunctie" en daar krijg ik nou de "hik" van. ;-))

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2017 om 17:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wilhelmina59.
Gelukkig heeft de gemeente nog geen glazen bol. U kletst regelrechte onzin.

jo
door jorisw Sep 11, 2017 om 18:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@wilhelmina59: je hebt een rare gedachtenkronkel als je denkt dat de gemeente je "wilt pakken". Bij gemeente werken gewoon professionals die gewoon de boel willen toetsen aan de regelgeving. Dat jij gelijk aan "willen pakken" denkt zegt vooral veel over jou.

wi
door wilhelmina59 Sep 11, 2017 om 18:58
512 Antwoorden / 0 Vragen

Mein33en Tijger1
helaas pindakaas,  ervaring is de beste leermeester.

ne
door neodutchio Sep 11, 2017 om 19:19
5151 Antwoorden / 12 Vragen

@Wilhelmins59, hoe komt de gemeente dan ons inkomen/schulden/spaargeld? Kunnen ze meekijken bij mijn internetbankieren? Of kunnen ze rechtstreeks inloggen? Is er een directe lijn met de belastingdienst die ook 24/7 over onze schouder kan meekijken?

diumenge
door diumenge Sep 11, 2017 om 19:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inkomen kunnen en mogen ze gewoon via Suwinet opvragen. @Wilhelmina59 als jouw ervaring is dat ze je "gepakt" hebben, dan heb je kennelijk ooit iets verborgen...

edrick3
door edrick3 - Sep 11, 2017 om 17:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

mijn vraag is of dat geen schending is van mijn priveleven is.

1000+ images about Tekst on Pinterest | Woman humor, Om ...

panter22
door panter22 - Sep 11, 2017 om 18:30
6599 Antwoorden / Vragen

Bij kwijtschelding van de gemeentelijke belasting en waterschapslasten wordt niet alleen gekeken naar je inkomen, maar ook naar je spaargeld en bezittingen zoals een auto, caravan en eigen huis.
Voor volledige kwijtschelding kom je niet snel in aanmerking.
Kijk op de website van je gemeente hoe kwijtschelding wordt berekend.
Algemene informatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-kwijtschelding-van-gemeentelijke-belastingen
S
chending van de privacy is het niet. De gemeente moet controleren of je aan de regels voldoet.

ra
door raaf12 - Sep 11, 2017 om 19:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nope, dat hoort erbij als er kwijtschelding wordt aangevraagd. Je kan wel namen en banknummers onleesbaar maken. Maar als een ambtenaar het niet vertrouwd en vermoed dat er geld is gestort door andere bronnen dan al bekend zijn, kan er alsnog om opheldering gevraagd worden.

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2017 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@raaf13

Namen en banknummers onleesbaar maken van andere ontvangsten dan je werkgever of zo is uitermate onverstandig. Dat is sowieso vragen om verder onderzoek.

Waarom zou de gemeente bijvoorbeeld niet mogen weten dat je van je moeder € 100 voor je verjaardag hebt gehad? Of waarom zou de bijschrijving van je zieke zus voor de boodschappen die je voor haar hebt gehaald verborgen moeten blijven?