Ie
door Ierse Troubadour Jul 16, 2018 om 12:35
Geldzaken & recht

Mag de ING eenzijdig de voorwaarden / kosten voor een betaalrekening wijzigen?

Mijn vrouw en ik hebben bij de ING Bank 2 en/of betaalrekeningen en daarnaast heb ik 2 betaalrekeningen op eigen naam en mijn vrouw heeft 1 betaalrekening op eigen naam. Voor de overzichtelijkheid hebben wij al jarenlang deze 5 rekeningen. Wij hebben allebei voor 1 Betaalrekening een betaalpas. Onlangs hebben wij per brief te horen gekregen dat voor het gebruik van beide en/of betaalrekeningen binnenkort kosten in rekening worden gebracht. Voor de andere 3 betaalrekeningen wordt dat waarschijnlijk dit jaar ook nog ingevoerd. Deze rekeningen vallen nu nog onder het zegenaamde BasisPakket. Ongevraagd worden deze rekeningen nu onderdeel van het OranjePakket. Dit pakket kost € 1,55 per maand. Bij een En/of Betaalrekening heeft iedere rekeninghouder verplicht een eigen Betaalpas. Voor de tweede Betaalpas moet € 1,00 per maand worden betaald naast het pakkettarief. Voor papieren afschriften moet maandelijks per rekening € 0,50 worden betaald. Iets dat tot op heden gratis was.
In een telefoongesprek met ING heb ik aangegeven dat wij geen extra betaalpassen willen hebben. Alle betalingen gaan door middel van Automatische Incasso of via internetbankieren. Ik kreeg te horen dat desondanks een en ander toch verplicht wordt gesteld. Er kwamen veel klachten over binnen. De kosten kunnen niet ongedaan worden gemaakt. Als argument werd ook genoemd dat andere banken het ook allemaal doen. Dit riekt mijns inziens naar prijsafspraken. Kan de ING Bank dit zo maar eenzijdig wijzigen? Wij kunnen de rekeningen opzeggen, maar als de andere bankinstellingen dezelfde regels hanteren schieten we er niets mee op.

6090 14 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 16, 2018 om 12:37
11495 Antwoorden / 15 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2018 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Noem het maar overzichtelijk, maar ieder zijn smaak.
U hebt dus jarenlang meerdere gratis rekeningen gehad en dat houdt nu op.

En ja, dat mag de ING doen. Dus u moet betalen of rekeningen opheffen.

marita5
door marita5 - Jul 16, 2018 om 13:22
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Ierse Troubadour ,

Lees de kosten van de SNS bank , ongeveer gelijk .

Papieren afschriften per jaar € 11,-  dan is ING nog een koopje .

ne
door neodutchio - Jul 16, 2018 om 13:26
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Uw supermarkt verhoogd ook altijd eenzijdig de prijzen. En uw werkgever verhoogt ook eenzijdig naar zijn klanten toe. Gratis kan niet meer in deze tijd. Dat het nog kon was leuk, maar het houd een keer op.

me
door mein33 - Jul 16, 2018 om 14:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Ierse Troubadour,

U heeft, net als ik en vele ING klanten met ons, mogelijk decennia lang "gratis" gebruik van deze bankrekeningen kunnen maken.
Nu heeft ING besloten om deze "gratis" bankrekeningen niet meer "gratis" ter beschikking te stellen, maar daarvoor de normale kosten in rekening te gaan brengen.
Decennia voor 'noppes', 'nada' gebruik gemaakt van deze dienst van ING en dat is dus al die tijd "Kassa" geweest.
Reken eens uit hoeveel u dat bespaart heeft in al die jaren.
U bent echter niets verplicht aan ING en kunt uw 'overichtelijke' geldstromen op een andere manier 'overzichtelijk' inrichten en één of zelfs meerdere rekeningen beëindigen.

Zelf heb ik inmiddels voor onze (tot heden 'gratis') rekening de pinpassen en pincodes ontvangen en zou die volgens ING moeten 'activeren', alleen ga ik dat niet doen aangezien ik de rekening niet op die wijze wil gaan gebruiken.
De betreffende passen gaan met toebehoren ongeactiveerd de kluis in en daarmee is voor wat mij betreft de kous af. ;-))

Jeannetims
door Jeannetims - Jul 18, 2018 om 12:38
51 Antwoorden / 3 Vragen

Mogen de andere klanten dan de kosten van jouw rekeningen ophoesten? Niet erg eerlijk toch? En de voorwaarden zijn al jaren dat bij iedere bankrekening een pas hoort, dus de afgelopen jaren heb je geluk gehad.

pe
door pebk Jul 18, 2018 om 16:57
579 Antwoorden / 0 Vragen

De kosten zijn voor zo'n bedrijf minimaal. Dit lijken mij puur besparingen om de winst te verhogen.

Tr
door Trostomaat Jul 19, 2018 om 23:29
239 Antwoorden / Vragen

@pebk, doet u uw werk ook voor niets?

He
door Helen 66 - Jul 18, 2018 om 14:02
119 Antwoorden / Vragen

Ook zonder bijbehorende betaalpas moet je voor meerdere rekeningen gaan betalen, de reden dat wij ze hebben laten opheffen en nog maar 1 betaalrekening hebben.
Dus inderdaad, minder gebruiksgemak, minder service, maar wel opnieuw hogere kwartaalkosten.
En ja, dat kan de ING en andere banken doen, soort monopolie misbruik.

me
door mein33 Jul 18, 2018 om 14:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En ja, dat kan de ING en andere banken doen, soort monopolie misbruik.

Niks misbruik van ING, maar gewoon betalen voor een gelverde dienst en het staat een ieder vrij om deze dienst te beëindigen.

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2018 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is geen monopolie misbruik. U neemt een dienst af en moet daarvoor betalen. Heel logisch.

U zult ook niet voor niets werken.

Tr
door Trostomaat Jul 18, 2018 om 14:19
239 Antwoorden / Vragen

Ik kan er nog steeds niet bij dat de mensen die ten opzichte van andere klanten het voorrecht hadden om, soms tientallen, jaren, gratis te kunnen profiteren van de dienstverlening van ING, het hardste roepen dat ze hier benadeeld worden. Wat een mentaliteit! 'Gratis' rekeningen kunnen al jaren niet meer geopend worden. Logisch want gratis bestaat niet. Anderen betalen wel, ook voor uw gemakken en als daar gelukkig eindelijk terecht een eind aan komt en het parasiteren op de klanten die wel betalen (voor hetzelfde!) stopt, , dan gaat men zitten huilebalken. Bizar!

diumenge
door diumenge Jul 18, 2018 om 17:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In één zin het hebben over 'ING en andere banken' en over 'soort monopolie misbruik'... kansloos.

He
door Helen 66 Aug 10, 2018 om 14:02
119 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar vinden enkele mensen op dit forum een woord belangrijker dan de inhoud van een reactie. Ook een sector kan een monopolie hebben, meestal spreek je dan over een oligopolie, maar dat woord kent praktisch niemand. Gaat het om afspraken tussen banken onderling, kun je ook spreken van een kartel. Nu tevreden?
En wat service van de banken betreft, die is hardhollend achteruit gegaan de laatste jaren, terwijl de kosten ervoor alleen maar zijn gestegen.
En natuurlijk is niets gratis, maar vaak blijken (vaak oudere)mensen slapende rekeningen te hebben als spaarpotje en vinden het overzichtelijk om aan de saldi te kunnen aflezen hoeveel geld er beschikbaar is voor een bepaald spaardoel. Voor die rekeningen hoef je geen pinpas of creditcard en ook geen paieren afschriften. Dus de kosten ervoor moeten dan m.i. navenant zijn.

tijger1
door tijger1 Aug 10, 2018 om 15:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, nou de oudere mensen weer. De bankensector heeft zeker geen monipolie en is ook geen onderdeel van een oligopolie en van een kartel is al helemaal geen sprake.

Bij ING kan je je spaarrekening opdelen in verschillende doelen. Veel handiger. En die spaarrekening is GRATIS bij je betaalrekening.

gerbera
door gerbera Aug 10, 2018 om 15:53
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Weer zo iemand die denkt dat "ouderen" niet weten wat ze doen. Vergeet het maar, de "ouderen" van tegenwoordig zijn mondiger en verstandiger dan u denkt.

He
door Helen 66 Aug 13, 2018 om 13:04
119 Antwoorden / Vragen

voelen jullie je soms aangesproken? Tachtig is het nieuwe zestig? Niet iedere oudere is even mondig.
Als banken al dan niet onderling afspraken maken, dan volgen ze elkaar in ieder geval wel. Zie bijvoorbeeld rente op spaarrekeningen en hypotheken. Hoe je dit dan ook wenst te noemen, zij zijn oppermachtig en als client onder aan de pikorde ben je altijd de klos. Overstappen heeft door dit gedrag geen enkele zin.

ro
door ron503 - Jul 18, 2018 om 15:25
1229 Antwoorden / 0 Vragen

5 bankrekeningen voor 2 personen en u noemt dat 'overzichtelijk', ik persoonlijk zou niet meer weten van welke rekening een bedrag afgeschreven zou kunnen worden en hoeveel geld er op één van de 5 rekeningen staat maar terzijde. Het is wel zo dat elke ING rekeninghouder voor uw gratis rekeningen heeft betaald en eerlijk gesteld weet ik nu waarom voor elke rekening kosten in rekening worden gebracht. Sec gezien heb ik als klant van de ING 15 jaar mee betaald om uw rekening in stand te houden. Afschriften per post ontvangen is zo gedateert want online zijn ze beschikbaar om uit te printen als dat nodig zou zijn.

simon55
door simon55 - Jul 18, 2018 om 16:03
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U bent helemaal gek op " gratis " Ik was al van plan ING te bellen, en te vragen waarom ik meer betaal dan u, maar u heeft jarenlang geprofiteerd over de rug van andere mensen. Eindelijk gerechtigheid

mo
door mof - Jul 18, 2018 om 16:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de voorwaarden wijzigen is het enige dat u kunt doen: meegaan danwel opzeggen.

gerbera
door gerbera - Jul 18, 2018 om 16:40
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U zal toch regelmatig moeten bankieren om die 5 rekeningen van geld te voorzien. En dat is tot nog toe "gratis" door de bank verwerkt terwijl ik al jaren voor 1 rekening betaal. Het basispakket is als zodanig afgeschaft en de kosten van het oranje pakket is gelijk aan het basispakket. U heeft daar overigens "gratis" bericht gehad van de ING, zowel per post alsook bij de mededelingen van uw internetrekeningen. 5 rekeningen, hoebedoelu overzichtelijk.

me
door mein33 - Jul 18, 2018 om 18:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Tr
DOOR TROSTOMAAT 18 JUL. 2018 OM 14:19
8 ANTWOORDEN / VRAGEN

Anderen betalen wel, ook voor uw gemakken en als daar gelukkig eindelijk terecht een eind aan komt en het parasiteren op de klanten die wel betalen (voor hetzelfde!) stopt.

@trostomaatje,

Dit heeft niets met "parasiteren' te maken, maar met het simpele gegeven dat 'vroeger' deze "GRATIS" rekeningen, zonder bankpas faciliteit, door de voorgangers van de ING werden aangeboden aan de bestaande klant.
ING heeft gemeend om daar nu een einde aan te maken en daar moeten sommige gebruikers nog even aan wennen, omdat er aan de rekning opzich verder niets veranderd, behoudens dan het uitreiken van een bankpas.
De reeds langer betalende klant heeft hier echter geen enkel voordeel bij en heeft er ook nimmer een nadeel van ondervonden.
Uw betaalfaciliteit wordt er geen eurocentje goedkoper door, alleen de aandeelhouders van ING lachen in hun vuistje.  ;-))

Tr
door Trostomaat Jul 19, 2018 om 23:36
239 Antwoorden / Vragen

Ik snap uw punt. Ik verwoord het wat (te) sterk. Zeker. Ten aanzien van het wel of geen voordeel hebben door reeds betalende klanten ligt dat denk ik genuanceerder. Iemand moest de kosten betalen, ook die gemoeid waren met het gebruik van zogenaamde gratis rekeningen.

Thijs12
door Thijs12 - Jul 18, 2018 om 18:52
522 Antwoorden / Vragen

Zouden er bedrijven zijn die niet eenzijdig voorwaarden cq kosten wijzigen ? Dan gaan ze eerst overleggen of zo?

ekiem
door ekiem - Jul 18, 2018 om 19:18
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Wat een kosten zult u straks kwijt zijn als deze allemaal, door de INGB , aan u worden door berekend !! Maar goed, 5 rekeningen is ook wel wat veel. Ik zou u adviseren om de boel te versimpelen en overzichtelijker te maken door wat rekeningen te schrappen. Heeft u straks minder kosten .

Ekiem

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 19:31
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@ekiem , OT hoe is het afgelopen met de schoonzoon zijn spullen in de garage ?