StefBosheim
door StefBosheim Dec 14, 2017 om 22:10
Geldzaken & recht

Mag de NS een factuur sturen voor niet geleverde diensten?

Ik ben door familieomstandigheden, zowel een overlijden van mijn schoonmoeder als de geboorte van mijn zoon, vergeten de rekening te betalen van mijn traject vrij voor de periode van 24 okt tot 24 nov, ook de herinneringen zijn aan mijn aandacht ontsnapt. Ik kreeg onlangs een brief dat de NS mijn abonement om die reden per 7 december stop zou zetten. Dat betekent dat ze nog iets meer dan een week mijn abonement door lieten lopen, namelijk van 24 nov. tot en met 7 december.

Stom van mijn kant allemaal, dus ik heb de rekening betaald en ook de incassokosten. Ik moet nu opnieuw een abonement afsluiten, want er is natuurlijk geen alternatief. Lekker onhandig, maar goed. Hoort erbij als je kop niet altijd vast zit. Eigen schuld dikke bult.

Nu kreeg ik gisteren de nieuwe rekening voor de periode van 24 nov tot 24 dec... En dat zit mij niet lekker. Ze leveren de diensten tot 7 december, maar sturen een rekening tot 24 december. Ik heb ze gelijk via twitter bedankt voor het toch weer aan zetten van mijn abonement. Wat een bofkont ben ik ook, zou het telefoontje dan toch geholpen hebben waarin ik mijn verhaal heb gedaan?

Nee, zeker niet. Ze willen dat ik betaal voor diensten die ze niet leveren en dan betalen ze later het verschil terug. Dat wil ik niet. Ik wil een rekening tot 7 december en die wil ik met alle liefde betalen, of ze leveren mij de diensten die ik betaal en mijn abonement word weer aan gezet op mijn ov-chipkaart.

Mag ik een van deze oplossingen verwachten van de NS? Of staat de NS in zijn recht mij het maandbedrag te laten betalen en vervolgens het verschil terug te betalen?

3466 8 Rapporteer

costnix
door costnix - Dec 14, 2017 om 22:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Prima geregeld toch?

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2017 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De NS heeft groot gelijk. U kunt wel zoveel willen, maar u staat niet in uw recht.

Gr
door Grunn1 - Dec 15, 2017 om 05:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het hele gebeuren vooraf, overlijden schoonmoeder (gecondoleerd) en geboorte zoon (gefeliciteerd) heeft helemaal niets te maken met uw geschil met de ns. U heeft uw rekeningen niet voldaan en ook de aanmaningen in eerste instantie niet.
Wat de ns doet is correct. Gebeurt wel vaker bij abonnementen, en zeker als die opgezegd worden ergens tussen twee betalingen in. Eerst de volledige periode betalen (deze betalingen staan al lang klaar) en vervolgens een correctie ontvangen. Keurig toch.  Zou wel de volledige rekening betalen om nieuwe aanmaningen te voorkomen.

StefBosheim
door StefBosheim - Dec 15, 2017 om 07:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste beantwoorders,

Ik vind het dus niet keurig, anderd stel ik de vraag hier niet.
Ik heb niet aangegeven dat ik het opzeggen niet snap, dat vind ik prima en daar heb ik ook begrip voor.
Waar ik geen begrip voor heb, zijn de dubbele kosten. Ik reis nu ook gewoon dagelijks met de NS, want ik moet toch naar mijn werk. Dit is natuurlijk momenteel zonder abonement en dus een rib uit mijn lijf. Zo breed heb ik het niet en nog eens een bedrag erover heen waar ik niets voor terug krijg, geef ik liever anders uit.
Ik snap oprecht niet waarom een verrekening niet vooraf kan. Het moet toch verrekend worden.

Gr
door Grunn1 Dec 15, 2017 om 09:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U bent zelf schuldig aan uw dubbele kosten. Had de eerste rekeningen maar op tijd betaald dan was er niks aan de hand geweest. Zie verder mijn eerdere reactie.

panter22
door panter22 - Dec 15, 2017 om 09:11
6599 Antwoorden / Vragen

Betaal voortaan met automatische incasso.
Je hebt het abonnement niet opgezegd, dus het abonnement loopt door.
https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/abonnement-opzeggen.html

ne
door neodutchio - Dec 15, 2017 om 09:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U betaald per maand, dus deze kosten bent u verschuldigd. Dat de overeenkomst eerder opgezegd word kan, dan krijgt u achteraf netjes het teveel betaalde terug. Wees blij dat de NS zo coulant is, u pleegt contractbreuk.
Bij een maandfacturatie is het ook simpelweg niet mogelijk andere tijden te hanteren.

koekeloer
door koekeloer - Dec 15, 2017 om 12:57
562 Antwoorden / 18 Vragen

Aangezien U wat betalen betreft degene is die onbetrouwbaar is heeft U niet veel te willen vrees ik. U gaat Uw geld toch terugkrijgen voor niet gereisde dagen?

mo
door mof - Dec 15, 2017 om 13:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt van de voorwaarden af die u heeft ondertekend toen u het abonnement afsloot.
Ze brengen namelijk niets in rekening, want ze geven aan dat u het geld weer terug ontvangt voor de dagen dat u niet meer een abo heeft. Dit heeft met hun administratie procedure te maken. Het enige dat u kunt eisen is dat het verschil binnen redelijke termijn wordt teruggestort op uw rekening. 30 is een redelijke termijn.