doetinchem
door doetinchem May 22, 2020 om 15:54
Geldzaken & recht

Mag een bank een kopie van mijn paspoort in hun bestand opslaan

Was bij een bank i.v.m. controle van een vereniging waar ik in het bestuur zit. Het ging hier om een zgn. klantonderzoek om de maatschappij tegen financiële criminaliteit te beschermen. Er werd een kopie van mijn paspoort gemaakt. Mag dat? Er wordt altijd gezegd dat je geen kopie van je paspoort moet afgeven (streep BSN nummer door en zet strepen door je foto). De bankmedewerker maakte een normale kopie van mijn paspoort. Banken mogen dat doen zei ze. Vind ik toch wel link. Stel de gegevens van de bank worden gehackt dan kan men bij je kopie van het paspoort.

5346 9 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 22, 2020 om 16:00
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ja! Voor banken geldt dat zij een uitzondering hebben op de AVG met zelfs e de bsn. Die regel is ook in uw belang. Sterker nog, men is het zelfs verplicht en zie daarvoor dit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - May 22, 2020 om 16:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

tijger1
door tijger1 - May 22, 2020 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze zullen wel moeten. U had natuurlijk ook zelf een kopie kunnen maken en daarop kunnen vermelden dat het een kopie voor de bank was. Dan kan ook een hacker er niets mee.

Topantwoord

me
door mein33 - May 22, 2020 om 16:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ze moeten een copie van een geldig identiteitsbewijs in het dossier hebben.

doetinchem
door doetinchem - May 23, 2020 om 12:09
114 Antwoorden / 137 Vragen

Beste Tijger1,
U schrijft het volgende:
Ze zullen wel moeten. U had natuurlijk ook zelf een kopie kunnen maken en daarop kunnen vermelden dat het een kopie voor de bank was. Dan kan ook een hacker er niets mee.
We hadden ook een kopie bij ons. Deze werd niet geaccepteerd. Paspoort moest gescand worden.

tijger1
door tijger1 May 23, 2020 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u mag de foto en BSN niet onleesbaar maken.

Gr
door Grunn1 May 23, 2020 om 13:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee tijger de bank moet een origineel document scannen en geen kopie

Topantwoord

mi
door miennaamishaaz - May 23, 2020 om 13:52
725 Antwoorden / 1 Vragen

De reden dat ze vragen om een Foto van uw Paspoort of ID kaart is om Fraude te voorkomen.

Want als je dit niet afgeeft kan iedereen zeggen dat ze U zijn, zonder iets op te hoeven te geven kan u dan ineens een Paar miljard schuld hebben of is uw acount in gebruik als geld-ezel.

het melden hiervan is dan ook moeilijker, omdat de bank dan niet weet wie de waarheid spreken

Topantwoord

rj
door rjw - May 23, 2020 om 15:26
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Als lid van de vereniging moet je blij zijn dat identiteiten worden gecontroleerd. Je moet er als lid, maar zeker als bestuurslid, toch niet aan denken dat iedereen de rekening van de vereniging kan plunderen "uit naam van het bestuur".

ha
door harrybre - May 25, 2020 om 11:55
240 Antwoorden / Vragen

En daarom dus altijd zelf een scan van je paspoort gebruiken, waarin je zelf typt, waarvoor en bij wie, liefst letters door enkele belangrijke "plaatjes" als de pasfoto zelf. Geleerd in door velen noch als "achterlijk Apenland" gezieneThailand. Geen rechter daar accepteert zomaar een fotocopie zonder MINSTENS twee handtekeningen extra in gekleurde pen van de paspoortdrager als de ontvanger, en liefst nog met een extra getuige. Een scan op deze manier wil ook nogal eens voldoen. ( bijv. "legitimatie Rabo bank bestuurslid voetbalver. OKB")

In de Kenniseconomie NL is men nog niet zover, dat men een fotocopie van een origineel kan onderscheiden, dus kan iedere gek met een kopie zich legitimeren, aankopen doen, abonnementen afsluiten enz.

mo
door mof - May 25, 2020 om 20:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, banken mogen net als overheids instanties een kopie van het paspoort van de rekeninghouder/- gebruiker maken en in hun administratie opnmene. Volgens mij moeten ze dit zelfs wettelijk.