mathil
door mathil Jan 21, 2021 om 14:09
Geldzaken & recht

Mag een bank een oude BKR registratie gebruiken

Ik heb een oude BKR registratie die in 2014 helemaal klaar was, inclusief de 5 jaar nadien. Bij mijn bank sta ik €500,-  van de €1000 rood, die zij verleden jaar ook ineens hebben omgezet in een doorlopend krediet. Nu willen zij dit helemaal intrekken mede vanwege mijn verleden bij het BKR. Volgens mij moet dit na 5 jaar uit het systeem worden gehaald en mag dan niet meer worden gebruikt. Ik betaal alles netjes keurig op tijd en heb verder geen schulden. Bovendien krijg ik eerdaags mijn AOW en pensioen en genereer dan nog meer inkomen dan nu.
Kan iemand mij raden hierin en/of uitleggen of dit zomaar kan of mag? Ik overweeg vanwege de plotselinge klant onvriendelijkheid om naar een andere bank te gaan.
Vriendelijke groet, Matty

5865 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2021 om 14:21
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ja. Mogelijk kunt u de BKR melding wel ongedaan doen maken. https://www.geld.nl/lenen/service/bkr-registratie-ongedaan-maken

Ga ook na waarom de regeistratie er nog staat bij de BKR.https://www.bkr.nl/contact

rj
door rjw - Jan 21, 2021 om 14:30
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Zorg in ieder geval eerst dat de andere bank jou heeft geaccepteerd voordat je afscheid neemt van je huidige bank.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 21, 2021 om 14:52
7179 Antwoorden / 3 Vragen

BKR en Rood Staan

ING is net als andere banken en geldverstrekkers verplicht om je limieten boven de € 250 aan te melden bij het BKR. Het gaat om een zogenoemde positieve registratie. Betaal je altijd op tijd? Dan blijft je registratie positief. Alleen als er een betaalachterstand ontstaat, wordt het een negatieve registratie. ING Rood Staan van € 250 wordt niet bij het BKR aangemeld.

Wanneer je ING Rood Staan is beëindigd, meldt ING deze af bij BKR.
https://www.ing.nl/particulier/lenen/onze-leningen/rood-staan/index.html

 Dit geldt dus ook voor allen die geen BKR verleden hebben

ma
door malty - Jan 21, 2021 om 15:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als u eerstdaags toch meer inkomen krijgt zou ik me niet zo druk maken, heeft u dat doorlopend krediet misschien niet meer nodig.
U zegt dat de bank mede vanwege de oude bkr registratie het doorlopend krediet wil intrekken, dus niet alleen vanwege de oude bkr registratie.

panter22
door panter22 - Jan 21, 2021 om 15:17
6599 Antwoorden / Vragen

Zodra je je pensioen krijgt, de schuld van €500 aflossen en niet weer rood staan. Rood staan kost je een hoop rente. Met de rente die je bespaart, kun je beter iets leuks doen elke maand.
Kijk eens op de website van de bank. Uitleg Rabobank:
https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/rood-staan/

St
door Strampel - Jan 21, 2021 om 15:37
1 Antwoorden / Vragen

Als je een hypotheek of lening aan gaat vragen mag je niet in het rood kunnen staan dan wordt het al als bkr registratie gezien zelfde geld voor een telefoon via abonnement dus per maand telefoon afbetalen is ook bkr registratie wij haden dat met een nieuwe hypotheek aan vraag nooit bkr registratie gehad ik kon het maar op een manier oplossen door heelijk de telefoon te betalen dan kon wel de hypotheek door gaan maar toen was er nog een probleem ik kon rood staan staan wij nooit maar dat moest er af

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 21, 2021 om 19:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

AOW + Pensioen hoger?

Als je dat zeker weet....   oude schulden zijn vaak  een  matig teken en  ik zou  ook niet zomaar iets op krediet leveren....

Ik weet dat vele  Bruto  pensioen opgave kregen en  de belasting waren  vergeten, dus wie heeft dit uitgerekend?

rj
door rjw Jan 23, 2021 om 08:04
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Kan makkelijk hoor, AOW+pensioen hoger dan een huidig inkomen. Bijvoorbeeld als je de laatste jaren van je carriere minder bent gaan werken of een stapje terug bent gegaan.

me
door mein33 - Jan 21, 2021 om 19:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Waarom 'rood' staan bij de bank als je ook zonder financiële schulden door het leven kan.
" Geld lenen kost geld " en sparen is vele procenten goedkoper !
Van het geld dat niet wordt uitgegeven aan de rentevergoeding van een lening kunnen veel andere en zinvollere zaken bekostigd worden.

lo
door lovewinnie - Jan 22, 2021 om 08:44
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang je betaald is het indd positief BKR registratie. Echter mag de bank altijd besluiten dat u niet meer rood mag staan ( het is niet ingezet naar doorlopend krediet, dat is het gewoon. Een lening elke maand weer). Risico inventarisatie en verleden kan genoeg zijn dat ze zeggen, we stoppen er mee en u moet aflossen . Bijv leeftijd  maar ook wijzigen van inkomen. Daar doet u niks aan en mag gewoon

john devries
door john devries - Jan 22, 2021 om 11:14
215 Antwoorden / Vragen

Het kan zijn dat een en ander veroorzaakt wordt omdat je eerdaags AOW krijgt.Naar een andere bank overstappen heeft weinig zin daar liggen banken niet wakker van .

PvBaak48
door PvBaak48 - Jan 22, 2021 om 11:29
65 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn zat bedrijven die na 5 jaar niets doen.
Zij moeten de registratie ongedaan maken want dit gaat niet automatisch.
Alles boven 250 geleend dus ook mobiel wordt geregistreerd.
Je kunt bij de bank aanvragen of je nog ergens geregistreerd staat.

mo
door mof - Jan 22, 2021 om 11:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt me tamelijk onrechtvaardig. Echter, de 500€ van de 1000€ die u rood mag staan, daar kan de bank ten allen tijde zelf een stokje voor steken. Dit is geen recht maar een gunst van de bank naar u.

zw
door zwerver22 - Jan 22, 2021 om 13:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zou me niet teveel op pensioen verheugen,ben sinds nov 2019 met pensioen ben gehuwd en krijg na 52 jaar werken 654euro in de mnd. Nieuwe wet! Was in buitenland gehuwd en mijn vrouw heeft in haar Land 200eur pensioen.  Zegt NL dan moet ze hier nog gaan werken kan ze nog 8% aan de pensioen bij verdienen. Nederland met deze regering op hol geslagen. Dan willen ze nog dat ik aan mijn ex 58eur in de mnd betaald als ze met pensioen gaat. Vergeet  dat je beter krijgt als je met pensioen krijgt. Mvgr

sira
door sira Jan 22, 2021 om 17:05
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Mathil zal wel op mijnpensioenoverzicht.nl hebben gekeken, daar kun je zien welk bedrag je netto per maand aan AOW en pensioen gaat ontvangen.

rj
door rjw Jan 23, 2021 om 08:05
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Welke wet is dat dan die je pensioen kort? Of bedoel je AOW?

audb
door audb - Jan 22, 2021 om 16:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als het na 5 jaar is dat u "rood" staat dan had BKR u uit het systeem moeten gooien.

Echter als u binnen die 5 jaar maar 1x te laat bent geweest met betalen dan is het die datum waar de 5 jaar weer in is gegaan.

Maar een eenzijdige doorlopende krediet? daar moest u echt een handtekening voor moeten plaatsen dat mag niet eenzijdig worden gedaan.

Echter is een doorlopende krediet wel een stuk goedkoper omdat de rente daarvan lager is dan de wettelijke rente die ze op rood staan ontvangen.

Wat ik zou doen als ik u was is naar de website van de BKR gaan www.bkr.nl waar na u kan inloggen met uw digid en dan kijken of u nog steeds geregistreert staat.

Be
door Bessel Dekker - Jan 24, 2021 om 01:35
24 Antwoorden / Vragen

Voor zover ik het begrijp, moet dit oude krediet inderdaad worden verwijderd. Liep het tot 2009? Met vijf jaar erbij zit u dan inderdaad op 2014.
U kunt de nodige informatie vinden op de site van het BKR. Daar staat onder meer:

Kunnen andere organisaties mijn registratie verwijderen?

Een partij inhuren om je registratie te laten verwijderen kost je vaak veel geld. Daarnaast leidt dit zeker niet altijd tot verwijdering van je registratie. We vinden het vervelend en verwarrend dat andere partijen dit wel aanbieden.

Je registratie aanpassen
Kredietaanbieders geven kredieten die zij verstrekken aan ons door. Die kredieten registreren wij. Alleen kredietaanbieders kunnen ons opdracht geven om je gegevens aan te passen. Wil je je registratie laten aanpassen omdat er iets niet klopt of omdat je het er niet mee eens bent? Neem dan contact op met je kredietaanbieder. Hij kan nagaan of je registratie overeenkomt met je krediet en eventueel de registratie aanpassen.

Kom je er niet uit met je kredietaanbieder?
Als je er samen niet uitkomt, dan kun je je situatie voorleggen aan de Geschillencommissie BKR. In deze commissie kijken ze of iedereen zich aan de regels heeft gehouden. In Verzoek tot aanpassing van registratie lees je er meer over.”

Het lijkt er dus op dat u met de oude kredietaanbieder contact zou kunnen opnemen, en om verwijdering vragen. (Tenminste, als ik het goed uitleg. In de geciteerde passage staat niet of dit ook afgeloste kredieten betreft.)
Ik ben het met anderen eens dat het in uw voordeel zou zijn dat krediet van (effectief) € 500 te beëindigen. Het kost u steeds opnieuw geld. Na beëindiging bent u daarvan af. Maar natuurlijk is die beslissing helemaal aan u.
Nog wel een woord van waarschuwing. Er zijn bedrijfjes die zich graag als tussenpersoon opwerpen tussen u en het BKR. Hierboven wordt daar ook naar gelinkt. Het lijkt mij persoonlijk een slecht idee om ermee in zee te gaan; dat kost natuurlijk extra geld. Die bedrijven zijn niet het BKR, en wat zou de meerwaarde kunnen zijn?