Mo
door MoonMan Nov 14, 2018 om 15:19
Geldzaken & recht

Mag een bedrijf adminstatie kosten rekenen binnen tijd van de wettelijke bedenktijd?

Het gaat om een dienst in de vorm van een cursus. Dit was in de voorwaarden van het bedrijf staat:
Vanaf de inschrijvingsdatum heb je wettelijk recht op 14 dagen bedenktijd. Binnen deze termijn kun je de inschrijving kosteloos annuleren, omzetten naar een andere cursus of doorschuiven naar de eerstvolgende periode door ons een e-mail te sturen. Daarna, of bij annulering/doorschuiven binnen 14 dagen voor aanvang van de cursus, wordt €25,- in rekening gebracht voor administratiekosten. Doorschuiven of wijzigen van cursus is maar eenmalig mogelijk.

Mag een bedrijf deze administratie kosten als het nog binnen de 14 dagen bedenktijd valt?

Extra aanvulling:
Ik heb mij 7 dagen gelden ingeschreven voor de cursus en de curus begint over 5  dagen.

Nu moet ik helaas annuleren en volgens het bedrijf moet ik nu wel de 25 euro administratie kosten betalen.

4104 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 14, 2018 om 15:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, en dat staat er ook niet.

Mo
door MoonMan - Nov 14, 2018 om 15:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe bedoel je dat?

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Nov 14, 2018 om 15:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er staat in de voorwaarden:
Vanaf de inschrijvingsdatum heb je wettelijk recht op 14 dagen bedenktijd. Binnen deze termijn kun je de inschrijving kosteloos annuleren, omzetten naar een andere cursus of doorschuiven naar de eerstvolgende periode door ons een e-mail te sturen.

Zie nu net dat je een aanvulling geplaatst hebt.
En ja, dan beroepen ze zich op:
bij annulering/doorschuiven binnen 14 dagen voor aanvang van de cursus, wordt €25,- in rekening gebracht voor administratiekosten.
Dat is dus helemaal volgens (hun) regels.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 14, 2018 om 16:30
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Kosteloos kunnen anuleren en dan wel € , in rekening brengen? Dat is dan beslist NIET kosteloos en dus niet volgens hun regels.

edrick3
door edrick3 Nov 14, 2018 om 16:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Even goed lezen.... bij annulering binnen 14 dagen van de cursus wordt er wél €25 in rekening gebracht.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Nov 14, 2018 om 15:35
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Binnen de 14 dagen bedenktijd kun je kosteloos annuleren, Staat er is, zoals u schrijft. De rest van keuze kan men adm. kosten over berekenen.

Oeps, andere tekst erbij gevoegd. Dus dat zijn hun voorwaarden.

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2018 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat mogen ze niet. En hun voorwaarden zijn ook dwaas. Kosteloos annuleren binnen 14 dagen. Volgende zin met € 25 administratiekosten.

Neem contact op met Consuwijzer.

edrick3
door edrick3 Nov 14, 2018 om 16:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kosteloos annuleren binnen 14 dagen. Inderdaad, BEHALVE bij annulering/doorschuiven binnen 14 dagen voor aanvang van de cursus.

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2018 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rare manier van formuleren. Ook die tweede zin is raar. “Daarna” en dan “of”.

Alsof je dan tussen het één “daarna”. (Tot hoelang?) of “binnen 14 dagen voor aanvang”.

edrick3
door edrick3 Nov 14, 2018 om 17:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vind dat niet zo raar, hoor.
Er staat een , achter daarna. Met daarna wordt dus bedoeld die 14 dagen bedenktijd. En dan: en je betaalt die € 25 ook bij annulering/doorschuiven binnen 14 dagen voor aanvang van de cursus.
Lijkt me allemaal duidelijk.
Tot zover dit stukje tekstverklaring. ;-)

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2018 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Masr dat “of” staat daar niet terecht.

Maar goed, het zal geen cursus Nederlands zijn.:-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2018 om 16:32
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Kosteloos kunnen annuleren en dam wel  , in rekening brengen? Dat is dus onder geen enkele voorwaarde kosteloos.
Maar heeft u mogelijk de voorwaarden ingekort weergegeven?
Als er werkelijk staat kosteloos dan bezwaar maken en niet betalen!

panter22
door panter22 - Nov 14, 2018 om 19:18
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt 14 dagen herroepingsrecht voor de cursus. Kosteloos annuleren.

In de algemene voorwaarden van de cursus staat dat als je binnen 14 dagen voor aanvang van de cursus annuleert of doorschuift, je € 25 administratiekosten moet betalen,

Het is een samenloop van regelingen. Annuleren binnen het herroepinsrecht zal voor moeten gaan.
Of er moet nog een probleem zijn met het herroepingsrecht omdat de cursus binnen de herroepingstermijn begint,
Het probleem zit in de datum waarop je je hebt aangemeld.
Had je je bv 1 maand geleden aangemeld, dan had je kosteloos kunnen annuleren(herroepingsrecht) en was de opleiding niet begonnen over administratiekosten. Je had dan meer dan 14 dagen voor aanvang van de cursus geannuleerd,

Topantwoord

panter22
door panter22 - Nov 15, 2018 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

De opleiding mag je geen €25 kosten rekenen omdat je binnen de 14 dagen gebruik hebt gemaakt van het herropeingsrecht..
Daar zijn geen kosten aan verbonden.
Gebruik maken het herroepingsrecht betekent dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen.
Die €25 annuleringskosten voor annulering binnen de 14 dagen is een artikel uit de overeenkomst die je gesloten hebt (algemenevoorwaarden).Echter door gebruik te maken van je herroepingsrecht is de overeenkomst niet tot stand gekomen, dus geldt deze voorwaarde niet.
Die  €25 hoef je niet te betalen.

pino123
door pino123 - Nov 15, 2018 om 08:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat er inderdaad om welke voorwaarde voor de ander gaat. Is dit 14 dagen herroepingsrecht, ondanks dat de cursus binnen deze 14 dagen valt, of de regel dat voorafgaande aan de cursus er binnen 14 dagen wordt geannuleerd en er dan €25,-- betaald moet worden.

Indien je je inschrijft binnen 14 dagen voorafgaande aan de cursus bijten deze twee voorwaarde elkaar. Volgens mij gaat het herroepingsrecht  dan voor.

gerbera
door gerbera - Nov 15, 2018 om 11:45
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Edit;

Potdorie, opnieuw bij het, door mij, openen van dit topic stond slechts een reactie. Mijn opmerking was al gegeven door @edrick3.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Nov 20, 2018 om 10:39
174 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft een herroepingsrecht ten aanzien van zowel verkoopovereenkomsten als dienstenovereenkomsten. Van het herroepingsrecht mag niet ten nadele van de consument worden afgeweken.

bron: http://consumentenjurist.nl