ne
door neodutchio May 11, 2017 om 23:22
Geldzaken & recht

Mag een kattenverjager wel of niet?

Onze buren hebben op 2 meter van onze gezamelijke schutting een kattenverjager gezet. Deze geeft een hoge pieptoon zodra er iets voor de bewegingssensor lang komt. Dit gebeurt dus niet alleen bij katten, maar ook vogels en vallende blaadjes. Deze pieptoon is voor ons hoorbaar en zeer ergelijk. Hoofdpijn en suizen zijn het gevolg. Zelfs als wij binnen zitten horen wij deze pieptoon.

Na wat speurwerk stuit ik op een hoop onduidelijkheden. Zo was in de gemeente Zwolle lange tijd deze apparaatjes verboden, maar het is nu niet meer opgenomen in de APV. Helaas is het ook niet voor iedereen hoorbaar (al helemaal niet voor de buren die op leeftijd zijn), dus bij klachten zou je net iemand moeten treffen die het ook hoort. Er schijnen ook rechtzaken hierin geweest te zijn, maar nergens kan ik daar iets van vinden.

Wie kan er duidelijkheid verschaffen of deze apparaatjes zijn toegestaan, en of er een gegronde reden is om de buren te verplichten dit apparaatje weg te halen.

Ter info, wij hebben zelf geen katten (hun andere buren wel), wij hebben geen overlast van katten in onze achtertuin en de katten in de voortuin houden wij op afstand door citroengras. Met de buren valt niet te praten en hebben wij geen contact mee, dus in goed overleg is er ook niets mogelijk.

59290 15 Rapporteer

fa
door familyman - May 11, 2017 om 23:29
888 Antwoorden / 1 Vragen

Buren behoren elkaar geen overlast toe te brengen. Als u dus zeker weet dat u hoofdpijn krijgt van die pieptoon, is dat niet buurvriendelijk. Kunt u uitzoeken, desnoods met een gratis app op een smartphone welke frequentie het is? Uw menselijk gehoor heeft van 40+ vaak al niet meer als 17.000 herz hoorbaar. Jongeren halen 18 tot 19.000 herz. Bent u 60+ bent u spekkoper met 15.000 herz. Dit zijn praktijkwaarden. Na wat zoeken:

Je kan zo'n ding (als het goed is) instellen op verschillende frequenties. Alles tussen de 19.5kHz en 23.5kHz schijnt katten te weren, terwijl voor knaagdieren (even hopen dat ze hier denken dat konijnen dat ook zijn) een frequentie tussen de 13.5kHz en 17.5kHz irritant vinden. Ideaal gezien zetten je buren dat ding dus zo hoog mogelijk, boven de 20kHz zou jij het zelf amper nog moeten kunnen horen.

Ze kunnen het ding ook zachter zetten (dus wel hoge toon, maar niet zo hard). Katten hebben namelijk een beter gehoorbereik dan konijnen. Als je hangoortjes hebt is het nog makkelijker, als je Vlamen hebt met van die enorme schotels op hun hoofd wat lastiger.

Het geluid zal dus als ingesteld op 19.500 herz voor de mens niet vaak hoorbaar zijn, zeker niet als het volume niet al te achterlijk hoog is.

ne
door neodutchio May 11, 2017 om 23:39
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Menig overlast van de buren valt mee te leven, maar deze pieptoon echt niet. De frequentieapp is wel een goed idee. Maar dan, geldt er een limiet? Ik ken alleen limieten van lange duur, niet langdurige kortstondige piepjes.

ne
door neodutchio May 11, 2017 om 23:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ondertussen al een test gedaan bij mijzelf. 14.500 hertz is voor mij net nog hoorbaar, de kattenverjager zit er nog onder dus.

fa
door familyman May 12, 2017 om 00:47
888 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je een frequentie app (gratis) installeren op je smartphone/iemand anders phone?
Laat die app de frequentie eens meten. En als het kan de Db's. Daar is ook een gratis app voor.
Als je de toon hoort en niet verder komt als 15.000 Herz zou die kattenverjager geen zin hebben m.i.

tenormin
door tenormin - May 12, 2017 om 00:03
16824 Antwoorden / 108 Vragen

Het kan inderdaad wel irritant zijn, geloof dat men eerder in sommige Gemeenten deze Mosquitos gebruikten tegen " hangjongeren". Weet niet of ik kan linken, lukt meestal niet. Maar b.v. in Den Haag, is het niet (meer) verboden. Sorry, link werkt, alleen: krijg nu ineens iets heel anders...
https://politie.startpagina.nl

sw
door swat1500 - May 12, 2017 om 00:28
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het gebruik van deze apparaten is niet op voorhand verboden. Uw buren mogen echter geen overlast voor andere omwonenden veroorzaken. Als u dus aantoonbaar overlast hebt van dit apparaat kunt u de buren verplichten daar wat aan te doen. Soms moet een dergelijke verplichting middels de rechter afgedwongen worden.

ma
door marnix1 - May 12, 2017 om 07:56
256 Antwoorden / 22 Vragen

"Met de buren valt niet te praten en hebben wij geen contact mee, dus in goed overleg is er ook niets mogelijk.

als u net zo communiceert met uw buren als met mensen die hier een, in uw ogen, overbodige vraag stellen,
kan ik me er iets bij voorstellen.

ne
door neodutchio May 12, 2017 om 08:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Laat even voorop stellen dat het slechte contact met de buren niet door onze toedoen is. De vorige bewoners zijn juist vertrokken door deze mensen. Het zijn mensen op leeftijd die vrijwillig in een kinderrijke buurt zijn gaan wonen, maar zelf een hekel hebben aan kinderen.

dokun
door dokun May 12, 2017 om 12:49
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Marnix1,

???  Huh..?  Waar heeft u het over..?

Hoe dat het komt dat het contact met de buren slecht is doet helemaal niet ter zake. Het gaat u eigenlijk ook helemaal niets aan!

boppe1943
door boppe1943 - May 12, 2017 om 08:45
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Mensen met exact dezelfde klacht hebben contact opgenomen met de Rijdende Rechter. Dit was het antwoord:

Burgerlijk Wetboek nr. 5

Artikel 37

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van RUMOER, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

Dit is geen strafzaak, dus een klacht bij de politie indienen heeft weinig zin. Dit is een civiele zaak.

Je kunt beginnen met een aangetekende brief met ontvangstbewijs aan de buurman te schrijven, liefst met mede-ondertekening van meerdere buren, waarin je stelt dat hij de wet (citeer het wetsartikel met plaatsvermelding) overtreedt en dat je van de buren eist, dat ze dit omgaand be-eidnigen. Zo niet, dat je je dan beraadt om verdere stappen te ondernemen, zoals dagvaarding om de rechter te verzoeken deze overlast te verbieden met een onmiddellijk opeisbare dwangsom per overtreding.

Maar eerst: ga nog een keer RUSTIG praten met de buren om het onderling op te lossen, want je mag van een politie-agent toch verwachten dat hij zich aan de wet houdt.

ne
door neodutchio May 12, 2017 om 10:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het nadeel zit erin dat hinder toebrengen relatief is. Gezien de leeftijd van de buren zullen zij dit niet horen, dus het enkele bewijs zou zijn is het ene woord tegen de ander. Echt sterk lijkt mij dat niet.

Po
door Pontiac May 12, 2017 om 10:42
131 Antwoorden / 5 Vragen

M.A.W. over een paar jaartjes hoort U het ook niet meer (Gezien de leeftijd van de buren zullen zij dit niet horen)

Cookies
door Cookies May 12, 2017 om 10:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@neodutchio: dus oud zijn heeft ook zijn voordelen.;-))

hansje klein
door hansje klein - May 12, 2017 om 09:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/dieren/overlast-door-kattenverjager-piepapparaat

marita5
door marita5 - May 12, 2017 om 09:40
11507 Antwoorden / 15 Vragen
tenormin
door tenormin May 12, 2017 om 16:49
16824 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5, hoopte al dat jij het wel goed zou maken, ;-); dank je wel.

marita5
door marita5 May 12, 2017 om 17:03
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

fa
door familyman - May 12, 2017 om 10:21
888 Antwoorden / 1 Vragen

Wat je kan proberen, @neodutchio, is eens bij de andere buren te vragen of zij er (ook) last van hebben.
Zo ja, kunnen jullie gezamen in een vriendelijk schrijven in de brievenbus verzoeken die stoorzenders uit te zetten/te verwijwijderen. Werkt dat niet of werken de andere buren niet mee, dan zal je moeten meten (- weten) en met wetsartikelen moeten komen om ze duidelijk te maken dat je er last van hebt, misschien een rechtskundige/advocaat in je kennissenkring die een brief wil/kan opstellen? Als er niet met ze te praten valt is dit de eerste logische stap.

Po
door Pontiac - May 12, 2017 om 10:42
131 Antwoorden / 5 Vragen

M.A.W. over een paar jaartjes hoort U het ook niet meer (Gezien de leeftijd van de buren zullen zij dit niet horen)

ne
door neodutchio May 12, 2017 om 10:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er zit bijna 30 jaar leeftijdsverschil tussen. Gelukkig zullen zij geen 30 jaar meer blijven wonen hier, maar elk jaar is al 1 te veel.

Po
door Pontiac May 12, 2017 om 10:50
131 Antwoorden / 5 Vragen

En U heeft geen last meer van Smurfen :-)

kv
door kvjapio - May 12, 2017 om 10:49
281 Antwoorden / Vragen

De vraag of  katten overlast mogen veroorzaken is natuurlijk vraag 1. Daarna gaat het om de aanpak en de overlast van de ingezette tegenmiddelen. Misschien eens gaan praten met de kattenbezitters? Want zij zijn de indirecte oorzaak van uw overlast.

ne
door neodutchio May 12, 2017 om 12:12
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Maar ja, wat is overlast. Ook wij zien wel eens een kat door onze tuin lopen maar ervaren dat niet als overlast. De buren hebben een vesting van hun tuin gemaakt met ijzeren pinnen op de gemeenschappelijke schutting en zelfs onder de poort zitten pinnen.
Overlast is dus relatief en voor iedereen anders. Net zo goed als het gepiep. In hoeverre kan en moet je dus geluid dulden. Wij hebben geen last van katten, maar wel van het gepiep, voor de buren is het andersom. Het hard maken van overlast is het lastigste in deze.

ag
door agapon - May 12, 2017 om 12:46
115 Antwoorden / 0 Vragen

probeer het eens op te lossen met een buurtbemiddeling indien het niet al te goed wil gaan is er ook nog de wijkagent

mo
door mof - May 12, 2017 om 12:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Interessant, in principe is er sprake van geluidsoverlast en mag het niet. Dat maakt het apparaatje echter nog niet illegaal. Je zult op 1 of andere manier een decibelmeting moeten uit voeren en anderen vinden die er ook last van hebben. Anders geef ik je weinig kans en veel gedoe.

fr
door fransboom - May 12, 2017 om 13:28
5 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn ook genoeg apparaten die wel een hoge pieptoon geven die wij niet horen maar de kat wel.
Wij hebben al jaren zo'n ding in onze tuin hangen en niemand heeft er last van. Alleen de kat van de overburen die altijd onze  tuin opzocht omdat hij niet waar hij thuis hoort zijn behoefte kan doen en vogeltjes kan vangen (Zogenaamd Dela tuintje dus helemaal bestraat) dus deed ze het maar bij ons in de tuin. Bovendien hebben wij door al het groen en bloemen in onze tuin ook veel vogels en daar had zij het ook opgemunt. Eigenaren van katten en poezen hebben daar totaal geen erg in. En hun kat doet zoiets niet! Is er dan ook maar eentje van de 1½ miljoen die in Nederland rondzwermen.
Waarom geen katten belasting? En eigenaren zorg en let eens meer op wat jullie huisdieren doen.

he
door henkjj - May 12, 2017 om 16:20
14 Antwoorden / Vragen

Jouw buren horen het ding niet, begrijp ik. Als je het voor elkaar krijgt om dat herrie-apparaat onklaar te maken....

fa
door familyman May 12, 2017 om 16:23
888 Antwoorden / 1 Vragen

Is dat ding bestand tegen een tuinslang/een emmer water?

ne
door neodutchio May 12, 2017 om 17:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het staat buiten, zal dus wel waterdicht zijn. Maar ik ga niets kapot maken. Ons standpunt tegen de buren is dat ze ons nergens op kunnen pakken. Alle eerdere juristen die ze op ons afgestuurd hebben, hebben ook bot gevangen.

fa
door familyman May 12, 2017 om 18:44
888 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt dus al eerder "een prettig contact" met ze gehad.