adevg
door adevg Dec 5, 2017 om 12:27
Geldzaken & recht

Mag een makelaar handelingskosten vragen voor een verandering aan het contract?

Omdat ik een nieuwe huisgenoot heb moest er een naamwijziging komen op het contract. Hievoor werd €250,- ex btw in rekening gebracht voor dus alleen het veranderen van een naam op het contract. Mag dit?

3018 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2017 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt die huisgenoot dan medehuurder? Bedrag lijkt me beetje hoog.

adevg
door adevg Dec 5, 2017 om 12:37
Antwoorden / 1 Vragen

Dan staan wij samen op contract ja. Moest bij de vorige naamsverandering ook al dit bedrag betalen.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2017 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom moet die huisgenoot vermeld worden?

emcede
door emcede - Dec 5, 2017 om 12:38
960 Antwoorden / 4 Vragen

Mag een makelaar kosten in rekening brengen? Ja natuurlijk - hij werkt tenslotte niet voor niks, net als u. Of dat € 250,00 moet zijn is een andere vraag. Is aardig hoog, dus daar zou u over in discussie kunnen gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2017 om 12:24
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Over wat soort contract gaat het?
Het lijkt mij dat er meer aan de hand is dan alleen het wijzigen van een naam. Zo zal een eerdere naam verwijderd moeten worden en zal navraag etc. nodig zijn.
Of het bedrag te hoog is? Doe eens navraag bij de NVM.

mo
door mof - Dec 6, 2017 om 13:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, als de makelaar kan aantonen dat deze kosten redelijk zijn. Weet u of er verder bij hem in de administratie verder nog zaken moeten worden gewijzigd?

audb
door audb - Dec 6, 2017 om 13:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet niet wat de prijs is van een contrackt die de makelaar opsteld maar het gaat echt om een nieuwe contract waarbij de oude vervalt.

En ja de makelaar mag rekenen wat hij zelf wil het is een "vrij" beroep en daar zijn geen regels aan gebonden.

Echter zou je mits de makelaar er bij aangesloten is bij de beroeps vereniging kunnen opvragen wat hun er voor vragen maar ik ben bang dat ook hun je vertellen dat het een normaal bedrag is.

Pi
door PimJoris - Dec 6, 2017 om 19:53
78 Antwoorden / Vragen

U vraagt om een contractswijziging, dat betekent werk en dat moet betaald worden. Dat hij kosten in wijziging brengt, is dus normaal. Of dit bedrag reëel is, geen idee. Voor een antwoord op die vraag zou u de  vereniging van makelaars NVM, de Woonbond ( vereninging van huurders) of de Consumentenbond kunnen proberen.

jo
door jorisw - Dec 6, 2017 om 20:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Uurtarief voor een makelaar is 125 euro, voor een kandidaatmakerlaar 95 euro. Als het 2 a 2,5 uur werk is (inclusief tijd om het laten tekenen en admin handelingen) dan kan het.